به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۲۰۷۱۶۳

کاهش سرایت بیماری با گرم شدن هوا

گروه جامعه: رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص روند بروز و شیوع بیماری در کشور، توضیحاتی در خصوص زمان احتمالی کنترل ویروس و همچنین زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ارائه داد.
کاهش سرایت بیماری با گرم شدن هوا
به گزارش ایسنا، دکتر حق دوست در ارتباطی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران ضمن اشاره به اینکه ویروس کرونا بیماری جدیدی است که اطلاعات نسبت به آن کم است، گفت: به همین دلیل برای پیش بینی رفتار آن نیاز به گذشت زمان و جمع‌آوری اطلاعات است؛ اما سعی کرده‌ایم تا کنون با اطلاعات اندکی که به دست‌ آورده‌ایم پیش بینی‌های قابل قبولی در مورد بیماری ارائه دهیم. پاسخ به سوالات از طریق مدلسازی‌هایی صورت گرفت و به دنبال آن آگاه سازی مردم در خصوص چگونگی انتقال ویروس منجر به تغییر رفتار مردم در این مورد شد. اکنون شاید رفتارهایی مانند دست دادن و روبوسی که جزئی از فرهنگ ما بود به جهت کنترل بیماری به صفر رسیده باشد.
کرونا چه زمانی در ایران کنترل می شود؟وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر زمان تقریبی کنترل بیماری در کشور گفت: بر اساس مدلسازی‌ها تصور می‌کنیم حدودا در اردیبهشت ماه بتوانیم بیماری را تا حدودی کنترل کنیم. البته امیدوارم اتفاقاتی مانند سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی تاثیری بر مدلسازی ما نداشته باشد. از سوی دیگر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها از اقدامات بسیار اساسی است؛ چرا که برخورد فرد به فرد سبب انتقال بیماری می‌شود و همگی می‌دانیم مدارس و دانشگاه‌ها ممکن است کانون شکل گیری بیماری شوند.
کاهش سرایت کرونا با گرم شدن هوا
حق دوست افزود: ما زمان مشخص و ثابتی برای شروع اپیدمی در کشور ارائه نمی‌دهیم؛ چرا که در برخی شهرها زودتر از سایر شهرهای دیگر بیماری بروز پیدا کرد. در همین زمینه به نظر می‌رسد شهرهایی که زودتر به ویروس آلوده شدند طبق نمودارها نزدیک به نقطه قله ابتلا باشند و انتظار پیک مجدد بیماری در این شهرها را نداریم. همچنین شهرهای نیمه جنوبی و غربی کشور نیز در سطح پایینی از اپیدمی قرار داشتند. البته ما می‌دانیم با گرم شدم هوا میزان سرایت بیماری کمتر خواهد شد.
احتمال گردش تدریجی کرونا در ایران از اوایل بهمن
رئیس کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در خصوص آغاز روند آلودگی کشور به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات موجود این ویروس از اوایل بهمن ماه بسیار آرام در چند شهر کشور در حال گردش بوده است و احتمالا موارد اول مبتلا بی علامت بودند که شناسایی نشدند. احتمال می‌دهیم همزمان با چین سایر کشورها نیز کم کم به این ویروس آلوده شدند اما زمان شناسایی در هر کشور با سایر کشورها متفاوت بوده است که ایران در این زمینه به نسبت حرکت رو به جلویی داشتیم.
کرونا از طریق هوا منتقل می شود؟
وی در ادامه سخنان خود در خصوص حواشی پیش آمده پس از انتشار خبری مبنی بر انتقال کرونا ویروس از طریق هوا، گفت: باید از استثنائات در این زمینه صرف نظر کنیم. اینکه در برخی از محیط‌ها مانند محیط‌های بسته و پرتراکم همچون خانه‌های سالمندان و ... امکان انتقال ویروس از طریق هوا وجود داشته باشد سبب نمی‌شود که تصور کنیم ویروس به طور کلی در تمام شرایط از طریق هوا منتقل خواهد شد. طبق آخرین مستندات علمی سازمان بهداشت جهانی انتقال هوایی مسیر مهمی برای انتقال بیماری نیست. به همین دلیل نباید در وادی وسواس گونه‌ای قدم بگذاریم. اگر قرار بود ویروس از طریق هوا منتقل شود اوضاع و شدت بیماری در جهان بسیار متفاوت‌تر از اکنون بود.
مستندات، ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا را تایید نمی کنند
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص احتمال ابتلای مجدد مبتلایان بهبود یافته به کووید ۱۹ گفت: مستندات علمی تایید کننده این موضوع نیست و از آنجایی که اطلاعات محدودی نسبت به بیماری داریم نمی‌توان قضاوت کرد افرادی که امسال به بیماری مبتلا شدند آیا سال دیگر هم به بیماری مبتلا خواهند شد یا خیر؟ در این مدت که بیماری شناسایی شده است در سطح جهان پنج یا شش مورد اعلام شد که عفونت مجدد گرفته‌اند، پس از بررسی ژنتیکی این افراد به نظر می‌رسد که احتمالا این موضوع فعالیت مجدد ویروس بوده است تا اینکه با ابتلای جدید مواجه شده باشند؛ یعنی در ابتدا به نظر می‌رسیده فرد از ویروس پاک شده در صورتیکه اینگونه نبوده است. البته به صورت کلی اگر عفونت مجددا در بدن فرد عود کرده باشد قطعا به قدرت عفونت اولیه نیست و ضعیف‌تر از آن خواهد بود.
در تهران هنوز به پیک کرونا نرسیده ایم
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در خصوص اینکه آیا شهر تهران به پیک بیماری خود نزدیک شده است یا خیر؟ گفت: هر چه شهرها بزرگتر باشند طول مدت اپیدمی بیماری نیز طولانی‌تر خواهد بود. در استان تهران نیز به دلیل جمعیت بالا، رفت و آمدهای زیاد از کل کشور و سایر متغیرها ما انتظار داریم شیوع بیماری زودتر اتفاق افتاده و دیرتر نیز تمام شود. از این رو بعید به نظر می‌رسد که در تهران به پیک بیماری رسیده باشیم.
زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه ها
حق دوست در خصوص زمان احتمالی بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها نیز اظهار کرد: از نظر علمی احساس می‌کنیم زمانی می‌توان اقدام به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کرد که در منطقه مورد نظر حداقل ۱۰ روز شاهد روند کاهنده ویروس باشیم؛ پس طبیعی است که زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در شهرهای مختلف با زمان‌های متفاوتی اتفاق افتد. البته به نظر می‌رسد موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها حساس‌تر از بازگشایی مدارس باشد؛ چرا که دانشجویانی از شهرهای مختلف به شهر محل تحصیل خود سفر می‌کنند. همچنین در مدارس نیز از آنجایی که مقاطع مختلف در رعایت نکات بهداشتی متفاوتند ممکن است تفاوت‌هایی در این زمینه نیز وجود داشته باشد.وی افزود: البته از آنجایی که والدین اضطرابی ناشی از این ویروس دارند ممکن است حتی با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مشارکت کمی برای فرستادن فرزندان شان داشته باشند. به هر حال باید تمام تصمیمات را به شکل اقناعی به مردم انتقال دهیم اما به نظر می‌رسد احتمال بازگشایی مدارس مسئله زودهنگامی نباشد.