به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۰۶۶۴۲

بحران کرونا؛ راهکارهای مقابله با ترس و تنهایی

بحران کرونا؛ راهکارهای مقابله با ترس و تنهایی
گروه علمی: شیوع پرشتاب کرونا در کشورهایی مانند آلمان برخی را ترسانده، و محدودیت‌ها بسیاری را نگران تنهایی و پیامدهای آن کرده است. برای کنار آمدن با برخی از این حالت‌ها راه‌های گوناگون پیشنهاد می‌شود.

محدودیت‌های اعمال شده بر رفت و آمد، ممنوعیت گردهم آمدن بیش از دو نفر، دور کاری و از دست دادن روابط اجتماعی در محل کار، کاسته شدن از دید و بازدید با سالمندان خانواده و محروم ماندن از معاشرت با دوستان و آشنایان؛ این‌ها و امثال آن از ویژگی‌های دوران کرونا در بسیاری از کشورها، از جمله آلمان شده و آرامش روانی بسیاری را به چالش می‌کشد. رادیو آلمان در گزارشی چند نمونه از معضلات فراگیرتر این دوران را مثال زده و توصیه‌هایی برای مقابله با آن از زبان کارشناسان ارائه می‌کند. شیوع ویروس جدید کرونا در آلمان بسیاری از اموری که تا چند روز پیش برای شهروندان عادی بود را کنار زده و مناسبات اجتماعی را دستخوش تغییراتی یک‌باره کرده که کنار آمدن با آنها برای برخی به سادگی ممکن نیست.
ترس از ویروس کرونا
الیزابت رافاوف، کارشناس ارشد روانشناسی می‌گوید ویروس کرونا وحشت می‌آفریند: «ما را به طور کامل تحت کنترل گرفته، اما نمی‌دانیم چطور.» او می‌گوید برخی می‌خواستند در برابر آنچه پیش می‌آید از خود محافظت کنند و برخی دیگر انگار خشک‌شان زده باشد؛ عده‌ای نیز مایلند چنان رفتار کنند که انگار اتفاقی نیفتاده و احتمالا کسانی هم هستند که می‌توانند به آنها اعتماد کنند؛ در هر صورت ویروس کرونا همه انسان‌ها را در وضعیتی کاملا متفاوت و جدید قرار داده است. یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر ویروس کرونا سالمندان هستند. مارتین اشتورمر، ویروس‌شناس با تاکید هشدار می‌دهد که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نباید با نوه‌های خود زیاد در ارتباط باشند: «این چیزی است که اصلا امکان‌پذیر نیست.» همین مسئله بسیاری از خانواده‌ها را با مشکلی جدی روبرو می‌کند، به خصوص که تقریبا در سرتا سر آلمان مدرسه‌ها، مهدکودک‌ها و محل‌های نگهداری از کودکان تعطیل شده‌اند. افزون بر این استفاده از محل بازی کودکان نیز در تمام شهرها ممنوع شده که پیامد آن می‌تواند انزوای کامل و عصبی و بدخلق شدن باشد.
جلوگیری از سیل اطلاعات، گسترش ارتباط مجازی
در چنین شرایطی برای مقابله با تنهایی و انزوا و ترس از ویروس کرونا چه راهکارهایی می‌توانند موثر باشند؟ یکی از توصیه‌ها جلوگیری از جاری شدن سیلاب اطلاعات است. به گفته الیزابت رافاوف کسب اطلاعات به طور کلی مفید است اما اگر کسی مرتب در پی خبرهای جدیدتر باشد، مسئله می‌تواند متفاوت شود و آدم را کلافه و دیوانه کند؛ نتیجه اینکه: کسب اطلاع بله، اما نه به طور دائم. این کارشناس روانشناسی برای مقابله با انزوا و تنهایی نیز توصیه می‌کند که روابط از طریق مجازی حفظ شود و گسترش یابد، زیرا داشتن روابط اجتماعی و حفظ ارتباط با دوستان و آشنایان اهمیت دارد. او همچنین توصیه می‌کند که درباره احساسات، ترس‌ها و نگرانی‌ها به صورت آشکار با دیگران صحبت شود و می‌افزاید به اشتراک گذاشتن دلواپسی‌ها قدم نخست است.
ساختن لحظه‌های مثبت
به وجود آوردن لحظه‌ها و تجربه‌های مثبت در شرایط بحرانی شیوع کرونا یکی دیگر از راهکارهای توصیه شده متخصصان است. در نمونه ایتالیا که در حال حاضر شدیدتر از دیگر کشورهای اروپایی درگیر ویروس کروناست، ترانه و تصنیف‌خوانی دسته جمعیاز پنجره‌ها یا کف زدن در ساعت ۹ شب از تجربه‌های آفرینش لحظه‌های مثبت در موقعیت بحرانی بود که در برخی کشورهای دیگر به شکل‌های متفاوت تکرار شده است. الیزابت رافاوف می‌گوید اینجور اقدام‌ها امیدبخش هم هستند. علاوه بر این، گروه‌ها و نهادهای مختلفی هستند که برای معضلات ناشی از موقعیت‌هایی نظیر شیوع کرونا از طریق آنلاین آماده کمک و دادن مشاوره به شهروندان هستند و در صورت نیاز می‌توان از کمک آنها بهره گرفت.

توافق کاخ سفید و سنا بر سر طرح کمک اقتصادی ۲۰۰۰ میلیارد دلاری
شیوع بیماری کووید ۱۹ ناشی از انتشار گسترده ویروس کرونا این روزها بیش از هر نقطه جهان اروپا را تحت تاثیر قرار داده است. پس از ایتالیا و اسپانیا که اخیرا بیشترین شمار قربانیان را به خود اختصاص داده‌اند فرانسه نیز برای نخستین بار از جان باختن بیش از ۲۰۰ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری ظرف تنها یک دوره زمانی بیست و چهار ساعته خبر داد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی منابع رسمی تا صبح روز چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹/ ۲۵ مارس ۲۰۲۰ بیش از ۴۲۰ هزار نفر در سراسر جهان به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده و نزدیک به ۱۹ هزار نفر به دلیل بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس مجلس سنای آمریکا که اکثریت اعضای آنرا جمهوری‌ خواهان تشکیل می‌دهند روز چهارشنبه از حصول توافق با دموکرات‌ها و کاخ سفید بر سر طرح کمک ۲ هزار میلیارد دلاری به اقتصاد ایالات متحده خبر داد.
سناتور میچ مکانل در این باره گفت که که توافق اولیه میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر سر این طرح که وی آنرا «تاریخی» خواند، حاصل شده و قرار است روز چهارشنبه به تصویب نهایی برسد. این طرح که کمک به نخستین اقتصاد جهان جهت مقابله با تبعات سنگین ناشی از همه گیری بیماری کووید ۱۹ را در دستور کار خود دارد پس از تصویب در سنا و پیش از امضای رئیس جمهوری، قرار است در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود.
مرجع : یورونیوز و دویچه وله
برچسب ها: ویروس کرونا