کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلخ و شیرین تکواندو در ۹۸

11 فروردين 1399 ساعت 9:36

گروه ورزشی: تکواندوی ایران با کسب ۲ سهمیه المپیک مردان در سال ۱۳۹۸ و امیدواری برای کسب سهمیه توسط بانوان در رقابت های گزینشی، امید زیادی به کسب موفقیت در در المپیک توکیو دارد، ماموریتی سخت که نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان ورزش به این رشته پرافتخار است.


به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۸ با اتفاقات تلخ و شیرین برای تکواندوی ایران همراه بود، مهاجرت کیمیا علیزاده و مهدی خدابخشی و از دست رفتن سهمیه المپیک برای سجاد مردانی از جمله اتفاقات تلخ تکواندو در سال گذشته بود اما کسب دو سهمیه با ارزش المپیک توسط آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی از موفقیت های بزرگ تکواندو در سال گذشته بود؛ ۲ چهره با آتیه و جوان تکواندوی ایران که امید زیادی به افتخارآفرینی آن‌ها در توکیو می رود.
اردیبهشت ۹۸ برای تکواندوی ایران با کارشکنی و رفتار غیرحرفه ای انگلیسی ها و از دست رفتن فرصت حضور ۲ نماینده ایران در مسابقات قهرمانی جهان بدلیل عدم صدور ویزا همراه بود، اما میرهاشم حسینی تکواندوکار با آتیه ایران دست از تلاش برنداشت و با نمایشی خیره کننده در رویدادهای کسب سهمیه، امتیاز از دست رفته رقابت های جهانی را جبران و در نهایت در ایستگاه پایانی در مسکو، مسافر توکیو شد.حسینی پس از اینکه شانس حضور در رقابت‌های جهانی را از دست داد، عزم خود را برای کسب سهمیه جزم کرد و توانست به نتایج درخشانی نیز برسد. وی ابتدا راهی گرندپری رم در ایتالیا شد و با کسب عنوان قهرمانی موفق به کسب ۴۰ امتیاز با ارزش رسید. وی سپس عازم یونیورسیاد دانشجویان جهان در ناپل ایتالیا شد که با ایستادن بر روی سکوی قهرمانی به ۲۰ امتیاز دیگر نیز رسید. وی سپس در رقابت‌های گرندپری چیبا در ژاپن نیز به مدال طلا رسید و ۴۰ امتیاز با ارزش دیگر به جمع اندوخته‌های خود اضافه کرد. وی سپس در صربستان بار دیگر طلایی شد و حتی حذف از رقابت های بلغارستان و روسیه نیز مانع قرار گرفتن میرهاشم در میان نفرات برتر رنکینگ و کسب سهمیه المپیک نشد.
آرمین هادی پور در وزن ۵۸- کیلوگرم نیز دیگر چهره المپیکی تکواندوی ایران بود که به همراه حسینی عازم توکیو خواهد شد.

اما سجاد مردانی در وزن ۸۰+ کیلوگرم علی رغم شایستگی در نهایت نتوانست پس از حضور در رقابت های گرندپری سهمیه المپیک را از طریق رنکینگ بدست بیاورد و پس از آن نیز در گرنداسلم چین ناکام بود تا مسافر توکیو نشود.اما در سال گذشته مهلا مومن زاده دختر ۱۷ ساله تکواندوی ایران در رقابت های جهانی منچستر خوش درخشید تا ۲ سال پس از کسب نخستین مدال نقره کیمیا علیزاده در جهان، اینبار مومن زاده تاریخ‌سازی کند. در این میان مهاجرت کیمیا علیزاده به اروپا یکی از اتفاقات تلخ ورزش ایران پس از پناهنده شدن سعید ملایی جودوکار تیم ملی به مغولستان بود.علیزاده در شرایطی که با مصدومیت‌های مداوم از شرایط ایده آل دور شده بود و شانسی برای کسب سهمیه المپیک نداشت، به اتفاق همسرش ابتدا راهی هلند و سپس آلمان شد و در مصاحبه با یکی از رسانه های آلمانی ابراز امیدواری کرد بتواند زیر پرچم این کشور در المپیک مبارزه کند.
این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می شد که طبق قوانین فدراسیون جهانی ۲ راه برای تغییر ملیت هر تکواندوکار وجود دارد. با توجه به اینکه وی پیش از این با پرچم ایران در مسابقات بین‌المللی شرکت کرده و آخرین بار هم در ترکیب تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۱۹ روی شیاپچانگ رفته، برای تغییر ملیت باید حداقل ۲ سال از آخرین مبارزه او زیر پرچم ایران بگذرد.کیمیا علیزاده در شرایطی که پس از کسب مدال المپیک به عنوان اولین بانوی مدال آور ورزش ایران در المپیک، از سوی مسئولان ورزش و فدراسیون تکواندو با حمایت های ویژه ای روبرو شده بود، ادعا کرد در ایران مورد بی مهری قرار گرفته است!اما اتفاق مهم دیگر برای تکواندوی ایران بازگشت هادی ساعی به عنوان مدیر فنی تیم ملی بود، ساعی پس از دعوت پولادگر و حل اختلافات به تکواندو بازگشت تا به موفقیت هر چه بیشتر تکواندو در المپیک ۲۰۲۰ کمک کند.عضویت مهدی خدابخشی دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۵ در تیم ملی صربستان دیگر اتفاق مهم سال گذشته بود.قهرمانی مقتدرانه دختران نونهال ونایب قهرمانی پسران در رقابت های جهانی از دیگر اتفاقات شیرین تکواندوی ایران در سال ۹۸ بود.تکواندوی بانوان ایران نیز که نتوانست از طریق رنکینگ صاحب سهمیه المپیک شود، خرداد ماه رقابت های گزینشی المپیک در قاره آسیا را پیش رو دارد و برای کسب ۲ سهمیه به میدان خواهد رفت.در ادامه اتفاقات مهم و نتایج تیم های ملی تکواندو در رقابت های ببین المللی را می خوانید:
۲۵ اردیبهشت: انگلیس به حسینی و ناظمی ویزا نداد!
با ادامه کارشکنی سفارت انگلیس برای صدور روادید تکواندوکاران ایران به منظور شرکت در مسابقات قهرمانی جهان، میرهاشم حسینی اصلی‌ترین بخت کسب مدال طلای جهان به همراه عرفان ناظمی دیگرملی‌پوش تکواندوی ایران حضور در این رویداد بزرگ را از دست دادند.
۲۶ اردیبهشت: مدال تاریخی مهلا مومن زاده درمنچستر
مهلا مؤمن زاده نماینده ۱۷ ساله و با آتیه وزن ۴۶- کیلوگرم تیم ملی بانوان ایران با درخشش در رقابت های جهانی منچستر انگلیس به مدال با ارزش نقره جهان رسید. پیش از این تنها کیمیا علیزاده با کسب یک مدال نقره رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ و یک مدال برنز رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵ در بخش بانوان موفق به کسب مدال جهانی تاریخ تکواندو بانوان ایران شده بود.
۲۹ اردیبهشت: ۲ نقره و یک برنز ایران در جهانی منچستر
تیم‌های ملی تکواندو مردان و زنان ایران با دو نقره سروش احمدی و مهلا مومن‌زاده و یک برنز آرمین هادی پور و حذف ۹ تکواندوکار دیگر به کار خود در رقابت‌های تکواندوی قهرمانی جهان ۲۰۱۹ پایان داد. حواشی بوجود آمده از سوی میزبان برای تیم ایران و عدم صدور ویزا برای دو ملی پوش تکواندوی ایران نقش بسزایی در عملکرد نمایدگان ایران داشت.
۱۸خرداد: انتقام میرهاشم در ایتالیا با شکست قهرمان المپیک
نماینده وزن ۶۸- کیلوگرم ایران پس از غیبت در رقابت‌های قهرمانی جهان بدلیل عدم صدور ویزا، در رقابت‌های گرندپری ایتالیا به مدال طلا رسید تا به سهمیه المپیک نزدیکتر شود. حسینی در دیدار نیمه نهایی با نمایشی مقتدرانه برابر شوای ژائو دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از چین با نتیجه قاطع ۱۷ بر ۷ پیروز شد و به فینال رسید.همچنین سجاد مردانی برنز گرفت اما آرمین هادی‌پور و سروش احمدی حذف شدند.
۲۱ تیر: کولاک ایران با ۵ طلای یونیورسیاد
تیم ملی تکواندو مردان ایران با ۴ طلای سروش احمدی، میرهاشم حسینی، آرمین هادی پور و امیرمحمد بخشی قاطعانه به عنوان قهرمانی رقابت‌های یونیورسیاد دانشجویان جهان در ایتالیا رسید. مردان ایران در بخش تیمی نیز با شکست رقبای خود بر سکوی نخست ایستاد اما تیم زنان ایران حذف شد و در بخش انفرادی تنها یک برنز گرفت. تیم‌های پومسه ایران نیز ۵ مدال برنز برای ایران به دست آوردند. تکواندو با درخشش در این رقابت‌ها به تنهایی ۵ طلا از مجموع ۷ طلای کاروان ورزشی ایران در ایتالیا را از آن خود کرد.
۳۱ تیر: قهرمانی قاطع نوجوانان دختر و پسر ایران در آسیا
در پایان دهمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی نوجوانان آسیا، تیم‌ملی تکواندو ایران در مجموع دختران و پسران با کسب ۱۰ مدال طلا، ۶ نقره، یک برنز و ۱۷۹ امتیاز مقتدرانه قهرمان قاره کهن شد.
۴ مرداد: یک طلا و ۲ نقره ایران در تورنمنت اردن
مردان ملی‌پوش تکواندو ایران با ترکیب آرمین هادی‌پور (وزن ۵۸- کیلوگرم)،  فرزان عاشورزاده (وزن ۶۳- کیلوگرم) و سجاد مردانی (۸۷+ کیلوگرم) به منظور ارتقاء امتیاز در سال پیش از بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و کسب سهمیه، در این رویداد حضور پیدا کرده بودند که در نهایت موفق به کسب یک مدال طلا (هادی پور) و ۲ نقره (عاشورزاه – مردانی) شدند.
۱۹ مرداد: قهرمانی مقتدرانه دختران نونهال ایران در جهان/ نایب قهرمانی پسران 
در پایان چهارمین دوره مسابقات قهرمانی نونهالان جهان، تیم‌ملی تکواندو ایران در بخش دختران توانست مقتدرانه با کسب ۶مدال طلا، یک نقره و ۸۱۸ امتیاز بر سکوی قهرمانی جهان را بایستند و پسران نیز با یک مدال طلا، یک نقره، ۴ برنز و ۲۸۷ امتیاز نایب قهرمان جهان شدند.
۲ شهریور: قهرمانی نماینده ایران در جام جهانی چین
هوگوپوشان دانشگاه آزاد به عنوان نماینده ایران موفق شدند با غلبه بر تمامی حریفان خود بر سکوی نخست جام جهانی ۲۰۱۹ در چین بایستند و کاپ قهرمانی را بالای سر ببرند. در بخش تیمی میکس نیز این تیم نایب قهرمان شد.
۱۱ شهریور: قهرمانی ایران در رقابت‌های هنرهای رزمی جهان
تیم‌ ملی تکواندو ایران در فینال این رقابت‌ها با نتیجه ۲۶ بر ۱۴ مقابل روسیه به برتری رسید و علاوه بر کسب عنوان قهرمانی، سهمیه حضور در مسابقات تیمی‌ آزمایشی بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ – توکیو را قطعی کرد.
۲۳ شهریور: گام بلند میرهاشم به سوی المپیک با طلای گردنپری ژاپن
در پایان رقابت‌های جودوی گرندپری ژاپن، میرهاشم حسینی با کسب مدال طلا به ۴۰ امتیاز با ارزش در راه کسب سهمیه المپیک دست یافتْ آرمین هادی‌پورنقره گرفت وسجاد مردانی نیز مدال برنز را از آن خود کرد. فرزان عاشورزاده وسعید رجبی نیزحذف شدند.
۲۴ مهر: کیمیا علیزاده در لیست ۱۰۰ زن تاثیرگذار جهان
بی بی سی ۱۰۰ زن تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی را معرفی کرد که در این بین نام کیمیا علیزاده اولین مدال آور بانوی تاریخ ورزش ایران در المپیک نیز در آن دیده می‌شود. 
۲۸ مهر: کار تکواندو سخت شد
در ادامه حضورنمایندگان ایران در رقابت های بین المللی برای افزایش امتیاز سهمیه المپیک آرمین هادی پور و سروش احمدی به مدال برنز رقابت‌های گرندپری بلغارستان رسیدند اما میرهاشم حسینیْ سجاد مردانی و سعید رجبی از دور رقابت‌ها حذف شدند.با توجه به نتایج بدست آمده در گرندپری بلغارستان و حذف ۳ نماینده ایران، کار کسب ۳ سهمیه‌ المپیک برای ایران بیش از پیش سخت شد تا کار به تورنمنت نهایی کسب سهمیه در روسیه کشیده شود.
۵ آبان: میرهاشم به المپیک نزدیک شد
در پایان رقابت‌های بین‌المللی صربستان، ایران با کسب دو مدال طلای سروش احمدی و میرهاشم حسینی، یک نقره هادی پور و سه برنز عاشورزاده، مردانی و رجبی، عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد. این رده‌بندی بر اساس مجموع تیمی مردان و زنان محاسبه شد. تیم ملی تکواندو ایران در این رقابت ها تنها در بخش مردان نماینده داشت.
۱۲ آبان: دست خالی بانوان ایران در گرنداسلم چین
مهلا مومن زاده، کوثر اساسه، کیمیا همتی، ملیکا میرحسینی و یلدا ولی نژاد نمایندگان تکواندو ایران در رقابتهای گرنداسلم چین با شکست مقابل رقبایشان از رسیدن به مدال بازماندند. همچنین تینا مدانلو و بیتا صنعتی در وزن ۵۷- کیلوگرم به عنوان نمایندگان ایران به صورت شخصی در این رویداد حضور پیدا کرده بودند که از کسب مدال بازماندند.
۱۴ آبان: خدابخشی به عضویت صربستان درآمد
مهدی خدابخشی دارنده مدال طلای ۲۰۱۵ جهان به عضویت تیم ملی صربستان درآمد. 
۱۹ آبان: برنز مردانی در کرواسی
در پایان تورنمنت بین‌المللی تکواندو در کرواسی، سجاد مردانی بر سکوی سومی ایستاد و فرزان عاشورزاده در یک قدمی کسب مدال به‌دلیل آسیب‌دیدگی از ادامه رقابت‌ها انصراف داد.
۱۵ آذر: هادی‌پور اولین المپیکی تکواندو شد
نماینده وزن ۵۸- کیلوگرم ایران با راهیابی به دیدار نیمه نهایی رقابت های گرندپری مسکو به عنوان ایستگاه پایانی کسب سهمیه از طریق رنکینگ، موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد.
*کار بزرگ میرهاشم با کسب دومین سهمیه المپیک
میرهاشم حسینی نیز دیگر تکواندوکار شایسته ایران بودکه علی‌رغم از دست دادن امتیاز سهمیه المپیک پس از  غیبت در رقابت های جهانی، در تورنمنت های بین‌المللی خوش درخشید و در نهایت از طریق رنکینگ دومین سهمیه المپیک را برای ایران بدست آورد. حسینی در ایستگاه پایانی درمسکو از رسیدن به مدال بازماند اما در نهایت موفق به کسب سهمیه المپیک شد.
۱۶ آذر: مردانی کولاک کرد اما به المپیک نرسید
سجاد مردانی نماینده شایسته وزن ۸۰+ کیلوگرم تکواندوی ایران در فینال رقابت‌های گرندپری مسکو مقابل حریف کره‌ای تن به شکست داد و از رسیدن به سهمیه المپیک از طریق رنکینگ بازماند. وی پیش از رسیدن به فینال رافائل آلبا دارنده مدال طلای جهان ۲۰۱۹ از کوبا و رادیک عیسی یف دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ از آذربایجان را شکست داد.
۲۸ آذر: رویای المپیک سجاد بر باد رفت
سجاد مردانی پس از ناکامی از کسب سهمیه المپیک از طریق رنکینگ، عازم چین شد تا در رقابت‌های گرنداسلم ووشی به عنوان آخرین فرصت خود برای کسب سهمیه المپیک به میدان برود اما با شکست در گام نخست از دور مسابقات کنار رفت تا رویای کسب سهمیه سوم المپیک برای ایران بر باد برود.
۱۱ دی: ساعی از پولادگر حکم گرفت
سرانجام پس از کش وقوس‌های فراوان،پولادگر و ساعی اختلافات کهنه را کنار گذاشتند و باب همکاری با یکدیگر را باز کردند. طی حکمی از سوی سید محمد پولادگر رییس فدراسیون تکواندو ، هادی ساعی قهرمان المپیک و جهان به عنوان مدیر فنی تیم‌ملی تکواندو مردان ایران انتخاب شد و ساعی نیز از حل اختلافات با پولادگر خبر داد.
۱۸ دی: شوک به تکواندو/ کیمیا علیزاده مهاجرت کرد
کیمیا علیزاده اولین مدال آور ورزش بانوان ایران در المپیک به همراه همسر خود راهی هلند شد و اعلام شد وی دیگر قصد ندارد برای ایران مبارزه کند. مهاجرت او در حالی بود که وی مدت‌ها با داشتن آسیب‌دیدگی‌های مداوم از شرایط ایده آل دور بود و عملا شانسی برای رسیدن به المپیک نداشت، وی سپس به آلمان رفت و ابراز علاقه کرد زیر پرچم این کشور مبارزه کند. 
۲۶ بهمن: لغو تکواندوی قهرمانی آسیا
رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا به‌دلیل نگرانی‌ها از افزایش شیوع ویروس کرونا که قرار بود از دهم اسفند در بیروت، پایتخت لبنان برگزار شود، لغو شد. این رقابت‌ها قرار است هفته پایانی اردیبهشت ماه در بیروت برگزار شود.
۲ اسفند: اردن فرصتی برای المپیکی شدن بانوان
فدراسیون جهانی تکواندو با لغو میزبانی چین از رقابت‌های انتخابی المپیک در قاره آسیا، اردن را به عنوان میزبان این مسابقات معرفی کرد. این مسابقات قرار است خرداد ماه برگزار شود و بانوان ایران که نتوانستند از طریق رنکینگ سهمیه بگیرند، برای کسب ۲ سهمیه المپیک عازم این رقابت ها می‌شوند.
۲۰ اسفند: لغو میزبانی ایران از ۳ رویداد بین المللی
میزبانی ایران از ۳ رویداد بین المللی تکواندو بدلیل شیوع کرونا که قرار بود از ۲۸ فروردین ماه به میزبانی کیش برگزار شود، لغو شد.


کد مطلب: 207430

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/207430/تلخ-شیرین-تکواندو-۹۸

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir