کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساکنان ووهان: بیش ۴۰ هزار نفر بر اثر کرونا جان خود را در این ایالت از دست داده‌اند

آخرین آمار كرونا در جهان؛ احتمال جان باختن ۲۰۰ هزار آمریکایی

11 فروردين 1399 ساعت 14:32


گروه بین‌الملل: شمار جان‌باختگان رسمی (بر اساس آمار دولت‌ها) بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در کشورهای جهان تا به امروز از ۳۳ هزار و شمار مبتلایان از ۷۲۲ هزار نفر فراتر رفته است. این در حالی است که کشورهای مختلف برای مقابله با شیوع ویروس راهکارهای متفاوتی را دنبال می کنند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش از این از بازگشت به وضعیت عادی در این کشور در زمان عید پاک سخن گفته بود روز یکشنبه دستورالعمل رعایت فاصله اجتماعی در ایالات متحده را تا روز ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) تمدید کرد. اما، ژائیر بولسونارو، همتای برزیلی وی ضمن انتقاد از سیاست قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا روز یکشنبه ویدئویی از حضور خود در میان هوادارانش بدون رعایت فاصله اجتماعی را در این کشور ۲۰۰ میلیون نفری در شبکه اجتماعی توئیتر به اشتراک گذاشت.

ساکنان ووهان:
بیش ۴۰ هزار نفر بر اثر ویروس کرونا جان خود را در این ایالت از دست داده‌اند
رادیو آسیای آزاد (RFA) گزارش داد: تخمین‌ها میزان مرگ و میر در ایالت ووهان را بسیار بالاتر از آمار رسمی نشان میدهد. به گفته ‏ساکنان ووهان بیش از چهل هزار نفر در ووهان چین بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست دادند و تعداد رسمی ۲۵۳۵ نفر اعلام شده از سوی دولت چین صحت ندارد. آنها می‌گویند: مقامات چین نسبت به هرگونه صحبت درباره تعداد واقعی مرگ و میر در ووهان بر اثر کرونا حساس هستند.

آخرین آمار جهانی بیماری همه گیر «کووید ۱۹»
ایالات متحده تاکنون با ثبت ۲۴۸۵ مورد مرگ و بیش از ۱۴۰ هزار مورد ابتلا به این ویروس شاهد بیشترین موارد ابتلا در میان کشورهای جهان بوده است. اما بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا، با ۱۰۷۷۹ مورد، در ایتالیا ثبت شده است. در این کشور و تا به امروز ۹۷۶۸۹ نفر به این ویروس آلوده شده اند. در چین، اولین کانون شیوع ویروس جدید کرونا، تاکنون ۳۳۰۴ نفر قربانی بیماری «کووید ۱۹» و ۸۱۴۷۰ نفر مبتلا شده‌اند. در اسپانیا شمار مبتلایان ۸۰۱۱۰ نفر و شمار جان باختگان ۶۸۰۳ نفر است. در آلمان که تست ابتلا به کرونا به شکلی گسترده تر از دیگر کشورهای اروپایی انجام می شود ۶۲۴۳۵ نفر به این ویروس مبتلا شده و ۵۴۱ نفر جان باخته‌اند. فرانسه که ظرفیت انجام تست کمتری از آلمان دارد تاکنون از ابتلای ۴۰۱۷۴ نفر و مرگ ۲۶۰۶ نفر خبر داده است. شمار کل جان باختگان در ایران ۲۶۴۰ نفر و تعداد مبتلایان به طور رسمی ۳۸۳۰۹ نفر اعلام شده است. در بریتانیا تاکنون ۱۹۵۲۲ نفر ار جمله بوریس جانسون، نخست وزیر و شاهزاده چارلز، ولیعهد این کشور به ویروس جدید کرونا مبتلا شده و ۱۲۲۸ نفر جان باخته‌اند.

خیابان‌های خلوت مسکو در اولین روز قرنطینه
قرنطینه مسکو، پایتخت روسیه در حالی روز دوشنبه آغاز شد که میخائیل میشوستین، نخست وزیر هشدار داده است که دیگر مناطق این کشور نیز باید برای تدابیر مشابه آماده شوند. سرگئی سابیانین، شهردار مسکو هم اعلام کرده است که ساکنان این شهر جز برای حضور در محل کار، خرید ضروری و مراجعه به مراکز درمانی اجازه خروج از خانه را ندارند. بنا به اعلام شهردار مسکو شهروندان همچنین می توانند سگ های خود را تا فاصله ۱۰۰ متری منازل شان در خیابان بگردانند. تاکنون ۱۵۳۴ نفر در روسیه به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند. این در حالی است که هشت نفر نیز در این کشور به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» جان خود را از دست داده اند.

آلمان مدل کره جنوبی را برای مقابله با شیوع کرونا دنبال می‌کند
دولت آلمان برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور راهبرد کره جنوبی را که از آن به عنوان الگویی برای مبارزه با بیماری «کووید ۱۹» یاد می شود دنبال می کند. هدف اصلی در این راهبرد شناسایی زودهنگام مبتلایان است تا آنها پیش از آنکه ویروس کرونا را به افراد دیگر منتقل کنند قرنطینه شوند. آلمان در همین راستا هم اکنون هر هفته ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تست کرونا انجام می دهد. این راهبرد دولت آلمان می تواند مانع از مراجعه گسترده مبتلایان به بیمارستان ها و در نهایت کمبود امکانات درمانی از جمله دستگاه های تنفس مصنوعی شود. ظرفیت انجام تست کرونا در آلمان هم اکنون در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است. امری که به این کشور امکان داده است تا الگوی کره جنوبی را دنبال کند. رسانه های آلمان گزارش داده اند که دولت آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور در نظر دارد تا ظرفیت تست کرونای این کشور را بار هم افزایش دهد. یکی از اسناد وزارت کشور آلمان نشان می دهد که دولت این کشور در نظر دارد ظرفیت تست کرونا را به روزانه ۲۰۰ هزار مورد برساند.

روند انتقال بیماران در فرانسه تسریع می‌شود
دولت فرانسه قصد دارد روز دوشنبه روند انتقال بیماران مبتلا به کرونا از شرق این کشور به دیگر مناطق را تسریع کند. بیماری «کووید ۱۹» در شرق فرانسه و در نزدیکی مرز با آلمان بیش از دیگر مناطق شیوع یافته است. امری که باعث شده است بیمارستان های شرق فرانسه برای رسیدگی به بیماران با مشکل روبرو شوند. یک هواپیمای نظامی آلمان و چند بالگرد ارتش فرانسه روز یکشنبه شماری از بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا را به آلمان منتقل کردند. یک قطار سریع السیر مجهز به امکانات پزشکی نیز شماری از بیماران را روز یکشنبه به بیمارستان های منطقه «نوول اکیتن» در جنوب غربی فرانسه منتقل کرد. بیش از ۱۹۳۰۰ نفر تا روز یکشنبه به دلیل ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در فرانسه بستری شده بودند. تعداد کل مبتلایان در این کشور نیز از ۴۰ هزار نفر فراتر رفته است. از این تعداد ۲۶۰۶ نفر از جمله یکی از وزاری سابق جان خود را از دست داده اند.

احتمال مرگ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار آمریكایی

رئیس‌جمهور ایالات متحده محدودیت‌ها و مقررات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشورش را تا آخر ماه آوریل، یعنی یک ماه دیگر تمدید کرد. دونالد ترامپ روز دهم فروردین در جریان کنفرانس خبری در پیوند با شیوع ویروس کرونای جدید، در واشینگتن به خبرنگاران گفت «انتظار می‌رود اوج شیوع بیماری و شمار جان‌باختگان دو هفته دیگر باشد». او افزوده «هیچ چیزی بدتر از اعلام پیروزی، پیش از آ‌نکه پیروز واقعا به دست بیاید، نیست». رئیس‌جمهوری آمریکا خطاب به هم‌وطنان خود گفته «هرچه اقدامات شما بهتر باشد، این کابوس زودتر به پایان می‌رسد». این سخنان و تمدید مقررات در روزی مطرح شده که شمار موارد ابتلا در آمریکا به ۱۴۱ هزار و شمار جان باختگان به ۲۴۶۰ نفر رسیده‌است.
در همین حال، آنتونی فاوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا، هشدار داد که کووید-۱۹، بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید، ممکن است جان ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر را در این کشور بگیرد. مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا روز یک‌شنبه به شبکه سی‌ان‌ان گفته است «این خود ویروس است که تعیین می‌کند جدول زمانی‌اش چطور باشد. کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تاثیر آن را کمتر کنیم، اما در نهایت بستگی به خود ویروس دارد». وی سپس اضافه کرد، بر اساس آن‌چه مشاهده می‌کند، شمار قربانیان این ویروس در آمریکا می‌تواند ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر باشد. فاوچی بارها خواستار اجرای اصل فاصله‌گیری فیزیکی مردم از یکدیگر در برهه کنونی شده است. او تاکید کرد که ویروس کرونا برای هفته‌های متمادی در آمریکا مسئله‌ساز خواهد بود و چیزی نیست که فردا یا هفته آینده حل‌وفصل شود. او عنوان کرد: «همان‌طور که بارها گفته‌ام، این خود ویروس است که تعیین می‌کند جدول زمانی‌اش چطور باشد. کاری که می‌توانیم بکنیم این است که تاثیر آن را کمتر کنیم، اما در نهایت بستگی به خود ویروس دارد».

توئیتر ۲ توئیت بولسونارو را به دلیل «زیر سوال بردن» قرنطینه حذف کرد
شبکه اجتماعی توئیتر روز یکشنبه دو توئیت ژائیر بولسونارو، ٰرئیس جمهوری برزیل علیه سیاست قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا را حذف کرد. توئیتر اعلام کرد که توئیت های منتشر شده از سوی رئیس جمهوری برزیل «خلاف مقررات» این شبکه اجتماعی بوده است. ژائیر بولسونارو در ویدئوهایی که به همراه توئیت های خود منتشر کرده بود در حال ملاقات با هواداران خود در برازیلیا، پایتخت این کشور دیده می شد. رئیس جمهوری برزیل از بیماری «کووید ۱۹» به عنوان یک «آنفلوانزای مختصر» یاد کرده است. این در حالی است که وزیر بهداشت برزیل بر اهمیت قرنطینه در مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا تاکید کرده است.
شبکه اجتماعی توئیتر در بیانیه ای اعلام کرده است که با انتشار مطالبی که «سلامت عمومی» را به خطر بیاندازد و احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد مقابله خواهد کرد. نوع جدید ویروس کرونا تاکنون جان ۱۳۶ نفر را در برزیل گرفته است.

گوایدو خواستار تشکیل دولت وحدت ملی در ونزوئلا شد
خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس جمهور خودخوانده این کشور به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا خواستار تشکیل «دولت اضطراری» در این کشور شد. به گفته وی مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و شماری از اعضای حزب حاکم سوسیالیست باید در «دولت اضطراری» حضور داشته باشند.
خوان گوایدو تاکید کرد که تشکیل دولت وحدت ملی در ونزوئلا می تواند به دریافت کمک های خارجی برای مقابله با شیوع نوع جدید ویروس کرونا کمک کند. بیماری همه گیر «کووید ۱۹» تا روز یکشنبه جان سه نفر را در ونزوئلا گرفت. این در حالی است که ۱۲۹ مورد ابتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور آمریکای جنوبی به ثبت رسیده است.

دوره قرنطینه در آرژانتین تمدید شد
آلبرتو فرناندز، رئیس جمهوری آرژانتین روز یکشنبه اعلام کرد که دوره قرنطینه در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا تا میانه ماه آوریل (اواخر فروردین) تمدید می شود. اجرای قرنطینه در آرژانتین باعث شده است که خیابان ها به شکل کم سابقه ای خلوت شود. آرژانتینی ها هم اکنون جز برای خریدهای ضروری و مراجعه به محل کار اجازه خروج از منازل شان را ندارند. به گفته رئیس جمهوری آرژانتین تمدید دوره قرنطینه در این کشور برای «تحت کنترل نگه داشتن انتقال ویروس» ضروری است. تاکنون ۸۲۰ نفر در آرژانتین به بیماری «کووید ۱۹» مبتلا شده اند. از این تعداد ۲۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

نگرانی از موج دوم شیوع کرونا در چین
یکی از مقامات مسئول در حوزه سلامت چین از احتمال بروز موج دوم شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور ابراز نگرانی کرد. می فنگ، سخنگوی کمیسیون ملی سلامت چین از افزایش شمار مبتلایانی خبر داد که از خارج وارد چین می شوند. به گفته وی با وجود «توقف» انتقال نوع جدید ویروس کرونا در داخل چین افزایش موارد ورود افراد مبتلا از خارج می تواند بار دیگر به شیوع این ویروس دامن بزند. به گفته سخنگوی کمیسیون ملی سلامت چین تاکنون ۶۹۳ فرد مبتلا به بیماری «کووید ۱۹» از خارج از چین وارد این کشور شده اند. امری که از نظر می فنگ باعث شده است احتمال بروز دور جدیدی از شیوع ویروس جدید کرونا «نسبتا زیاد» باشد.

دستیار نتانیاهو به کرونا مبتلا شد
مقامات اسرائیل روز دوشنبه اعلام کردند که تست کرونای یکی از دستیاران بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور مثبت بوده است. با این حال هنور مشخص نیست که نخست وزیر ۷۰ ساله اسرائیل تا چه حد با این دستیار خود در تماس بوده است. به گفته مقامات اسرائیل در شرایط به وجود آمده به دنبال تست مثبت دستیار بنیامین نتانیاهو مطلبق «دستورالعمل های وزارت بهداشت» عمل خواهد شد. بنا به دستورالعمل وزارت بهداشت اسرائیل افرادی که با یک فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا در تماس بوده اند باید ۱۴ روز قرنطینه شوند و تست کرونا بدهند. رسانه های اسرائیل گزارش داده اند که دستیار بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در جلسه پارلمان این کشور حضور داشته است. تاکنون ۴۲۴۷ نفر در اسرائیل به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۱۵ نفر جان خود را از دست داده اند. نخست وزیر اسرائیل قرار بود روز دوشنبه در جلسه ای برای بررسی احتمال اجرای قرنطینه سراسری در این کشور شرکت کند.

ثبت اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در سوریه
وزارت بهداشت سوریه از ثبت اولین مورد مرگ در این کشور جنگزده به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا خبر داد. کارکنان بهداشت و درمان سوریه بر این باور هستند که شمار مبتلایان به بیماری «کووید ۱۹» در این کشور بیشتر از ۹ موردی است که وزارت بهداشت این کشور اعلام کرده است. دولت سوریه برای مقابله با شیوع نوع جدید ویروس کرونا سیاست اجرای قرنطینه و منع عبور و مرور در طول شب را در پیش گرفته است.
سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای شیوع گسترده بیماری «کووید ۱۹» در سوریه به دلیل نظام درمانی ضعیف این کشور پس از نزدیک به یک دهه جنگ و کمبود امکانات پزشکی هشدار داده است. سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که سوریه «ظریفت محدودی» برای مقابله با شیوع این بیماری همه گیر دارد.

افزایش «سوال برانگیز» شمار مبتلایان در ژاپن پس از تعویق المپیک
در حالی که تا پیش از اعلام رسمی تعویق بازی های المپیک به نظر می رسید که ژاپن موفق به کنترل شیوع ویروس جدید کرونا شده اما در روزهای گذشته شمار مبتلایان در توکیو افزایش یافته است. فرماندار توکیو در همین راستا از مردم خواسته است تا در خانه های خود باقی بمانند. او همچنین از احتمال اجرای قرنطینه در پایتخت ژاپن سخن گفته است. افزایش ناگهانی شمار مبتلایان پس از اعلام تعویق بازی های المپیک تابستانی برای بسیاری از شهروندان و حتی تعدادی از نمایندگان پارلمان ژاپن «سوال برانگیز» شده است. آنها این احتمال را مطرح می کنند که دولت ژاپن برای جلوگیری از تعویق مسابقات المپیک آمار واقعی مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا را برای مدتی اعلام نکرده است.
 
بیماری «کووید ۱۹» به ۴۶ کشور آفریقایی رسید
مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها در آفریقا روز دوشنبه اعلام کرد که نزدیک به پنج هزار تن (۴۷۶۰ نفر) در ۴۶ کشور این قاره به ویروس جدید کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد ۱۴۶ نفر جان خود را از دست داده اند. کشور آفریقای جنوبی تاکنون شاهد بیشترین موارد ثبت ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا در قاره آفریقا بوده است. این در حالی است که احتمالا به دلیل کمبود امکانات آزمایشگاهی در آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای آفریقایی شمار مبتلایان بسیار بیش از ۴۷۶۰ نفر است. قرنطینه سراسری در زیمبابوه روز دوشنبه به مدت سه هفته آغاز شد. بسیاری از شهرهای آفریقا نیز برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا عملا تعطیل شده اند.

پیش بینی بیل گیتس از زمان نقطه اوج کرونا در آمریکا

بیل گیتس، بازرگان و کارآفرین آمریکایی و مؤسس شرکت مایکروسافت می‌گوید اگر قرنطینه در آمریکا نه ایالت به ایالت، بلکه به صورت کامل و در همه ایالت‌ها برقرار شود، این کشور تا اواخر ماه آوریل از نقطه اوج شیوع کرونا گذر خواهد کرد. بیل گیتس در یک گفتگوی تلویزیونی با انتقاد از سیاست مد نظر دولت فدرال آمریکا برای قرنطینه کردن تنها چند ایالت که کانون کرونا در این کشور هستند، گفت که این شیوه کمکی به مهار این بیماری همه‌گیر نخواهد کرد. گیتس با یادآوری سیاست چین در برقراری قرنطینه عمومی که به گفته او «ظرف ۶ هفته» منجر به عبور از نقطه اوج بحران در این کشور شد افزود: «اگر شرایط قرنطینه عمومی مشابهی در آمریکا برای تمام ایالت‌ها برقرار شود، ما نیز ظرف ۶ تا ۱۰ هفته از نقطه اوج شیوع کووید ۱۹ گذر خواهیم کرد.»
وی در پاسخ به پرسشی در مورد این که چرا باید ایالت‌هایی با شیوع کم نیز شامل قرنطینه شوند، گفت: «همان ایالت‌هایی هم که فرضا در آنها ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بیشتر مبتلا نشده‌اند، با این شرایط به زودی آمار نگران‌کننده‌ای خواهند داشت. آهنگ رشد آمار مبتلایان در آمریکا در حال حاضر حدود ۳۳ درصد است و در همان مناطق هم بالاتر خواهد رفت، بنابراین قرنطینه عمومی در همه ایالت‌ها باید اجرا شود.»


کد مطلب: 207550

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/207550/آخرین-آمار-كرونا-جهان-احتمال-جان-باختن-۲۰۰-هزار-آمریکایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir