به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۰۷۱۳
همه آنچه درآخرين رو مذاکرات ژنو گذشت + تصاوير

پیشرفت مهم در مذاکرات و امیدواري برای توافق در دور بعدی

گروه سياسي:​ سه روز پرکارو حساس برای دیپلمات​های ایرانی و دیگر دیپلمات​های گروه 1+5 در ژنو در حالي به پايان رسيد که عليرغم دست نيافتن به توافق نهايي به گفته مقامات، کشورهاي شرکت​کننده اميدوار به نهايي شدن توافقات در دور بعدي مذاکرات هستد.
روز شنبه در آخرین روز گفت و گوها تلاش های زیادی صورت گرفت تا مواضع طرفین به هم نزدیک تر شود و متن توافق به امضاء وزرای خارجه برسد اما مواضع وزیر خارجه فرانسه که روز گذشته در نقش حافظ منافع برخی کشورهای منطقه و رژیم اسراییل در گفت و گو ها حاضر شد، مانع رسیدن به توافق شد. گفته می شود ادامه کار راکتور آب سنگین اراک و نیز ذخائر اورانیوم موجود در اختیار ایران از سویی و نیز دامنه کاهش تحریم ها از سوی دیگر محل اصلی بحث و اختلاف نظر دو طرف بوده است.
در اين گزارش نگاهي خواهيم داشت به اظهارنظر مقامات 5+1 و تيم مذاکره کننده ايران.      
  


آخرین گفته کری در ژنو: توافق دست یافتنی است
خبرگزاری رویترز از ژنو گزارش داد :جان کری وزیر امورخارجه آمریکا بامداد یکشنبه (امروز) گفت که قدرتهای جهان در جریان مذاکراتشان با ایران در ژنو برای نیل به توافقی در مورد مهار برنامه هسته ایش به این هدف خود نزدیکتر شده و در صورتی که ˈ به خوبی تلاش شود ˈ می توان به هدف مورد نظر دست یافت.  کری این بیانات را در یک کنفرانس خبری که در پایان سه روز مذاکره بین ایران و شش قدرت جهان بدون حصول یک توافق برگزار شد ایراد کرد. با این حال ، هردو طرف مذاکره گفته اند که پیشرفتی حاصل شده و مذاکره کنندگان دوباره 20 نوامبر ملاقات خواهند کرد. کری گفت: ما برای کاهش اختلافات به ژنو آمدیم و من می توانم بدون اغراق به شما بگویم ما نه تنها این اختلافات را کم کردیم، اختلافات باقی مانده را نیز روشن ساختیم. وی گفت که پیشرفت قابل ملاحظه ای در تلاش از طریق رویکردهای منتهی به مساله نحوه مهار یک برنامه و تضمین ماهیت صلح آمیز آن حاصل کردیم.



ظریف: دوست دارم در ایران همصدایی با اسرائیل نباشد
وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه اسرائیل دوست دارد مذاکرات شکست بخورد گفت: دوست دارم در ایران همصدایی با اسرائیل وجود نداشته باشد.
محمد جواد ظریف در نشست خبری که پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 و نشست مشترک با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران داخلی درباره لابی صهیونیستی برای عدم توافق در مذاکرات گفت: بعید می دانم لابی صهیونیستی دخیل بوده باشد. رژیم صهیونیستی دست و پاهایی می زند ولی بحث مذاکرات و اینکه چقدر هیات ها نگرانی های رژیم صهیونیستی را در نظر دارند مربوط به خودشان می شود. وی افزود: ما امیدواریم هیات ها بر اساس منافع ملی خود و رفع مشکل ساختاری اقدام کنند، وضعیت رژیم صهیونیستی نیز معلوم است. وزیرامورخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا مواضع فرانسه در این مذاکرات در روابط ایران و فرانسه تاثیر می گذارد بیان کرد: ما بدنبال توسعه روابط با همه کشورهایی که با آنها رابطه داریم هستیم. با فرانسه در گذشته روابط بسیار خوبی داشتیم این موضوع را به وزیرامورخارجه فرانسه نیز هم در سفر به پاریس و هم دیروز گفته ام. ظریف تاکید کرد: در دوره گذشته در مذاکرات هسته ای فرانسه نقش پیشتاز داشته است و امیدواریم که بتواند نقش مثبتی را در این دور مذاکرات ایفا کند.

ظریف همچنین درباره اینکه آیا توافقی صورت گرفته یا خیر؟ و اینکه رسانه ها در مورد شکست مذاکرات خبرهایی اعلام می کنند گفت: از این موضوع که رسانه ها چه مطلبی می زنند نگران نیستم موضوع این است که مذاکرات خوب بوده در آن حد تفاهم بود که برای اولین بار با خانم اشتون مصاحبه مطبوعاتی داشتیم دور قبل برای اولین بار بیانیه مشترک و این بار کنفرانس خبری مشترک داشتیم. وی با اشاره به اینکه بعضی ها تمایل دارند این مذاکرات شکست بخورد گفت: اسرائیل دوست دارد مذاکرات شکست بخورد انشاءالله در ایران کسی این موضوع را نمی خواهد. دوست دارم در ایران همصدایی با اسرائیل وجود نداشته باشد. رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درباره اینکه مذاکرات آینده چند روزه خواهد بود گفت: 20 نوامبر یک فرصت سه روزه در نظر گرفته ایم. این موضوع بستگی به این مطلب دارد که چقدر وقت داشته باشیم. 20 نوامبر اولین فرصتی بود که من و خانم اشتون هر دو زمان آزاد داشتیم. من از 23 نوامبر باید در تهران میزبان اجلاس وزرای خارجه اکو باشم.

ظریف در این باره که آیا در دور بعدی نیز ممکن است وزرا حضور داشته باشند گفت: وزرا دوست دارند به قول خودشان در آتش بازی آخر و زمان به نتیجه رسیدن حضور داشته باشند اما دور آتی نیز در سطح معاونین وزرای خارجه خواهد بود. وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: دور قبلی مذاکرات من و خانم اشتون حضور داشتیم که حضورمان منحصر می شود به افتتاحیه و اداره مذاکرات. تا به حال دیدارها در همان سطح معاونین بوده و به غیر از جلسه نیویورک و جلسه شب گذشته باقی جلسات در سطح معاونین است.

ظریف افزود: این دور از مذاکرات یک استثنا بود چون وزرای امورخارجه آمدند من مجبور شدم با وزرا مذاکره کنم مذاکرات دو جانبه به غیر از روز اول که در سطح معاونین بود مابقی با حضور من برگزار شد اما دفعه آینده به وضع گذشته باز می گردیم و جلسه افتتاحیه را من و خانم اشتون شروع می کنیم و مابقی را دوستان ادامه می دهند. وی خاطرنشان کرد: با باور به توان مردم، جمهوری اسلامی و حماسه سیاسی اخیر و همه این توانمندی ها مذاکرات را پیش می بریم. ظریف درباره روند مذاکرات و اینکه آیا توافقی حاصل شده بیان کرد: قصد ما مقاومت در برابر هرگونه زیاده خواهی است و اینکه بادنیا با منطق صحبت کنیم. وی تاکید کرد: آنچه باعث شده در دو، سه ماه اخیر بدخواهان جمهوری اسلامی در انزوا قرار گیرند معرفی چهره واقعی مردم ایران و گفتمان اصیل انقلاب اسلامی که مبتنی بر اعتدال و تعامل سازنده بوده ، است.

وی در مورد اینکه آیا درباره گام اول و آخر توافقی شده و چه تضمینی وجود دارد که اگر ایران به تعهدات عمل کند طرف مقابل نیز عمل کند بیان کرد: هنوز توافقی نکردیم. در مسیر رسیدن به توافق پیشرفت های خوبی داشتیم. هر توافقی باید به مرحله ای را که در نشست قبلی و مذاکرات وین نیز مطرح کردیم در برداشته باشد. هدف مشترک تصویر نهایی و گام اول باید با هم پیش رود بدون این سه مرحله نمی توانیم به نتیجه برسیم. وزیرامورخارجه کشورمان ادامه داد: علاوه بر این که باید این سه نکته را تعریف کنیم باید سازوکاری نیز برای نظارت بر صحت کار در نظر بگیریم. وی گفت: اینها چارچوب هایی است که در ذهن داریم بعضی مورد توافق قرار گرفته و بعضی جزئیات باقی مانده است. ظریف در این باره که مایکل مان گفته است روی میزان و درجه غنی سازی اختلاف داریم بیان کرد: اینکه ما چه می خواستیم یا آنها چه می خواستند و در چه مواردی توافق بود در مرحله بحث هستیم. اختلاف نظر وجود دارد از ابتدا اگر نبود اینجا نبودیم.



وی با بیان اینکه بی اعتمادی جدی است اظهار داشت: هر قدمی که برداشته می شود باید اعتماد را در ما ایجاد کند. مایکل مان در هیچ کدام از مذاکرات نبوده و هر نکته ای که در مورد اختلافات بیان کند درست نیست. در جلسه آخر هم قر ار شد کار را پیش ببریم و اینکه کجا تفاهم بوده و کجا اختلاف مبنای واقعی ندارد. ظریف گفت: گمانه زنی هایی که مطرح می شود همیشه خارج از واقعیت است. وی در پاسخ به این سئوال که آیا در نشست 10 روز آینده توافق جدی صورت می گیرد اظهار داشت: این فرصتی است که همه هیات ها به پایتخت های خود باز می گردند و فرصت دارند بیشتر فکر کنند.وزیرامورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه روند 8 سال گذشته در جهت دیگری بوده است بیان کرد: میزان بی اعتمادی به حدی بوده که در جهت رسیدن به نتیجه گامی برداشته نشده است. بعد از 8 سال گام جدیدی برداشته می شود و ممکن است دوستان نگرانی هایی داشته باشند امیدواریم با گذشت زمان نگرانی ها حل شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره بحث تحریم هانیز گفت: یکی از اساسی ترین موضوعات مسئله تحریم است اینکه در مذاکرات قبلی نیز کارشناسان تحریم حضور داشتند بر همین اساس بود. وی در پاسخ به این سئوال که چرا وزرای خارجه کشورها در مذاکرات شرکت کردند اما توافق حاصل نشد بیان کرد: این احتمال وجود دارد که در این جلسه بحث های مهمی مطرح شود حتی این احتمال وجود داشت که به نتیجه برسد.

ظریف درباره اظهارات وزیرخارجه فرانسه درباره آب سنگین رآکتور اراک اظهار داشت: آب سنگین بالاخره جزئی از برنامه هسته ای ایران است در این مذاکرات قرار است درباره برنامه هسته ای بحث شود. اینکه یک کشوری آب سنگین را مطرح کرده مهم نیست اینکه چه توافقی شود مهم است. ما بر حقوق خود اصرار داریم و نمی خواهیم کسی فکر کند که بدنبال سلاح هستیم. چنین چیزی را به نفع خود نمی دانیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بر سر میز مذاکره در خصوص اختلاف های دیگر از جمله سوریه بحث شد و آیا این امر دلیل مخالفت فرانسه است خاطرنشان کرد: در مذاکرات دوجانبه با فرانسه راجع به همه موضوعات از جمله سوریه صحبت کردیم. ما گفتیم موضوع مذاکرات ما در 1+5 صرفا هسته ای است با هیچ کس نه فرانسه و نه آمریکا بحث دیگری را مطرح نمی کنیم و هدف مذاکرات نیز تنها هسته ای است و تقویت رابطه و موضوعات دیگر مطرح نیست. ظریف درباره مذاکره با آژانس و سفر آمانو به ایران تصریح کرد: ما روش دیگری را با آمانو دنبال می کنیم و آن روش را تا حد خوبی در مذاکرات هفته گذشته پیش بردیم. آمانو که به تهران بیاید مذاکرات ادامه پیدا می کند و نهایی می شود. اعتقاد داریم روابط ما با آژانس باید بر اساس راهکار جدی برای حل و فصل موضوعات باشد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا به توافق نرسیدیم بیان کرد: اگر در دو جمله در یک متن توافق نکنید مفهوم آن این نیست که توافق نکردیم باید در مورد کل متن توافق شود. قسمت قابل توجهی از دیدگاهها به هم نزدیک شده و در بعضی جاها نیز اختلاف وجود دارد.




 اشتون : پیشرفت زیادی حاصل شده است
کاترین اشتون ˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تاکید کرد: بعد از سه روز مذاکره سازنده ، پیشرفت های زیادی حاصل شده است ولی تفاوت هایی هم هنوز وجود دارد.
اشتون که برای اولین بار به همراه مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در یک کنفرانس خبری مشترک در پایان مذاکرات شرکت کرده بود، گفت: جلسه طولانی و مذاکرات فشرده بین ایران و 1+5 انجام شد و امروز سه روز است که درگیر مذاکره سازنده هستیم. وی تصریح کرد: من و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با تیم مذاکره کننده ایرانی و تیم مذاکره کننده گروه 1+5 بار دیگر در همین مکان (ژنو) و در روز 20 نوامبر ( 29 آبان ماه) تشکیل جلسه خواهیم داد. مسئوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: می خواهم در این جا از وزیران خارجه ای که در این مذاکرات به ما پیوستند تشکر کنم و از میزبانی سازمان ملل در ژنو نیز قدردانی نمایم.اشتون گفت: همانطورکه آقای ظریف هم گفت در این چند روز درگیر مذاکرات سختی بودیم و هدف ما این است که به یک نتیجه برسیم و دوباره به همین مکان برخواهیم گشت تا آن نتیجه را بدست آوریم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص موضع فرانسه در این دوره از مذاکرات و این که آیا پاریس موضع متفاوتی از دیگر اعضای 1+5 اتخاذ کرده است؟، تصریح کرد: فرانسه نقش مهمی را در گروه 1+5 ایفا می کند و امروز هم همانند مذاکرات گذشته، همراه همکاران دیگرش نقش مهمی را ایفا کرد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: از همه وزیران امورخارجه که به اینجا آمدند از جمله لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه تشکر می کنم،آنها به اینجا آمدند تا به پیشبرد این فرآیند مذاکرات کمک کنند.



عراقچی: پیشرفت قابل ملاحظه ای بدست آمد/ اختلافات هنوز باقی است
سیدعباس عراقچیˈ عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران  نيز در مذاکرات با 1+5 گفت: مذاکرات بسیار فشرده و سازنده ای داشتیم و فکر می کنم مذاکراتی موفقیت آمیز بود و توانستیم به پیشرفت هایی دست یابیم. عراقچی در پایان 3 روز مذاکرات ایران و گروه 5+1 و بعداز مصاحبه مشترک محمد جواد ظریف و کاترین اشتون به خبرنگاران گفت: تلاش می کنیم مذاکرات را به همین شکل ادامه دهیم. وی تصریح کرد: البته طبیعی است کشورهایی که با ما در حال مذاکره هستند نظرات مختلفی داشته باشند ولی آنها هم در تلاش هستند تا مذاکرات را با ما ادامه دهند تا بتوانیم به یک موقعیت واحد برسیم. عراقچی تصریح کرد: این گونه اختلاف نظر ها قابل پیش بینی بود و قرار است دوباره در روز 20 نوامبر برای ادامه مذاکرات دور هم جمع شویم و امیدواریم در آن زمان تفاوت های باقی مانده را هم حل کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده ایران خاطرنشان کرد: وزاری خارجه کشورهای 1+5 به ما قول دادند که در مذاکرات بعدی به ما ملحق شوند. معاون وزیر خارجه ایران اظهار داشت: مجموعه بحث هایی که در محتوا صورت گرفت شامل اقدامات اعتماد ساز بود و اقدامات اعتمادساز برای ایران شامل رفع تحریم ها و احترام به حقوق ایران است. عراقچی گفت: پیشرفت قابل ملاحظه ای در محتوای بحث ها به دست آمد، هرچند که اختلافاتی هنوز باقی است.

در حاشیه نشست خبری ظریف و اشتون در پایان سومین روز مذاکرات در ژنو











داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۱۶
از ظریف به خاطر این همه چانه زنی متشکریم که واقعا میخواد هویت ایرانی را برگرداند (166497)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۲:۵۹
چانه زنیهای بی ثمر .جلیلی بهتر عمل میکرد. (166733)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۵:۳۵
داری شوخی میکنی یا جدی داری میگی؟؟ (166902)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۵:۵۲
جوک میگی واقعا روی شماها خیلی زیاده حاصل دیپلماسی جلیلی را مردم چشیدند معلوم نیست چیکار می کرد که هردفعه میرفت فقط مردم میدیدند که تحریم ها اضافه شده شماوامثال شما یک کم مغزتان را بکار بگیرید قول میدم که این یکی ان شا الله موفق میشه اگه ایران را دوست دارید همگی بگید ان شاالله فراموش نکنید ما یک ملتیم (166921)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۶:۳۴
خداییش خیلی روداری اینجوری میگی خدا به راه راست هدایتمون کنه انشاالله (166963)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۱۱
میشه از اون بهترهای جلیلی یکم بنویسی ما روشن شیم.....چرا جوک میگی دیگه صبورترین ادمها در رده بالای مملکت هم صداشون از دست جلیلی در اومده بود میگفتن 8سال رفتی چیکار کردی..اونموقع تو اومدی میگی جلیلی بهتر عمل میکرد واقعا هرکسی صحبتهاوطرزفکرهایی مثل شما رو بخونه خنده اش میگره (167006)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۱۳
اقای ظریف از تلاش و همت شما وتیمتون واقعا مچکریم..انشاءالله درست میشه دعای خیر مردم همیشه پشت شماست شاید در وقتی دیگر حتما نتیجه های بهتری میبینیم (167008)
للللللللللللللللللللللللللللللللل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۹:۰۶
رنگ شال خانم اشتون هم که بنفشه نشانه اینه که اشتون هم رنگ بنفش دولت تدبیر وامید رو می پسنده (167102)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۰:۴۰
اشتباه منفی دادم (167162)
عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۳۸
خدا یار و نگهدار ظریف باد/مردی که با تمام وجود پای میزمذاکره نشسته است تا ازآبرو، حیثیت ؛حقانیت وحقوق ملت ایران دفاع کند،مرد پاکی که بی حاشیه وبااخلاص و در عین حال با زیوری از تخصص امروز مایه آبروی کشور است،/// تعبیر "دشمن عاقل قابل احترام " توصیف کمی نیست که است که کهنسال آمریکایی برای بکار برده است/ (166513)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۴۵
ظریف دوستت دارم (166518)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۵۳
انصافاً بهترین برخورد و مودبانه ترین رفتار رو وزیر خارجه آمریکا داشت. کاش این کدورت ها تموم بشه. ایرانیان و آمریکاییان همیشه به هم احترام می گذاشتند. و واقعا هم هر دو شایسته احترامند.
ایران تنها کشور منطقه است که بویی از دموکراسی برده است و در آن انتخابات-هرچند شکسته بسته- برقرار است و بیش از 200 سال است که برای رسیدن به دموکراسی تلاش می کند، پس این ملت شایسته احترام است و البته بیشتر دنیا هم احترام میگذارد.
اگر نتانیاهو و دوستان داخلیش و فرانسه بذارن همه چی درست خواهد شد ان شاالله. (166524)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۹:۵۱
دوست عزیزنقشه ۵و١انداختن فرانسه وسط میدانه اونادرکفرشان پشت همندولی داخلیا سازناکوک میزنن (167130)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۰:۵۴
امروز، خندان و خوشیم، کان بخت خندان می رسد

سلطا ن سلطانان ما، از سوی میدان می ر سد (166525)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۰۲
یه دیوانه یه سنگ داخل چاه میندازه که صد تا عاقل نمیتونه دربیاره اینها نتیجه دیپلماسی دولت احمدی نژاده که تو این 8 سال به اندازه 80 سال کشور را عقب برد. (166532)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۱۶
مرگ بر فرانسه
مرگ بر عربستان
مرگ بر اسرائیل
مرگ بر همصدا با اسرائیل (166548)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۳:۱۶
يعني چي آخه؟ (166761)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۲:۰۳
این یعنی دشمن شناسی!!!!!!!!
یعنی در سیاست دشمن متغیر است،مثلا روزی عراق دشمن ما بود ولی حالا.... (167226)
تبریزلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۴:۴۰
آن دوستان شفیق داخلی که به این کامنت منفی زدند ان شا الله که منظورشان درود بر اسرائیل نیست؟ مرگ بر اسرائیل (166858)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۲:۰۱
آن دوستان نچندان عزیز جزء همصداهای اسراییل هستند (167224)
یک اصلاح طلب شدید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۲۲
بابا انرژی هسته ای میخوایم چی کار ????
همه اش رو بدید به اونها دست از سرمون بردارن

اصلا کشور خیلی بزرگه یه مقداری از سیستان و جزایر و جنوب و آذربایجان و کردستان ایران رو هم بدید به آمریکا شاید به ما لطف کنه دست از سرمون بر داره

موشک دور برد میخوایم چی کار؟؟؟؟ بدید به اونها دست از سرمون بر دارن، ما صلح طلبیم
اصلا عقیده و ایمان به چه درد میخوره؟؟؟؟؟ ما متمدین و روشنفکر هستیم ، این رو هم بدید به آمریکا شاید ولمون کنن

دفاع از مظلوم چیه ؟؟؟؟ بزار آمریکا و اسرائیل هر غلطی دوست درن بکنن و بیان اینجا هم چند تا پادگان بزنن و مثل ژاپن تجاوز بکنن و نتونیم حتی محاکمشون بکنیم یا مثل پاکستان کشورمون رو بمباران بکنن و هیچی نتونیم بهشون بگیم و ناامنی تو مملکت جای کم شدن بیشتر بشه ، ما همراه جنگ با تروریسم هستیم

بهار جان منتشر کن ;) (166557)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۵:۰۴
متأسفم به طرز فکرت
کاش جای تو بودم (166885)
:)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۳:۳۸
اگر من رو میشناختی این آرزو نمیکردی
همیشه شاکر خدا باش (167273)
یک افراطی شدید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۵:۳۰
راست میگه 3 هزار میلیارد میخوایم چیکار بیکاری بالا و آمار طلاق بالا و فقر و بیماری رو میخوایم چیکار بالا رفتن سن ازدواج اعتیاد به مواد مخدر رو میخوایم چیکار کارتن خوابی رو میخوایم چیکار منزوی شدن در دنیا رو میخوایم چیکار رکود اقتصادی و منفی شدن پول ملی رو میخوایم چیکار آلودگی هوا و سرطان و آسم رو میخوایم چیکار اصلا زندگی رو میخوایم چیکار......... (166899)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۳:۳۹
مثلا با آمریکا رابطه داشته باشیم آمار طلاق میاد پائین؟؟؟ یا مواد مخدر کمتر میشه؟؟؟ یا حالا اصلا اونها به کنار آلودگی هوا چه ربطی به مذاکرات داره آخه؟؟؟؟ (167274)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۰۱:۰۶
شاه زاده جون منم جای شما از بالای قصر شهر رو نگاه میکردم همین نظر رو میدادم .فقط همین رو میگم :وقتی تحریم بنزین هستیم معلوم نیست چی داره توی باک ماشینامون میسوزه که آلودگی هوا رو تا قبل از تحریم 30 برابر کرده.برو خوش باش... (167347)
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۰۱:۵۴
عزیزم به خاطر ریز گردهای کشورهای همسایه است که همشون از خیر سر همین امریکا افتادن به جون خودشون وقت رسیدگی به محیط زیست و این چیز ها رو ندارن
چه عراق چه سوریه چه عربستان چه کویت
مسیرشون هم ایرانه
بنزین ایران خراب قبول
بزن مشکل ریز گردها تو عراق یا سوریه یا عربستان تو گوگل بفهمی این مشکل از وقتی که صدام رفت شروع شد نه از وقت اعمال تحریم ها
هر سال هم چون بیابان ها گسترش پیدا میکنه و کارهایی که شاید سال قبلش انجام دادن بی اثر تر میشه این آلودگی تشدید میشه (167379)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۰۰
داداش آمپرت زده بالا داغ کردی شدید....هیچ میفهمی چی میگی؟ داروهاتو خوردی؟
تویی که اینقدر غیرت داری که حرف از تجاوز به ناموس کشورت توسط بیگانگان رو به این راحتی در میون بذاری میشه اسمتو گذاشت اصلاح طلب اون هم از نوع شدید؟
نه بخیر آقا خودتی
افراطیها هم تو رو از خودشون به حساب نمیارن (166997)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۳:۴۰
یعنی واقعا شما نفهمیدی این متن طنز بود و کنایه به اصلاحات طلبها ؟؟؟؟
خیلی باهوشی وحید جان (167275)
بصیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۲۲
یه سلام خالی هم می کردی نمی گفتیم لالی !!!!! نیازی به این همه اظهار فضل نبود باور کن (167013)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۸:۱۵
چند چندی؟! (167070)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۳:۴۱
1-1 به نفع آمریکا
:)))) (167276)
علیرضاا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۹:۵۹
بحث این نیست که حق با شما هست یا حق با مخالف شما ؛ بحث اینه که عمر بشر کوتاهه و فعلا هم دادگاهی نیست که بتونه افراد را در کشور های مختلف به خاطر افکار اشتباهشان محاکمه کند .
حرف شما درسته ولی به شرطی که انسان دو پا کمش 300 سال عمر کنه که اگر کسایی مثل شما 70 سالشو به ننگ زدند بشه باز راه دیگری رو رفت , نه اینکه تا افکار افراطی تموم بشه ما هم باید سوار اسب چوبین بشیم !! (167137)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۰:۱۶
شدتت منو کشته شدید (167146)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۱:۴۱
عزیزم اولا متاسفام که تو از مایی(اصلاح طلب)
دوما یکم عرق ملی داشته باش
سوما امشب شام کجا میدن (167206)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۱:۳۷
مذاکرات اتمی نتیجه ای نداشت.همان پیش بینی که من،دو سه هفته قبل کرده بودم.اونهایی که به نظر من مثبت دادند که افراد کمی هم بودند موفق شدند و اونهایی که منفی دادند و توهین کردند روسیاه شدند.
از اول هم معلوم بود این مذاکرات به نتیجه نمی رسد زیرا که ایران هنوز آمادگی عقب نشینی و پذیرش همه خواسته های جامعه جهانی را ندارد.ممکن است در مذاکرات بعدی در 20 نوامبر یک توافقی حاصل شود ولی باز هم توافق به جدی بودن و اراده این کشور(ایران)بستگی دارد.
حکومت ایران می خواهد در مذاکرات اتمی عقب نشینی کند اما نمی داند چگونه.شاید در این مدت 10 روز بتواند تصمیم نهایی خود را بگیرد. (166593)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۹:۵۴
. . . .چراعین منافقاحرف میزنی (167134)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۲:۰۱
یعنی واقعا 8 سال مملکت بچه بازی و درگیر هوسرانی یک مشت کوتوله شده بود ها! (166652)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۲:۰۷
مذاکرات تاریخ ساز (166663)
الهام از خرم آباد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۲:۵۷
متشکریم مصدق زمان ،شما به شکل درست از حقوق ملت متمدن ایران دفاع کردید عزت را برگرداندید (166730)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۶:۴۳
دیگه مسخره ش رو در نیارید ببین کی رو با مصدق یکی می کنه، چقدر جو گیریم آخه (166968)
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۲:۵۸
ای محمود... چه کردی با این مملکت...چه کردی... (166732)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۳:۰۴
جناب دکتر ظریف خسته نباشی دلاور (166745)
امیر حسین دلوی اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۳:۳۸
فریب یهود را نخورید
صدای خنده یهود می آید

آنها دارند به طریق مشکوکی ایران را مجبور به کوتاه آمدن می کنند
تمام این مخالف نمایی ایشان نیز نیرنگ دیرینه ایست که به دوستان سفارش می شود به پروتکلهای دانشوران صهیو ن مراجعه نموده تا حقیقت این ترفند قدیمی یهود برایشان روشن شود
همچنین در تورات هم داستان مشابه از این حقه وجود دارد در آنجا که یهودیان برای سرگرم کردن یک قوم حتی حاضر شدند با ایشان وصلت کنند و از غفلتاشان برای ضربه زدن بهره گرفتند
ایضا در چندین داستان مثنوی معنوی منجمله داستان زاغها آمده است که چگونه از روش نعل وارونه زدن برای فریب بهره می برند
آنها در ظاهر دارند مخالفت می کنند ولی در اصل می خواهند غیرت ملت ایران و ایستادگی تاریخی ما را بشکنند (166783)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۸:۲۳
احسنت
تاریخ را بایستی مطالعه کرد تا از نیرنگ های قدیمی در مورد ما استفادن نشود
دوستانی که فکر می کنند دارند با اسرائیل مخالفت می کنند نمی دانند دارند در پازل دشمن بازی کرده و اسباب خنده می شوند (167074)
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۰۰:۴۳
آدم.... عاقل.... یه جوری حرف میزنی , انگار بلانصبت دولتمردامون نفهمن!!! عزیز یه چیز بت میگم بزار لای گوشت... سیاست ایرانی تو دنیا همتا نداره. مگر اینکه اشخاصی مثل احمدی نژاد با طبر بیفته هم به جون ملل دیگه هم به جون هموطناش (167329)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۳:۴۷
از آقای ظریف ودیگر همکارانشان که بی وقفه تلاش میکنندسپاسگزارم وامیدوارم دولت تدبیر وامید امید ایرانیان واقعی را ناامید نکند ودوستان نماینده با کابینه مهربانتر باشند بازهم از آقای ظریف به خاطر همه چیز ممنون هستم (166796)
ایمان-مسجدسلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۶:۲۰
تشکر از دکتر ظریف بخاطر این همه تلاش برای سربلندی ایران (166945)
رضا از ایلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۷:۳۰
محمودخان این بود نتیجه مدیریت جهانی ات...؟؟؟ببین ملت رو به چه روزی انداختی.دورد بر محمد جوادظریف وتیم مذاکره کننده.سلام برخاتمی و هاشمی و عارف و روحانی...بخدا همین که ظریف روبا این همه پرستیزمیبینم روحیه میگیرم. (167021)
نفت
Europe
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۸:۱۷
من عقیده دارم ایران بلاخره باید نفتش رو بده به چین بده فرانسه بده آمریکا بده چی فرقی داره. (167071)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۱:۳۹
عقیدت به درد خودت میخوره عمو جان (167204)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۱۸:۲۷
آقای ظریف خسته نباشی
جلیلی که چندین سال فقط رفت و آمد و .........و هیچ کار نکرد واقعا به فنا داد (167076)
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۲۲:۱۴
lمن نمیدانم چرا اینقدر اسرار دارند بگویند تحریم ها روی ما اثری نداشته .
یا واقعاٌ صداقت ندارند یا از حال مردم کوچه و بازار خبر ندارند. (167233)
Gabriel
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۰ ۰۰:۵۵
شکر خدا عقلانیت به دیپلماسی ما برگشت. (167339)