به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : ۲۰۷۱۸۰
چرا مردان در مقابل این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند؟

چرا مردان بیشتر از زنان قربانی ویروس کرونا می‌شوند؟

انتقال یک بیماری مبتلا به کووید ۱۹ به بیمارستان در فرانسه- آسوشیتدپرس
انتقال یک بیماری مبتلا به کووید ۱۹ به بیمارستان در فرانسه- آسوشیتدپرس
گروه علمی: در حالیکه بیش از سه ماه از شیوع ویروس جدید کرونا در چین و سپس در سراسر جهان می‌گذرد، تاکنون مشخص شده است قربانیان این ویروس بیشتر افراد مسن و افراد با بیماری‌های خاص هستند. اما این ویروس درباره جنسیت نیز تبعیض قائل می‌شود. طبق تحقیقات منتشر شده، مردان بیشتر از زنان هم به این ویروس آلوده شده‌اند و هم جان خود را از دست داده‌اند.
این روند برای نخستین بار در چین مشاهده شد، جاییکه طبق بررسی صورت گرفته مشخص شد که میزان مرگبار بودن این ویروس در بین مردان ۲.۸ درصد و در بین زنان ۱.۷ درصد بوده است. این موضوع بعدها در فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، کره جنوبی و اسپانیا نیز تکرار شد. ۷۱ درصد قربانیان کووید ۱۹ در ایتالیا را مردان تشکیل می‌دهد و طبق آمار منتشر شده در اسپانیا نیز مردان دو برابر بیشتر از زنان در اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان باخته‌اند.

اما چرا مردان آسیب‌پذیرتر هستند؟
پروفسور سارا هاوکز، مدیر مرکز جنسیت و بهداشت جهانی در اینباره می‌گوید: «پاسخ صادقانه این است که هیچکدام از ما نمی‌دانیم چه چیزی باعث این تفاوت می‌شود.» در اوایل شیوع این ویروس، سیگاری بودن به‌عنوان یک توضیح احتمالی برای این تفاوت مطرح شد. حدود ۵۰ درصد مردان در چین سیگاری هستند، این در حالی است که تنها حدود ۲ درصد زنان در این کشور سیگار می‌کشند، بنابراین تفاوت‌های اساسی در سلامت ریه مردان و زنان وجود دارد. فرضیه ارتباط سیگاری بودن با احتمال ابتلا به ویروس جدید کرونا در مطلبی که ماه گذشته در یک مجله علمی منتشر شد، مورد تاکید قرار گرفته است. یافته‌ها حاکی از آن است که ۱۲ درصد افراد سیگاری با علائم ملایم و خفیف به این ویروس مبتلا می‌شوند اما ۲۶ درصد افرادی که به به‌خاطر حاد بودن وضعیت به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند یا در نهایت جان باختند سیگاری بودند. از سوی دیگر کشیدن سیگار می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس به بدن باشد چراکه سیگاری‌ها بیشتر لب‌های خود را لمس می‌کنند و ممکن از طریق سیگاری که آلوده است، ویروس به داخل بدن راه پیدا کند.

عادت‌های رفتاری چه تاثیری دارد؟
اما علت دیگر می‌تواند به عادت‌های رفتاری که در هر جنس متفاوت است ربط داشته باشد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مردان کمتر از زنان دست‌های خود را می‌شویند، کمتر از صابون استفاده می‌کنند، کمتر به‌دنبال مراقب‌های پزشکی هستند و بیشتر توصیه‌های پزشکی را نادیده می‌گیرند. این موارد می‌تواند بیشتر جمعیت مردان را به نسبت زنان در معرض خطر قرار دهد. با این حال، نظری در بین متخصصان در حال افزایش است که می‌گویند عوامل اساسی بیولوژیکی نیز در این بیماری نقش دارند. در حالیکه در بسیاری از کشورها مردان بیش از زنان سیگاری هستند اما در ایتالیا ۲۸ درصد مردان و ۱۹ درصد زنان سیگار می‌کشند که نشان می‌دهد اختلاف به مانند چین بسیار زیاد نیست با این حال باز هم مردان بیشتر از زنان قربانی کووید ۱۹ هستند. سابرا کلین، استاد بهداشت عمومی مدرسه جان هاپکینز بلومبرگ در اینباره تایید کرد که میزان مرگبارتر بودن این ویروس در بین مردان در چین، ایتالیا، اسپانیا مشاهده شده است و افزود: «این موضوع را در کشورهای بسیار متفاوت با فرهنگ‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.» وی افزود: «وقتی این موضوع را می‌بینم فکر می‌کنم که باید چیزی فراتر و جهانی در این بین وجود داشته باشد.»

واکنش سیستم ایمنی مردان در مقابل عفونت‌ها چگونه است؟
طبق تحقیقات قبلی که پروفسور کلین نیز به آن پرداخته است، به‌طور ذاتی سیستم ایمنی مردان در مقابل طیف وسیعی از عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی از جمله هپاتیت سی و اچ‌آی‌وی واکنش کمتری نشان می‌دهد. مطالعه روی موش‌ها این موضوع را ثابت کرده است که می‌تواند درباره ویروس جدید کرونا نیز صادق باشد گرچه هنوز مطالعه خاصی در این زمینه انجام نگرفته است. سابرا کلین تصریح کرد: «سیستم ایمنی آن‌ها [مردان] ممکن است در هنگام مشاهد ویروس پاسخ مناسب را شروع نکند.»
هورمون‌ها نیز می‌توانند نقش داشته باشند به‌طوریکه مشخص شده است که استروژن پاسخ‌های ضد ویروسی سلول‌های ایمنی را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بسیاری از ژن‌ها که سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند بر روی کروموزوم ایکس رمزگذاری شده‌اند که زنان دو کروموزوم ایکس دارند در حالیکه مردان یک کروموزوم ایکس دارند بنابراین ممکن است که برخی از ژن‌های دخیل در واکنش سیستم ایمنی در بین زنان نسبت به مردان فعال‌تر باشند. تفاوت جنسیت در واکنش سیستم ایمنی به ویروس جدید کرونا، احتمالا در بررسی پادتن‌ها (آنتی بادی‌ها) که در سراسر جهان در حال انجام است ظاهر می‌شود.
خانم کلین می‌گوید مقاله‌هایی که گروه‌های چینی در این زمینه نوشته‌اند بررسی کرده است. آن‌ها در این مقاله‌ها اشاره کرده‌اند که نمونه خون بیماران را در طول دوره بیماری در هر مرحله بررسی کرده‌اند. وی افزود که به‌زودی می‌تواند درباره این موضوع به موارد بیشتر رسید. در این‌باره دکتر هاوکز نیز تاکید کرد که زیست شناسی، سبک زندگی و رفتار همه احتمالا نقش دارند. اما متخصصان معتقدند که تازمانیکه داده‌های تفکیک شده جنسیتی به‌طور گسترده‌تر در دسترس قرار نگیرند نمی‌توان در این زمینه به‌طور دقیق اظهارنظر کرد. این در حالی است که تاکنون تنها شش کشور از ۲۰ کشوری که شیوع این ویروس در آن‌ کشورها بیشتر است چنین اقدامی را انجام داده‌اند.
مرجع : یورونیوز
برچسب ها: ویروس کرونا