به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۰۹ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۲۰۷۲۴۲

برخی مبتلایان کرونا علائم گوارشی دارند

برخی مبتلایان کرونا علائم گوارشی دارند
گروه جامعه: سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برخی علائم گوارشی نیز می‌‌تواند از دلایل ابتلا به کرونا باشد، گفت: مشخص نیست که آیا واکسنی با ایمنی و مصونیت بالا برای بیماری کرونا تولید خواهد شد یا خیر و بیماری کرونا هیچ داروی اختصاصی ندارد.

به گزارش تسنیم، دكتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا علائم گوارشی نیز می‌‌تواند علامت ابتلا به کرونا باشد، اظهار کرد: ویروس کرونا می‌‌تواند علاوه بر درگیرکردن بافت ریوی، بافت گوارشی را نیز درگیر کند و ممکن است حتی علائم گوارشی مقدم بر علائم تنفسی باشد؛ ممکن است علائم تنفسی و گوارشی همزمان بروز پیدا کنند و حتی ممکن است تنها علائم گوارشی در افراد مبتلا به کرونا دیده شود. همچنین ممکن است 18 درصد افراد هیچوقت علامت‌‌دار نشوند.
وی در خصوص ساخت واکسن‌‌های متعدد در سراسرجهان علیه کرونا، خاطرنشان کرد: علی‌‌رغم تلاش‌‌هایی که در جهان و کشور ما برای ساخت واکسن انجام می‌‌شود مشخص نیست که آیا واکسنی با ایمنی و مصونیت بالا برای بیماری کرونا تولید خواهد شد یا خیر؛ ممکن است این ویروس مانند ایدز هیچ واکسنی نداشته باشد، ممکن است مشابه آنفلوآنزا واکسنی با مصونیت کمتر تولید شود و ممکن است یک واکسن با ایمنی بالا ساخته شود و امروز نمی‌‌توانیم هیچ ادعایی مبنی بر ساخت واکسن برای کرونا داشته باشیم؛ همچنین هیچ دارویی به صورت اختصاصی برای درمان کرونا تا به حال ساخته نشده است.
استفاده حداکثری از طرفیت داخلی برای مقابله با کرونا
جهانپور با بیان اینکه جهت حرکت آمریکا به سمت حفظ سلطه خود از طریق ایجاد جنگ و فشار بر سایر کشورهاست، تصریح کرد: ایالات متحده از ثروتمندترین کشورهای دنیا و بزرگترین تولیدکننده علم و فناوری در دنیا وقتی در شرایط کرونا قرار گرفته است، خود دچار مشکل شده و نوجوان هفده ساله‌‌اش به‌‌علت عدم دریافت خدمات مورد نیاز فوت می‌‌کند و با این حال سعی می‌‌کند با انکار و فرافکنی به حوزه‌‌های دیگر از جمله تحریم کشور ما متوصل شود. البته ما انتظاری بیش از این نیز نداشتیم و متکی به توان داخلی خود قادر به استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی خود هستیم. وی افزود: امروز همه دنیا بداند که آنچه علیه مردم اعمال شده تحریم غذا، دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی آن هم در سخت‌‌ترین روزهای مقابله با کروناست اما همزمان مردم دنیا ببینند که مردم ما با تمام توان خود و استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی خود بیش از این اجازه نخواهند داد این فشارها بر کنترل بیماری تأثیری بگذارد.
فاصله‌‌گذاری اجتماعی تشدید شده است
وی با بیان اینکه در سطح سوم قرنطینه هستیم، تصریح کرد: فاصله‌‌گذاری اجتماعی از روز اول شیوع بیماری در کشور در قالب تعطیلی ادارات و مکان‌‌های تجمعی و دانشگاه‌‌ها و مدارس اجرا شد و این طرح چندروز پیش تشدید و ساماندهی شد. همچنین قرنطینه سطوح مختلفی دارد و به معنی اعمال حکومت نظامی نیست و برخی جاها که در اروپا نیز قرنطینه کامل شده‌‌اند به سطح سوم قرنطینه بازگشته‌‌اند.
هشدار نسبت به مسمومیت‌‌های الکلی
جهانپور در خصوص الکل‌‌های تقلبی خاطرنشان کرد: عده‌‌ای از سودجویان متانول را در بسته‌‌بندی مشابه با یک شرکت فروش اتانول تولید و توزیع کردند و برای ریکال و جمع‌‌آوری آنها هشدارهای لازم داده شد. وی افزود: همچنین بسیاری از افراد در اثر مصرف آشامیدنی فرآورده‌‌های الکی در بخش‌‌های ICU بستری و یا دچار نابینایی و مشکلات کلیوی شده‌‌اند.
تبعیضی در درمان بیماران قائل نمی‌‌شویم
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به اظهارات برخی افراد مبنی بر عدم ارائه خدمات مراقبتی و درمانی به کارگران در کشور، تصریح کرد: متأسفانه اراجیفی در این زمینه منتشر شده است و برخی افراد فکر می‌‌کنند منجی گروه‌‌های مختلف کشور هستند که این اطلاعات تماماً کذب هستند. بیمه بیکاری موقت، حمایت از افراد روزمزد و کارگاه‌‌هایی که متضرر شده‌‌اند در دستور کار دولت قرار دارد و هیچ تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه و اتباع خارجی در درمان بیماری کرونا وجود ندارد.