به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۲۰۷۰۸۰

تاثیر آب و هوا بر عملکرد سگ‌های موادیاب

گروه علمی: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد آب و هوا بر عملکرد سگ‌های موادیاب اثرگذار است.
تاثیر آب و هوا بر عملکرد سگ‌های موادیاب
به گزارش ایسنا،  توان عملیاتی سگ‌های موادیاب و نقش موثر آنها در حوزه مقابله با قاچاق مواد مخدر برای پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مهم است. از آنجایی که عملکرد سگ های موادیاب در هر منطقه به هوا و مشخصات اقلیمی آن بستگی دارد، یک محقق، تاثیر آب و هوا بر عملکرد سگ‌های موادیاب را بررسی کرده است.در این پژوهش که توسط محمد صفایی، کارشناس ارشد رشته مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علوم انتظامی امین، انجام شده، آمده است: «از دیرباز و با اهلی شدن سگ، انسان همواره از سگ برای مقاصد گوناگون استفاده می کند. اکثر این استفاده ها بر اساس حس بویایی سگ استوار است. حس بویایی سگ در قرون گذشته برای شکار و در قرون اخیر برای کشف اجساد افراد زنده در حوادث طبیعی و غیره، در کشف بیماری‌هایی نظیر سرطان و همچنین در ماموریت های نظامی و انتظامی از جمله کشف با مواد مخدر استفاده میشود. به همین جهت امروزه در بسیاری از نقاط دنیا برای کشف مواد مخدر از سگ های تربیت شده بهره گرفته می شود.»صفایی در ادامه این پژوهش به تاریخچه استفاده از سگ در  نیروهای نظامی و انتظامی ایران نگاهی می کند و می گوید: «در مرداد ماه سال ۱۳۴۴ هجری شمسی پلیس و ارتش ایران از سگ استفاده کرد. ارتش ایران، مدرسه ویژه برای آموزش سگ های ارتش در جمشیدیه پایگاه ارتش مگاپیکسل در تهران به وجود آورد. این واحد در ایران برای دریافت سگ و آموزش آنها از شرایط بسیار خاصی برخوردار بود. سگ ها با دقت بالایی انتخاب و نگهداری می شدند و تربیت سگ ها دارای برنامه آموزشی دقیقی بود.»

نویسنده این مقاله بیان می کند:« سابقه استفاده از سگ در ماموریت های پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران به ابتدای دهه ۶۰ باز می‌گردد، به طوری که برای اولین بار در سال ۱۳۶۱ با هماهنگی به عمل آمده میان کمیته انقلاب اسلامی سابق نیروی هوایی ارتش، دو نفر از کارکنان نهاد جهت طی دوره آموزشی به پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی معرفی شدند و در همان سالها با در اختیار گرفتن شش قلاده سگ در گلوگاه ها اقدام به استفاده از آنها جهت کشف جاسازی های مواد مخدر کردند.»در ادامه این پژوهش آمده است:«بروز مشکلاتی مانند حمل و نقل نامناسب، نگهداری، امکانات بهداشتی، تهیه غذا و بیماری در بین سگ ها، باعث تلف شدن آنها شد و به سبب همین مشکلات در سال ۶۴ این واحد منحل شد. حدود یک دهه بعد و پس از اقدام نیروهای انتظامی در سال ۱۳۷۴ با احساس نیاز، دور تازه‌ای از به کارگیری سگ در مأموریت مبارزه با مواد مخدر در دستور کار ناجا قرار گرفت.»طبق آنچه محققان این پژوهش می‌گویند: « تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر روش گردآوری داده ها اسنادی است. داده‌های مورد نیاز از عملکرد سگ‌های مواد یاب( با توجه به عدم امکان گردآوری اطلاعات پیمایشی از سگ ها) از بررسی اطلاعات حاصل از گزارش عملکرد این سگ‌ها گردآوری شده است.

جامعه آماری پرونده‌های مرتبط با آمار عملکرد تعداد ۱۱۲ سگ موادیاب در بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ به مناطق کوهستانی سرد کشور (شهرستان دلیجان استان مرکزی) است. برای تحلیل داده ها از رگرسیون خطی چندگانه استفاده شده است.»صفایی در بخش دیگری از  این مطالعه، وضعیت عناصر آب‌وهوای شهرستان دلیجان را به تفکیک فصل در فاصله سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ بررسی کرده است.بررسی‌های این محقق نشان‌ می‌دهد، با افزایش دمای هوا در شهرستان دلیجان، عملکرد سگ موادیاب نیز افزایش یافته است. افزایش رطوبت هوا در شهرستان دلیجان، عملکرد سگ موادیاب را کاهش داده است‌ و بارش باران در این شهرستان تاثیری بر عملکرد سگ‌های موادیاب نداشته است. علاوه بر آن، با افزایش سرعت باد در شهرستان دلیجان، عملکرد سگ موادیاب نیز افزایش یافته است.این پژوهش در پانزدهمین شماره هشتمین دوره فصلنامه دانش مبارزه با مواد مخدر منتشر شده است.
برچسب ها: سگ‌ موادیاب