به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۸ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۰۶۸۸۴

حسرت برای هندبال ایران در سال ۹۸

گروه ورزشی: هندبال ایران در سال ۹۸ نتوانست انتظارات را برآورده کند و ملی پوشان با حسرت مسابقات قهرمانی آسیا را پشت سر گذاشتند.
حسرت برای هندبال ایران در سال ۹۸
به گزارش ایسنا، در سالی که گذشت هندبال ایران سال پرترافیکی از جهت حضور در مسابقات داشت اما باز هم همانند سال های گذشته نتوانست انتظارات را برآورده کند. تیم ملی هندبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک پنجم شد و شانس رسیدن به توکیو را از دست داد. همچنین این تیم در قهرمانی آسیا ششم شد و باز هم نتوانست جواز حضور در قهرمانی جهان را کسب کند. دو تیم فولاد مبارکه سپاهان و زاگرس اسلام آباد هم در جام باشگاه های آسیا حاضر شدند اما با شکست های پی در پی در رده های یازدهم و نهم این مسابقات ایستادند.
لیگ برتر هندبال مردان هم به دلیل همین ترافیک مسابقات با وقفه های زیادی رو به رو شد و در حالی که قرار بود این مسابقات تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.
در ادامه مهمترین اتفاقات هندبال را در سال ۹۸ مرور می کنیم:
 ناکامی هندبال ایران در انتخابی المپیک/ ضعف فدراسیون در استفاده از لژیونرها
حدود ۵ ماه قبل از مسابقات انتخابی المپیک نخستین جلسه شورای فنی فدراسیون هندبال با حضور اعضای کادر فنی تشکیل شد و علیرضا حبیبی به عنوان سرمربی تیم ملی هندبال انتخاب شد. اردوهای تیم ملی بدون حضور لژیونرها از آخر اردیبهشت شروع شد و این مشکل همیشگی تیم ملی یعنی عدم حضور لژیونرها در سایر اردوهای تیم ملی نیز وجود داشت. در نهایت تیم ملی هندبال ایران تنها با ۵ لژیونر راهی قطر شد و قبل از مسابقات انتخابی المپیک چند بازی دوستانه با تیم ملی و تیم باشگاهی قطر انجام داد.اولین ناکامی تیم ملی هندبال ایران در مسابقات انتخابی المپیک در قطر بود. تیم ملی در مرحله گروهی این مسابقات با برتری مقابل کره، شکست برابر بحرین و تساوی مقابل کویت در رده سوم گروهش ایستاد و شانس کسب سهمیه المپیک توکیو را از دست داد. این تیم در نهایت با شکست کویت توانست در رده پنجم این مسابقات قرار بگیرد.
 حسرت جهانی شدن برای هندبال ایران/ یک پله سقوط در قهرمانی آسیا
تیم ملی هندبال ایران بعد از چند دیدار تدارکاتی در ترکیه عازم مسابقات قهرمانی آسیا در کویت شد. ملی پوشان با برتری مقابل نیوزلند و کویت، با شکست برابر بحرین و قطر و تساوی مقابل کره نتواست به یک چهارم نهایی راه یابد. حسرت جهانی شدن با بدشانسی و با تفاضل گل بهتر کره بر دل هندبالیست های ایران ماند. در نهایت ملی پوشان ایران با بی انگیزگی مقابل امارات شکست خوردند تا با یک پله سقوط نسبت به دوره قبل در رده ششم آسیا قرار بگیرند.
 برنز قهرمانی آسیا برای هندبال ساحلی/ گاف فدراسیون هندبال در انتشار خبر جهانی شدن
تیم ملی هندبال ساحلی ایران در رقابت های قهرمانی آسیا سوم شد. فدراسیون هندبال ایران با استناد به دوره های گذشته این مسابقات که سه کشور نخست مجوز حضور در قهرمانی جهان را کسب می کردند ابتدا خبر از جهانی شدن تیم ملی را داد اما بعد این خبر از سایت فدراسیون حذف شد. در این دوره از مسابقات تنها دو تیم آسیایی جواز حضور در جهانی را گرفتند.
 شکست پشت شکست برای نمایندگان هندبال ایران در جام باشگاه های آسیا 
تیم زاگرس اسلام آباد و فولاد مبارکه سپاهان نمایندگان ایران در جام باشگاه های آسیا بودند. تیم زاگرس اسلام آباد با شکست در تمامی دیدارها در رده یازدهم و تیم سپاهان نیز با چهار شکست و دو پیروزی در رده نهم ایستاد.
 لیگ برتر هندبال مردان با چندین وقفه
لیگ برتر هندبال مردان طبق برنامه با ۱۱ تیم و در دو گروه از اواخر شهریور آغاز شد اما با چندین وقفه به دلیل مسابقات انتخابی المپیک، قهرمانی آسیا و جام باشگاه های آسیا رو به رو شد. این مسابقات از نیمه بهمن ماه از سر گرفته شد که نهایتا با شیوع ویروس کرونا دوباره تا پایان سال ۹۸ تعطیل شد. البته در ابتدا فدراسیون هندبال تصمیم داشت با وجود ویروس کرونا مسابقات را بدون حضور تماشاچی برگزار کند که با مخالفت خانواده هندبال این مسابقات تعطیل شد.
 حذف دو تیم در نیمه راه لیگ برتر هندبال زنان/ پخش یک دیدار از شبکه جام جم
پانزدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر هندبال بانوان با ۸ تیم آغاز شد اما در میانه راه تیم ارشیا شید طرقبه به دلیل مشکلات مالی و نفت و گاز گچساران به دلیل حاضر نشدن مقابل حریفانش در دو هفته متوالی از لیگ برتر حذف شدند. اشتاد سازه مشهد و شهید شاملی کازرون به ترتیب قهرمان و نایب قهرمان این دوره از رقابت ها شدند. در این دوره از رقابت ها برای اولین بار یکی از بازی‌های لیگ برتر هندبال بانوان از شبکه جام جم تلویزیون پخش شد. البته این بازی به صورت زنده نبود و با دشواری فراوان بعد از چند روز به روی آنتن رفت.
 فوت بازیکن ۱۹ ساله سپاهان در سانحه رانندگی
در روزهای پایانی سال ۹۸ زهرا اسداللهی عضو تیم هندبال بانوان فولاد مبارکه سپاهان بر اثر سانحه رانندگی درگذشت. این اتفاق تلخ باعث شوک جامعه هندبال خصوصا هم تیمی های او شد.
 سعید برخورداری لژیونر شد
در این سال دروازه‌بان ایرانی هندبال به تیم اسپانیایی کوابیت گوادالاراخا پیوست و برای اولین بار لژیونر شد.
 کسب میزبانی قهرمانی جوانان آسیا و تعویق مسابقات به دلیل شیوع کرونا
با موافقت فدراسیون هندبال آسیا میزبانی هفدهمین دوره رقابت‌های جوانان پسر آسیا به ایران داده شد. البته قرار بود این مسابقات تیرماه سال آینده در شیراز برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا دچار تعویق شد. این رقابت‌ها، انتخابی قهرمانی ٢٠٢١ جهانی مجارستان نیز بود.
 رفت و آمد لژیونرهای هندبال ایران در تیم ملی
شاهو نصرتی، ملی‌پوش هندبال ایران قبل از قهرمانی آسیا با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از تیم‌ملی خداحافظی کرد، اما بعد از چند هفته که به تیم ملی دعوت شد دوباره به تیم ملی بازگشت.الله کرم استکی کاپیتان تیم ملی هندبال ایران پس از عدم راهیابی ایران به نیمه نهایی قهرمانی آسیا و بازماندن از جام جهانی از تیم‌ملی خداحافظی کرد.
 غیبت تیم های ملی هندبال دختران جوان و نوجوان در قهرمانی آسیا
تیم ملی هندبال دختران نوجوان ایران از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا هند به دلیل برخی شرایط غیر قابل پیش‌بینی انصراف داد. البته فدراسیون هندبال ایران پیش تر نیز از حضور در مسابقات قهرمانی دختران جوان آسیا بیروت نیز انصراف داده بود.
برچسب ها: هندبال