به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۶:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۲۰۷۱۵۳

جهش بیت‌کوین به طرف هالوینگ؟

گروه اقتصادی: بیت‌کوین که بر اثر شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد سقوط خود به پله ۵۰۰۰ دلاری بود، حالا در آستانه نزدیک‌ شدن به سومین هالوینگ دوباره در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.
جهش بیت‌کوین به طرف هالوینگ؟
به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا در جهان و دشواری مبادله ارزهای رسمی (fiat) میان مردم، بیش از گذشته نیاز به این‌که ارزهای دیجیتال در فضای اقتصادی کشورها به رسمیت شناخته شوند و ترویج پیدا کنند را در معرض دید طرفداران‌شان قرار داد. حتی درحالی که بانک‌های مرکزی سراسر جهان به دلیل شیوع این ویروس نرخ بهره را تقریبا به صفر می‌رساندند و به دنبال اتخاذ اقداماتی برای مقابله با رکود اقتصادی بودند، بانک مرکزی چین مشغول تسریع روند ارز دیجیتال ملی خود بوده است. انتظار می‌رفت در چنین شرایطی بیت‌کوین به عنوان محبوب‌ترین رمزارز دنیای امروز ارزهای دیجیتال روندی صعودی طی کند اما این درحالی بود که عوامل مختلف از جمله محدودیت سفرهای اروپا باعث سقوط بیت‌کوین شد. سقوط بیت‌کوین به کم‌تر از ۶۰۰۰ دلار، چالش بر سر خرید آن را به جریان انداخت. آن‌ها که در انتظار صعود دوباره بهای بیت‌کوین بودند علاقه بیشتری به خرید آن نشان می‌دادند و آن‌ها که روند نزولی قیمت این رمزارز را ادامه‌دار می‌دیدند، منتظر بودند تا به قولی ارزان‌تر شود!در روزهای اخیر درحالی که سقوط قیمت بیت‌کوین منجر به کاهش فعالیت ماینرها برای استخراج شده بود، سختی شبکه (hashrate) که با میزان توان مصرفی برای استخراج ارتباط مستقیم دارد، کاهش داده شد تا ماینرها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و صرفه اقتصادی حفظ شود. البته سقوط حدودا ۱۵.۹۵ درصدی سختی شبکه بیت‌کوین یکی از بزرگ‌ترین سقوط‌های تاریخ این رمزامرز بوده است. اما این سقوط چندان به طول نینجامید؛ نزدیک‌تر شدن به زمان سومین هالوینگ بیت‌کوین دوباره شیب صعودی را نصیب این رمزارز کرد. 

پس از سال ۱۰۱۲ و ۲۰۱۶ حالا در نیمه ماه می ۲۰۲۰ سومین هالوینگ بیت‌کوین رخ می‌دهد؛ پاداش استخراج بلاک بیت‌کوین هر چهار سال یک‌بار به نصف کاهش پیدا می‌کند؛ در واقع ماینرهایی که امروز با هر بار استخراج بلاک بیت‌کوین ۱۲.۵ بیت‌کوین پاداش می‌گیرند پس از هالوینگ، تنها ۶.۲۵ بیت‌کوین پاداش نصیب‌شان می‌شود. 
بنا بر اعلام سایت رسمی «buy bitcoin world wide» سومین هالوینگ بیت‌کوین در پانزدهم می ۲۰۲۰ اتفاق می‌افتد که تا این تاریخ حدود ۴۸ روز زمان باقی مانده است. بر این اساس و با در نظر گرفتن روند تغییرات بیت‌کوین در دوره‌های گذشته، تب خرید بیت‌کوین بار دیگر جان خواهد گرفت. بیت‌کوین یک سال پیش از رسیدن به نخستین هالوینگ خود تنها ۲.۵۵ دلار بها داشت که این رقم یک سال بعد از نخستین هالوینگ به ۱۰۳۷ دلار رسید. باری دیگر یک سال پیش از دومین هالوینگ بیت‌کوین به ۲۶۸ دلار و یک سال پس از دومین هالوینگ به ۲۵۲۵ دلار رسید. با سرگذشتی این چنینی طرفداران این رمزارز در انتظار دوباره پنج رقمی شدن نرخ بیت‌کوین هستند.اگر کاهش سختی شبکه، دست‌کم تا زمان هالوینگ ۲۰۲۰ ادامه‌دار باشد، استخراج بیت‌کوین نیز افزایش خواهد داد اما این افزایش تولید با توجه به افزایش تمایل خرید توسط طرفداران بیت‌کوین احتمال کاهش قیمت دوباره را تا حدی کاهش خواهد داد و شاید بیت‌کوین باری دیگر همانند چند ماه گذشته از سد ۱۰ هزار دلاری شدن عبور کند و حتی بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان تا حدود ۲۰ هزار دلاری شدن هم پرواز کند. 
برچسب ها: بیت کوین