به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۰۷۱۵۵

پزشک مدعی کشف داروی کرونا تهدید شد

گروه علمی: دیدیه رائولت، پزشک و دانشمند سرشناس فرانسوی به دلیل دریافت تماس‌های تهدیدآمیز پس از اعلام کشف داروی کرونا به پلیس شکایت کرد.
پزشک مدعی کشف داروی کرونا تهدید شد
پروفسور رائولت که استاد بیماری‌های عفونی و مدیر انستیتوی مدیترانه‌ای بیماری‌های عفونی شهر مارسی فرانسه است، روز پنجشنبه اعلام کرد این پیام‌ها و تماس‌های تهدیدآمیز را از چند روز پیش دریافت می‌کرده است. پلیس مارسی اعلام کرد در نخستین بررسی‌های خود به سرنخ‌هایی رسیده و از جمله متوجه شده که تقریبا تمامی تماس‌های ناشناس با رائولت از شماره‌ای در بیمارستان شهر نانت بوده است. محتوای دقیق تهدیدها و انگیزه فرستندگان آن معلوم نیست، اما رسانه‌های فرانسه نوشته‌اند برخی پزشکان به این پژوهشگر دانشگاه مارسی حسادت می‌کنند.
 
 رائولت، قهرمان یا فرصت‌طلب؟
پس از آن که پروفسور دیدیه رائولت از نتیجه مثبت داروی پیشنهادی خود بر روی چند بیمار کرونایی خبر داد، واکنش‌های بسیار زیادی به این خبر در جامعه فرانسه شکل گرفت. بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی از او به عنوان «قهرمان» ملی و حتی ناجی مردم جهان در برابر کرونا نام بردند. اما بسیاری دیگر نیز که بیشترشان را پزشکان و همکاران خود رائولت تشکیل می‌دهند، با زیر سؤال بردن این ادعا از نظر علمی، او را فردی «فرصت‌طلب» معرفی کردند. از سوی دیگر کریستیان استروزی، سیاستمدار معروف فرانسوی و شهردار نیس که چندی پیش به کرونا مبتلا شده بود، در توییتر خود اعلام کرد که با استفاده از داروی پیشنهادی تیم تحقیقاتی پروفسور رائولت بهبود یافته است. به این ترتیب طرفداری یا مخالفت با پروفسور رائولت تا یک روز پیش در جامعه فرانسه شکاف به وجود آورد.

رائولت چه می‌گوید؟
پروفسور دیدیه رائولت که از سال ۲۰۱۰ تا کنون پیشینه و تجربه علمی درخشانی به ویژه در زمینه کشف دارو برای بیماری‌های عفونی دارد، روز ۲۵ فوریه گذشته اعلام کرد نوعی دارو به نام هیدروکسی‌کلروکین که از سال‌ها پیش تا کنون برای درمان مالاریا از آن استفاده می‌شده «احتمالا» با ترکیب با آزیترومایسین و دو ماده دیگر می‌تواند بیماری کووید ۱۹ را درمان کند.  مؤثر بودن داروی مالاریا در درمان کرونا ابتدا در چین تأیید شد و پزشکان چینی گفتند که این دارو بر چند بیمار کرونایی در ووهان تأثیر مثبت داشته است. منتقدان این دانشمند فرانسوی می‌گویند کلروکین هنوز به حد کافی بر روی افراد آزمایش نشده و فاقد پروتکل‌های علمی است. به گفته آنها این دارو ممکن است در دراز مدت عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد و بالا و پایین بودن دوز مصرف آن می‌تواند به مثابه ماده سمی در بدن عمل کند.

آغاز آزمایش در اروپا
با این حال پروفسور رائولت با اصرار بر پیشنهاد خود درخواست کرد تا سرمایه‌گذار و پروتکل‌ برای این آزمایش این دارو در اختیار او قرار بگیرد. شرکت فرانسوی سانوفی که چهارمین شرکت داروسازی جهان است، هفته گذشته آغاز آزمایش داروی کلروکین روی بیماران کرونایی با رعایت پروتکل‌ها را اعلام کرد. کار آزمایش انسانی داروی پیشنهادی رائولت با چراغ سبز کمیسیون اروپا در قالب طرح تحقیقاتی موسوم به «دیسکاوری» روی ۸۰۰ داوطلب فرانسوی تا کنون آغاز شده و قرار است روی هزاران داوطلب از چند کشور اروپایی دیگر نیز انجام شود.
برچسب ها: داروی کرونا