کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چرا درصد مرگ و میر ایران در بحران کرونا بالاست؟

7 فروردين 1399 ساعت 14:03


گروه جامعه: دكتر کیانوش جهانپور (سخنگوی وزارت بهداشت) دیروز گفت: تا ظهر ۶ فروردین مجموع مبتلایان به کرونا در ایران به ۲۷۰۱۷ نفر رسید. همچنین درگذشتگان بر اثر این بیماری ۲۰۷۷ نفر بوده‌اند.

این آمار رسمی اعلامی وزارت بهداشت است و می‌دانیم بسیاری از درگذشتگان با عناوینی چون نارسایی حاد تنفسی گواهی فوت شده اند و نه کرونا! اگر صرفا به آمار رسمی اتکا کنیم یعنی حدود ۸ درصد مبتلایان به کرونا فوت می‌شوند درحالی که مشاهده می‌شود در کشورهای دارای سرانه سلامت بالا این نسبت زیر ۲ درصد است. جالب اینکه در چین به عنوان اولین کشور قربانی کرونا درصد فوتی‌ها کمتر از ایران است!

نمودار میزان مرگ و میر نسبت به تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای مختلف؛ ایران پس از ایتالیا در رتبه دوم است. «آمار فوتی‌ها بر اساس هر ۱۰۰۰ مبتلا محاسبه شده است. برای مثال ایتالیا ۹.۵ درصد و ایران ۷.۹ درصد از مبتلایان جان خود را از دست داده‌اند كه در بالاترین نقطه نمودار هستند»

از سوی دیگر، امروز رییس‌جمهور از ۲۰ هزار تخت خالی بیمارستانی و نقاهتگاهی معمولی به عنوان افتخار یاد می‌کند درحالی که مرگ و میرها عمدتا در مراحل پیشرفته بیماری رخ می‌دهد که نیاز به تخت icu و تجهیزاتی چون اکمو و ونتیلاتور وجود دارد و کمبود در این بخش محسوس است.

آماده‌سازی ۲۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو برای مبتلایان روزهای آتی به کرونا
در همین حال، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: ۲۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو برای بیماران مبتلا به بیماری کرونا ایجاد می‌شود.
به گزارش ایرنا، کیانوش جهانپور بیان کرد: تخت‌های آی‌سی‌یو که برای مبتلایان به ویروس کرونا در نظر گرفته شده بود در برخی استان‌ها تقریبا پر شده است. به دنبال ایجاد ۲۲۰۰ تخت آی‌سی‌یو دیگر هستیم. در این زمینه درخواست تهیه دستگاه‌های ونتالیتور دادیم که قسمت اعظمی از این نیاز توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود. وی ادامه داد: البته در حال حاضر مشکلی برای بستری بیمارانی که به خدمات آی‌سی‌یو نیاز دارند، نداریم و این اقدام برای پیش‌بینی شرایط روزها و هفته‌های آتی انجام خواهد شد. وی گفت: براساس بدترین شرایط و افزایش مبتلایان به کرونا این اقدامات پیش‌بینی شده است. به جز این موارد، از امکانات آی‌سی‌یو و بیمارستانی نیروی انتظامی، ارتش و سپاه هم استفاده خواهد شد. جهانپور افزود: فعلا دغدغه جدی با روند فعلی وجود ندارد و این موارد با امکانات لازم آن هرروز به سیستم خدمات‌رسانی نظام سلامت اضافه خواهد شد. بخش عمده نیازهای آن توسط شرکت‌های داخلی تامین می‌شود.


کد مطلب: 206818

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/206818/چرا-درصد-مرگ-میر-ایران-بحران-کرونا-بالاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir