به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۰۷۱۴۱

خطر کرونا برای جوان‌ترها چقدر است؟

گروه جامعه: تا به حال بیشتر توصیه‌ها درباره کرونا این بوده که هرچه سنتان بیشتر باشد، ممکن است ابتلا برایتان خطرناک‌تر باشد ولی سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که این ویروس می‌تواند برای جوانان هم خطرناک باشد.
خطر کرونا برای جوان‌ترها چقدر است؟
دکتر روزانا الین خان که پزشک اورژانس و نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا است گفت: این بیماری فقط مختص افراد مسن یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نیست."یک روز بعد از این اظهار نظر، یک فرد ۱۸ ساله با بیماری زمینه‌ای در اثر کرونا در انگلستان جان خود را از دست داد. گفته می‌شود او جوان‌ترین قربانی کرونا در بریتانیاست.
سن و خطر کرونا
می‌گویند این بیماری برای افراد مسن بیشتر خطر دارد. محققان دانشگاه امپریال لندن رابطه مشخصی بین سن و احتمال بستری در بیمارستان به علت کرونا می‌بینند. احتمال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم در سالمندان بیشتر است.در انگلستان، کمتر از پنج درصد افراد زیر ۵۰ سال به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند اما در افراد ۷۰ تا ۷۹ سال این رقم به ۲۴ درصد می‌رسد. پنج درصد از افراد زیر ۴۰ سال به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند، در مقایسه با ۲۷ درصد افراد ۶۰ تا ۶۹ سال و ۴۳ درصد افراد ۷۰ تا ۷۹ سال.اما در دو کشور چین و ایتالیا، این میزان در افراد بالای ۸۰ سال به ۷۱ درصد می‌رسد.بر اساس بررسی یک موسسه تحقیقاتی خیریه، در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی، میانگین سن افرادی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند، ۶۳ سال بوده است.مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا می‌گوید آمار اولیه نشان می‌دهد ۵۳ درصد افرادی که بستری شدند بالای ۵۵ سال بودند که یعنی نزدیک به نیمی جوان‌تر بوده‌اند. با این حال، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ بیشتر در سنین بالا بوده، حدود ۸۰ مرگ در افراد بالای ۶۵ سال بوده است.این ارقام همه میانگین هستند. جوان‌ترهایی هم بوده‌اند که دچار بیماری وخیم‌تری شده که در برخی موارد جان باخته‌اند.در ایتالیا، بیماری در افراد بین ۴۰ تا ۴۹ سال در چهار دهم درصد به منجر به مرگ شده، در مقایسه با ۱۹.۷ درصد در افراد بالای ۸۰ سال. در آمریکا تخمین زده می‌شود که کرونا در خفت دهم درصد موارد به مرگ افراد ۴۰ تا ۴۹ سال انجامیده است.آنتونی فوسی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید: "آمار کل مرگ تا حد بسیار زیادی در افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه ای بوده ولی این ویروس معادله ریاضی نیست. افراد جوان‌تری هم سخت بیمار خواهند شد."سازمان جهانی بهداشت می2گوید: "با اینکه بر اساس آمارهای موجود افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند، ولی جوانان و کودکان هم در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. "نتیجه یک تحقیق در چین درباره بیش از دوهزار کودک مبتلا به کرونا نشان می‌دهد اگرچه شدت نشانه‌های بالینی در کودکان کمتر از بزرگسالان بوده ولی خردسالان بخصوص نوزادان آسیب‌پذیر بودند.
بیماری‌های زمینه‌ای:
بیماری‌های زمینه‌ای بدون در نظر گرفتن سن، مهم هستند. به عنوان مثال حدود ۴.۳ میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به آسم هستند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند، در تمام سنین.
در سال ۲۰۱۳، آخرین باری که اداره آمار ملی درباره شیوه کلی زندگی در بریتانیا نظرسنجی کرد، ۲۱ درصد افراد ۲۵ تا ۴۴ سال گفتند که نوعی بیماری مزمن دارند. بعضی هم ممکن است بیماری زمینه‌ای داشته باشند ولی مطلع نباشند.
جلوگیری از شیوع
با اینکه افراد جوان کمتر احتمال دارد بشدت بیمار شوند ولی می‌توانند براحتی ویروس کرونا را منتقل کنند. آنها ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته یا علائم خفیف‌تری داشته باشند و به همین دلیل ندانند که مبتلا شده‌اند.
به نظر می رسد این بیماری از آنفلوآنزا مسری‌تر است. به نظر متخصصان، هر فرد ناقل این ویروس، میانگین دو تا سه نفر دیگر را مبتلا می‌کند. این دو یا سه نفر هم هر کدام ویروس را به دو یا سه نفر دیگر منتقل می‌کنند، یعنی تعداد مبتلایان بسرعت می‌تواند به صدها و هزارها نفر برسد. فاصله‌گرفتن از دیگران این زنجیره را قطع می‌کند.
 
 
برچسب ها: ویروس کرونا