کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پمپئو؛ اهداف ایران از تلاش برای رفع تحریم‌ها

10 فروردين 1399 ساعت 13:43


گروه بین‌الملل: وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که تلاش مقامات جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم‌ها به منظور مقابله با کووید ۱۹ نیست.
مایک پمپئو، امروز یکشنبه در توییتی نوشت: افشاگری تکان‌دهنده‌ای از سوی حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روی داده که تلاش‌های مداوم نظام برای برداشتن تحریم‌های آمریکا برای مقابله با بیماری فراگیر نبوده بلکه برای کمک مالی به رهبران نظام بوده است.

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای لغو تحریم‌ها علیه برخی کشورها
دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار لغو تحریم‌هایی شد که ممکن است توانایی کشورها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را از بین ببرد.
 آنتونیو گوترش، در نشست کشورهای عضو گروه بیست که با موضوع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برگزار شد، از «جنگ» علیه ویروس کرونا سخن گفت و بر همبستگی جهانی در این زمینه تاکید کرد. او درباره توانایی کشورهای در حال توسعه برای مبارزه با شیوع کرونا گفت که همه کشورها باید مجموعه‌ای از اقدامات، مثل آزمایش تشخیص، ردیابی، قرنطینه، درمان، محدودیت‌های تردد و تماس برای حذف انتقال ویروس را در نظر بگیرند.
گوترش ادامه داد: «آنها [کشورهای جهان] باید با هماهنگی استراتژی‌های خود، این اقدامات را تا یافتن واکسنی در دسترس، ادامه دهند.»
دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین خواستار اتخاذ سیاست‌های مالی در سطح جهانی شد و بر ضرورت افزودن منابع سازمان‌هایی چون صندوق بین‌المللی پول تاکید کرد. پیشتر میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر خواستار لغو تحریم‌های ایران و ونزوئلا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا شده بود. هشت کشور از جمله ایران و روسیه نیز در نامه‌اش مشترک به گوترش خواستار لغو تحریم‌ها علیه خود شده‌اند.

ایران: درخواستی برای لغو موقت تحریم‌ها نداشته‌ایم
 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ ضمن اشاره به ناموفق بودن مذاکره کشورهای اروپایی با دولت آمریکا برای رفع موقت تحریم‌های ایران به دلیل بحران کرونا اظهار کرد تهران درخواستی برای لغو موقت تحریم‌ها نداشته است. عباس موسوی،‌ امروز یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه گفت: «اروپایی‌ها در خفا و آشکار با آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند، اما سیر اتفاقات نشان‌دهنده ناکارآمدی این روش است.» او افزود: «وزارت امورخارجه ایران هیچ درخواستی برای لغو موقت نداشته است، چرا که کلیت تحریم‌ها را نامشروع می‌دانیم و خواست ما برچیدن همه تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین به کمک‌های بین‌المللی کشورها به ایران در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: «انتظار داریم این کمک‌ها بدون حاشیه و بهره‌ برداری‌های سیاسی صورت بگیرد.» موسوی در ارتباط با پیشنهاد کمک آمریکا به ایران اظهار کرد که شهروندان آمریکایی برای دریافت این کمک‌ها «اولی‌تر» بوده و «میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا پول مراجعه به دکتر ندارند.»
 


کد مطلب: 207355

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/207355/پمپئو-اهداف-ایران-تلاش-رفع-تحریم-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir