کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نوشیدن چای، سلامت قلب را تضمین می‌کند؟!

7 فروردين 1399 ساعت 11:51

گروه سلامت: در این مطلب آنچه را که باید در مورد چای و فواید احتمالی آن بدانید صحبت خواهیم کرد.


چای نام یک نوشیدنی معطر است که معمولاً با ریختن آب داغ یا در حال جوش بر روی برگ‌های عمل آورده شده گیاه کاملیا سیننسیس، که گیاهی همیشه سبز و بومی آسیای شرقی است، بدست می‌آید.در دنیای غربی، کلمه "chai" به نوعی چای معطر و چای هندی که دقیق‌تر از آن به عنوان ماسالا چای یاد می‌شود اطلاق می‌شود.
این نوشیدنی فوایدی فراوانی برای سلامت قلب، هضم غذا، کنترل میزان قند خون و موارد دیگر داشته باشد.در این مقاله آنچه را که باید در مورد چای و فواید احتمالی آن بدانید صحبت خواهیم کرد.چای سیاه یک چای خوش طعم است که به دلیل عطر و بوی معطر معروف است.در این مقاله خواص چای را به تفصیل توضیح خواهیم داد.
چای از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود. محبوب‌ترین ادویه جات شامل هل، دارچین، رازیانه، فلفل سیاه و میخک می‌شود، اگرچه بادیون ختایی، میخک صدپر و فلفل سیاه سایر گزینه‌های مورد علاقه هستند.چای به طور سنتی با استفاده از آب جوش آمده و شیر گرم تهیه می‌شود، همچنین به اندازه دلخواه فرد مصرف کننده شیرین می‌شود.چای لاته یکی دیگر از روش‌های محبوب برای نوشیدن چای است. مردم با اضافه کردن یک عدد کنسانتره چای سیاه به بخار شیر، این نوشیدنی را تهیه می‌کنند که حاوی شیر بیشتری از آنچه شما در یک فنجان معمولی چای سیاه می‌نوشید، است.چای سیاه را می‌توان در اکثر کافه‌ها تهیه کرد، اما تهیه آن در خانه نیز آسان است، کیسه‌های چای از پیش آماده شده یا کنسانتره خریداری شده در فروشگاه‌ها می‌تواند به تهیه آن سرعت ببخشد.علاوه بر این، مصرف چای با انواع فواید سلامتی مرتبط است.چای شیرین سنتی کشور هند، از ترکیب چای سیاه، زنجبیل و سایر ادویه‌ها تشکیل شده است. این نوشیدنی به اشکال مختلف قابل مصرف است و می‌تواند انواع مزایای سلامتی را برای شما فراهم آورد.
۱. بهبود سلامت قلب
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چای سیاه ممکن است برای سلامتی قلب مفید باشد.مطالعات حیوانی نشان داده است که دارچین، یکی از مواد اصلی موجود در چای سیاه، باعث کاهش فشار خون می‌شود.در بعضی از افراد، دارچین به کاهش سطح کلسترول، کلسترول LDL "بد" و تری گلیسیرید‌ها تا ۳۰ ٪ کمک می‌کند.اکثر مطالعات روزانه دوز‌های ۱ تا ۶ گرم دارچین را توصیه می‌کنند، که معمولاً بیشتر از مقدار مورد نیاز شما در یک فنجان معمولی چای سیاه است.با این حال، بررسی اخیر گزارش داده است که دوز‌هایی به میزان ۱۲۰ میلی گرم در روز ممکن است برای ارائه این اثرات سلامت قلب کافی باشد.تحقیقات متعدد دیگر حاکی از آن است که چای سیاه مورد استفاده ممکن است در کاهش سطح کلسترول خون نقش داشته باشد.بیشتر تحقیقات مشاهده کرده اند که نوشیدن بیشتر از چهار فنجان چای سیاه در روز ممکن است کمی فشار خون را کاهش دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد نوشیدن بیشتر از سه فنجان چای سیاه در روز، خطر ابتلا به بیماری قلبی را ۱۱ درصد کاهش می‌دهد.با این حال، همه مطالعات به اتفاق آرا نیستند، و هیچ کدام تأثیر مستقیم چای سیاه بر سلامت قلب را بررسی نکرده اند؛ بنابراین، تحقیقات بیشتری قبل از نتیجه گیری‌های مستند لازم است.چای سیاه حاوی دارچین ممکن است به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کنند. با این حال، مطالعاتی که به طور مستقیم اثرات چای سیاه را بررسی می‌کنند مورد نیاز است.
۲. کاهش سطح قند خون
چای سیاه ممکن است در کنترل بهتر قند خون نقش داشته باشد.این بدان دلیل است که حاوی زنجبیل و دارچین است که هر دو ممکن است اثرات مفیدی بر سطح قند خون داشته باشند.به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهد که دارچین ممکن است مقاومت به انسولین و قند خون ناشتا را ۱۰ تا ۲۹ ٪ کاهش دهد.مقاومت به انسولین پایین باعث می‌شود بدن بتواند انسولین را از بدن خارج کند و قند را از خون و سلول‌ها خارج کند. این می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۲ گرم پودر زنجبیل به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند و سبب کاهش قند خون آن‌ها تا ۱۲ درصد می‌شود.پژوهش‌ها نشان می‌دهند که دوز‌های موثر زنجبیل و دارچین بین ۱ تا ۶ گرم در روز متغیر است. چنین دوز‌هایی بیشتر از چیزی است که شما می‌توانید از چای سیاه کیسه‌ای فروشگاهی یا یک فنجان تهیه شده توسط باریستای محلی انتظار داشته باشید.
برای به دست آوردن بیشترین مزایا، سعی کنید چای را خودتان تهیه کنید. به این ترتیب، می‌توانید دارچین و زنجبیل بیشتری در مقایسه با بسیاری از دستور العمل‌ها اضافه کنید.توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که، بر خلاف چای سیاه خانگی، انواع تهیه شده در کافه‌ها اغلب به شدت شیرین می‌شوند، که به احتمال زیاد فواید کاهش قند خون را به ارمغان نخواهند آورد.در حقیقت، ۱۲ انس شیر (۳۶۰ میلی لیتر) بدون چربی در Starbucks حاوی بیش از ۳۵ گرم شکر است، و حدود دو سوم به آن قند اضافه می‌شود.انجمن قلب آمریکا (AHA) به زنان توصیه می‌کند میزان مصرف قند اضافه شده خود را زیر ۲۵ گرم در روز نگه دارند، و مردان میزان مصرف خود را زیر ۳۸ گرم در روز نگه دارند.برای دریافت بهترین نتایج کاهش قند خون، یک نسخه غیرمستقیم را انتخاب کنید.دارچین و زنجبیل اضافه شده به چای سیاه ممکن است به افزایش حساسیت به انسولین و کاهش قند خون کمک کند. با این حال، بهتر است از انواع بسیار شیرین و خریداری شده در فروشگاه خودداری کنید.
۳. کاهش حالت تهوع و هضم آسان
چای سیاه حاوی زنجبیل است که به دلیل اثرات ضد تهوع بسیار مشهور است.به نظر می‌رسد زنجبیل به ویژه در کاهش حالت تهوع در دوران بارداری مؤثر است. در حقیقت، یک بررسی از مطالعات انجام شده بر روی کل ۱، ۲۷۸ زن باردار نشان داد که مصرف دوز روزانه ۱/۱ تا ۵/۵ گرم زنجبیل به طور قابل توجهی تهوع را کاهش می‌دهد.
این مسئله کاملا مربوط به مقدار زنجبیل است که در یک فنجان چای استفاده می‌شود.چای سیاهی که شامل دارچین، میخک و هل می‌شود، همگی دارای خواص ضد باکتریایی هستند که به نظر می‌رسد به جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.فلفل سیاه، یکی دیگر از عناصر اضافه شده به چای سیاه، به نظر می‌رسد دارای خواص ضد باکتریایی مشابهی باشد.علاوه بر این، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که فلفل سیاه ممکن است سطح آنزیم‌های گوارشی مورد نیاز برای تجزیه صحیح مواد غذایی و پشتیبانی از هضم بهینه را افزایش دهد.با این حال، مقدار فلفل مورد استفاده در این مطالعات حیوانی تا پنج برابر بیشتر از مقدار متوسط مصرف شده توسط انسان است؛ بنابراین، مطالعات بیشتری قبل از نتیجه گیری‌ها لازم است.
ترکیبات اضافه شده به چای سیاه شامل زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و میخک ممکن است به کاهش حالت تهوع، جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و پشتیبانی از هضم مناسب کمک کند.
۴. کمک به کاهش وزن
چای ممکن است از چندین روش به جلوگیری از افزایش وزن و کاهش چربی‌ها کمک کند.چای در هند با شیر گاو یا شیر سویا تهیه می‌شود که هر دو منبع خوبی برای پروتئین هستند.پروتئین یک ماده مغذی است که به کاهش گرسنگی و افزایش احساس سیری کمک می‌کند؛ بنابراین چای احتمالاً در کاهش گرسنگی و جلوگیری از پرخوری شما در طول روز مؤثرتر از سایر انواع چای است. شما حتی می‌توانید آن را به عنوان میان وعده مفید بدانید.تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در نوع چای سیاه ممکن است باعث تجزیه چربی شود و به کاهش تعداد کالری بدن که از مواد غذایی جذب می‌کند کمک کند.علاوه بر این، یک مطالعه با کیفیت بالا گزارش داده است که نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز ممکن است در جلوگیری از افزایش وزن ناخواسته یا افزایش چربی شکم موثر باشد.با این حال، شایان ذکر است که این اثرات اندک باقی مانده فقط در کوتاه مدت موثر باشند.سرانجام، مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که مصرف فلفل سیاه در چای ممکن است به جلوگیری از تجمع چربی بدن کمک کند، اگرچه هنوز ارتباط این نتایج با انسان هنوز مشخص نیست.اما اگر چای می‌نوشید، تنها کافی است مراقب باشید که بیش از حد قند اضافه نکنید. برخی از انواع محبوب چای حاوی مقادیر قابل توجهی قند هستند که احتمالاً با هر یک از مزایای اندک ذکر شده در بالا مغایرت دارد.مقدار و نوع شیر اضافه شده به چای نیز ممکن است کالری اضافه داشته باشد.یک چای ۱۲ اونسی (۳۶۰ میلی لیتر) تهیه شده با شیر بدون چربی حاوی حدود ۶۰ کالری است، در حالی که یک چای خانگی ممکن است حدود ۸۰ کالری داشته باشد.
در مقایسه، همین مقدار چربی در کافه محلی ممکن است حاوی ۱۸۰ کالری باشد. بهتر است به انواع خانگی و شیرین نشده لذت ببرید.
میزان مصرف چای در طول روز چقدر باید باشد؟
در حال حاضر، هیچ نتیجه مشخصی در مورد میزان مصرف چای وجود ندارد.توجه به این نکته حائز اهمیت است که چای حاوی کافئین است که برخی از افراد به این ماده بسیار حساس هستند.در صورت مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث ایجاد انواع عوارض ناخوشایند از جمله اضطراب، میگرن، فشار خون بالا و خواب ضعیف شود. کافئین زیاد نیز ممکن است خطر سقط جنین یا وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.به همین دلایل، افراد باید از مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز - و در دوران بارداری، بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم خودداری کنند.انتظار می‌رود هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) چای حاوی ۲۵ میلی گرم کافئین باشد. این نیمی از دوز کافئین است که به همان میزان چای سیاه ارائه می‌دهد.با توجه به محتوای زنجبیل در چای، افراد مستعد فشار خون یا قند خون پایین، یا افرادی که دارو‌های رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، ممکن است بخواهند میزان مصرف آن‌ها را محدود کرده یا آن را در مقدار پایین‌تر نگه دارند.افرادی که تحمل لاکتوز ندارند ممکن است چای تهیه شده از دمنوش‌های گیاهی یا فقط آب جوش را انتخاب کنند.مصرف چای به طور کلی بی خطر تلقی می‌شود، اگرچه حاوی کافئین و زنجبیل است، که ممکن است در بعضی از افراد اثرات منفی به همراه داشته باشد. دوز مطلوب هنوز مشخص نیست.
چگونه چای را سالم دم کنیم؟
تهیه چای در خانه نسبتاً ساده است. تنها به چند ماده نیاز دارید و می‌توانید انواع دستور العمل‌ها را برای تهیه آن دنبال کنید.دستور زیر یکی از موثرترین روش‌های آماده سازی است که می‌توانید پیدا کنید.شما را ملزم می‌کند که کنسانتره چای را از قبل تهیه کرده و آن را در یخچال خود ذخیره کنید.این فرایند فقط کمی طول می‌کشد، اما مدت زمان لازم را برای لذت بردن از یک فنجان چای یا چای لاته در خانه را افزایش می‌دهد.
کنسانتره چای چیست؟
در اینجا چیزی که مورد نیاز است این است که شما باید ۱۶ اونس (۴۷۴ میلی لیتر) کنسانتره تهیه کنید:
عناصر
• ۲۰ عدد فلفل سیاه کامل
• ۵ میخک صدپر کامل
• ۵ غلاف هل سبز
• ۱ چوب دارچین
• ۱ بادیان ختایی
• ۲.۵ فنجان (۵۹۳ میلی لیتر) آب
• ۲.۵ قاشق غذاخوری (۳۸ میلی لیتر) چای سیاه
• ۴ اینچ (۱۰ سانتی متر) زنجبیل تازه، خرد شده
کلام آخر در خصوص چای
چای یک نوشیدنی معطر است که می‌تواند به تقویت سلامت قلب، کاهش سطح قند خون، هضم غذا و کاهش وزن کمک کند.اگرچه بیشتر این فواید سلامتی از نظر علمی تایید می‌شوند، شایان ذکر است که این خواص به طور کلی با مواد اضافه شده در چای مرتبط هستند.توجه داشته باشید که با انتخاب نسخه کمتر شیرین شده، بیشترین مزایای سلامتی را از چای خود دریافت خواهید کرد.


کد مطلب: 206765

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206765/نوشیدن-چای-سلامت-قلب-تضمین-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir