به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۰۷۲۲۰

سوالاتی درباره نگهداری ترخیصی‌های کرونا

گروه جامعه: بعد از ترخیص بیماران نکات جزئی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها ممکن است باعث سرایت ویروس و بیماری به افراد سالم شود. در انتخاب سوال‌های متداول همراهان بیماران دست روی این نکاتی که به ظاهر اهمیت چندانی ندارند گذاشته‌ایم. رعایت این نکات همزمان با ورود عضو خانواده تان از بیمارستان الزامی است و شما را در برابر این بیماری واگیردار مصون نگاه می‌دارد.
سوالاتی درباره نگهداری ترخیصی‌های کرونا
1- در خبرها به طور مداوم شنیده می‌شود که درمان قطعی برای کووید 19 وجود ندارد. با این وجود چرا آمار بالایی از ترخیص بیمارانی که با علائم حاد در بیمارستان بستری شده اعلام می‌شود؟
تاکنون هیچ روش درمانی معینی برای کووید 19 معرفی نشده است. در واقع پزشکان و پرسنل بیمارستانی از اقدام‌های حمایتی در کاهش علائم این بیماری کمک می‌گیرند. 14 تا 18 روز قرنطینه این بیماران بد حال با تجهیزات بیمارستانی و دارویی علائم این بیماری مانند تب و گلودرد و نفس تنگی را برطرف می‌کند.
2-پرسنل بیمارستانی چگونه از عفونی نبودن یک بیمار اطلاع حاصل می‌کنند. از کجا بدانیم که بیمار ترخیص شده خطری برای دیگران ندارد؟
افرادی که به کووید 19 مبتلا شده اند در صورت داشتن علائم حاد به مدت معینی بستری می‌شوند. این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه به مدت دو هفته قرنطینه می‌شوند. در طول این مدت با درمان 3 و 4 دارویی عفونت ریه آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. پس از اتمام عوارض عفونت نوبت به آزمایش‌های تشخیصی می‌رسد. هر بیماری که از بیمارستان مرخص می‌شود بین دو تا سه مرحله مورد آزمایش قرار می‌گیرد. بعد از منفی بودن جواب آزمایش‌ها تیم ارزیاب سلامت بار دیگر علائم بیمار را بررسی می‌کنند و در نهایت با تصمیم این گروه، بیمار شما آماده ترخیص از بیمارستان می‌شود.
 3- آیا ترخیص از بیمارستان به معنی بهبود کامل از کووید 19 است؟ برخی از بیماران پس از ترخیص نیز علائمی ضعیفی از نفس تنگی دارند. آیا این به معنی نیاز به ادامه روند بستری نیست؟
پیامدهای بیماری به شکل ضعیف شده تا مدتی در بیمار باقی می‌مانند. در صورت عود کردن این علائم به ویژه تب و تنگی نفس مجدد بیمار مجددا باید مورد معاینه پزشک قرار بگیرد. ابتلای دوباره به کووید 19 تا کنون به اثبات نرسیده است. دلیل اصلی طی کردن قرنطینه 14 روزه پس از ترخیص بیمار، گذراندن دوران نقاهت به دور از دیگران است. در این دوران به دلیل ادامه دار بودن علائمی مانند سرفه امکان ابتلای افراد دیگر به این بیماری وجود دارد.
4-برای همراهی با بیماری که از بیمارستان ترخیص شده نیاز به داشتن وسایل محافظت شخصی یا لباس ویژه هست؟
بله، استفاده از ماسک و دستکش برای بیمار و همراه او الزامی است. برای انجام امور ترخیص و تحویل بیمار کافی است تنها یک نفر از اعضای خانواده به بیمارستان مراجعه کند. اگر از خودروی شخصی برای آوردن بیمار به خانه استفاده می‌کنید ضروری است که پس از حضور بیمار در کابین خودرو دستگیره‌ها و سطوح نزدیک به بیمار را ضد عفونی کنید. در صورتی که از تاکسی تلفنی استفاده می‌کنید حتما راننده را در جریان بگذارید و از او بخواهید بعد از پیاده شدن بیمارتان اقدام به ضد عفونی کردن سطوح داخلی خودرو کند.
5-چرا استفاده از آسانسور توسط بیمارانی که مبتلا به کووید 19هستند می‌تواند برای سلامتی دیگران مخاطره آمیز باشد؟
آسانسورهای ساختمان‌های مسکونی معمولا اتاقکی کوچک دارند.در این نوع آسانسور‌ها افراد نمی‌توانند فاصله یک متری از یکدیگر داشته باشند. بیماران مبتلا به کووید 19 تنفس عادی ندارند. ممکن است علائمی مانند سرفه پس از ترخیص هم تا مدتی با آن‌ها باقی بماند. مهم ترین راه انتقال کووید 19 قطرک‌هایی هستند که توسط سرفه و عطسه بیمار به بیرون از بدن او پرتاب می‌شوند و اگر فرد سالمی بدون تجهیزات محافظتی مانند ماسک در معرض این قطرک‌ها قرار بگیرد به سادگی با تنفس هوایی که این ترشحات در آن معلق هستند می‌تواند به کرونا مبتلا شود. همسایگان شما از وضعیت بیمار شما آگاهی ندارند. ممکن است کسی همزمان از آسانسوری که بیمارتان را با آن انتقال داده‌اید، استفاده کند. پس برای استفاده از آسانسور بیماران ترخیص شده از بیمارستان بهتر است که همسایگان تان را در جریان این انتقال قرار دهید. بدون ماسک با بیمار وارد آسانسور نشوید و بلافاصله بعد از رسیدن به طبقه مورد نظر و خروج بیمار اقدام به ضدعفونی کردن سطوح آسانسور به ویژه دکمه‌های شماره طبقات کنید. جنس این سطوح معمولا از استیل است و طبق تحقیقات متخصصان ویروس کووید 19 بین 4 تا 6 روز می‌تواند روی سطوح استیل و فلزی باقی بماند.
6- آیا وسایل محافظت شخصی مانند ماسک و دستکش باید خارج از خانه اوت و امحاء شوند؟
بله. ماسک و دستکش بیمار در معرض تماس مستقیم با تنفس و سطوحی که مشکوک به آلودگی به ویروس بوده اند قرار داشته است. اگر خانه تان حیاط و محوطه دارد بهتر است که این کار در فضای باز انجام شود. توجه داشته باشید که اگر قصد استفاده از آسانسور را دارید بیمار حتما مجهز به ماسک و دستکش باشد و در پاگرد ورودی به آپارتمان دستکش و ماسک او را تعویض کرده و پس از انداختن در کیسه که سر آن گره شده است آن را در مخزن زباله بیندازید.
7-لباس‌های بیمار ترخیص شده از بیمارستان را چطور ضد عفونی کنیم؟
به هیچ عنوان لباس‌های خاکی شده بیمار را نتکانید. از تماس این لباس‌ها با سطوح پرهیز کنید. شستن لباس‌ها با پودر و مایع لباس شویی همراه با آب 90 درجه برای ضد عفونی کردن این لباس‌ها توصیه شده است. از برنامه خشک کن لباسشویی برای آبگیری لباس‌ها استفاده کنید و در صورت امکان برای مدتی این لباس‌ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید.
8-استحمام برای بیمار ترخیص شده از بیمارستان ضروری است؟
استحمام با آب گرم و شوینده‌های بدن برای این بیماران توصیه شده است. مراقب باشید بیمار بیش از اندازه در فضای بخار آلود حمام قرار نگیرد. لازم است برای ضد عفونی کردن مداوم دست‌ها ژل شستشو در کناربستر این بیماران قرار داده شود.
9-برای مراقبت از بیمار ترخیص شده باید به طور دائم از ماسک استفاده شود؟
استفاده از ماسک ضرورتی ندارد. فاصله یک متری با بیمار را رعایت کنید. اگر هنگام جابه جا کردن و رسیدگی به بیمار ممکن است با ترشحات دهان و بینی بیمار در تماس قرار بگیرید بهتر است در این زمان از ماسک استفاده کنید. به طور مرتب دست‌های تان را به مدت 20 ثانیه با صابون و آب گرم شستشو دهید.
10-روش ویژه ای برای شستشوی ظروف بیمار باید در نظر گرفته شود؟
کلیه ظروف مورد نیاز بیمار را از ظروف مصرفی دیگر افراد خانواده جدا کنید. بهتر است این ظروف به ویژه قاشق و چنگال و لیوان با آب گرم و مایع شستشوی غلیظ تر شستشو داده شوند.استفاده از ماشین ظرفشویی با حرارت بالای آب توصیه شده است.
11_مصرف دارو برای بیماران مبتلا به کووید 19 در دوران قرنطینه نیز ادامه دارد؟
بله؛ دوران قرنطینه به عنوان زمانی برای تثبیت بهبود علائم بیمار در نظر گرفته می‌شود و مصرف منظم دارو‌ها به این امر کمک می‌کند و ضرورت دارد. معمولا 3 نوع دارو برای این دسته از بیماران تجویز می‌شود.هیدروکسی کلروکین، اسلتامیویر و لوپیناویر به همراه ریتوناویر از داروهایی هستند که مصرف منظم آن‌ها علائم بهبود بیماری را در بدن تثبیت می‌کند. طبق نظر متخصصان بهتر است این داروها همزمان با غذا یا یک لیوان از مایعات مفید مانند شیر مصرف شوند. از شکستن و خرد کردن این قرص‌ها باید پرهیز شود. اگر بلعیدن کپسول سخت است می‌توانید محتویات آن را با کمی آب حل کرده و سپس مصرف کنید. به خاطر داشته باشید بیشتر این داروها با دیگر داروهایی که حاوی آنتی اسید هستند تداخل دارد. اگر بیمار شما داروی دیگری مصرف می‌کند حتما پزشک را در جریان قرار دهید.
 12-بیماران ترخیص شده از بیمارستان رژیم غذایی ویژه ای را باید رعایت کنند؟
خلاصه پاسخ به این سوال این است که بیمار باید غذای سالم مصرف کند.غذاهای حاوی نمک و چربی زیاد می‌تواند منجر به ایجاد التهاب در مجاری تنفسی شوند. سعی کنید از مواد غذایی تازه برای طبخ غذا‌ها استفاده کنید. مصرف انواع سوپ‌ها و غذاهای آب دار مانند انواع خوراک‌ها توصیه شده است. از مصرف مواد نفخ آور اجتناب شود. مصرف میوه و سبزیجات حاوی فیبر و ویتامین را بیشتر کنید. استفاده از دمنوش‌ها به همراه عسل به بهبود سرفه‌های خشک کمک می‌کند. قبل و بعد از خوردن غذا دستان بیمار ضد عفونی شود.
13- اگر شرایط برای قرنطینه مجزای بیمار نداشتیم چه نکاتی باید رعایت شوند؟
یک اتاق را به مکان استراحت بیمار اختصاص دهید. تا جایی که امکان دارد اتاق را از وسایل مورد نیاز باقی افراد خانواده خالی کنید. توصیه شده که تنها یک نفر امورات روزمره بیمار و نگهداری از او را به عهده بگیرد. بعد از استفاده بیمار از سرویس بهداشتی تمام سطوح ضدعفونی شوند. اعضای خانواده به طور مرتب دست‌های شان را با آب و صابون شستشو بدهند. تا جایی که امکان دارد به اتاق بیمار رفت و آمد نداشته باشند.
14_ بعد از گذشت مدت زمان قرنطینه آیا لازم است که بیمار به پزشک مراجعه کند؟
هر پزشکی زمان تجویز دارو مدت زمان مصرف آن را نیز معین می‌کند. بعد از گذراندن دوران نقاهت اگر بیمار مشکلات و علائمی مانند تب، نفس تنگی و سرفه‌های مداوم خشک نداشته باشد نیازی به معاینه مجدد نیست. تنها در صورت داشتن علائمی مانند تب و مشکلات شدید تنفسی باید مجدد به پزشک مراجعه شود. ابتلای مجدد بیماران ترخیص شده به کووید 19 ادعایی اثبات نشده است و معمولا این دسته از بیماران بعد از گذراندن دوران قرنطینه در خانه می‌توانند زندگی روزمره و عادی شان را از سر بگیرند.
برچسب ها: ویروس کرونا