به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب : ۲۰۷۲۶۴

درباره دانشگاه ۱۱۱ ساله "کوئینزلند" بیشتر بدانیم

گروه علمی: دانشگاه "کوئینزلند" از برترین دانشگاه‌های تحقیقاتی استرالیا است که بزرگترین دانشگاه ایالت کوئینزلند است.
درباره دانشگاه ۱۱۱ ساله "کوئینزلند" بیشتر بدانیم
به گزارش ایسنا، دانشگاه "کوئینزلند"(Queensland) یک دانشگاه دولتی تحقیقاتی است که در  پرجمعیت‌ترین شهر ایالت کوئینزلند استرالیا یعنی "بریزبِن"(Brisbane) واقع شده و در سال ۱۹۰۹ میلادی افتتاح شد و به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه این ایالت شناخته می‌شود.جنگ جهانی اول پیشرفت این دانشگاه را کند کرد ولی در حال حاضر این دانشگاه از برترین‌های استرالیا است و مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و مقاطع بالاتر در آن ارائه می‌گردد.دانشگاه "کوئینزلند" با بیش از ۱۰۰ موسسه و مرکز تحقیقاتی همکاری می‌کند که از میان آنها می‌توان به "مرکز فناوری استرالیا"، "تحقیقات بوئینگ"و "انستیتوی مهندسی زیست فناوری و نانو استرالیا" اشاره کرد.محققان این دانشگاه همواره دستاوردهای تحقیقاتی زیادی را به جهانیان هدیه می‌دهند. به عنوان مثال تحقیقاتی راجع به واکسن‌ها و سرطان در این دانشگاه انجام شده است.
 دانشگاه "کوئینزلند" برای رشته‌های مدیریت کسب‌وکار، علوم زیستی و دامپزشکی در رتبه اول استرالیا است.
این دانشگاه دارای شش دانشکده و تعدادی واحد آموزشی تحت عنوان مدرسه است.
دانشکده تجارت، اقتصاد و حقوق
دانشکده فنی، معماری و فناوری اطلاعات
دانشکده بهداشت و علوم رفتاری
دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی
دانشکده پزشکی
دانشکده علوم
تحقیقات
دانشگاه "کوئینزلند" در علوم، پزشکی و فناوری ارزش تحقیقاتی بالایی دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی این دانشگاه موفق شد از نظر تولید محتوای تحقیقاتی جایگاه اول را کسب کند.
مجلات علمی
این دانشگاه چندین مجله دانشگاهی نیز از دانشکده‌های خود منتشر می‌کند که تحت عناوین زیر هستند:
Australian Journal of Politics and History
LAWASIA Journal
npj Science of Learning
Queensland Historical Atlas
University of Queensland Law Journal
جایگاه ورزش در دانشگاه "کوئینزلند"
طیف‌ وسیعی از فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در این دانشگاه به دانشجویان، فارغ‌التحصیل و پرسنل دانشگاه ارائه می‌شود که البته استفاده از آنها برای عموم آزاد است.این دانشگاه دارای سه استخر، زمین دو و میدانی، سالن بدنسازی و زمین تنیس است.
همچنین امکان استفاده از ورزش‌هایی چون کریکت، راگبی و فوتبال در این مراکز ورزشی وجود دارد.
موزه دانشگاه
موزه هنری این دانشگاه در سال ۱۹۷۶ میلادی تاسیس شد و در سال ۲۰۰۴ میلادی به مکان فعلی خود منتقل شد.این دانشگاه همچنین موزه هنرهای باستانی هم دارد که تنها مجموعه باستانی مردم این ایالت از رم، یونان و خاورمیانه است.موزه مردم‌شناسی این دانشگاه هم مجموعه قابل توجهی از مطالب مردم نگاری دارد که بازدید از آن برای عموم مردم آزاد است.
کتابخانه
کتابخانه دانشگاه "کوئینزلند" در سال ۱۹۱۰ میلادی تاسیس شد که در ابتدا یک کتابخانه کوچک بود ولی در حال حاضر به یک کتابخانه بزرگ تحقیقاتی تبدیل شده است که از ۱۳ بخش تشکیل شده است.
فارغ‌التحصیلان برتر
تاکنون دو تن از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند." جان هارسانی "(John Harsanyi) اقتصاددان آمریکایی-مجاری است که در سال ۱۹۹۴ میلادی موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شد. "پیتر چارلز دوهرتی"(Peter Charles Doherty) هم دیگر فارغ‌التحصیل این دانشگاه است توانست در سال ۱۹۹۶ میلادی جایزه نوبل پزشکی را از آن خود کند.صدها نفر از دانشجویان این دانشگاه تاکنون "بورسیه رودز" را کسب کرده‌اند. این بورسیه از جوایز بین‌المللی تحصیلات تکمیلی برای تحصیل در دانشگاه آکسفورد است.
در این میان، هنرمندان، اقتصاددانان و سیاستمداران زیادی هم در این دانشگاه تحصیل کرده‌اند.
رتبه‌بندی
دانشگاه "کوئینزلند" همواره از برترین‌های استرالیا و جهان بوده است به‌ نحوی‌ که رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۰ میلادی، رتبه ۶۶ را به این دانشگاه اختصاص داد. همچنین این دانشگاه اغلب جزو پنج دانشگاه برتر استرالیا است.