به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۲۰۶۷۲۴

پایان یک سال پرحاشیه برای وزنه برداری ایران

گروه ورزشی: وزنه برداری ایران در سالی که گذشت اتفاقات زیادی را تجربه کرد و قطعا در سال ۹۸ جزو فدراسیون های پرحاشیه ایران محسوب می شود.
پایان یک سال پرحاشیه برای وزنه برداری ایران
به گزارش ایسنا، وزنه برداری در سال ۹۸ روزهای پر حادثه ای را پشت سر گذاشت. از مصدومیت دوباره سهراب مرادی و اوت شدن های مکرر کیانوش رستمی گرفته تا خداحافظی سعید علی حسینی از دنیای قهرمانی و مثبت شدن تست دوپینگ یک وزنه بردار جوان.وزنه برداری در سال ۹۸ به دنبال گرفتن دو سهمیه المپیک بود اما مشخص شدن تکلیف آن دو سهمیه به سال ۹۹ کشیده شد.  در ادامه به مرور مهمترین اتفاقات وزنه بردری در سال ۹۸ می پردازیم:
اردیبهشت ۹۸، نایب قهرمانی تیم مردان در آسیا و حضور تاریخی تیم بانوان
 تیم وزنه برداری مردان ایران با ۱۰ وزنه بردار (مصطفی جوادی، مسعود چترایی، علی میری، سید ایوب موسوی، رضا بیرالوند، امیر حقوقی، علی هاشمی، کیا قدمی، سعید علی حسینی و علی داودی) در مسابقات قهرمانی آسیا چین شرکت کرد. حاصل این حضور ۷ طلا، ۷ نقره و ۳ برنز و کسب عنوان نایب قهرمانی آسیا بود. 
تیم بانوان هم برای اولین مرتبه به مسابقات بزرگسالان آسیا اعزام شد که در پایان این مسابقات پوپک بسامی دوازدهم، مریم زارع  هشتم،  الناز باجلانی پانزدهم، ابریشم ارجمند خواه شانزدهم، الهام حسینی ششم، مرضیه قنبری  نهم و پریسا جهانفکریان نهم شدند. تیم بانوان هم در رده نهم آسیا قرار گرفت 
خرداد ۹۸، شیرینی قهرمانی تیم جوانان در جهان که سه ماه بیشتر دوام نداشت 
با توجه به اینکه دوره ریاست علی مرادی در اردیبهشت به پایان رسیده بود برای فدراسیون سرپرست تعیین شد. در زمان سرپرستی اما و اگرهای فراوانی برای اعزام تیم جوانان به مسابقات قهرمانی جهان فیجی وجود داشت که در نهایت تیم با ترکیب کامل ۱۰ نفره اعزام شد. تیم ایران توانست برای چهارمین سال متوالی قهرمان جهان شود و ۲ طلا، ۴ نقره و ۹ برنز کسب کند. علیرضا یوسفی هم رکورد مجموع نوجوانان جهان که ۳۵۲ کیلوگرم بود را  ۳۱ کیلوگرم ارتقاء داد. اما این شیرینی افتخارآفرینی تیم جوانان تنها سه ماه دوام داشت چون در شهریور ماه تست دوپینگ محمد حسینی یکی از اعضای تیم جوانان مثبت اعلام شد و فعلا هم در تعلیق به سر می برد. حسینی نایب قهرمان دسته ۸۹ کیلوگرم شده بود.
تیر ۹۸، سهراب مرادی دست به وزنه شد و بیمارستان رفت!
سهراب مرادی قهرمان المپیک و جهان در حالی که از ناحیه کتف مصدوم بود دست به وزنه شد و دوباره از همان ناحیه دچار آسیب دیدگی شد. از این رو مرادی به بیمارستان منتقل شد و دررفتگی شانه را جا انداخت. همین مصدومیت دوباره باعث شد دوره درمان مرادی طولانی و کارش برای کسب سهمیه المپیک سخت شود. او سپس در مرداد ماه هم مجبور شد به آلمان برود و تحت عمل جراحی قرار گرفت.   
 تیر ۹۸، علی مرادی در وزنه برداری ماندگار شد 
مجمع انتخاباتی فدراسیون وزنه برداری به ریاست محمدرضا داورزنی در آکادمی ملی المپیک برگزار شد و علی مرادی با کسب ۲۲ رای از ۴۳ آرای ماخوذه برای چهار سال دیگر رییس فدراسیون باقی ماند.  
شهریور ۹۸، از دست دادن سکوی تیمی جهان با دو اوتی
تیم وزنه برداری مردان ایران با ۱۰ وزنه بردار (حافظ قشقایی، علی میری ، محمد زارعی،کیانوش رستمی ، ایوب موسوی،رضا دهدار ، رضا بیرالوند،علی هاشمی،علی داودی و محسن دادرس) به مسابقات قهرمانی جهان تایلند رفت. در این رقابتها اتفاقات مختلفی برای تیم ایران رخ داد. تیم ایران به علت داشتن دو وزنه بردار اوت شده موفق نشد روی سکوی تیمی جهان قرار بگیرد. کیانوش رستمی و محسن دادرس نفراتی بودند که اوت شدند و در رده چهارم جهان قرار گرفت. در رده بندی مدالی هم با ۱طلا، ۲ نقره  و ۳ برنز ششم شد. 
 طلسم شکنی قشقایی بعد از ۴۲ سال 
حافظ قشقایی در دسته ۵۵ کیلوگرم تنها نماینده ایران در این وزن در رده هفتم قرار گرفت اما توانست مدال نقره دوضرب را بگیرد. قشقایی در این مسابقات توانست طلسم شکنی کند و ایران بعد از ۴۲ سال صاحب یک تک مدال جهانی در سبک وزن شد.محمد نصیری در مسابقات جهانی سال ۱۹۷۷ در دوضرب مدال نقره گرفت و پس از آن دیگر ایران موفق نشده بود به مدال جهانی در سبک وزن برسد.
حضور تاریخی تیم بانوان ایران 
تیم بانوان ایران هم برای نخستین مرتبه در مسابقات قهرمانی جهان با چهار وزنه بردار شرکت کرد. تیم زنان ایران چهل  و هفتم شد و پوپک بسامی سی و هفتم، ابریشم ارجمندخواه بیست و چهارم، الهام حسینی شانزدهم، پریسا جهانفکریان بیست و یکم.
مهر۹۸، کار رستمی برای المپیک سخت شد و سعید علی حسینی وداع کرد
کیانوش رستمی پس از اینکه در مسابقات قهرمانی جهان اوت کرد، به دنبال حضور در  مسابقات ایتالیا بود اما با توجه به گذشت زمانِ ارسال لیست اسامی نفرات شرکت کننده، با درخواست رستمی موافقت نشد. رستمی سپس درخواست حضور در مسابقات سوییس را کرد اما زمان ارسال لیست نفرات برای این مسابقات هم به پایان رسیده بود. رستمی در مسابقات سوئیس وزنه زد اما نه امتیازی گرفت و نه حتی به او مدال مسابقات را دادند.
سعید علی حسینی هم با توجه به اینکه در شش ماهه دوم، در هیچ مسابقات گزینشی المپیک شرکت نکرده بود، طبق قانون المپیک را از دست داد. در صورتی که نام او برای مسابقات سوئیس رد می شد می توانست برای المپیکی شدن تلاش کند. علی حسینی پس از اینکه المپیک را از دست داد از دنیای وزنه برداری خداحفظی کرد.   مهر۹۸، لغو اعزام تیم نوجوانان و جوانان به آسیایی به دلیل مشکلات مالی
تیم های ملی وزنه برداری نوجوانان و جوانان ایران مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ را در پیونگ یانگ کره شمالی پیش رو داشتند که اعزام تیم به این رقابتها لغو شد. دلیل این کار مشکلات مالی عنوان شد. 
آبان ۹۸، کسب اولین مدال بین المللی بانوان ایران 
سیده الهام حسینی، نماینده وزنه‌برداری ایران در دسته ۷۶ کیلوگرم موفق شد مدال برنز جام بین‌المللی «نعیم سلیمان اوغلو» در ترکیه را  کسب کند  و اولین مدال بین‌المللی ایران را به نام خود ثبت کند.
بهمن ۹۸، اوت کیانوش رستمی در جام فجر وزنه برداری
مسابقات جام فجر وزنه برداری که گزینشی المپیک توکیو بود در رشت برگزار شد. حافظ قشقایی، حسین سلطانی، کیانوش رستمی، رضا دهدار ، علی هاشمی، امیر حقوقی و علی داودی نمایندگان ایران بودند. ایران در این رقابتها توانست ۱۰مدال طلا، ۴نقره  و ۲برنز کسب کند. البته ایران در دسته ۹۶ کیلوگرم دو وزنه بردار اوتی هم داشت  کیانوش رستمی در یک ضرب و رضا دهدار در دو ضرب اوت شدند. با این حال دهدار نقره یک ضرب و رستمی طلای دوضرب را گرفتند اما در مجموع رکوردی ثبت نکردند.   
بهمن ۹۸، اعزام ناقص تیم های پایه به قهرمانی آسیا
در مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا که در ازبکستان برگزار شد ایران ۹ وزنه بردار جوان و ۴ وزنه بردار نوجوان اعزام کرد. تیم ایران در رده جوانان نایب قهرمان شد و ۴طلا، ۱۰ نقره  و ۵ برنز گرفت.  
تیم نوجوانان هم ۳ طلا، ۷ نقره  و ۲ برنز کسب کرد و چهارم آسیا شد.  
اسفند ۹۸، سهراب مرادی پس از ماه ها مصدومیت روی تخته رفت  
در مسابقات وزنه برداری غرب آسیا که گزینشی المپیک توکیو نیز بود، قرار بود تیم مردان با سه وزنه بردار و بانوان با چهار وزنه بردار اعزام شوند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در ایران، پروازهای ایران از سوی امارات لغو شد و تنها سهراب مرادی توانست عازم این مسابقات شود چون او چند روز زودتر به امارات رفته بود. مرادی پس از مدت ها که درگیر مصدومیت بود روی تخته رفت و با رکورد ۱۶۳ یک ضرب، ۲۰۷ دوضرب و مجموع ۳۷۰ کیلوگرم سه مدال طلا و ۸۰۳ امتیاز برای المپیک گرفت.  
اسفند۹۸، لغو اعزام به مسابقات کلمبیا
کیانوش رستمی و علی هاشمی به دنبال حضور در مسابقات گزینشی المپیک کلمبیا بودنداما به دلیل شیوع ویروس کرونا و اینکه دیر برای گرفتن ویزا اقدا شد، امکان حضور این دو وزنه بردار ایران در مسابقات کلمبیا فراهم نشد و آنها مسابقات را از دست دادند.  
وزنه برداری سال ۹۸ در یک نگاه:
مهمترین اتفاق: سخت شدن کار سهراب مرادی و کیانوش رستمی برای رفتن به المپیک و خداحافظی سعید علی حسینی 
تاریخ سازی: اعزام تیم بانوان برای نخستین بار به قهرمانی آسیا و جهان و کسب مدال جهانی سبک وزن بعد از ۴۲ سال
مهمترین رویدادهای پیش رو: مسابقات قهرمانی آسیا برای مشخص شدن تکلیف سهمیه  المپیک
برچسب ها: وزنه برداری