به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۷ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : ۲۰۶۸۴۷

کالدرون حق داشت حتی زیر گوشم بزند!

گروه ورزشی: برترین گلزن فوتبال ایران در سال 98 همچنان عقیده دارد که انتخاب خارجی‌ها باید بر اساس اصولی باشد و دلارها نباید برای بازیکنی هدر برود که هیچ کیفیتی از خود به جا نگذاشته است.
کالدرون حق داشت حتی زیر گوشم بزند!
به گزارش ورزش سه، علی علیپور در تمامی این سال‌ها جز بهترین های لیگ فوتبال ایران بوده است؛ بازیکنی که با هر مربی ای که کار کرده رضایت او را به دست آورده است. او با گذر از سال‌های متلاطم پرسپولیس حالا تبدیل به یکی از قابل اتکاترین ها برای یحیی گل محمدی شده و دوست دارد تا آنجا که می‌تواند پیشرفت کند و در سقفی حضور پیدا کند که در حد استحقاق و استعدادش باشد. علیپور که سال ها نقش بازیکن مکمل را برای پرسپولیس ایفا کرده دو سالی است که حالا یکی از ستارگان اصلی تیم و مهاجم بی جانشین سرخپوشان است. مهاجمی که در بین مهاجمان ایرانی و خارجی لیگ بیشتر گل را در فصل گذشته به ثمر رساند و حالا امیدوار است با شروع لیگ آقای گلی اش را جشن بگیرد. اگرچه در این فصل رقبای جدیدی ظهور کردند که کار را برای مهاجمی سخت کرده اند. صحبت های علیپور را که کمی هم مفصل شد بخوانید. مصاحبه شیرینی که مثل همیشه جذاب است.
سال 98 برای تو به چه شکل گذشت و از اتفاقات آن از نظر فوتبالی و شخصی راضی بود؟
خدا را شکر که پرسپولیس هم روند خوبی در لیگ داشت و به چیزی که خواست توانستیم دست پیدا کنیم. با کمک بچه ها من در این سال بهترین گلزن فوتبال ایران هم شدم. فعلا که لیگ به خاطر این ویروس به تعویق افتاد و امیدوارم همه در کنار هم بتوانیم از این شرایط بحرانی خارج شویم و با سلامتی بار دیگر در کنار هم باشیم.
البته این روزها و با توجه به قرنطینه چالش‌های جالبی هم بین خودتان شکل دادید که آخرین آن مربوط به دعوت مهدی طارمی از تو برای معرفی آخرین کتابی بود که خوانده‌ای.بچه به این صورت می خواهند دوستی و باهم بودن را نشان دهند و اوقات فراغت خود را در کنار این چالش ها پر کنند و همه در خانه و قرنطینه با امکاناتی که دارند سرگرم شوند. امیدوارم بحثی که تیم پزشکی گفتند را انجام دهیم و همه انشاالله به سلامت از این شرایط عبور کنند.
این روزها که لیگ تعطیل شده، بحث مربوط به اعلام قهرمان هم چالش بزرگی شده و خیلی‌ها نسبت به معرفی پرسپولیس به عنوان قهرمان جبهه گرفته‌اند.
ما الان 10 امتیاز جلوتر هستیم و اینکه لیگ تعطیل شده در کل دنیا این اتفاق افتاده. اگر کسی بخواهند تصمیم بگیرد سازمان لیگ و مسوولان هستند. از همه مهمتر تدارکات پزشکی و سازمان بهداشت است که اول باید درباره داستان ویروس تصمیم بگیرد و انشاالله شرایط بهتر شود و مردم بتوانند به اوضاع عادی زندگی برگردند. درباره فوتبال هم مطمئنا مسوولان تصمیم خواهند گرفت. اگر تیم های دیگر می گویند پرسپولیس قهرمان اعلام نشود مشکلی ندارد و بعد از پایان ماجرای ویروس و اعلام سازمان بهداشت برای بازگشت به شرایط عادی، ما آماده بازی هستیم و آخر فصل جشن بگیریم. اگر نمیخواهند زودتر جشن بگیریم مشکلی نیست و ما بعد از این 9 بازی و قهرمانی قاطع جشن خواهیم گرفت. ما 10 امتیاز جلوتر هستیم و بازی های سختی هم پیش روی ما قرار دارد. با این حال امیدوارم در پایان فصل در کنار هواداران جشن پوکر را برگزار کنیم.
اوضاع خودت در این سالی که گذشت پر از بحث و هجمه و حواشی بود. چطور از آن عبور کردی؟
یک بازیکن با یک جرقه بازیکن سال نمی شود. اینکه یک بازیکن فقط در یک مقطع خوب باشد و همه بگویند خوب است و در ادامه بد باشد و همه انتقاد کنند و بگویند او بازیکن خوب و باکیفیتی نیست. من در ابتدای فصل فوتبالی که خوب شروع نکردم در ادامه عملکرد خوبی داشتم که البته بچه ها و کادرفنی هم کمک زیادی به من کردند تا به شرایط آرمانی برگردم. در فصل قبل که بخشی از آن در سال 98 برگزار شد، من رکوردها و عملکرد خوبی به جا گذاشتم. درست است در یک مقطع داستان گلزنی ام کم شد و فشار روی من بود اما شرایط تغییر کرد و توانستم اوضاع را خوب کنم و در چند بازی پایانی هم خوب بودم که البته همانطور که گفتم کادرفنی و بازیکنان در آن تاثیر داشتند.
بعد از مدت‌ها ثبات، در این سال شما سه مربی روی نیمکت تجربه کردید. این اتفاق چطور بود؟
با تغییر مربی بچه ها باید خود را با شرایط جدید وفق دهند و با شرایط مربی جدید آشنا شوند. بعد از اینکه آقا یحیی آمد برای تیم بهتر شد. به این دلیل که ایشان بچه ها و شرایط کلی تیم را می شناخت و خودم هم در دوران حضورم در نساجی با ایشان کار می کردم و شناخت کافی مربی و بازیکنان از یکدیگر باعث شد تا زودتر وفق بدهیم با خواسته های کادرفنی و انشاالله در پایان فصل به چیزی که می خواهیم برسیم و قهرمان شویم.
کلا به نظر می‌رسد حامی کمپین کالای ایرانی باشی! نسبت به بازیکن و مربی خارجی یک نوع جبهه در صحبت‌هایت چند وقت اخیر دیده می‌شود.
من جبهه ای نسبت به موضوع خارجی ندارم. خب قبلا آقای برانکو هم سرمربی ما بود و من نسبت به ایشان موضع نداشتم. من اول فصل هم گفتم و به این موضوع اشاره کردم که شخص یا بازیکن خاصی منظورم نیست و فقط اینکه قدر بازیکنان ایرانی دانسته شود. نه قدر من و من در جایگاهی نیستم که این حرف را بزنم. لیگ ایران بازیکنان خوبی دارد و می شود سرمایه گذاری خوبی روی آن شود. پولی که قرار است به بازیکن خارجی داده شود، می توان هزینه موفقیت بیشتر بازیکنان استقلال، پرسپولیس، تراکتور، سپاهان و همه تیم‌های دیگر فوتبال ایران کرد که مسلما بازیکنان خوب و با استعدادی در آن حضور دارند. منظورم این بود که کسی که می آید و بعد از چند بازی می رود  و کیفیت لازم را به جا نذاشته ولی بعد از آن شکایتی می کند و 200هزار دلار قراردادش را با شکایت به طور 400هزار دلار هزینه روی دست باشگاه می‌گذارد خب چرا به بازیکن ایرانی توجه نمی شود. بازیکن ایرانی بهترین عملکرد را برای باشگاه خودش داشته و اگر در تیم ملی هم نباشد برای تیم باشگاهی اش بهترین عملکرد را به جا می‌گذارد. چرا روی بازیکن ایرانی سرمایه گذاری و بها داده نشود. چرا نباید مثل نسل گذشته که همین فوتبال ما ستاره‌هایی مثل علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و خیلی بزرگان دیگر را معرفی کرد داشته باشیم و این راه را ادامه دهند. ایرانی ها الان کمتر دیده می شوند و به آنها پرداخته می شود.
با توجه به اتفاقاتی که در دوران کالدرون تجربه کردی، آیا او را می‌بخشی؟
من در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را ببخشم. مربی هر چه بگوید درست است. شاید یک سری رفتارها داشته اما باز هم او سرمربی است. او چند سال از بازیکنان تیم بزرگتر است و تجربه بیشتری دارد و حتی اگر زیر گوش من هم می‌زد من در جایگاهی نیستم که بخواهم جواب او را بدهم یا اینکه علیه او موضعی داشته باشم. به خودم اجازه نمی دهم دلخوری از او داشته باشم و این درباره همه بازیکنان و مربیان خودم است. این اتفاقات باعث می شود که بازیکن محکم تر شود و انگیزه بیشتری به او می دهد تا در تمرینات بهتر کار کند و عملکرد بهتری داشته باشد. آقای کالدرون در جام جهانی و در کشور بزرگ و صاحبنامی حضور داشته. در کنار بازیکنان بزرگی بوده و در لیگ های معتبری حضور داشتند و توانسته تجربیات زیادی داشته باشد. نکته به نکته و کلمه به کلمه مربیانم چه آقای کالدرون و چه آقایان یحیی گل محمدی، علی دایی، برانکو ایوانکوویچ، حمید درخشان ، منصور ابراهیم زاده و افشین پیروانی و همه مربیانی که با آنها کار کردم برایم ارزشمند است و حتی زیر گوشم هم بزنند قطعا یک نکته مثبت خواهد داشت که بتوانیم در آینده با سود بردن از آنها روز به روز ترقی و پیشرفت داشته باشیم.
بهرحال یکی از اتفاقات دوره کالدرون گرفتن پنالتی از تو بود و اینکه چندین بار مصاحبه کرد که علیپور انتظارات مرا برآورده نمی‌کند.
درست است که او پنالتی زدن را برای من ممنوع کرد و خودم در آن مقطع ناراحت شدم. اما شاید نقطه بد ماجرا فقط همین ناراحتی من بابت گرفتن این ماموریت از من باشد. نکته مثبت آن اما شاید برای خودم خوب بود که انگیزه ام بیشتر شد و در جریان بازی بهتر کار کنم و در آینده تصمیمات اشتباه نگیرم که کار را سخت و بدتر کند. بتوانم با خوب بازی کردن در جریان بازی گل بزنم و به شرایط ایده آل برگردم. شاید اگر بازی بعدی هم من پنالتی می زدم و خراب می کردم کل فوتبالم نابود می‌شد ولی او این را قطعا نمی‌خواست. همه این نکات ریز و کارهایی که یک مربی می کند برای تیم و بازیکن است تا پیشرفت داشته باشد. همیشه خوب بازیکن را می خواهد چرا اگر این را نخواهد تیم ضربه اصلی را می‌خورد. من هیچ وقت به خودم اجازه نمی دهم از کسی ناراحت شوم و از همه این مسائل یک فاز مثبت می گیرم برای پیشرفت بیشتر.
اینکه گفته می‌شود حضور آنتونی استوکس باعث پیشرفت و انگیزه تو شده چقدر درست است؟
همه بازیکنان کیفیت خوبی دارند و در یک برهه این داستان پیش آمد و من تحت فشار قرار داشتم. اما با درس هایی که از بازی‌های گذشته گرفتم و تمام فکر و تمرکزم را روی بهتر شدن و شرایط آرمانی گذاشتم تا بهتر کار کنم. صد درصد گرفتن مهاجم و یک رقیب انگیزه بیشتر به بازیکن می دهد تا بهتر کار کند و من هم از این انگیزه سود بردم تا بهتر کار کنم.
در پایان نظرت درباره انتخاب اسکوچیچ و شرایط تیم ملی برای صعود به جام جهانی چیست؟
تصمیمی که فدراسیون گرفت و اسکوچیچ را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کردند به نظرم یک تصمیم مناسب بود. ایشان چندین سال در فوتبال ایران حضور دارد و در تیم هایی که بوده رزومه اش مشخص است. دیدارهایی که پیش از این مقابل تیم‌های او داشتیم خیلی سخت بوده و تیم‌هایش خیلی بابرنامه و تاکتیکی در زمین حاضر می‌شدند. فوتبال تاکتیکی و روی زمین انجام می دادند و به نظرم بهترین اتفاق و تصمیم بود. صد درصد با بازیکنانی که داریم چه در لیگ برتر خودمان و چه بازیکنانی که به عنوان لژیونر در خارج از ایران بازی می‌کنند از کیفیت و شرایط مناسبی برای کسب نتیجه برخوردار هستیم و این پتانسیل را داریم تا به رقابت ها برگردیم و به نتیجه لازم برسیم. با طرز فکر و تاکتیک‌های اسکوچیچ قادر خواهیم بود تا در شروع دوباره رقابت‌ها به خواسته خودمان برای صعود در این شرایط سخت دست پیدا کنیم و انشاالله بتوانیم به مرحله بعد راه پیدا کنیم و یک حریف محکم و قابل احترام برای رقبا باشیم و به جام جهانی نیز راه پیدا کنیم.