به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۲۰۷۴۵۱

انقلاب تابستانی در انتظار بارسلونا

گروه ورزشی: بارسلونا برای فصل آینده تغییرات زیادی را تجربه خواهد کرد تا دوباره به روزهای خوبش برگردد.
انقلاب تابستانی در انتظار بارسلونا
سال ها از دورانی که بارسلونا با پپ گواردیولا در فوتبال اروپا آقایی می کرد گذشته است. دورانی که آن ها در یک فصل 6 جام را هم مال خود می کردند و در لالیگا حتی رئال مادرید هم حریف آن ها نبود. حالا حدود 10 سال از آن ایام می گذرد و بارسلونا دیگر نشانی از آن تیم قدرتمند و بی حریف ندارد. مقابله با آن ها آسان شده و حذف شدن هایشان از لیگ قهرمانان و جام حذفی دیگر اتفاق غیرمنتظره ای نیست.بارسلونا بعد از رفتن گواردیولا دوران های متفاوتی را پشت سر گذاشته. با لوییز انریکه دوباره به قله فوتبال اروپا و جهان رسید و با مربیانی نظیر تاتا مارتینو هم روزهای تاریکی را پشت سر گذاشت و حالا هم نیمکتش در میانه فصل و در شرایطی که از کوپا دل ری حذف شده و در لالیگا و لیگ قهرمانان هم مشکلات زیادی دارد از ارنستو والورده به کیکه ستینی رسیده که تا روز قبل پذیرش هدایت بارسلونا در مزرعه اش با گاوها سر و کله می زد.
روزهای پایانی نسل طلایی
بارسلونای 2009 قطعا فوق العاده ترین تیم سال های اخیر فوتبال جهان بوده است. تیمی که حول محور بازیکنانی مثل جرارد پیکه،کارلوس پویول،بوسکتس،ژاوی،اینیستا و مسی شکل گرفت. شرایط اما پس از حدود یک دهه کاملا تغییر کرده است. تعدادی از این بازیکنان از فوتبال کنار رفته اند و بوسکتس و پیکه هم به دلیل افزایش سن،دیگر آن چابکی و کیفیت سابق را ندارند و همین مسئله باعث می شود تا بارسلونا در تابستان پیش رو به فکر پیدا کردن جانشین برای آن ها باشد. لیونل مسی شاید تنها بازیکنی باشد که از نسل طلایی بارسلونا هنوز در اوج است اما نبود بازیکنانی تاثیر گذار پشت سر او و در خط حمله به ویژه پس از رفتن نیمار و مصدومیت سوارز،مسی را هم با افت قابل توجهی مواجه کرده است.
وقتی "بدتر" جانشین "بد" می‌شود
ارنستو والورده در دو سال و نیمی که هدایت بارسلونا را برعهده داشت هیچوقت نتوانست رضایت هواداران بارسا را کسب کند. آن ها علی رغم اینکه دو بار لالیگا را بردند در لیگ قهرمانان ناکامی های تلخی را تجربه کردند و جدای از بحث نتیجه گیری از لحاظ سبک بازی هم خبری از فوتبال مالکانه و هجومی همیشگی نبود و همین هواداران بارسا را از تیم والورده عصبانی می کرد. در نهایت باخت به اتلتیکومادرید در سوپرجام این فصل بهانه ای شد برای برکناری والورده. برکناری ای که البته نفع زیادی برای بارسلونا نداشت چرا که هیچ گزینه مطرح و کارنامه داری حاضر نشد در مقطع فعلی هدایت آبی اناری ها برعهده بگیرد و همین باعث شد تا مدیران این باشگاه به سراغ کیکه ستین بروند.سرمربی سابق رئال بتیس که هیچ رزومه قابل دفاعی نداشت و صرفا بخاطر نبودن خالی نبودن نیمکت سر از بارسلونا درآورد و هرگز نتوانسته است تا برای بارسلونای پس از والورده روزهای خوبی را رقم بزند.لیونل مسی شاید تنها بازیکنی باشد که از نسل طلایی بارسلونا هنوز در اوج است اما نبود بازیکنانی تاثیر گذار پشت سر او و در خط حمله به ویژه پس از رفتن نیمار و مصدومیت سوارز،مسی را هم با افت قابل توجهی مواجه کرده است.
تعویق یورو 2020؛ بدشانسی بزرگ بارسا
بارسلونا پس از والورده دو گزینه مهم را مد نظر داشت. یکی ژاوی هرناندز بود که حاضر نشد در نیم فصل سرمربی بارسلونا شود و گفت که فقط در شرایطی به نیوکمپ باز می گردد که پروژه ای جدید را از ابتدا آغاز کند. گزینه دیگر هم رونالد کومان هلندی بود که مذاکره با بارسلونا را به بعد از یورو 2020 و سرمربیگری هلند در این رقابت ها موکول کرد. رقابت هایی که حالا یک سال به تاخیر افتاده و در تابستان پیش رو برگزار نخواهد شد.همین باعث می شود که احتمالا رونالد کومان برای فصل بعد در دسترس آبی اناری ها نباشد و با این اوصاف ژاوی که تجربه کمتری نسبت کومان دارد تنها گزینه در دسترس کاتالان ها برای جانشینی احتمالی ستین خواهد بود.البته از طرفی دیگر مدیران بارسا چندان اعتمادی به ژاوی کم تجربه ندارند و شاید برای فصل آینده باز هم ترجیح بدهند به ستین اعتماد کنند و به سراغ سرمربی فعلی السد قطر نروند.
شکست در نقل و انتقالات با انقلاب تابستانی جبران می‌شود؟
بارسلونا در تابستان 2019 یکی از ضعیف ترین عملکردهای خود در بازار نقل و انتقالات را به جای گذاشت. نه خبری از بازگشت نیمار بود و نه ستاره هایی مثل رودری و دلیخت به نیوکمپ آمدند و نه خرید های جدید مثل دیانگ و گریزمان توانستند عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند. همچنین کوتینیو و مالکوم هم که دو ستاره برزیلی بارسلونا بودند این تیم را ترک کردند. مجموع این اتفاقات باعث شد تا بارسلونا نتواند تیم خوبی را برای فصل جاری آماده کند و میانگین سنی این تیم هم با حضور بازیکنانی مثل پیکه،اومتیتی،آلبا،بوسکتس،ویدال،راکیتیچ و سوارز بالا رفته است. موردی که حالا بارسایی ها را بر آن داشته تا برای فصل آتی به فکر یک انقلاب اساسی در ترکیب و البته سبک بازی خود باشند. آن ها احتمالا یک سرمربی از جنس بارسلونا را به نیمکت خود برخواهند گرداند و با جوانگرایی و میدان دادن به بازیکنانی از آکادمی این تیم مثل ریکی پویگ،کارلوس آلنیا و آنسو فاتی و همچنین خرید ستاره هایی مثل لائوتارو مارتینز،نیمار،آداما ترائوره و بازیکنانی دیگر به بازسازی تیم خود بپردازند. همچنین بازیکنانی مثل آرتورو ویدال،ایوان راکیتیچ و اومتیتی هم به احتمال فراوان دیگر جایی در نیوکمپ نخواهند داشت و در پروژه انقلاب تابستانی بارسا قربانی خواهند شد. انقلابی که می تواند یک بار دیگر شکوه از دست رفته بارسا را برای این تیم بازیابی کند.
برچسب ها: بارسلونا