به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۲ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۲۰۷۶۳۷

سنگینی خرابی‌های «سیل» بر گُرده جازموریان

گروه حوادث: خرابی های سیل اخیر در جازموریان از توابع شهرستان رودبار جنوب در جنوب استان کرمان همچنان سنگینی می کند.
سنگینی خرابی‌های «سیل» بر گُرده جازموریان
به گزارش ایسنا، با اینکه بیش از چند روز از سیل سوم فروردین ماه ۹۹ که خرابی های زیادی در همه بخش ها بر جای گذاشته، می‌گذرد راهی جازموریان و بعد هم قاسم آباد شدیم. سیلی که آمده بود همه چیز را خراب کرده بود. چند چادر از هلال احمر بر فراز یک تپه دیده می شد. ساکنان قاسم آباد که همه دارایی شان زیر گل و لای رفته بود چندسال است در بستر رودخانه زندگی می کنند ، غافل از این که در یک روز بهاری سرپناه چهل ساله شان را از دست خواهند داد.به هر حال به قاسم آباد تِکُل رسیدیم در جمع اهالی روستا پای درد دل هایشان نشستیم.مهردوست نارویی از اهالی قاسم آباد در مورد سیل اخیر گفت: «۲۲ خانوار در کپر زندگی می کنیم و تنها یک اتاق نیمه کاره را اینجا  می بینید. زندگی ما کپری بود و کمی هم کشاورزی داشتیم اما شب ناگهان سیل آمد همه بالای تپه شنی رفتیم و تا صبح با چوب آتش روشن کردیم و بیدار بودیم هوا که روشن شد دیدم همه زندگی مان غرق در گل شده است که هلال احمر به سراغمان آمد و چادر برایمان زدند و خودتان می بینید چطوری زندگی می کنیم.»وی ادامه داد: «فقط یک بولدوزر به ما بدهند که اطراف روستا سیل بند درست کنیم کف رودخانه(بستر) پر شده و مسیر رودخانه به سمت خانه های ما کج شده و این سیل باز تکرار می شود.»
فراموشمان نکنید
ماهی نارویی یکی از زنان روستای قاسم آباد با صدای بلند می گوید «من چطوری زندگی کنم نگاه کنید کل کپر من خراب شده و ظرف هایم پر از گل شدند» و یک کپر کوچک را نشان می دهد و می گوید «"اسحق" ۱۸ سال سن دارد و فلج است و شب که سیل آمد پدرش به سختی از داخل کپر نجاتش داد» و باز می گوید «ما را فراموش نکنید و به مسئولان بگویید فکری به حال ما بکنند.»یکی دیگر از مردان روستا  که قدرت تکلم ندارد با اشاره  گفت: «بچه ها یم را بر پشتم گرفتم و فرار کردم ما جایی به غیر از این جا نداریم.»به سمت زهکلوت حرکت کردیم چند نفر در حال بستن سیل بند با درختان گُز و چوب بودند کنار آنها توقف کردیم.
روستای «سه چاه» ایستگاه دوم ما بود
"دادالله رایکا" که عضو شورای روستای «سه چاه» است با صدای بلند می گفت: «ما ۱۰۰ خانوار هستیم. هر جا می رویم کسی جوابمان را نمی دهد و به دادمان نمی رسد. خودمان داریم با چوب سیل بند درست می کنیم اما جوابگو نیست، تکلیف ما چه می شود؟»وی ادامه داد: «سقف ۵ خانه در سیل اخیر  در روستای سه چاه پایین آمده چون همه خانه ها کپری و  خشت و گلی هستند»بهزاد نارویی هم گلایه می کند و می گوید: «هر جا رفتم که یک لودر بدهند حداقل دور خانه ها ی مردم را سیل بند بزنیم جوابمان را ندادند. هر وقت سیل بیاید جاده سه چاه خراب می شود و مدت ها بسته است»به سمت زهکلوت حرکت کردیم. جاده روستایی تقریبا تخریب شده بود و با احتیاط و سختی تردد صورت می گرفت. با طی مسافتی ۱۰ کیلومتری به شهر زهکلوت رسیدیم. آثار سیل در خیابان اصلی دیده می شود. وارد شهر که شدیم با تجمع تعداد زیادی خودرو و مردم روبرو شدیم که برای تحویل بسته های غذایی جلوی یک ساختمان جمع شده بودند و کمی آنطرف تر جلوی تنها عابر بانک صف طولانی تشکیل شده بود و صنوف غیرضروری از جمله پارچه فروشی ها،مغازه های کفش و... باز بودند. انگار در این شهر از ویروس کرونا خبری نیست !! همه چیز طبیعی بود.
قطعی خطوط تلفن همراه و سیل بند بیخ گوش شهر
خطوط  تلفن همراه هم قطع شده بودند و امکان برقرار تماس امکان پذیر نبود. با کلی پرس و جو به سراغ مرکز بهداشت برای وضعیت فاضلاب شهری که تخریب شده بود رفتیم که جلسه داشتند. روبروی مرکز بهداشت و همجوار با بخشداری و مرکز ۱۱۵ سیل بند تقریبا بزرگی جلب توجه می کرد که اگر استحکام بخشی نشود تهدید جدی برای شهر خواهد بود.
بازار حرف زدن گرم است
یکی از کارکنان مرکز بهداشت گفت: دستکش لایتکس نداریم و با دستکش معمولی کار می کنیم. خطر شیوع بیماری کرونا دور از انتظار نیست، وضعیت فاضلاب های شهر و روستا اصلا خوب نیست و باید اصلاح شود. انتقال زنان باردار برای وضع حمل و یا درمان با دشواری انجام می شود.
قدم در قرار گاه خدمت
ساختمانی که مردم درب آن جمع شده بودند،  قرار گاه دانشجویی بود که با مدیریت بسیج دانشجویی به صورت متمرکز کمک رسانی صورت می گرفت. با همراهی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برای دیدن وضعیت فاضلاب شهر به سمت محله علی شهر زهکلوت رفتیم در بین راه کنار زنان روستایی که برای خرید به شهر آمده بودند، توقف کردیم.یکی از آنها که خودش را فاطمه معرفی کرد گفت: «ما اهل روستای شهید آباد هستیم برای خرید نان به شهر آمدیم و مشکلات ما زیاد هستند. همه سرویس بهداشتی های روستا خراب شدند و دستشویی صحرایی استفاده می کنیم و زنان و دختران روستا  فقط شب تا شب ...چون روز هیچ حصاری نیست . ...»وی ادامه داد: «ما خودمان نان می پختیم و همه تنورها خراب شدند و مجبوریم برای تهیه نان به شهر بیاییم.»فاطمه اسکندری با شرم سرش را پایین انداخت و گفت: «فکری به حال سرویس بهداشتی های ما بکنید ما زن هستیم!!»به محله علی آباد رسیدیم دقیقا خانه ها و کپرها در شهر زهکلوت در بستر رودخانه احداث  شده بودند و مردم در سرپناهی که خودشان درست کرده بودند نشسته بودند.فاطمه و کیان دو خواهر برداری بودند که کپرشان در مسیر سیل بود و دچار آبگرفتگی شده بود و وقتی سوال کردیم چرا کفش پایتان نکردید با زبان بچگانه پاسخ دادند که دمپایی هایمان را آب برده است!اهالی محله علی آباد دور ما جمع شدند و همه از خرابی سرویس بهداشتی ها حرف می زدند و گفتند:اگر فکری به حال فاضلاب سرویس بهداشتی نشود با بالا رفتن دمای هوا فاجعه می شود و رشد حشرات باعث بروز بیماری می شوند.
ضرورت ورود تیم های ارزیاب هلال احمر
"سید سجاد مهدوی"مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مشکلات پیش رو جهت خدمات رسانی به سیل زدگان گفت: انتظار است مدیران استان در مناطق سیل زده حضور پیدا کنند واز روستاها و حاشیه شهر بازدید کنند.وی افزود: برای اهدای بسته های غذایی بین اهالی روستا چاه چنی ۲۰ کیلومتر پیاده روی کردیم. دیدیم که  همه چاه های فاضلاب و سرویس بهداشتی ها تخریب شدند. بعضی از مسیرهای ارتباطی هنوز بازگشایی نشدند و منازل مسکونی در اثر آبگرفتی خیس شدند و به دلیل نداشتن پتو و زیرانداز ۱۰ نفر یک کجا می خوابند.
کرونا ویروس به گوش مردم نخورده است
مهدوی از نحوه توزیع چادر توسط هلال احمر، نبود مواد ضدعفونی و بی اطلاعی مردم از بیماری کرونا ویروس انتقاد کرد و گفت: نبود آب آشامیدنی سالم در آینده مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.سرهنگ پاسدار"ناصر بهروز" مسئول بسیج دانشجویی سپاه ثارالله استان کرمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح خدمات صورت گرفته طی چند روز اخیر گفت: قرارگاه دانشجویی در اولین روز سیل در منطقه مستقر شده است و تخلیه آب و لایروبی منازل و اثاثیه ای که تاکنون شناسایی شده اند، انجام شده است .وی از حضور گروه های دانشجویی بومی در منطقه خبر داد و افزود: با توجه به بحث کرونا ویروس حضور گروه های بیشتر امکان ندارد و در کنار تخلیه گل و لای، توزیع اقلام مورد نیاز بین خانوارهای بحران زده، شستشو و ضدعفونی منازل در دستور کار «گردان جنگ نوین» قرار گرفته است.
سرهنگ بهروز از شروع بکار ۳۰ کارواش صنعتی و سنتی برای شستشوی فرش و پتو خبر داد و اظهار کرد: افزایش کارواش ضروری است.مسئول بسیج دانشجویی سپاه ثارالله استان کرمان از توزیع ۳۰ هزار بسته غذایی خبر داد و گفت: اقلام مورد نیاز بر اساس تقسیم بندی منطقه توزیع می‌شود و تاکنون حداقل های مورد نیازبین اهالی  ۲۰ روستا در منطقه چهارچاهی با ۱۳۰۰ خانوار توزیع شده است.
پتو و زیرانداز نیاز است
مسئول بسیج دانشجویی سپاه ثارالله استان کرمان تامین اسباب و اثاثیه ضروری را از دیگر اقدامات عنوان کرد و افزود: ۵۰ تن آرد با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج در این منطقه در حال توزیع است.
وی گفت: اگر مشکلات مردم پیگیری شود خروجی آن حل مسائل اصلی است و تامین بعضی از امکانات خارج از توان ماست و نهادهای حاکمیتی باید ورود کنند.بهروز ساماندهی چاه های فاضلاب و سرویس بهداشتی ها را ضروروی دانست و اظهارکرد: چاه‌های فاضلاب این منطقه تخریب و یا پُر شده‌اند که باید بخاطر ملاحظات بهداشتی سریعا ساماندهی بشوند.
روستاهایی که هنوز دیده نشدند
وی رسیدگی به وضعیت چاه های کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و ارزیابی روستاهای خروجی زهکلوت تا مرز سیستان و بلوچستان را خواستار شد و گفت: به خاطر عدم برنامه‌ریزی جدی و بین بخشی هنوز به وضعیت این روستاها رسیدگی نشده است.
توزیع این تعدادچادرکفایت نمی کند
مسئول بسیج دانشجویی سپاه ثارالله استان کرمان افزود: توزیع ۴۴۸ چادر در این منطقه کفایت نمی‌کند چون اگر فردی خانه کپری داشته و تخریب شده باشد بی سرپناه است.
گلایه از بی توجهی رسانه ها نسبت به بحران زهکلوت
وی از رسانه ها خواست با مطالبه گری به یاری مردم بیایند و گفت: نباید بحران سیل زهکلوت تحت الشعاع کرونا ویروس قرار بگیرد و نگاه رسانه ها تا کنون به بحران زهکلوت کم رنگ بوده است.
مسئول بسیج دانشجویی سپاه ثارالله استان کرمان مطالبه گری از مسئولان را خواستار شد و افزود: وظیفه رسانه ها است که برای کاهش مشکلات ناشی از سیل  کمک کنند و اگر چه راهداری به رفع مشکلات ورود کرده اما نیاز به سرعت عمل است.بهروز ساماندهی وضعیت فاضلاب سرویس های بهداشتی و برخورد با صنوف غیر ضرور را در راستای رعایت هشدارهای بهداشتی  مستلزم مدیریت و تصمیم گیری مرکز بهداشت دانست .
از علت مرگ زن ۱۸ ساله تا عدم دسترسی به روستای تکُل حسن
"محمود قانعی فر" فرماندارو رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار جنوب در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت منطقه سیل زده رودبار جنوب گفت:برای اجرای سیل بند و پروژه های عمرانی بین بسیج و راهداری تقسیم کار شده است.وی افزود: برای ضدعفونی و لجن کشی فاضلاب از استان هرمزگان کمک خواستیم که با همکاری معاونت عمرانی استانداری و شهرستان های همجوار این کار در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.قانعی فر از اعطای مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض برای ۴۰۰ خانوار جهت خرید ملزومات اساسی و ساماندهی وضعیت سرویس های بهداشتی خبر داد و در ادامه درباره نحوه توزیع چادر گفت: توزیع چادر در بین مردم منطقه طبق روال صورت می گیرد. شناسایی و معرفی خانوارهای روستایی توسط دهیاری و بخشداری و در شهر از طریق شورای شهر انجام می شود.وی از بازگشایی راه های روستایی و محورهای مواصلاتی به صورت موقت خبر داد و گفت:به دلیل اینکه روستای تکُل حسن در منطقه باتلاقی است امکان تردد وجود ندارد و همچنین محورهای اصلی نیز به صورت موقت بازگشایی شده اند و پل ها باید احداث بشوند زیرا با بارش باران مسیرها مسدود خواهند شد.فرماندار شهرستان رودبار جنوب علت جان باختن یک زن  ۱۸ ساله را ریزش سقف عنوان کرد و افزود: برخی منازل به دلیل خیس خوردگی تخریب می شوند.فرماندار رودبار جنوب از خدمات رسانی به سه زن باردار در روز اول بارندگی ها در مناطق کوهستانی خبرداد و گفت: زنان باردار را با سخت ترین شرایط به مرکز درمانی و اورژانس منتقل کردیم و حتی برای کمک به یک نفر از آنها  از طریق بالگرد اعلام آمادگی شد.
خسارت ۳۰۰ میلیاردی سیل
قانعی فر خسارت سیل را طبق برآورد اولیه ۳۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان کرد: ۱۰۵۰ واحد مسکونی تعمیری و تخریبی در این منطقه شناسایی شده اند که تلاش می کنیم هرچه زوتر عملیات بازسازی این واحدها را اجرایی کنیم. بخش جازموریان از توابع شهرستان رودبار جنوب با جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر، با مرکزیت زهکلوت که آخرین آبادی آن با مرکز استان کرمان بیش از ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد و در ۶۰ کیلومتری شهر رودبار واقع شده است.
زهکلوت را دریابید ... جازموریان را دریابید ... زندگی به سختی در اینجا نفس نفس می کند و منتظر دستان یاریگر همنوعان و مسئولان است.
برچسب ها: سیل