به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۲۰۷۱۰۲

مردم رعایت نکنند، سخت‌گیری‌ها بیشتر می‌شود

گروه جامعه: در سی و هشتمین روز پس از شیوع کرونا در کشور براساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۳۲۳۳۲ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۳۷۸ نفر فوت شده و ۱۱۱۳۳ نفر بهبود یافته‌اند.
مردم رعایت نکنند، سخت‌گیری‌ها بیشتر می‌شود
به گزارش ایلنا، از روز گذشته طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تمامی استان‌های کشور اجرا شده است. مهمترین هدف این طرح جلوگیری از شیوع ویروس کروناست و یکی از مهمترین اقدامات این طرح، کنترل مبادی ورودی و خروجی تمامی استان‌هاست که با همکاری نیروی انتظامی در حال اجراست.به گفته سردار حسینی (رییس پلیس راه کشور) با اجرای این طرح حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد سفرها نسبت به روز قبل اجرای این طرح کاهش پیدا کرده است. همچنین ذوالفقاری (رییس کمیته انتظامی امنیتی ستاد مقابله با کرونا) اعلام کرد در روز اول اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی براساس آمار وزارت راه از ۱۲ شب گذشته تا ۸ صبح روز گذشته ۲۰ درصد نسبت به روز قبل از آن کاهش سفر داشتیم. از طرفی براساس  آمار ۱۵ استان، ۴۴۱ دستگاه خودرو اخطار توقیف از پلیس دریافت کرده‌اند. به بیش از ۹۰۰ باب واحد صنفی نیز اخطار داده شد و ۸۷۵ مورد جریمه ۵۰۰ هزار تومانی اعمال شده است.  
تمهیدات لازم برای مشارکت بیشتر بخش خصوصی در درمان بیماران غیرکرونایی
ایرج حریرچی  درباره تمهیدات لازم برای جبران کمبود کادر درمانی گفت: تمامی کادر درمان شامل پزشکان، پیراپزشکان، کمک پرستاران، بهیاران، خدمه بیمارستان و ... در این مدت کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند. همچنین در این ایام نیروهای مسلح و بخش عمومی غیردولتی نیز به بخش درمان کمک بسیار بزرگی کرده‌اند.وی ادامه داد: تمهیداتی اندیشیده‌ایم تا باتوجه به خستگی کادر درمان بتوانیم از نیروهای جدید استفاده کنیم. در همین راستا تلاش می‌کنیم تا از پرستاران بازنشسته و پیراپزشکان بازنشسته استفاده کنیم همچنین از ظرفیت سایر نهادهای عمومی غیردولتی در این زمینه استفاده خواهیم کرد.معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: تصور نمی‌کنیم که بیماری در فاز دوم رشد شدیدی نسبت به دوره اسفندماه داشته باشد. نکته مهم این است که بخشی از مردم به دلیل ترس از کرونا برای درمان دیگر بیماری‌های خود به بیمارستان مراجعه نکرده‌اند. به طور مثال برخی از بیماران مشکل فتق داشته‌اند یا آب مروارید یا عمل قلب باز داشته‌اند که اعمال جراحی خود را به تعویق انداخته‌اند. در یک بازه زمانی معقول باید به این نیازهای بیماران غیرکرونایی پاسخ دهیم و نمی‌توانیم در مدت زمان طولانی به این بیماران رسیدگی نکنیم. حریرچی تصریح کرد: اگر رشدی دوباره در شیوع بیماری کرونا رخ دهد حتما باید از توان بخش خصوصی نیز استفاده کنیم. بخش خصوصی بستری در چند شهر کمک بسیار خوبی به بخش درمان دولتی داشتند اما درتعداد قابل توجهی از شهرها ما نتوانستیم از خدمات بخش خصوصی استفاده کنیم. انشاءالله بخش خصوصی بعد از تعطیلات برای درمان‌های سرپایی کمک بیشتری به ما کند تا اگر دوباره به دلیل شیوع گسترده به بخش درمان فشار مضاعف وارد شد بخشی از خدمات توسط بخش خصوصی به مردم ارائه شود. البته اگر فشار بیشتر باشد در بخش درمان کرونا هم باید به ما کمک کنند اما اگر با شیوع زیاد بیماری مواجه نبودیم باید در درمان بیماران غیرکرونایی مشارکت بیشتری کنند. وی ادامه داد: هر عاملی که باعث کاهش یا افزایش تماس اجتماعی شود در یک بازه زمانی که معمولا یک الی دو دوره بعد از دوره نهفتگی بیماری است آثار خودش را نشان می‌دهد اگر اقدام منفی باشد باید منتظر افزایش بیماری باشیم اما اگر اقدام مثبت باشد باید منتظر کاهش بیماری باشیم اما اینگونه نیست که در مدت ۲۴ ساعت اثرات خود را نشان دهد. 
جزییات فعالیت ۷ کمیته در خصوص اجرای دستورالعمل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در پلیس تهران بزرگ
سردار حمید هداوند (جانشین رییس پلیس پایتخت)  درباره تمهیدات پلیس پایتخت برای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: پلیس تهران بزرگ نیز براساس دستورالعمل صادر شده در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی ۷ کمیته تشکیل داده است.وی با توضیح درباره هر یک از این کمیته‌ها ادامه داد: این ۷ کمیته اقدامات لازم در خصوص اجرای صحیح دستورالعمل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی انجام خواهند داد. اولین کمیته؛ کنترل وضعیت ورود و خروج خودروها در مبادی ورودی شهر تهران را برعهده دارد. این کمیته شامل پلیس راه و یگان امداد است و در سه محور مستقر شده‌اند.جانشین رییس پلیس تهران بزرگ با بیان اینکه از ساعت ۱۲ نیمه شب گذشته نیروهای پلیس راه و یگان امداد در این مناطق مستقر شده‌اند، خاطرنشان کرد: یکی از این محورها اتوبان تهران شمال است که به تازگی افتتاح شده است. دیگری بزرگراه تهران_قم است که دو طرف اتوبان مسدود شده است. در جاده قدیم نیز در حوزه تهران در محدوده نعلبندان دو ورودی و خروجی را کنترل می‌کنیم.  سردار هداوند تصریح کرد: کمیته حمل و نقل درون‌شهری نیز داریم که مسئولیت آن با پلیس راهور است. این پلیس نیز در سطح شهر تهران به سایر دستگاه‌های دولتی مانند هلال احمر و شهرداری کمک می‌کند. پلیس راهور در کمیته حمل و نقل درون‌شهری نیز با افرادی که براساس دستورالعمل فاصله‌گذاری اجتماعی مرتکب تخلف می‌شوند، برخورد می‌کند. وی ادامه داد: کمیته کنترل اصناف یکی دیگر از کمیته‌هایی است که در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در پلیس ایجاد شده است. پلیس امنیت و اداره امکان مسئولیت این کمیته را برعهده دارند و نماینده دادستان، نمایندگانی از اتاق اصناف، وزارت صمت، اتحادیه‌ها و نمایندگانی از تعزیرات حکومتی اعضای این کمیته هستند.

این کمیته نیز در رابطه با کنترل مغازه‌ها و مشاغلی که نباید فعالیتی داشته باشند، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. جانشین رییس پلیس پایتخت خاطرنشان کرد: براساس جدول ارائه شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغلی که نباید تعطیل شوند شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میادین میوه و تره‌بار، نانوایی‌ها، سوپرگوشت‌ها و .. است و مشاغلی که نباید فعالیت داشته باشند شامل دانشگاهها، مدارس، مهدهای کودک، مراکز خرید و مال‌ها، استخرها، آرایشگاه‌ها، لوکس‌فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها و تمامی مشاغلی که خدمات غیرضروری به مردم ارائه می‌کنند، است و چنانچه این اصناف باز باشند قطعا با آنها برخورد خواهد شد. همچنین یک سری مشاغل نیز هستند که با محدودیت می‌توانند فعالیت داشته باشند این مشاغل شامل دفاتر پیشخوان، دفاتر پلیس ۱۱۰، دفاتر ثبت اسناد رسمی، دفاتر الکترونیک قوه قضاییه، صرافی‌ها، بانک‌ها و هتل‌ها هستند.سردار هداوند با اشاره به کمیته فضای سبز، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها نیز تصریح کرد: این کمیته نیز در بحث پارک‌ها و مکان‌هایی که محل تجمع است مانند کوه‌ها، حاشیه رودخانه‌ها، محل‌هایی مانند درکه، سرخه حصار و... فعالیت کرده و این مکان‌ها را برای جلوگیری از اتراق مردم و تجمع افراد کنترل می‌کنند. دو کمیته دیگر شامل فضای مجازی که در خصوص فضای مجازی فعالیت می‌کند و کمیته اطلاع‌رسانی است که معاونت اجتماعی فاتب باید اقدامات انجام شده را به صورت روزانه به مردم ارائه کند.وی ادامه داد: تمامی اقداماتی که در این دستورالعمل برعهده پلیس است شامل این موارد ذکر شده است و نیروهای پلیس از نیمه شب هشتم فروردین ماه که این دستورالعمل اجرایی شده است، اقدامات خود را انجام داده‌اند. جانشین رییس پلیس پایتخت در پاسخ به این سوال که آیا در مبادی ورودی و خروجی تردد در مبادی ورودی بیشتر است یا خروجی گفت: در مبادی ورودی به شهر تهران ترددها بیشتر است چراکه مسافرانی که در روزهای قبل به سفر رفته بودند در حال بازگشت هستند و خوشبختانه آمار تردد در مبادی خروجی بسیار کم شده است. سردار هداوند همچنین درباره اصناف متخلف در روز اول اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: در روز گذشته متاسفانه در خیابان مولوی و خیام مغازه‌های بسیاری باز بود که کمیته اصناف در آنجا حاضر شده و تذکرات لازم را داده و همه فروشگاه‌هایی که براساس دستورالعمل نباید فعالیت داشته باشند را تعطیل کرد. خوشبختانه همه فروشگاه‌های غیرضرور در این منطقه نیز تعطیل شده است. مردم باید براساس آنچه در دستورالعمل اعلام شده است عمل کنند تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود. 
پیشنهاد شهرداری برای کنترل ورودی و خروجی فضاهای جنگلی در ۱۳ فروردین
فروشگاه‌های شهروند ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی می‌کنند
اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در میادین میوه و تره‌بار و شهروند
زهرا نژادبهرام (عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران) درخصوص استفاده از نیروهای یگان ویژه حفاظت شهرداری برای اعمال محدودیت‌های بیشتر در بوستان‌ها و پارک‌ها در روز طبیعت گفت: شهرداری نیروی حفاظتی ندارد و نیروی شهربان و حریم‌بان زیر نظر معاونت خدمات شهری مشغول به فعالیت است. در این گونه موارد تابع دستور ستاد کرونا هستیم. ما پیشنهادات خود را به ستاد ارائه می‌دهیم و می‌خواهیم در این زمینه مارا یاری کنند.او ادامه داد: تعطیلی بوستان‌ها با توجه به اینکه محصور هستند و ورودی و خروجی دارند توسط خود شهرداری اجرا شد، اما در رابطه به فضاهای جنگلی که برای کنترل ورود و خروج نیازمند نیروهای انتظامی هستند، شهرداری در تاریخ ۱۲ و ۱۳ فروردین پیشنهاد خود مبنی بر تعطیلی این اماکن را به ستاد می‌دهد، اما تصمیم‌گیری نهایی برعهده ستاد مقابله با کرونا است.عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: همه بوستان‌ها تعطیل هستند، اما برای کنترل فضاهای جنگلی که غیرمحصور هستند نیازمند همراهی نیروهای انتظامی هستیم. او با بیان اینکه باید توجه شود اگر تمهیدات جدید از سوی ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی ۱۲ و ۱۳ فروردین اعمال شود، یک کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد، تصریح کرد: رویکردهای دیگری نیز از طرف ستاد کرونا برای کنترل و عدم تردد شهروندان از طبیعت باید مورد استفاده قرار گیرد. شهرداری پیشنهادات خود را به ستاد مقابله کرونا ارائه می‌دهد، اما تصمیم‌گیری با ستاد است و زمانی که نیازمند استفاده از نیروهای انتظامی هستیم باید ستاد مقابله با کرونا نظر دهد و ما تابع تصمیمات آنها هستیم. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران درپاسخ به این سوال که باتوجه به باز بودن مراکز خدماتی ازجمله شهروند و میوه و تره‌بار و حضور جمعیت در این مکان‌ها، آیا فاصله‌گذاری اجتماعی در این اماکن اجرایی می‌شود؟ گفت: شهرداری تهران تمامی امکانات خود را در اختیار ستاد مقابله با کرونا گذاشته است و مقرر شد فروشگاه‌های شهروند به صورت ۲۴ ساعته خدمات‌رسانی کنند و هرگونه اقدام برای رفاه حال شهروندان و امکان خرید غیرحضوری فراهم شده است. طبیعتا نقاط ضعف و قوتی وجود دارد و  در ارسال سریع اقلام ممکن است وقفه‌هایی وجود داشته باشد، اما باتوجه به میزان درخواست‌ها برای خدمات غیرحضوری، ارسال کالا زمان بیشتری می‌برد. نژادبهرام گفت: شهرداری تمام تلاش خود را می‌کند که شهروندان احساس کمبود نکنند و از مکان‌هایی خریداری کنند که قابلیت ضدعفونی دارند و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان اجرا داشته باشد. عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری تمهیداتی را برای فروشگاه های شهروند و میادین میوه و تره‌بار به منظور اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در نظر گرفته است که بر مبنای آن فاصله بین افراد با نشانگرهایی مشخص می‌شود تا حداقل فاصله بین شهروندان قرار داشته باشد، اما شهروندان اگر نکته‌ای را مشاهده کردند، اطلاع‌رسانی کنند تا نقاط ضعف و قوت برطرف شود.وی افزود: این اقدام نیازمند آموزش نیز هست و هم شهروندان و هم نیروهای خدمات‌رسان باید نسبت به اجرای این قضیه و حفظ فاصله از همدیگر در فروشگاه‌ها و میادین میوه و تره‌بار توجه نشان دهند و از شهروندان درخواست می‌کنیم نقاط ضعف فاصله‌گذاری اجتماعی را از طریق رسانه‌های ارتباطی با شهرداری اطلاع‌رسانی کنند تا برطرف شود، چراکه اگر مردم پیشقراول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نباشند، با توجه به محدودیت‌های منابع و امکانات تصمیم‌گیری‌ها با ختلال مواجه خواهد شد. 
برای مقابله با کرونا همه حاکمیت باید پای کار باشند
از زمانی که رئیس‌جمهور مسئولیت مستقیم پذیرفت، تعهد همه دستگاه‌ها بیشتر شد
مردم رعایت نکنند، سخت‌گیری‌ها بیش‌تر می‌شود
محمدحسین قربانی (نماینده مجلس دهم)  درباره ضرورت توجه به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: از ابتدای شروع بیماری کرونا بارها و بارها گفتیم که مبارزه با این ویروس تنها با رعایت توسط مردم امکانپذیر است چراکه این ویروس مرز، فقیر و غنی، زن و مرد نمی‌شناسد و در مقابل این بحران نمی‌شود فقط گفت دولت‌ها باید کار کنند، مهم حضور مردم در خط مقدم مبارزه با کرونا است که همه باید رعایت کنند.وی با بیان اینکه قرنطینه‌ها چهار سطح دارد که اکثر کشورها نیز در حال اجرای در سطح سوم هستند که ما هم در حال انجام آن هستیم، اظهار داشت: سطح چهارم سطح برخورد با قوه قهریه و فشارهای حاکمیتی است که اگر مردم رعایت نکنند، دولت‌ها می‌بایست با استفاده از قوه قهریه آن را انجام دهند. ۲۱ کشور توسعه یافته و صنعتی اروپایی از ظرفیت‌های ارتش‌هایشان استفاده می‌کنند البته ما هنوز به آن فاز نرسیده‌ایم.عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد مردم رعایت کردند امام مازاد مردم رعایت نکردند و وقتی رعایت نکنند، قطعاً حاکمیت برای حفظ سلامتی و جان مردم و برای نجات کشور و اقتصاد و نیز در امان بودن آحاد ملت باید چارچوبی تعیین کند که مردم موظف به اجرای آن باشند.وی همچنین اضافه کرد: تا به امروز گام‌های حاکمیتی برداشته شده از جمله تعطیلی مغازه‌ها، مراکز مذهبی، بوستان‌ها و ادارات به صورت یک سوم، کنترل شدید ترددهای غیرضروری و همچنین کنترل و چکاب در ورودی استان‌ها که همه اثرگذار بودند و با این فاصله‌گذاری اجتماعی مقداری سخت‌گیری بیشتر می‌شود که کار درستی است.

قربانی تصریح کرد: هشدار می‌دهم همین موارد اگر توسط مردم که سربازان خط‌مقدم هستند رعایت نشود ‌سخت‌گیری‌ها گام به گام بیش‌تر خواهد شد؛ چراکه سلامت مردم و امنیت کشور تعارف بر نمی‌دارد این طرح کار بسیار خوبی است، ای کاش چند روز زودتر آن را شروع می‌کردیم اما  تفکر وزارت بهداشت در همان روزهای اول بر همین بود.وی با بیان اینکه در نهایت این مردم هستند که باید پروتکل‌ها را رعایت کنند، گفت: در برخی از کشورها وقتی می‌بینند که مردم تن به اجرای پروتکل‌ها نمی‌دهند، از قوه قهریه استفاده می‌کنند.وی درباره نقش نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه در اجرای این طرح و برخورد با خاطیان گفت: این اپیدمی، بحث حاکمیت است و بحث مجلس، دولت و قوه قضاییه نیست همه باید حضور داشته و پای کار باشند.نماینده مجلس دهم یادآور شد: تا روز ۱۷ اسفندماه که بار مسئولیت فقط بر دوش وزارت بهداشت بود، خیلی موفقیتی حاصل نمی‌شد چراکه به هر حال وزارت بهداشت در حد یک وزارتخانه و پروتکل‌های خاص خودش توانایی دارد، اما از زمانی که رئیس‌جمهور وارد میدان شد و مسئولیت مستقیم پذیرفت تعهد همه دستگاه‌ها بیشتر شد و این اهمیت موضوع را می‌رساند.
نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت در ستاد مقابله با کرونای استان گیلان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها رؤسای‌جمهور، نخست وزیران و رهبران آنها برای مقابله با این ویروس وارد میدان شدند و در اینجا هم همین‌گونه است، افزود: وقتی بحثی برای حاکمیت پیش می‌آید همه باید حضور داشته باشند در حال حاضر سپاه و ارتش با تمام قدرت حضور پیدا کرده‌اند، قوه قضاییه، مجلس و همه نهادهای اجرایی نیز باید حضور داشته باشند و اینجا نباید هیچ تفکیکی قائل شد.