به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۰۷۱۶۰

دردسرهای عجیب پلیس فرانسه در زمان قرنطینه؛ از دوست‌دخترِ شوهر تا آبگوشت!

دردسرهای عجیب پلیس فرانسه در زمان قرنطینه؛ از دوست‌دخترِ شوهر تا آبگوشت!
گروه بین‌الملل: «یک غریبه به اسب من دست زد. آیا کرونا می‌گیرم؟»؛ این تنها نمونه‌ای از پرسش‌های عجیب و غریب بعضی از فرانسوی‌ها در تماس با پلیس از آغاز دوران قرنطینه عمومی تا کنون بوده است.
به نوشته یورونیوز، به گفته پلیس فرانسه، شمار این پیام‌ها و پرسش‌ها از طریق تماس مردم با شماره فوریت‌ها در ده روز گذشته به شدت افزایش داشته است. یک سخنگوی ژاندارمری فرانسه در این زمینه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «مردم حوصله‌شان سر رفته و به هر بهانه‌ای تماس می‌گیرند، بعضی‌ها هم فقط می‌خواهند حرف بزنند.» فرانسه از روز سه شنبه ۱۷ مارس (۲۷ اسفند ۱۳۹۸) تا کنون به خاطر شیوع کرونا در قرنطینه است و نخست وزیر این کشور روز جمعه تمدید قرنطینه تا دو هفته دیگر را اعلام کرد. بر اساس مقررات قرنطینه، مردم تنها در موارد استثنایی از جمله خرید مایحتاج روزانه و ورزش انفرادی در فاصله ای تا شعاع یک کیلومتری خانه و نیز به دلایل موجه پزشکی حق خروج از منزل را دارند.

نمونه‌های جالب دیگر
در شهر دیژون زنی با شماره ۱۷ تماس گرفته و درخواست کمک می‌کند. او می‌گوید: «من بعد از طلاقم شریکی برای زندگی پیدا کرده و ترتیبی داده‌ام تا همدیگر را ببینیم. اما منزل او ۲۵ کیلومتر از من دورتر است. چه کار کنیم؟» در شهرستان پیکاردی در شمال فرانسه، پلیس جلو مردی را می‌گیرد و از او درباره این که چرا بیش از ۵۰ کیلومتر از خانه‌اش دور شده توضیح می‌خواهد. مرد می‌گوید: «دنبال "کاسوله" می‌گردم». کاسوله نوعی خوراک فرانسوی شبیه آبگوشت است که با گوشت و لوبیا سفید درست می‌شود. یک مأمور پلیس می‌گوید به یک نفر که برای شستن خودرو از خانه بیرون آمده یادآوری کرده که این واقعا یک مورد اضطراری نیست. مأمور دیگری نیز می‌گوید: «تماس‌های زیادی برای دریافت اطلاعات جدی گرفته می‌شود، اما بعضی‌ها انگار سوء استفاده می‌کنند و پرسش‌هایشان در مرز بلاهت است.»

شوهرم می‌تواند نزد دوست دخترش برود؟
یکی از مأموران پلیس شهرستان رون به مرکزیت لیون می‌گوید: «در یک مورد هم یک زوج داشتیم که زیادی باز و آزاد بودند. خانم می‌پرسید که آیا شوهرش می‌تواند برای تعطیلات آخر هفته نزد دوست‌‌ دخترش برود یا نه.»
با این همه، مورد بسیار جدی در این زمینه آن است که آمار تماس‌های مربوط به «خشونت‌های خانگی» و «اختلافات همسایگی» در مدت قرنطینه بسیار بالا رفته است. مأمور پلیس شهرستان «رون» در مورد افزایش تماس‌های مردم به طور کلی، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «هر روز شاهد افزایش این گونه تماس‌ها هستیم که از ساعت هشت شب بیشتر هم می‌شود. پرسش‌هایی دارند که بعضی وقت‌ها جدی است و بعضی وقت‌ها هم نظیر این که آیا در زمان قرنطینه می‌توانند آشغال‌ها را دم در بگذارند یا نه.» افزایش تماس‌های مردم با پلیس در شهرستان ژیروند در جنوب غربی فرانسه در مدت قرنطینه بسیار چشمگیر بوده است. یکی از مأموران پلیس این منطقه می‌گوید: «بعضی مردم اطلاعاتی می‌خواهند نظیر این که "من امروز صبح سگم را بیرون بردم، آیا غروب هم می‌توانم او را بیرون ببرم؟"» بر پایه مقررات قرنطینه جاری در فرانسه، بیرون بردن حیوان خانگی برای گردش تا فاصله یک کیلومتری از جمله موارد استثنا محسوب می‌شود.

شکایت از همسایگان
پلیس می‌گوید برخی از شهروندان نیز برای دادن گزارش دیگران و به ویژه همسایگان با مأموران تماس می‌گیرند. یک افسر پلیس در شهرستان اردش در جنوب فرانسه با ذکر نمونه‌هایی از این تماس‌ها می‌گوید: «یکی تماس گرفته بود، می‌گفت: "همسایه من با آدم‌های زیادی حرف می‌زند و شرایط قرنطینه را رعایت نمی‌کند". دیگری هم زنگ زده بود و گفته بود که آدم‌های زیادی در خانه همسایه‌اش حضور دارند.» پلیس فرانسه با انتشار توییتی با توضیح این که خط شماره ۱۷ تنها برای موارد فوری و پلیسی است از مردم خواسته تا برای موارد مربوط به کرونا فقط با شماره دیگری که به همین منظور در نظر گرفته شده تماس بگیرند.
برچسب ها: قرنطینه