به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۲ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۲۰۷۶۲۵

پایان خوش کاراته در سال ۹۸

گروه ورزشی: تیم های ملی کاراته مردان و زنان ایران سال ۹۸ را با حضور در ۱۱ مرحله فشرده رقابت های لیگ جهانی برای کسب سهمیه المپیک پشت سر گذاشتند، ماراتنی سنگین که در نهایت با کسب ۴ سهمیه المپیک از ۶ سهمیه ممکن، پایان خوشی را برای ورزش ایران در آخرین روزهای اسفند رقم زد.
پایان خوش کاراته در سال ۹۸
به گزارش ایسنا، رشته کاراته برای نخستین و شاید آخرین بار بطور رسمی وارد بازی های المپیک شد، فرصتی استثنایی برای کاراته ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر جهان.بدون شک کاراته سخت ترین و پرفشارترین رشته ورزشی برای کسب سهمیه های المپیک محسوب می شود، ماراتنی سخت و نفسگیر برای کاراته کاهای سراسر جهان برای کسب مجوز ورود به اامپیک از طریق رنکینگ.کاراته مردان و زنان ایران طی سال ۹۸ در مجموع در ۱۱ مرحله رقابت های لیگ جهانس در نقاط مختلف جهان حاضر شد که پایان آن نتیجه قابل قبول کسب ۲ سهمیه بهمن عسگری و سجاد گنج زاده در مردان و سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی در زنان بود.رقابت های لیگ جهانی مراکش نیز قرار بود به عنوان ایستگاه پایانی کسب سهمیه المپیک برگزار شود که شیوع ویروس کرونا مانع برگزاری آن شد تا رقابت های اتریش به عنوان میدان پایانی شمارش امتیازات مورد محاسبه قرار گیرد.کاراته در بازی های المپیک در ۳ وزن مردان و ۳ وزن زنان برگزار می شود و قرار بود امیر مهدی زاده و رزیتا علیپور در آخرین میدان کاراته کاهای بجامانده از المپیک، برای کسب سهمیه عازم مسابقات پاریس شوند که فعلا بدلیل شیوع ویروس کرونا، تکلیف هیچ مسابقه ورزشی در جهان مشخص نیست.
در ادامه مهمترین اتفاقات کاراته ایران و همچنین نتایج کاراته کاهای ایران در راه کسب سهمیه المپیک آمده است.
* نقش ویژه هروی و خوش قدم
به اذعان بسیاری از کارشناسان و همچنین ملی پوشان کاراته مردان ایران، سید شهرام هروی سرمربی موفق تیم ملی نقش ویژه ای در کسب موفقیت های کاراته در این مسیر سخت و دشوار داشته است. همچنین در تیم ملی بانوان نیز نقش ستاره موسوی و مخصوصا سمانه خوش قدم به عنوان سرمربیان تیم ملی غیر قابل انکار است.
۲۴ فروردین: حذف کاراته از المپیک۲۰۲۴
به دنبال حذف کاراته از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، این رشته در لیست اولیه از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین نیز کنار گذاشته شد.
۲۸ فروردین: لغو سفر تیم های پایه به قهرمانی آسیا
سفر تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و امید کاراته ایران به رقابت‌های قهرمانی آسیا بدلیل تامین نشدن منابع مالی لغو شد.
۱ اردیبهشت: گنج زاده تنها طلایی ایران در مراکش
تیم‌های ملی کاراته مردان و زنان ایران با یک مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز و حذف ۱۳ نماینده دیگر به کار خود در رقابتهای لیگ جهانی مراکش پایان دادند. سجاد گنج زاده تنها طلایی ایران در این رقابت ها بود.
۲۹ اردیبهشت:  ۶ طلای ایران در لیگ جهانی ترکیه
ایران با کسب ۶ مدال طلا و ۳ برنز عنوان قهرمانی دومین مرحله لیگ جهانی سری آ ترکیه را از آن خود کرد. بهمن عسگری، مهدی قراری زاده، صالح اباذری، طراوت خاکسار، حمیده عباسعلی و کاتای تیمی بانوان، ۶ مدال طلا برای ایران به ارمغان آوردند و خدابخشی، مسکینی و کاتای تیمی پسران هم برنز گرفتند.
۳ خرداد: اتفاق تلخ برای ملی پوش کاراته بانوان
فاطمه چالاکی ملی پوش قائمشهری کاراته ایران که چند مدال قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و لیگ جهانی را در کارنامه خود دارد بر اثر سانحه رانندگی بینایی چشم راست خود را از دست داد تا وداع تلخی با دنیای قهرمانی داشته باشد.
۱۶ خرداد: درگذشت قهرمان المپیک جوانان در سانحه رانندگی
نوید محمدی، دارنده مدال طلای المپیک جوانان بر اثر سانحه تصادف رانندگی در شیراز درگذشت.
۱۹ خرداد: گنج زاده باز هم گل کاشت
در پایان رقابت‌های کاراته‌وان چین، نمایندگان ایران صاحب یک مدال طلا، ۳ نقره و ۴ برنز شدند. سجاد گنج‌زاده با شکست صالح اباذری در فینال، تنها طلایی کاروان پرتعداد ایران در این رقابت‌ها بود.
۲ تیر: نمایش ضعیف در کانادا
در پایان رقابت‌های لیگ جهانی سری آ کاراته در کانادا، سجاد گنج‌زاده و حمیده عباسعلی برنز گرفتند و ۴ نماینده دیگر ایران نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
۳۰ تیر:نایب قهرمانی کاراته ایران در آسیا
تیم کاراته ایران در مجموع رقابت های انفرادی و تیمی با کسب ۵ مدال طلا، ۲ نقره و ۳ برنز بر سکوی نایب قهرمانی آسیا قرار گرفت. طراوت خاکسار، حمیده عباسعلی، ذبیح‌اله پورشیب، کومیته تیمی مردان و بانوان طلایی های ایران در این رقابت‌ها بودند.
۱۷ شهریور: سارا بهمنیار تنها طلایی کاراته ایران در ژاپن
رقابت‌های لیگ جهانی کاراته وان ژاپن با یک مدال طلای سارا بهمنیار، ۲ نقره ذبیح‌الله پورشیب و صالح اباذری و ۲ برنز مجید حسن‌نیا و بهمن عسگری به پایان رسید، ضمن اینکه ۱۲ نماینده ایران شامل ۵ کاراته‌کای زن و ۷ کاراته‌کای مرد نیز حذف شدند.
۱۴ مهر: درخشش بانوان در مسکو با ۲ طلا
تیم های ملی کاراته ایران با کسب ۳ طلای سارا بهمنیار، رزیتا علیپور و ذبیح الله پورشیب، یک نقره سجاد گنج زاده و یک برنز بهمن عسگری، عنوان قهرمانی ششمین مرحله لیگ برتر کاراته وان ۲۰۱۹ در مسکو را بدست آورد.
۱۰ آذر: نایب قهرمانی ایران در کاراته وان مادرید
تیم ملی کاراته مردان ایران با کسب ۲ طلا و ۲ برنز، نایب قهرمان رقابت‌های لیگ جهانی کاراته وان مادرید ۲۰۱۹ شد. گنج‌زاده ومهدی زاده طلایی های ایران در این رقابت ها بودند.
۲۲ دی:  کولاک کاراته کاهای ایران در لیگ جهانی شیلی با ۵ طلا
رزیتا علیپور، حمیده عباسعلی، بهمن عسگری، ذبیح‌الله پورشیب و سجاد گنج زاده با برتری مقابل تمامی رقبا به مدال طلای لیگ جهانی کاراته وان شیلی دست یافتند و صالح اباذری نیز برنز گرفت.
۶ بهمن: سومی ایران در کاراته وان پاریس
کاراته ایران در اولین مرحله لیگ برتر کاراته وان سال ۲۰۲۰ با ۲ طلا و یک برنز در مکان سوم جدول رده بندی قرار گرفت. حمیده عباسعلی و بهمن عسگری طلایی‌های ایران بودند و صالح اباذری نیز برنز گرفت.
۲۵ بهمن:  عسگری اولین المپیکی کاراته شد
بهمن عسگری در ادامه حضور در رقابت‌های نفسگیر و متعدد لیگ جهانی در یک سال گذشته، با راهیابی به دیدار رده بندی لیگ جهانی امارات، سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را قطعی کرد. 
۲۷ بهمن: کاپیتان تنها طلایی ایران در دوبی
در پایان رقابت‌های لیگ جهانی کاراته وان دوبی، نمایندگان ایران در بخش مردان و زنان در مجموع صاحب یک طلا، یک نقره و ۴ برنز شدند.
۱۰ اسفند: حمیده عباسعلی دومین المپیکی کاراته ایران
نماینده وزن ۶۸+ کیلوگرم کاراته بانوان ایران با صعود به دیدار نهایی لیگ جهانی کاراته وان اتریش، موفق به کسب سهمیه المپیک شد.
۱۰ اسفند: عباسعلی در اتریش رباط پاره کرد در آلمان جراحی شد
حمیده عباسعلی با وجود پیروزی در فینال لیگ جهانی اتریش، در ثانیه‌های پایانی شدیدا از ناحیه زانو دچار مصدومیت شد و در ادامه در آلمان مورد عمل جراحی قرار گرفت. هر چند برخی خبرها از احتمال نرسیدن او به المپیک حکایت داشتند اما پزشک جراح وی اعلام کرد وی به المپیک می‌رسد. البته تعویق یکساله بازیهای المپیک و برگزاری آن در سال ۲۰۲۱ موهبتی بود برای عباسعلی تا او بتواند با رفع مصدومیت جدی اش، برای المپیک آماده شود.
۱۱ اسفند: عسگری و عباسعلی دو طلایی ایران در اتریش
تیم های ملی کاراته مردان و زنان ایران در مجموع با کسب ۲ مدال طلا و کسب عنوان چهارمی به کار خود در سومین مرحله لیگ جهانی اتریش پایان داد.
۱۶ اسفند: لغو آخرین ایستگاه کسب سهمیه بدلیل کرونا
با اعلام کشور مراکش، چهارمین مرحله رقابت‌های لیگ برتر کاراته وان ۲۰۲۰ که قرار بود هفته پایانی اسفند در این کشور برگزار شود لغو و با اعلام فدراسیون جهانی رقابت های لیگ جهانی کاراته وان مادرید جایگزین این رقابت ها به عنوان آخرین مرحله کسب سهمیه المپیک شد. فدراسیون جهانی تصریح کرد در صورتیکه رقابت های مادرید نیز لغو شود، مسابقات اتریش به عنوان رویداد پایانی سهمیه المپیک برای معرفی نفرات راه یافته به المپیک مد نظر قرار می گیرد.
۲۶ اسفند: رقابت های مادرید هم لغو شد
فدراسیون جهانی کاراته اعلام کرد بدنبال شیوع گسترده کرونا در کشورهای اروپایی و اسپانیا، دولت این کشور برگزاری رقابت های لیگ جهانی کاراته در این کشور را لغو کرده است.
* پایان ماراتن کسب سهمیه با ۴ سهمیه المپیک برای ایران
با لغو رقابت های لیگ جهانی مادرید و بر اساس اعلام قبلی فدراسیون جهانی، رقابت های لیگ جهانی در اتریش به عنوان رویداد پایانی کسب سهمیه از طریق رنکینگ محسوب شد که با این اوصاف، سجاد گنج زاده با ربودن گوی سبقت از ذبیح الله پورشیب دیگر المپیکی کاراته مردان ایران نام گرفت و سارا بهمنیار نیز با قرار گرفتن در رده چهارم رنکینگ موفق شد به عنوان چهارمین نماینده ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نام گیرد. 
به این ترتیب بهمن عسگری و سجاد گنج زاده به همراه سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی ۴ المپیکی کاراته ایران نام گرفتند.
* جای خالی کاپیتان در المپیک
همانطور که شهرام هروی سرمربی تیم ملی نیز به اذعان کرد،بدترین درد برای کاراته ایران امکان حضور یک نفر از میان سجاد گنج زاده و ذبیح الله پورشیب در المپیک توکیو بود، جاییکه در نهایت گنج زاده گوی سبقت را از کاپیتان پورشیب با کسب سهمیه وزن ۷۵+ کیلوگرم ربود.
* پاریس آخرین فرصت برای  کامل شدن سهمیه ها
رقابت های کسب سهمیه پاریس برای نفرات جا مانده از المپیک برگزار می شود و امیر مهدی زاده و رزیتا علیپور به عنوان نمایندگان ایران عازم این مسابقات می شوند تا برای کامل کردن ۳ سهمیه مردان و ۳ سهمیه زنان ایران در المپیک به روی تاتامی بروند.
برچسب ها: کاراته