کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پومپئو: چین، ایران و روسیه در مورد کرونا اطلاعات نادرست می‌دهند

6 فروردين 1399 ساعت 13:39

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ایالات متحده، بار دیگر چین و ایران، همچنین روسیه را هدف انتقادهای خود قرار داده و می‌گوید این کشورها در مورد شیوع ویروس کرونا «به کارزار ارائه اطلاعات نادرست ادامه می‌دهند».


مایک پومپئو، در مصاحبه‌ای با برنامه رادیویی «واشینگتن واچ» پکن را متهم به «پنهان‌کاری» در زمینه ارائه اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرد و گفت جمهوری خلق چین «هزاران زندگی را به خطر انداخته است».
پومپئو می‌گوید «نگرانی من این است که حزب کمونیست چین با پنهان‌کاری و ارائه اطلاعات نادرست، همچنان جلوی دسترسی جهان به خبرهای مورد نیاز را می‌گیرد؛ اطلاعات و اخباری که برای جلوگیری از رخدادی شبیه این و یا افزایش موارد ابتلا ضروری‌ست». او همچنین ایران و روسیه را نیز هدف انتقادها و اتهام‌های مشابهی قرار داد: «کارزار اطلاعات نادرست از سوی روسیه و ایران، به‌مانند چین، همچنان ادامه دارد». وزیر خارجه آمریکا همچنین به اظهارات تازه مقام‌های چینی در مورد اینکه ایتالیا یا ارتش آمریکا «مبدا شیوع ویروس» است، واکنش نشان داده: «همه کار می‌کنند تا رفع مسئولیت کنند».
در جریان افزایش حملات لفظی آمریکا و چین به یکدیگر، در بازه‌ای از زمان یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت بعید نیست یکی از نظامیان آمریکایی در ماه اکتبر ناقل این ویروس به چین بوده است. مشابه این اظهارات، همچنان بدون مدرک و سند، از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده که آمریکا را متهم به «تولید ویروس» کرده‌اند.  این سخنان پیشتر نیز با واکنش شدید دولت آمریکا روبه‌رو شده بود و مقام‌های حکومت ایران حتی متهم شدند که «بیش از یک میلیارد یورو پول برای کالاهای پزشکی را دزدید‌‌ه‌اند و ماسک‌های مورد نیاز، دستکش‌ها و سایر تجهیزات پزشکی را برای فروش وارد بازار سیاه کرده‌اند».  آمریکا که تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده بارها گفته دارو و کمک‌های پزشکی تحریم نیست. از سوی دیگر اما کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار «بازبینی فوری» در مورد تحریم‌ها علیه کشورهایی نظیر ایران شده، که با شیوع گستره ویروس کرونا روبه‌رو هستند.
اشاره پومپئو به موضوع ایتالیا، ظاهرا مربوط به ادعای اخیرا مطرح‌شده در «شبکه تلویزیونی گلوبال» دولت چین باز می‌گردد که مدعی شده ایتالیا «ممکن است مبدا شیوع ویروس باشد». این ادعا، اشاره‌ای به اظهارات یک دکتر ایتالیایی در گفت‌وگو با ان‌پی‌آر دارد که می‌گوید زمانی در اواخر سال جاری شنیده‌ است مواردی از سینه‌پهلوی شدید و عجیب در شمال ایتالیا بین سالخوردگان شایع شده‌است. این خود در حالی‌ست که روزنامه هنگ‌کنگی «ساوث چاینا مورنینگ پست» اخیرا در گزارشی گفته به داده‌هایی دست یافته که نشان می‌دهد موارد اولیه ویروس کرونای جدید در چین به ماه نوامبر، یعنی هفته‌ها پیش از تائید آن توسط دولت مرکزی در پکن، باز می‌گردد. در مصاحبه پنج فروردین مایک پومپئو با «واشینگتن واچ»، نخستین بار نیست که وزیر خارجه آمریکا، چین را متهم به پنهان‌کاری و به خطر انداختن جان انسان‌ها کرده‌است. از جمله هفته پیش پومپئو گفته بود پکن «روزهای مهمی را (برای ارائه اطلاعات) تلف کرده‌است». آنچه روز جمعه با واکنش پکن روبه‌رو شد و سخنگوی وزارت خارجه چین، وزیر خارجه آمریکا را به «دروغ‌گویی» متهم کرد.
 


کد مطلب: 206637

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206637/پومپئو-چین-ایران-روسیه-مورد-کرونا-اطلاعات-نادرست-می-دهند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir