به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۷:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۵ ساعت ۱۶:۴۱
کد مطلب : ۲۰۶۴۸۸
در ۲۴ ساعت گذشته

بیداد کرونا در اسپانیا؛ ۵۱۴ نفر دیگر جان باختند

بیداد کرونا در اسپانیا؛ ۵۱۴ نفر دیگر جان باختند
گروه بین‌الملل: با اضافه شدن بریتانیا به کشورهایی که مقررات و محدودیت‌های سختگیرانه برای مهار بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا وضع کرده‌اند هم اکنون مهم‌ترین قدرت‌های اروپا شهروندان خود را در قرنطینه عمومی قرار داده‌اند. این اقدامات پیشیگرانه در دیگر نقاط جهان نیز به تدریج در حال فراگیر شدن است به نحوی که بر اساس گزارش‌ رسانه‌های بین المللی بیش از یک میلیارد نفر، به عبارتی از هر هفت شهروند جهانی یک نفر به قرار گرفتن در قرنطینه فراخوانده شده است.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی تا صبح روز سه شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹/ ۲۴ مارس ۲۰۲۰ بیش از ۳۸۱ هزار نفر در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۱۷ هزار نفر به دلیل بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

مرگ ۵۱۴ مبتلا به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در اسپانیا
به گفته وزارت بهداشت اسپانیا تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱۴ مبتلا به ویروس کرونا در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. به این ترتیب شمار مجموع جانباختگان در اسپانیا به ۲ هزار ۶۹۶ مورد رسید. همچنین تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ نیز در این کشور ۳۹ هزار و ۶۷۳ نفر اعلام شد.

طبق آمار دولتی؛ شمار قربانیان ویروس کرونا به ۱۹۳۴ نفر رسید
وزارت بهداشت ایران شمار جان باختگان ویروس کرونا طی بیست و چهار ساعت گذشته را ۱۲۲نفر اعلام کرد. با این حساب تعداد کل قربانیان بیماری کووید ۱۹ در ایران تا ظهر روز سه شنبه ۵ فروردین به ۱۹۳۴ نفر افزایش یافته است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ایران ضمن اعلام این مطلب یادآور شد که ۱۷۶۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ طی روز گذشته تاکنون در کشور شناسایی شده و تعداد مبتلایان به این بیماری به ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر رسیده است. به گفته جهانپور تاکنون ۸ هزار و ۹۱۳ نفر از مبتلایان به بیماری همه گیر کووید ۱۹ در سراسر کشور از این بیماری بهبود یافته و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت ایران همچنین با تشویق مردم به مشارکت در طرح غربالگری و بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام کرد تا صبح روز سه شنبه بیش از ۴۱ میلیون نفر در این طرح مشارکت کرده‌اند.

بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون نفر در سراسر جهان قرنطینه شدند
با پیوستن بریتانیا به کشورهای اروپایی که قوانین سخت‌گیرانه برای تردد شهروندان خود به اجرا گذاشته است اینک اغلب کشورهای قاره سبز که به کانون جدید شیوع بیماری کووید ۱۹ تبدیل شده است شهروندان خود را در قرنطینه کامل قرار داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواسته است که با انجام تست‌‌‌های فراگیر و غربالگری در سطح ملی موارد مشکوک را هرچه زودتر شناسایی کنند و با قرنطینه قرار دادن افراد جلوی انتشار بیشتر ویروس کرونا را بگیرند. بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر هم اکنون در سراسر جهان در قرنطینه به سر می‌برند. شمار جان باختگان بیماری کویید ۱۹ که مدت‌هاست به مرحله همه‌گیری رسیده تاکنون از مرز ۱۶ هزار نفر عبور کرده و سیستم بهداشتی و پزشکی بسیاری از کشورهای پیشرفته در وضعیت کنونی به مرحله بحران نزدیک شده است. در اروپا تا کنون بیش از ۱۸۵ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا به ثبت رسیده و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز در پی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

نظارت بر قرنطینه شهروندان با دوربین‌های مدار بسته در مسکو
مقامات شهری و امنیتی در مسکو از روش شناسایی چهره به عنوان ابزاری کلیدی جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده می‌کنند. این روش که در آن دوربین‌های نظارتی در نقاط مختلف شهر نقشی اساسی را ایفا می‌کنند با انتقادهایی همراه شده است. برخی منتقدان از دیر باز نسبت به استفاده از این روش هشدار داده و آنرا شیوه‌ای برای دستیابی به اهداف سیاسی قلمداد کرده بودند. گفته می‌شود که حدود ۱۷۰ هزار دوربین مدار بسته نه تنها دالان‌ها و ایستگاه‌های مترو بلکه کلیه خیابان‌های اصلی و اغلب مکان‌های عمومی را تحت پوشش نظارتی قرار داده‌اند. پلیس مسکو اعلام کرده است که از ماه فوریه گذشته به کمک همین دوربین‌ها حدود دویست شهروند را پس از خروج از قرنطینه شناسایی کرده است. به موجب قوانینی که از ماه فوریه در پایتخت روسیه به اجرا درآمد، هزاران تن از ساکنان مسکو، بویژه افرادی که در کشورهای آلوده به ویروس کرونا حضور داشته‌اند هنگام بازگشت بایست به مدت ۱۴ روز در قرنطینه کامل قرار گیرند.

کوبا کلیه گردشگران را در قرنطینه قرار داد
کوبا اعلام کرد که بر اساس تدابیر جدید احتیاطی جهت مقابله با بحران ناشی از انتشار ویروس کرونا مرز‌های خود را به صورت محدود برای یک ماه خواهد بست. این دستورالعمل که از روز سه شنبه به اجرا درخواهد آمد عملا گردشگران حاضر در این کشور را برای خروج از کشور با مشکل مواجه خواهد کرد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده تاکنون ۴۰ مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در کوبا به ثبت رسیده و یک نفر نیز در پی ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده است. مانوئل ماررو، نخست وزیر کوبا روز سه شنبه در یک نطق تلویزیونی ضمن اشاره به محدودیت‌های جدید وضع شده در کشورش اعلام کرد که کلیه گردشگران حاضر در کشور تا پیش از یافتن پرواز برای بازگشت به کشورشان اجازه خروج از هتل محل اقامت خود را ندارند.
 
محدودیت‌‌های تردد در ووهان و مناطق اطراف آن برداشته می‌شود
محدودیت‌های تردد در شهر ووهان چین که از آن به عنوان کانون اصلی شیوع ویروس کرونا و محل شناسایی نخستین مورد از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نام برده می شود، پس از دو ماه قرنطینه کامل از هشتم آوریل برداشته مي‌شود. دولت و مقامات محلی در ووهان با اعلام این خبر یادآور شده‌اند که دیگر مناطق استان هوبئی که در مجاورت کانون اصلی شیوع بیماری کووید ۱۹ قرار داشتند از روز چهارشنبه ۲۵ مارس مشمول لغو محدودیت‌های تردد خواهند شد. بر اساس دستورالعمل جدید، تنها شهروندانی که از آلودگی به ویروس پاک باشند برای تردد در شهر در اولویت قرار می گیرند. چین طی بیست و چهار ساعت گذشته ۷ مرگ ناشی از بیماری کووید ۱۹ و ۷۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را به ثبت رسانده‌ که گفته می‌شود منشا آلودگی ۷۴ تن از این افراد خارج از کشور بوده است.

قرنطینه ۲۰۰ پناهجوی ایرانی و افغانستانی در یونان
یونان اعلام کرده است که حدود ۲۰۰ پناهجو در جزیره توریستی کیا در دریای اژه در قرنطینه به سر می‌برند. به گفته مقامات یونانی این پناهجویان به زودی به کمپی در نزدیکی آتن، پایتخت یونان انتقال داده خواهند شد.
معاون شهرداری جزیره کیا در یونان به خبرگزاری فرانسه گفته است که یکی از پناهجویان تب داشته و برای تست ویروس کرونا به همراه سه زن حامله و یک پناهجوی زخمی به آتن انتقال یافته‌اند و بقیه در یک هتل قرنطینه شده​ اند. مقامات یونانی گفتند پناهجویان بعد از قرنطینه به کمپ مالاکاسا در چهل کیلومتری آتن انتقال خواهند یافت. به گفته معاون شهرداری جزیره کیا پناهجویان هیچگونه تماسی با ساکنان محل نداشته‌اند و قرار است در جریان انتقال آن‌ها تدابیر ایمنی لازم اتخاذ گردد. پناهجویانی که در کمپ​های مختلف پناهندگی در یونان به سر می​برند نگران حملات ساکنین محلی و گروه​های راستگرای یونانی هستند. امدادگران گفتند از زمانی که مشخص شد یکی از اهالی جزیره لسبوس یونان به ویروس کرونا مبتلا شده، نگرانی‌ها راجع به شیوع این بیماری در میان پناهجویان زیاد شده است زیرا بیم آن می‌رود که بحث شیوع بیماری میان پناهجویان به مسیر خطرناکی کشیده شود و پناهجویان را در این ارتباط مقصر بدانند. در ارتباط با کشتی به گل نشسته مقامات یونانی سه نفر را به ظن دست داشتن در قاچاق این پناهجویان بازداشت کرده‌اند. روز دوشنبه ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) حدود ۲۰۰ پناهجو توسط گارد ساحلی یونان در دریای اژه نجات یافته​اند. پناهجویان در عرشه یک کشتی باری بودند که در نزدیکی بندر جزیره کیا به دلیل وزش باد شدید به گل نشسته است. اغلب این پناهجویان از افغانستان، ایران و سومالی هستند. یک مسئول سازمان صلیب سرخ گفته است که قرنطینه به مدت دو هفته طول خواهد کشید اما هتل محل اسکان پناهجویان امکانات لازم را ندارد.

سرنوشت تلخ پناهجویانی که در مرز یونان و ترکیه به سر می​برند با شیوع ویروس کرونا در اروپا به باد فراموشی سپرده شده است. قرار بود آلمان در حدود ۱۵۰۰ کودک و نوجوان را که در اردوگاه‌ها و مرز ترکیه و یونان سرگردانند، بپذیرد اما به دلیل شیوع کرونا و مقررات جدید وضع شده برای مقابله با ویروس کرونا به این کشور پذیرش پناهجویان عملا متوقف شده است. مدافعان حقوق پناهجویان انتقاد کردند که پلیس و مرزبانان یونان به طرف پناهجویان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کنند و به کمک ماشین​های آب پاش تلاش می​کنند پناهجویان را از مرزهای خود دور کنند. روز یکشنبه ۲۲ مارس (سوم فروردین) مرزبانان یونان به گروهی از پناهجویان که در زمین خالی در مرز این کشور فوتبال بازی می‌کردند با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور حمله کردند. خبرگزاری آناتولی در گزارشی از این حادثه برای نخستین بار رسما تائید کرده است که نیروهای ترکیه به این اقدام مرزبانان یونان پاسخ متقابل داده و به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک کرده است. در گزارش آناتولی آمده است که یگان‌های مرزی یونان بعد از واکنش نیروهای ترکیه سریعا مواضع خود را ترک کردند. مقامات ترکیه اکنون رسما اعلام کرده​اند که در صورت استفاده نیروهای یونان از گاز اشک‌آور علیه زنان و کودکان در نقطه صفر مرزی دو کشور به این نیروها پاسخ خواهند داد.

ترامپ: کشور را در هفته‌های آینده از تعطیلی خارج می‌کنیم
رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا می گوید که قصد دارد فعالیت‌های تجاری تعطیل شده در کشور را در «هفته‌های آینده و نه چند ماه آینده» بازگشایی کند. دونالد ترامپ، با اشاره به اینکه «قرنطینه می‌تواند آثار بدتری داشته باشد» می گوید ادامه تعطیلی کشور می تواند مرگ و میری بیشتر از بیماری ناشی از ویروس کرونا در پی داشته باشد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «ما باید فعالیت‌ها در کشور را از سر بگیریم زیرا این مساله می تواند مشکلاتی ایجاد کند که به مراتب بزرگتر از شیوع بیماری کووید-۱۹ باشد.» آمریکا در ابتدای روند گسترش بیماری کووید-۱۹ است و نیویورک یکی از شهرهایی است که بیشترین افراد متبلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است. کارشناسان هشدار می دهند که این بیماری به طور قطع در آمریکا گسترش بیشتری خواهد یافت. ترامپ گفته است که «زندگی شکننده است و اقتصادها هم شکننده هستند.» و به نظر می رسد که رئیس جمهوری آمریکا تلاش دارد دوران تعطیلی فعالیت‌های تجاری را علی‌رغم خطراتی که بیماری کووید-۱۹ برای مردم دارد، کوتاه کند. با توجه به تاثیر اقتصادی تعطیلی کسب و کارها و اخراج میلیون‌ها نفر و سقوط بازارها، ترامپ نگران است که تاثیرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا تاثیر منفی بر انتخاب مجدد او در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو داشته باشد. با این حال کارشناسان بهداشت می گویند تنها در صورتی که آمریکایی‌ها به طور جدی تعاملات اجتماعی را محدود کنند و در خانه بمانند ممکن است بتوان شیوع ویروس کرونا را کنترل کرد در غیر اینصورت ممکن وضعیتی مانند ایتالیا که مرگ و میر بالایی تاکنون داشته را در آمریکا شاهد باشیم. بر اساس تازه‌ترین آمارها، بیش از ۴۶ هزار نفر در آمریکا به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و تا کنون ۵۸۲ نفر نیز جانشان را از دست داده‌اند.
 
برچسب ها: ویروس کرونا