به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ساعت ۰۰:۰۵
کد مطلب : ۲۰۶۶۹۸

بازیگر سرشناس پیش از انقلاب، درگذشت

گروه هنری: فرزانه تأییدی از بازیگران سرشناس سینما و تئاتر پیش از انقلاب بود و اغلب او را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «فریاد زیر آب» در کنار داریوش اقبالی به یاد می‌آورند.
بازیگر سرشناس پیش از انقلاب، درگذشت
برخی نزدیکان فرزانه تأییدی، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، روز سه‌شنبه ۵ فروردین، از درگذشت او در لندن در سن ۷۵ سالگی و در پی بیماری سرطان ریه خبر دادند. فرزانه تأییدی از بازیگران سرشناس سینما و تئاتر پیش از انقلاب ۵۷ بود و اغلب او را به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «فریاد زیر آب» در کنار داریوش اقبالی (خواننده سرشناس ایرانی) به یاد می‌آورند. با این حال او در شماری از دیگر فیلم‌های شاخص دهه ۵۰ نیز بازی کرده بود، ازجمله، «خاک» و «سفر سنگ» ساخته مسعود کیمیایی، «هشتمین روز هفته» ساخته حسین رجائیان، «صلاة ظهر» ساخته سعید مطلبی، و «واسطه‌ها» ساخته حسن محمدزاده.
 
فرزانه تأییدی پس از انقلاب نیز در فیلم «میراث من، جنون» ساخته مهدی فخیم‌زاده بازی کرد، اما از اوائل دهه ۶۰ دیگر اجازه فعالیت پیدا نکرد و از وزارت فرهنگ نیز که در استخدام رسمی آن بود، بدون ذکر دلیل اخراج شد.
فرزانه تأییدی بعدها گفت که مشکل حکومت با او، بهایی بودن پدرش بود که جمهوری اسلامی، حق‌ و حقوقی برای آن‌ها قائل نیست. تأییدی در سال ۱۳۶۵ پس از ناکامی در پس گرفتن گذرنامه و اخذ اجازه خروج از کشور، از مرز زمینی سیستان و بلوچستان از ایران خارج شد و با از سر گذراندن ماجراهای بسیار خودش را به لندن رساند. سال‌ها بعد بازی فرزانه تأییدی در فیلم جنجالی «بدون دخترم، هرگز» نام او را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت و واکنش تند رسانه‌های رسمی داخل ایران را نیز برانگیخت. فرزانه تأییدی در سال‌های اقامتش در بریتانیا با بهروز به‌نژاد، دیگر بازیگر قدیمی سینما و تئاتر ایران، زندگی می‌کرد.
برچسب ها: فرزانه تأییدی