به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۰۷۳۳

تغییرات تورم سبد کالای روستایی و شهری

گروه اقتصادي:​ بررسی تغییرات تورم در اقلام کالای مصرفی روستانشینان بیانگر نوسانی ملایم در سبد مهرماه است به طوری که اولین رشد 0.2 درصدی نرخ تورم رستایی از ابتدای سال تاکنون تاییدی بر این روند آرام خواهد بود.
تغییرات تورم سبد کالای روستایی و شهری
کاهش 10 درصدی تورم نقطه به نقطه از ابتدای سال جاری تاکنون در حالی برای روستاییان رقم خورد که در تورم شهری حدود هفت درصد افزایش را در همین بازه زمانی تجربه کرده است. اما در شرایطی که افزایش نرخ تورم روستایی در هر ماه همواره بین 0.7 تا سه درصد متغیر بوده است در ماه قبل با رشد حدود 0.2 درصدی کمترین افزایش را در هفت ماه گذشته پشت سر گذاشت. نرخ تورم شهری در مهر ماه برای سبد شهری و روستایی با رشد همسان 0.2 درصدی به ترتیب به 36.2 و 42.5 درصد رسید.

همچنین تورم نقطه به نقطه یعنی درصد تغییرات قیمتی نسبت به ماه مشابه سال قبل در ماه گذشته به 32.3 در شهر ها و 38.1 در روستاها کاهش یافت. در عین حال تغییرات در بین کالاهای اصلی موجود در سبد مصرفی روستایی نیز نسبت به ماه قبل نشانه ایستادن و با کاهش مطلق تورم در تمامی کالا ها نیست بلکه حاکی از کاهش و افزایش های آرام و ملایم قیمت ها نسبت به ماه های قیل است.

جزییات تورم در سبد کالای روستایی در مهرماه

*خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات
در حالی تورم گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سبد کالای خانوارهای شهری در مهرماه 53.7 بود که برای خانوارهای روستایی با افزایش نسبت به ماه قبل از 47.2 به 47.5 درصد رسیده است.

*خوراکی‌ها
نرخ تورم سالانه این گروه در روستاها با رشد نسبت به ماه قبل به 45.5 درصد در ماه گذشته رسید این در حالی است که تورم شهری آن حداقل هفت درصد بیشتر و 52 درصد بوده است.

*نان و غلات
تورم این گروه در روستاها حداقل 11 درصد کمتر از شهرهاست به گونه‌ای که افزایش سطح قیمت‌ها در غلات و نان در سبد روستایی با کاهش اندک 32.1 و در سبد شهری 43.8 درصد است.

*گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن
تورم گوشت سفید و قرمز در روستا نیز 10 درصدی کمتر از شهری و با کاهش نسبت به ماه قبل حدود 35است.

*ماهی‌ها و صدف داران
17 درصد اختلاف بین افزایش سطح قیمت در گروه ماهی ها و صدف داران در شهر و روستا است که این تفاوت بیانگر ارزانی حداقل 17 درصدی این گروه در روستاها نسبت به شهرها خواهد بود. این در حالی است که تورم این گروه در مهرماه با کاهش 47.9 درصد بوده است.

*شیر، پنیر و تخم مرغ
با وجود فراوانی لبنیات در اغلب روستاها، تفاوت چندانی بین تورم گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ در روستا و شهر وجود نداشته و قیمت‌ها کاهش سالانه 46.9 درصدی در روستا و 48.6 درصدی در شهرها برای اولین ماه پاییز رانشان می‌دهد.

*روغن‌ها و چربی‌ها
رشد قیمت‌ها در این گروه حدود دو درصد در شهرها بیشتر از روستاهاست به طوری که روغن و چربی در سبد شهری 58.4 و در سبد روستایی تورم 56.1 درصدی را نشان می‌دهد.

*میوه و خشکبار
میوه و خشکبار در روستاها حدود سه درصد ارزانتر از شهرها است چرا که تورم این گروه در شهر 60.9 و در روستا 63.2درصد است که هر دو مورد نسبت به ماه قبل افزایش حداقل سه درصدی یافته اند.

*سبزیجات و حبوبات
تورم در قیمت سبزیجات و حبوبات با 69.4 درصد در روستاها 9 درصدی کمتر از تورم 78.6 درصدی شهری است.

*قند، شکر و شیرینی‌ها
تورم این گروه در روستاها 36.9 و در شهرها حدود 38.4 درصد است. که هر دو مورد بیانگر افزایش تورم در ماه گذشته در این بخش است.

*چای، قهوه،کاکائو، نوشابه و آب میوه
تورم این قلم از کالاها در سبد کالای روستایی با کاهش اندک نسبت به شهربور ماه 80.9 درصد اعلام شده است.

*دخانیات
تورم دخانیات که در سبد کالای شهرنشینان در ماه گذشته تا هفت درصدی کاهش یافته و به 54.6 رسیده بود در سبد روستایی نیز با کاهش چهار درصدی به114.9 رسید تا همچنان صدر نشین بیشترین افزایش قیمت است.

*پوشاک و کفش
پوشاک و کفش در روستاها حداقل چهار درصد گرانتر از شهر ها بوده و تورم آن به 53درصد می رسد.

*مسکن،آب، برق و سوخت
16 درصد تورم این گروه برای روستاییان است این در حالی است که شهری ها رشد19.1درصدی را قیمت ها را در این بخش تحمل می کنند.

*مسکن
تورم در مسکن برای روستا نه تنها کمتر از شهر نیست بلکه در مهرماه سال جاری 1.7 درصد از تورم مسکن شهری بیشتر و حدود 21.7بوده است.

*اجاره
18.3 درصد افزایش قیمت اجاره در روستا و 20.5 تورم این بخش در شهر هاست.

*آب،برق و سوخت
تورم این گروه برای روستاییان پنچ درصدی کمتر از شهرنشینان است به طوری که به ترتیب7.7 و 12 برای این دو بخش بوده است. که در روستاها 0.3 درصدی افزایش یافته است.

*مبلمان و لوازم خانگی
سطح قیمت‌ها برای مبلمان و لوازم خانگی در روستاها نسبت به شهر ها کمتر است به طوری که تورم روستایی این گروه با وجود افزایش یک درصدی 58 و در شهرها59.3 درصد است.

*بهداشت و درمان
افزایش هزینه های درمانی در روستاها قابل تامل تر بوده و تورم این گروه در مهرماه با افزایش کمی به 35.9روستا رسیده است این درحالی است که برای شهرنشینان 34.8 بوده است.

*حمل و نقل
هزینه‌های حمل ونقل روستایی با رشد دو درصدی نسبت به ماه قبل به 35.1 درماه قبل رسید. این درحالی است که تورم این بخش در سبد کالای شهری در ماه گذشته 39.5 درصد بود. که در هر دو مورد افزایش مشاهده می شود.

*ارتباطات
تورم گروه ارتباطات در سبد روستایی نسبت به شهریور ماه به 0.3 درصد افزایش یافت اما باز هم تفاوت حدود 13 درصدی در بخش روستایی و شهری برای این کالا مشهود است به طوری که تورم ارتباطات شهری 13.2درصد بوده است.

*تفریح و فرهنگ
تفریح و استفاده از ابزارهای فرهنگی در شهریور در روستاها نسبت به شهرها گران‌تر شده است به گونه‌ای که تورم روستایی این کالا با افزایش اندک به 52.5 و تورم شهری آن 50.2 است.

*آموزش
تورم 11 درصدی در سبد کالای شهری و 7.7 درصدی در سبد روستایی در ماه گذشته برای آمورش به ثبت رسیده است.

*هتل و رستوران
هزینه هتل و رستوران در روستاها افزایش و از 44.6 به 45 درصد رسید این در حالی است که تورم این کالا برای شهرنشینان 38.7 درصد در ماه قبل بوده است.

*کالا و خدمات
تورم کالا برای سبد روستایی 45.7 با افزایش 0.1 درصدی و در شهری با حدود دو درصد بیشتر 48 بوده است همچنین تورم خدمات شهرها 23.3 و در روستاها با پنج درصد بیشتر28.1 درصد بوده که نسبت به ماه قبل نیم درصدی افزایش یافته است.

مرجع : ايسنا