به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب : ۲۰۶۹۷
توسط هیات باستان‌شناسی ایرانی ـ ایتالیایی

کشف تخت جمشیدی دیگر در خوزستان

گروه فرهنگي:‌ هیات مشترک باستان‌شناسی ایرانی ـ ایتالیایی در آخرین کاوش‌ها نیایشگاه بزرگی را در محوطه «کله چندار» شمی در استان خوزستان کشف کرد.
کشف تخت جمشیدی دیگر در خوزستان
این نیایشگاه اسرار بسیاری از باورهای آیینی مردم الیمایی را بازگو مي‌کند. تمدن الیمایی یکی از حکومت‌هاي محلی منطقه خوزستان در دوران انتقال قدرت از سلوکیان به پارتیان محسوب مي‌شود و از جمله تمدن‌هاي کمتر شناخته شده سرزمین کنونی خوزستان است. با توجه به کشف صفه و سکوهای بزرگ در این محوطه آیینی، باستان شناسان آن را تخت جمشیدی از دوره الیمایی مي‌نامند.

جعفر مهرکیان، رئیس هیات باستان شناسی ایرانی ـ ایتالیایی درباره این کاوش ها به میراث خبر گفت: کاوش‌هاي هدفمند به شکل تفاهم نامه پنج ساله بین دولت‌هاي ایران و ایتالیا بسته شده که امسال به پایان مي‌رسد. این کاوش ها با هدف دستیابی به آگاهی‌هاي بیشتر از تاریخ ایران در سرزمین بختیاری نشین زاگرس میانی و شناخت بیشتر از دوره پس از فروپاشی هخامنشیان تا دوره ساسانی انجام شده است.

مهرکیان افزود: برنامه کاوش در «کله چندار» سال پیش آغاز شد و امسال طی حفاری‌هاي باستان شناسی، سازه‌هاي معماری نویافته ای کشف شد که آگاهی‌هاي اندک ما از این دوره را افزایش مي‌دهد. سرپرست این هیات باستان شناسی ابراز امیدواری کرد در فصل‌هاي آینده با پشتیبانی سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان استان خوزستان در زمان مناسب و به مدت طولانی تر با اعتبار کافی و استفاده از تخصص‌هاي گوناگون به کاوش‌هاي جدید و نتایج مطلوب تری برسند. به گفته او، محوطه شمی مي‌تواند با ویژگی‌هاي خاصش، یکی از مراکز آموزشی و تخصصی باستان شناسی ایران باشد. همان طور که دو نفر از دانشجوهای دکتری باستان شناسی ایتالیایی در هیات به اندوختن تجربه به کار آموزان پرداخته اند.

۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۰:۵۱
ما آنچه که در موزه لوور پاریس از آثار تاریخی ایران داریم هزار برابرش را در داخل کشور داریم ولی متأسفانه کسی نیست که قدر آن را بداند و رییس میراث فرهنگی ما آدمهایی مثل بقایی و مشایی می شوند و تاریخ این مملکت را باخاک یکسان می کنند. (166204)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۰:۳۴
فردا یه سد میسازن اینم می کنن زیر اب (166339)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۰۵
اتفاقاً قرار نزدیک همین روستا یه سد بزرگ ساخته بشه. کارون 2 (167001)
رعنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۰۷
ایران پر ازتاریخ ،فرهنگ و تمدن است، جا ی جای این وطن نماد از فرهنگ دارد،دستشان درد نکند/ (166227)
بهتاش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۳۵
همون بهتر اینها زیر خاک بمونن. این نسل و نسل بعد احتمالا لیاقت این ها را نخواهند داشت. (166257)
محسن
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۲:۰۹
قابل توجه آنهایی که وقتی نام خوزستان را می شنوند تنها یاد نفت و گاز می افتند...
بگذریم از معبد چغازنبیل که اولین اثر ثبت جهانی ایران در یونسکو بود و تخت جمشید سالها بعد تونست به این فهرسا اضافه بشه...
بگذریم از اثر جهانی منحصر به فرد آسیابهای آبی شوشتر (که نماینده یونسکو وقتی برای اولین بار دیده بودن گفتن که هر چه سریعتر باید ثبت جهانی بشه!! )
بگذریم از اینکه تو محصولات کشاورزی هم رتبه 1 ایران را داریم !
بگذریم از اینکه در صادرات غیر نفتی!!! هم رتبه 1 ایران را داریم
بگذریم از اینکه تو کتابهای جغرافیا معروف به جلگه خوزستان است و همه شما معنی جلگه را خوب می دونید...
بگذریم از این همه رودخانه ای که تو خوزستان است (کارون، کرخه، دز،...) شما میدونید چند درصد آب کشور تو خوزستانه؟ًً!!
بگذریم ...
بگذریم...
....
....
بگذریم از اینکه خوزستان شاهراه تجاری خلیج فارس را دارد...که این یعنی همه آن چیزی که برای آبادی یک منطقه کفایت می کند...!!!! (166274)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۷:۵۲
اولین های دیگه یادت نره،اولین تو الودگی هوا،اولین تو یغما رفتن منابع آبی، اولین تو صادرات ثروت به سایر استانها، (166402)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۸:۴۱
چه فایده شما هم مثل ما کردها همه چی در سرزمین تان دارید اما هیچی در خانه هایتان ندارید. (166422)
بروجرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۹:۴۲
اقا محسن بگذر
غمگین چو پاییزم از من بگذر ( خوزستان )
شعری غم انگیزم از من بگذر ( خوزستان )
سر تا به پا اهم دردم سوزم ( خوزستان )
بگذشته در اتش همچون دودم ( خوزستان )
بگذر تا در کران من نسوزی بی پروا در کنار من نسوزی
همچون شمعی به تیره شبها
میدونم خیلی سخته اقا محسن چیزی رو که میدونی که استحقاقشو داری رو بت ندن (166465)
مهدی94
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۲:۱۰
اصلا سیاست برخی از مسئولین اینه که ایران رو از تمدن اصیلش دور کنن. مثالش همین اقای خاتمی چند وقت پیش ایران رو تمدنی 1400 ساله نامید.در واقع هیچ کشوری جز ایران نیست که انقدر نسبت به اصالتش بی تفاوت باشه که این هم از برکات وجود امثال آقای خاتمی است. (166361)
سپنتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۷:۵۰
آقاي نجفي عزيز اكنون همه دلها ي نگران چشم به اقدامات عملي شما براي حفظ ميراث گران سنگ پيشينيان مان دارد! ميراث ايران عزيز را درخور شان و نام ايران حفظ كنيد. در سال هاي گذشته كه چيزي جز انكار و تخريب هويت مان انجام نشده است !!!!!! (166400)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۸:۴۵
منطقه ای باستانی دیگر از بیش از 4000 منطقه شناسایی شده و شناسای نشده خوزستان سر بر آورد تا با بی لیاقتی و بی مسئولیتی مسئولان میراث فرهنگی ، جهل و نادانی اهالی محلی، سودجویی و طمع عده ای قاچاقچی عتیقه خدا نشناس در آینده ای نه چندان دور شاهد تخریبش باشیم. همانگونه که شوش ( این بیت المقدس تاریخی ایران و اولین و مهمترین پایتخت داریوش هخامنشی و شاخصترین اثر شناخته شده در موزه لوور و غرب) تا کنون از تعیین حریم و ثبت جهانی محروم مانده. همانگونه که حندی شاپور اولین بیمارستان و آکادمی علوم ایران 10 سال توسط جهاد کشاورزی شهرستان دزفول به کشاورزان اجاره داد شد تا 70 درصد آن با تراکتور شخم زده و برای همیشه نابود گردد. (166426)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۹:۱۵
تخت جمشید چیه بگردیم امام زاده جعلی پیدا کنیم براش حرم بسازیم (166445)
عادل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۲۸
لطفا منطقه را بهتر معرفی کنید کله چندار کدوم شهرستانه؟؟ (166507)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۰۷
ده کیلومتری شهرستان ایذه در استان خوزستان. (167004)
محمد
Europe
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۲۴
سلام
من خوزستانی ام -ایذه ایم اون روستا تا ایذه دهkmفاصله داره پدرم می گفت زمان پهلوی مجسمه مرد پارتی رو هم اونجا پیدا کردن من رفتمه اونجا منطقه عجیبیه از همه لحاظ (166564)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۳۶
متاسفانه درمنطقه ای که این اثار باستانی کشف شده از محرومترین مناطق ایذه وخو زستان است وتاجند سال پیش حتی جاده درست وحسابی نداشته ولازم به توضیح است که مجسمه مرد پارتی هم در همین منطقه کلچنار وشمی کشف شده بود وپیشنهاد میکنم مسیولان میراث فرهنگی وگردشگری بااختصاص امکاناتی به این منطقه میراث تاریخی ایران پاس بدارند که اینخواسته خیلی سختیو غیر ممکنی نیست (166589)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۰۴
حکومت ما برای اثار باستانی ما ملت ارزشی قائل نیست...حیف این همه تمدن ببین دست کیا افتاده (166999)