به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۲۰۷۱۶۵

یک پرسش بسیار ساده از آقای ظریف!

گروه سیاسی: احمد زید‌آبادی در كانال تلگرامی خود نوشت: این روزها مسئولان جمهوری اسلامی بویژه در وزارت خارجه، با تکیه بر مخاطرات گسترش کرونا در ایران و جهان، کارزاری رسانه‌ای در جهت لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران به راه انداخته‌اند. نخستین نکته‌ای که در این مورد به ذهن هر بشری می‌رسد این است که حکومت ایران به دلیل نوع منافع و هویتی که برای خود تعریف کرده است، به آزادی و حتی مرخصی بسیاری از زندانیان سیاسی در این شرایط خطیر شیوع کرونا که هیچ هزینه‌ای هم برایش در پی ندارد، رضایت نمی‌دهد، اما در همان حال از ترامپ می‌خواهد که تحریم‌هایی را که بنا به منافع خاص خود و با تحمل هزینه‌های گوناگون علیه ایران وضع و تحمیل کرده است، به علت شیوع کرونا به یکباره رفع کند؟ پاسخ محمد جواد ظریف و همکارانش در وزارت خارجه به این پرسش بسیار ساده چیست؟

کرونای آنها و کرونای ما!
زیدآبادی همچنین در یادداشتی دیگری نوشت: نخستین یادداشت سال 99 را با ذکر دو نکتۀ مزه‌دار آغاز می‌کنم! نکتۀ نخست اینکه باید از شبکه‌های خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی که در این ایام خانه‌نشینی، ما را در جریان ریزترین جزئیات شیوع کرونا در ایالات متحدۀ آمریکا قرار می‌دهند، تشکر کرد!
اگر کسی این شبکه‌ها را دنبال کند از تک تک خبرهای مرتبط با بیماری کرونا در آمریکا، از رشد روزانۀ شیوع آن گرفته تا میزان تلفات در هر یک از شهرها و ایالت‌ها وکمبود تخت‌های بیمارستانی و نبود دارو و خلاصه هر فلاکتی که مربوط به این ویروس است، با تمام جزیئات آن با خبر است!
قبل از این هم البته این شبکه‌ها تمام سوانح رانندگی، حوادث تیراندازی، آتش سوزی‌ها و آماردقیق بی‌خانمان‌های آمریکا را بی‌وقفه به اطلاع مخاطبان خود می‌رساندند تا خیال آنها را از جهت مشکلات خودشان راحت کنند! در واقع، گویی از نگاه این شبکه‌ها، اینکه در ایران چه خبر است، اصولاً مسئله‌ای ثانوی و مادون آن است! مهم این است که در آمریکا مشکلی پیدا شود! ظاهراً همین که آمریکا مشکل داشته باشد؛ جای خوشحالی و نشاط دارد و در پرتو آن، از مشکلات خودمان هم که غمی نیست!
نکتۀ دوم هم اینکه، کرونا بر سر راه شیوع خود در هر کشوری، بیماری و مرگ به بار آورد، اما به اسرائیل که رسید، بنیامین نتانیاهو را نجات داد! نتانیاهو به خلاف برخی دیگر از رهبران کشورهای جهان، تا توانست به ابعاد خطر شیوع کرونا دامن زد. پیرو همین سیاست، وزیر دادگستری اسرائیل چند ساعت قبل از آغاز محاکمۀ نتانیاهو، کل محاکم اسرائیل را تعطیل کرد و سپس رئیس کنست نیز برگزاری جلسات نهاد قانونگذاری را به حال تعلیق در آورد تا امکان انتخاب رئیس جدید منتفی شود.
این وضعیت، سبب استمداد احزاب مخالف از دیوان عالی کشور شد تا با دخالت خود به بن‌بست تعلیق فعالیت کنست پایان دهد. پنج عضو دیوان عالی متفق‌القول به لزوم برگزاری سریع جلسۀ کنست رأی دادند، اما اعضای حزب لیکود رأی دیوان را محکوم کردند و رئیس کنست نیز از مقام خود استعفاء داد تا برگزاری جلسه را به تأخیر اندازد. در این میان، دیوار عالی دوباره مجبور به دخالت شد و با معرفی امیر پرتز رهبر حزب کارگر اسرائیل به عنوان رئیس سنی و موقت کنست، برگزاری جلسۀ آن را برای انتخاب رئیس دائمی، الزامی دانست. در این میان، لیکودی‌ها و متحدا‌ نشان با تکیه بر خطر شیوع کرونا و برانگیختن افکار عمومی، ائتلاف آبی - سفید را چنان تحت فشار گذاشتند که بنی‌گانتز نهایتاً از وعدۀ خود مبنی بر عدم شرکت در دولتی به رهبری نتانیاهو عدول کرد و به اتفاق دوستان نزدیکش از ائتلاف آبی - سفید خارج شد تا در دولت نتانیاهو سهیم شود و اسرائیل را از بن‌بست سیاسی 15 ماهه برهاند!
گانتز علت عدول خود از وعده‌های قبلی‌اش را به خطر افتادن جامعۀ اسرائیل بر اثر شیوع کرونا ذکر کرد، اما متحدان سابقش در ائتلاف آبی - سفید، او را به دزدیدن آراء اسرائیلی‌ها و تقدیم آنها به نتانیاهو متهم کردند.
خلاصه آنکه شرایط مشارکت گانتز در دولتی به رهبری نتانیاهو هنوز مشخص نیست. فقط گفته می‌شود که قرار است گانتز مسئولیت وزارت دفاع و گابی اشکنازی رفیق نزدیک او، مسئولیت وزارت خارجه را به عهده گیرند. نزاع بر سر وزارت حساس دادگستری هم گویا هنوز خاتمه نیافته ولی احتمالاً آن هم به دوستان بنی‌گانتز می‌رسد. خلاصه آنکه کرونا اگر برای همه فاجعه بوده تا اینجا سبب نجات نتانیاهو شده است!
 
برچسب ها: احمد زید آبادی