به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۲۰۷۲۵۹

بازی «سوداگران مرگ» با «کرونا» /هشدارها

گروه جامعه: همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، مافیای مواد مخدر با سوءاستفاده از شرایط، اقدام به انتشار تبلیغاتی درباره تاثیر ماده محرک «کوکائین» و سپس"الکل"در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کردند که با واکنش متخصصان مواجه شد هرچند مافیای موادمخدر بیکار ننشستند و این بار شایعاتی درباره تاثیر مصرف تریاک برای این ویروس در فضای مجازی دست به دست می شود این درحالیست که به گفته رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، نه تریاک و نه هیچ مواد مخدر و محرک دیگری مانع از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود.
بازی «سوداگران مرگ» با «کرونا» /هشدارها
به گزارش ایسنا، مجتبی غالبی رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور در این باره بیان کرد: مافیای مواد مخدر این طور شایع کرده‌اند که «مصرف بعضی از مواد مخدر، از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند» و یا «معتادان نسبت به افراد عادی کمتر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند» اما این اظهارات واقعیت نداشته و مبتنی بر شواهد علمی نیست و صرفا با هدف سودجویی مافیای مواد مخدر مطرح می‌شود. متاسفانه سوداگران مرگ، جهت پنهان کردن اهداف شوم خود در پشت موضوعات غیرعلمی، گاها از "شبه علم" و القاب کذایی مانند پروفسور یا دکتر هم استفاده می‌کنند که هیچوقت این افراد و این اسامی با القاب مذکور در دنیای واقعی وجود ندارند.این درمانگر اعتیاد ادامه داد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در برخی مواقع مواد مخدر می‌تواند برخی از علائم بیماری‌ها را مخفی کند؛ به طور مثال اگر فردی دچار مشکل معده و حتی خونریزی معده شود ممکن است درد ناشی از این بیماری و خونریزی معده را احساس نکند یا فردی که مشکلی در دیسک‌ها و ستون فقرات دارد، ممکن است درد آن را به وسیله مصرف مواد مخدر کاهش دهد اما توجه به این نکته ضروریست که "درد" نعمت الهی و زنگ هشداری برای شروع بیماری است و مخفی کردن درد، باعث پیشرفت بیماری می‌شود. مصرف مواد مخدر و کاهش درد، درمان بیماری نیست، بلکه وضعیت را پیچیده‌تر و درمان را مشکل‌تر خواهد کرد.وی تاکید کرد: از آنجایی که درد عضلانی یکی از علائم بیماری کروناست، اگر کسی مصرف‌کننده مورفین باشد شاید درد عضلانی ناشی از کرونا را کمتر متوجه شود ولی این امر باعث عدم مراجعه به موقع به مراکز تخصصی درمانی و درگیری شدید ریه‌ها و افزایش عواقب ویروس از جمله مرگ و میر بیشتر خواهد شد. به خصوص که مصرف هرنوع دودی به علت داشتن منواکسید کربن و دیگر مواد سمی، ریه‌ها را به شدت آسیب‌پذیر می‌کند.

به گفته غالبی، هیچ شواهد علمی وجود ندارد که تریاک و مواد مخدر و محرک دیگر، مانع از ابتلا به ویروس کرونا شود. در روزهای ابتدایی پس از مطرح شدن ویروس کرونا در جهان، مافیای مواد مخدر و سوداگران مرگ اظهار کردند «کوکائین و الکل پیشگیری کننده از ابتلا به ویروس کرونا است» و اخیراً می‌بینیم که مافیای مواد مخدر درصدد تبلیغ برای تریاک برآمده‌اند.وی با بیان این که ما در مراکز سرپایی درمان اعتیاد گزارشات و شواهدی داریم که معتادان نیز مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، افزود: البته آمار و تحقیقات رسمی و دقیق وجود ندارد، زیرا هرکجا نیاز به آمار معتادان باشد با مشکل مواجه می‌شویم. چراکه اعتیاد یک انگ اجتماعی است و از آنجایی که اغلب آمارهای اعتیاد بر مبنای خوداظهاری است، کمتر کسی واقعیت را گفته و به اعتیاد خود اذعان می‌کند. در مورد ارتباط اعتیاد با ویروس کرونا هم هیچ مرجعی از مبتلایان و متوفیان، آزمایش اعتیاد نگرفته و حتی پرسشی در مورد سابقه اعتیاد بیمار مطرح نکرده تا این ارتباط تایید یا رد شود. رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور افزود: البته بسیار خوب است که برای جلوگیری از گسترش اینگونه شایعات و گرایش برخی افراد به رفتار اعتیادی، مسئولان امر در بررسی سوابق پزشکی مبتلایان به کرونا ویروس، سابقه ابتلا به اعتیاد را نیز از طریق آزمایش ادرار، بررسی و ثبت کنند.

این درمانگر اعتیاد در ادامه درباره عوارض مصرف تریاک بر سیستم ایمنی بدن توضیحاتی ارائه کرد و افزود: برای در امان ماندن از بیماری‌های تنفسی باید لثه‌ها، دهان، حنجره، بینی،نای و ریه‌ها سالم باشند، چراکه مخاط دستگاه تنفسی، سیستم محافظتی در برابر میکروب‌ها دارد، اما مصرف‌کنندگان تریاک یا سیگار مجاری تنفسی‌شان تخریب می‌شود؛به طور مثال مژک‌های این مجاری که باید خلط و ترشحات را دفع کنند، فلج شده و نمی‌توانند ترشحات مذکور را تخلیه کنند و انباشته شدن این ترشحات در ریه باعث افزایش احتمال عفونت می‌شود.غالبی معتقد است: انواع دود، حتی دخانیات، مجاری و سیستم تنفسی را آسیب‌پذیر می‌کند و هرچقدر آسیب بیشتر باشد، ریه فرد بیشتر مستعد ورود و رشد ویروس خواهد بود. برعکس، در افرادی که ریه سالم و با ظرفیتی دارند و هوای سالم استنشاق می‌کنند، آسیب‌پذیری کمتر است و تهویه مناسب باعث دفع میکروب‌ها از ریه می‌شود.
رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور تصریح کرد: در همه بیماری‌های عفونی ثابت شده است که احتمال ابتلا به بیماری در مصرف‌کنندگان مواد مخدر و سیگار بیشتر است. اما به دلیل اینکه covid19، ویروس جدیدی است، هنوز پزشکان و محققان موفق نشده‌اند که میزان ابتلا به ویروس کرونا در معتادان را بررسی کنند اما در تمام بیماری‌های ویروسی و ریوی احتمال ابتلای افرادی که دخانیات مصرف می‌کردند بیشتر بوده است. البته اثرات سوء مواد مخدر، تنها محدود به ریه نمی‌شود. بلکه کبد، کلیه، قلب و عروق، مغز استخوان و سیستم ایمنی را نیز تخریب می‌کند که همه این‌ها باعث آسیب‌پذیری بیشتر معتادان نسبت به افراد سالم می‌شود.غالبی تاکید کرد: ذکر این نکته نیز ضروریست که آسیب اعتیاد، بیشتر از ویروسی مانند کرونا است و چنانچه فردی وابسته به اینگونه مواد شود، بیشتر از ابتلای به یک ویروس، متضرر خواهد شد.