به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۰ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۰۷۳۵۷

روحانی: خود را برای زندگی با کرونا آماده کنیم

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: ما در کنار همه سختی‌هایی که در ماجرای کرونا کشیدیم به یک وحدت و انسجام و همدلی رسیدیم و امروز یک سرمایه اجتماعی پیدا کردیم و این سرمایه اجتماعی به نفع همه است و باید همه تلاش کنیم این سرمایه اجتماعی حفظ شود.  
روحانی: خود را برای زندگی با کرونا آماده کنیم
حسن روحانی امروز در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز میلاد قمر بنی هاشم(ع) و روز جانباز گفت: امیدوارم از فرصت معنوی  این ایام که ایام میلاد شعبانیه است و روز بعد هم میلاد امام سجاد(ع) را داریم، برای توجه بیشتر به خداوند و معنویت استفاده و از همه خادمان کشور به خوبی تجلیل کنیم. وی افزود: می‌خواهم در این فرصت از مردم عزیز و بزرگواری که در این ایام تحمل کردند و به دستوراتی که مسئولین بهداشتی کشور داشتند و به توصیه‌ها توجه کردند و همچنین گروهی که برای زندگی مردم و تأمین مایحتاج عمومی مردم همه توان خودشان را بکار بردند، سپاسگزاری و تشکر کنم.
رئیس جمهور تصریح کرد: در کشور ما اصل اول در شرایط فعلی سلامت مردم است؛ باید از بخش بهداشت و درمان و همه سربازان مقدم این خط، یعنی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی تقدیر و تشکر و  از آنها حمایت کنیم؛ دولت با همه توان حامی اینها خواهد بود؛ نیازمندی‌ها، تجهیزات، هر آنچه در داخل و خارج باید تأمین شود، ما این حمایت صد در صد را از بخش بهداشت و درمان داریم. وی ادامه داد:‌ دیروز یک جلسه ویدئو کنفرانسی بسیار خوبی با حدود ۳۰ نفر از متخصصین و پزشکان عالی‌رتبه کشور در بخش‌های مختلف عفونی، ویروس، در بخش‌های دیگر پزشکی که با این بیماری جدید و ویروس کرونا مرتبط می‌شود داشتیم و بحث‌های خوبی کردیم و خوشبختانه نظرات بسیار بهم نزدیک است و یک جور فکر می‌شود.
وی گفت: در سوالاتی که از این عزیزان داشتم همه آنها قبول داشتند که این یک موضوع غافلگیرکننده برای جهان بود؛ یعنی هیچ کس در دنیا، هیچ مرجع علمی و پزشکی در سال‌های پیش، پیش‌بینی نمی‌کردند که در این روزها با یک بیماری مسری مهاجم اینچنینی مواجه شویم که بتواند در یک زمان کوتاهی همه سطح جهان را شامل شود و همه را مبتلا کند. روحانی تصریح کرد: بعضی از متخصصین در جلسه دیروز می‌گفتند، شبیه این ۱۴۰ سال پیش بوده؛ اما از ۱۴۰ سال پیش تاکنون یک چنین  بیماری مسری که به این صورت عالمگیر بوده و در این حد قدرت سرایت داشته باشد و بتواند همه ارکان جامعه را از سیاست، اقتصاد و روابط اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد، نداشتیم و این اولین بار بعد از گذشت بیش از یک قرن است که با این حادثه مواجه می‌شویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: از همه این متخصصان پرسیدیم که در ماجرای کرونا در ایران کجای داستان هستیم؟ آیا ما از نقطه پیک و اوج عبور کردیم و در نقطه‌ای هستیم که به سمت شرایط بهتر حرکت می‌کنیم؟ پاسخ دوستانی که صحبت کردند این بود که در بعضی استان‌ها بله، از پیک عبور کردیم و در شیب پایین قرار گرفتیم، اما در بعضی استان‌ها هنوز نمی‌توانیم با اطمینان صحبت کنیم؛ برخی از آنها می‌گفتند باید منتظر پایان تعطیلات عید نوروز باشیم و بعد قضاوت کنیم که در چه وضعیتی هستیم.
وی افزود: اما یک نکته بسیار مهمی بود که چون مورد اتفاق همه بود می‌خواهم خدمت مردم عزیز کشورمان بگویم؛ و آن اینکه ماجرای کرونا این نیست که مثلاً یک هفته و یا  ۱۰ روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا در ایران نباشد. این ویروسی که آمده و وارد جامعه شده، ممکن است یک سال یا دو سال دیگر باشد؛ منتها باید شرایط جامعه را برای نوعی مواجه شدن با این ویروسی که شرایط‌اش ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه در برابر این ویروس قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها توانمند می‌شود، قابل تحمل کنیم. یکی از پزشکان مثالی می‌زد و می‌گفت این هم مثل آنفلوآنزایی است که هست، می‌رود و بعد می‌آید، اوج می‌گیرد و تمام می‌شود و دو مرتبه می‌آید. بنابراین باید خودمان را برای زندگی با یک چنین ویروس تا زمانی که معالجه قطعی و یا واکسن قطعی برای آن پیدا شود که هیچ‌کدام اینها تا امروز هنوز نشده است، آماده کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: بنابراین تلاش‌ها باید برای این باشد که نگذاریم یک مرتبه در یک استان، شهر و جامعه‌ای یک اوج و پیک پیش روی ما قرار بگیرد که دستگاه درمان را با اضطراب و مشکل مواجه کند؛ شرایط را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان بتواند اینها را درمان کند و به تدریج از این مسأله عبور کنیم. روحانی و با بیان اینکه  از همه می‌خواهم کمک کنند، تصریح کرد: در کنار این همه سختی و رنج یک وحدت و انسجام ایجاد شد و نباید بگذاریم این همدلی و وحدت از بین برود. ما امروز یک سرمایه اجتماعی پیدا کردیم و این سرمایه اجتماعی به نفع همه است و باید همه تلاش کنیم این سرمایه اجتماعی حفظ شود.
برچسب ها: حسن روحانی