به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۲۰۷۱۵۶

سیستم ایمنی بدن را با سبزیجات تقویت کنید

گروه جامعه: یک متخصص تغذیه، مصرف سبزیجات را یکی از عوامل اصلی تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: استفاده از مواد غذایی کم‌ارزش قطر شکم را افزایش می‌دهد اما سلول را گرسنه نگه می‌دارد و همین مساله باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
سیستم ایمنی بدن را با سبزیجات تقویت کنید
به گزارش تسنیم، دکتر سید ضیاءالدین مظهری با اشاره به اهمیت تغذیه صحیح در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: باید تاکید کنم که تغذیه اساس و پایه  تقویت سیستم ایمنی بدن است و اگر سیستم ایمنی بدن کسی قوی باشد این ویروس علیرغم شیوع گسترده‌ای که دارد نمی‌تواند بر او غلبه کند.وی افزود: به عبارت دیگر احتمال ابتلا افرادی به کرونا ویروس بیشتر است که سیستم ایمنی ضعیف و یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند لذا توجه به تغذیه امر مهمی است که نباید فراموش شود و در این ایام نیز اهمیت بسیار بیشتری دارد. این متخصص تغذیه، سوء تغذیه را فاکتور مهم در تضعیف سیستم ایمنی بدن دانست و خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، سوء تغذیه است؛ سوء تغذیه به معنای عدم تامین نیازهای سلولی بدن است؛ به عبارت عامیانه وقتی کسی به صورت مداوم از مواد زیان آوری مثل هله هوله‌ها استفاده می‌کند اگرچه روز به روز قطر شکم او بیشتر می‌شود اما سلول‌های او همچنان گرسنه هستند و همین عامل سبب ضعف در سیستم ایمنی بدنش می‌شود. این متخصص تغذیه با اشاره به ۳ اصل مهم تغذیه‌ای بیان داشت: سال‌ها است که روی ۳ اصل مهم تغذیه‌ای تاکید می‌کنیم؛ «تعادل»، «تناسب» و «تنوع» در تغذیه. تناسب به معنای این است که هر کس براساس سن، جنسیت و فیزیولوژی بدن خود سطح نیازی به مواد غذایی اعم از کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و ... دارد که این نیازها باید برطرف شود؛ در کنار این موضوع مساله تعادل را داریم که به معنای برطرف کردن نیازهای بدن به اندازه متعادل است تا ۱۳ ویتامین، ۱۶ ماده معدنی و هزاران آنتی اکسیدان که بدن برای مبارزه با رادیکال‌ها بدان نیاز دارد تامین شود. تنوع نیز به معنای استفاده از همه مواد غذایی مفید است تا بدن‌ کمبودی نداشته باشد؛ رعایت این ۳ اصل کلید مبارزه با هر بیماری از جمله کرونا است. 

مظهری تاکید کرد: دقت داشته باشید هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به تنهایی بتواند همه نیازهای بدن از جمله ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و ... را تامین کند؛ برهمین اساس چیزی به نام هرم غذایی تعریف شده است؛ براساس این هرم غذایی ۴ دسته مواد شامل غلات و فرآورده‌های آن، سبزیجات و میوه‌ها، شیر و لبنیات کم‌چرب و گوشت قرمز و سفید تعریف شده است؛ بدن ما برای عملکرد صحیح به همه این گروه‌ها احتیاج دارد و باید به اندازه متعادل از آن بهره‌مند شود. وی استفاده از سبزیجات را راه‌حل مبارزه با کرونا دانست و تصریح کرد: اگر بخواهم برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه تغذیه‌ای داشته باشم باید به استفاده مکرر از سبزیجات توصیه کنم؛ سبزیجات شامل ترکیبات ثانویه شیمیایی و گیاهی بوده و بالغ بر ۵ تا ۱۰ هزار ماده مفید را در بافت‌های خود جای دادند و خوردنشان تامین‌کننده حجم زیادی از مواد مفید برای بدن است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛ در کنار این موضوع باید اشاره کنم که سوء تغذیه نه تنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند بلکه این فرصت را برای ویروس فراهم می‌آورد که در سلول‌ها نفوذ کرده و فعالیت آنان را در دستگاه‌های مختلف مختل کند. او در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوه صحیح ضدعفونی سبزیجات گفت: اغلب سبزیجات پخته می‌شود؛ اگر چه در حین پخت بخشی از ارزش غذایی آن از بین می‌رود اما الیاف اصلی آن که به صورت محلول و غیرمحلول هستند دست‌نخورده باقی می‌ماند. علاوه بر این برای ضدعفونی کردن سبزیجاتی که به صورت خام مصرف می‌شود روش‌های مختلفی وجود دارد؛ استفاده از محلول سرکه و نمک یکی از همین روش‌ها است، روش دیگر استفاده از ماده ضدعفونی پرکلرین است. می‌توان یک قاشق غذاخوری از این محلول را در یک لیوان آب به اندازه ۲۴۰ سی‌سی حل کرده و برای ضدعفونی سبزیجات استفاده کرد. البته منظورم سبزیجات فاضلابی نیست چرا که آنان بعضا دارای مواد سمی هستند. 
مظهری تاکید کرد: استفاده مکرر از موادی مثل سیر و پیاز که بیش از ۱۵ آنتی اکسیدان دارند نباید فراموش شود.