به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۰۷۲۷۱

بزرگترین تحول بشر؛ کرونا و قرنطینه

گروه جامعه: چند ماهی است که بشر به یک اتفاق نظر رسیده و عزمش را برای عبور از ژرف ترین مشکل جامعه انسانی جزم کرده، به یک اجماع مثبت، به اندیشه ای که به نجات جان هم نوع خود متمرکز شده است. همانقدر که جان من ارزش دارد منجر به نجات جان تو خواهد شد...
بزرگترین تحول بشر؛ کرونا و قرنطینه
امروز می بینیم چقدر در دنیای مان همدلی زیباست و نه زبان می شناسد و نه ملیت... فکرش را بکن، تویی که اینجا در ایران در خانه خودت نشسته ای هم اندیشه ای با او که در فرانسه در خانه خود نشسته است، چرا؟ فقط و فقط به خاطر یک اتفاق مشترک...اتفاقی مثل کتاب خواندن، مثلا اندیشه های سقراط، اندیشه های سارتر، و شناختن عقیده های ماندلا و گاندی، همراهی با داستایوفسکی، تولستوی، کافکا، اروین د.یالوم... ما به این انسان های بی منتهای متعلق به بشر، بدهکاریم، یک بدهکاری هم نوع دوستی، یعنی تو یک موهبت عظیم نصیبت شده و با قرنطینه همان کاری را میکنی که فروید کرد، همان اقدامی را به ثمر می رسانی که آدلر، پیاژه، یونگ و یانگ انجام دادند. امروز نجات جان بشر به دستان تو وابسته است. در خانه ماندن سخت است ولیکن تاریخ از شما خواهد گفت، از زنان و مردانی که پاسدار انسانیت بودند و مرزدار جان هم زاد خود.
#در-خانه-می-مانیم
می دانم که خانه نشینی آن هم به مدت مدید کار دشواری است، از بیماری های مزمن بگذریم، مقابله و مدیریت استرس، اضطراب، افسردگی و... صبر بسیار می خواهد..زمانی که شما دچار استرس می شوید ضربان قلب بالا رفته، عمل خون رسانی به مغز و دیگر اعضای بدن دچار اختلال شده، ممکن است بدن تان خشک شود و سبب پایین آمدن تعداد تنفس های شما می شود که در اینجا چندین راه حل برای مقابله با این وضعیت، به شما خواهم آموخت؛
1. نخواندن مطالب اخبار روزانه؛ در بسیاری از مواردی که افراد دچار استرس و در نهایت اضطراب می شوند، ریشه آن که دنبال کردن اخبار روزانه است. بنابراین سعی کنید از شنیدن اخبار روزانه و اتفاقات ناگوار دوری کنید، اگر می خواهید در خانه بمانید خواندن مطلبی که در آن قید شده امروز چند نفر بیمار، چند نفر فوتی یا... داشته ایم برای شما سودی نخواهد داشت و در عوض موجب بالا رفتن میزان استرس شما خواهد شد.
2. تنفس عمیق؛ هنگام مواجه شدن با استرس در اکثر مواقع تنفس کند شده که ممکن است در بسیاری از افراد موجب سکته قلبی گردد اما با این تمرین می توانید به قلب خود کمک کنید تا به روال سابق برگردد؛ در یک مکان آرام دراز بکشید، تمام ریه و شکم خود را از اکسیژن پر کنید و به صورت آرام تمام هوای موجود در بدن تان را خارج کنید به صورتی که احساس کنید هوای درون بدن تان از ماهیچه ها، دست ها، پاها و شش ها و تمام اعضای بدن تان خارج می شود، با انجام ده بار در هر تمرین میزان فشاری که به قلب شما آمده کاهش یافته و تنفس تان به حالت عادی برمیگردد.
3. گوش دادن به موسیقی؛ یکی از گزینه هایی که باعث رهایی انسان از دردها و رنج ها میگردد سپردن گوش ها به آواهایی است که ما دوست داریم و این باعث ریلکس شدن و به آرامش رسیدن افکار ما گشته و میزان استرس را کاهش می دهد. ولی باید توجه داشته باشید که چه هنگام به موسیقی شاد و چه هنگام به موسیقی ملایمی که باعث آرامش شما گردد گوش فرا دهید، معمولا ساز پیانوی بیکلام از نمونه هایی است که باعث آرامش روان می گردد.
4. خواب؛ در این ایام تعطیل شما زمان زیادی در اختیار دارید تا به اندازه ی کافی بخوابید و خواننده ی این مطلب شاید اینقدر خوابیده که این موضوع برایش خنده دار باشد. اما به اندازه کافی خوابیدن مهم است، ولی بیش از حد خوابیدن مسائل و آسیب های دیگری را در پی دارد که در این نوشتار نمی گنجد.
5. ورزش کردن؛ عدم تحرک یکی از دلایلی است که اکسیژن به مقدار کافی به سلول های مغزی شما نرسد، بسیاری از سکته های قلبی در عدم تحرک اتفاق می افتد، ورزش های هوازی باعث می گردد که اکسیژن به خوبی به مغز شما برسد تا بتوانید خوب فکر کنید و آرامش خود را حفظ کنید و همچنین موجب می شود بتوانید خشم خود را نیز کنترل کنید.
6. ارتباط با خدا؛ راز و نیاز کردن با خداوند در روزهایی که نمی دانیم چه اتفاقی در انتظار ماست کار بسیار مؤثری است، برای همه مردم دنیا دعای سلامتی کنید و خود را به قدرت بی انتهای خداوند بسپارید که تنها خداوند است که می تواند هر مسئله ای را با سرانجامی مثبت و نیک پایان بخشد و رحمت او شامل حال همه بندگانش خواهد شد، همینطور دعا برای سربازان و مدافعان سلامت را فراموش نکنید.
در این ایام شما به مدت زیادی در خانه مانده اید و با اعضای خانواده، خویشاوندان و حتی همسایگان خود آمد و شدی ندارید و در ضمن بیش از مقدار نیاز در تنهایی ماندن برای شما مضر است که این مسئله افسردگی را در پی خواهد داشت و بسیاری از مخاطبین ما اظهار می دارند که با این نگرانی سر و کار دارند.
در اینجا به شما خواهم گفت که چطور با این مسئله برخورد و آن را کنترل و مدیریت نمائید.
*یکی از راه حل های مواجه نشدن با افسردگی، صحبت کردن با اعضای خانواده است؛ بسیاری از افراد در این برهه از عصر اطلاعات و ارتباطات با مشکل بزرگی مواجه هستند، مسئله ی ارتباط موثر، موضوعی که برای هر فردی مهم اما غیر قابل اجراست زیرا اینقدر مشغول به انجام فعالیت های روزانه شده که در زمان نامناسبی به خانه آمده و با بیشترین میزان خستگی ذهنی و جسمی روبرو هستند که قادر به گفت و گو با اعضای خانواده نیست، بحران ویروس کرونا و در خانه ماندن بهترین زمان برای برقراری ارتباط موثر و گپ و گفت با خانواده است.
*مطالعه کردن؛ خواندن کتاب هایی که ما را به سرزمین های دور برده و خواندن گفت و گوی دو نفر که شاید طنز آمیز هم باشد ما را از در خود فرو رفتن باز می دارد ، اما به پیشنهاد نگارنده ی مطلب، کتاب های رمان عاشقانه یا شکست عشقی نخوانید زیرا که باعث می گردد شما به عشق دیرینه و نافرجام خود بیندیشید و حال شما را بدتر کند، در این زمینه داستان های فکاهی، داستان های هزار و یک شب، کتابهای روانشناسی و تربیتی و.... پیشنهاد می شود.
3. انجام کارهای عقب افتاده می تواند یکی دیگر از سرگرمی ها برای شما شود ، کارهایی که ممکن ست مربوط به دو یا سه سال پیش باشد که به خاطر مشغله های زیاد فرصت انجام آن را نداشته اید.
*اما ممکن است بگوئید که همه این کارها را انجام داده اید ، راه حل مهم تر و چهارم؛ انجام فعالیت های یاد شده به صورت گروهی با اعضای خانواده است، مثلا تمرین تنفس را با اعضای خانواده انجام دهید که این عمل، خود، باعث به وجود آمدن رابطه ای گرم و صمیمی و ارتباطی مؤثر با آنهاست. ورزش کردن یکی از دیگر از فعالیت هایی ست که به صورت گروهی انرژی بیشتری برای شما ایجاد می کند. خواندن داستان های جذاب و شنیدنی برای اعضای خانواده بسیار دلچسب خواهد بود، و یا از اعضای خانواده بخواهید که به ترتیب هر شخصی یک داستان برای بقیه ی اعضا تعریف کند و یکی دیگر از سرگرمی های گروهی انجام حرکات پانتومیم در حدس زدن یک کلمه که هیجان بسیار جذابی را برای اعضای خانواده به دنبال خواهد داشت.
یادتان باشد که نوروز 99 شعار ما و راهبرد ما در خانه ماندن تا سلامتی است و برای تحقق آن در منزل مانده و مهمانی و سفر نمی رویم و همچنین مهمان نمی پذیریم. دوری از اجتماعات و سعی در رعایت بهداشت موثرترین راه پیشگیری و تامین سلامت برای افراد است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: ویروس کرونا