کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آخرین آمار بیماری جهانی بیماری همه گیر «کووید-۱۹»

چرا شمار مرگ ناشی از کرونا در ایتالیا بالاست؟

12 فروردين 1399 ساعت 14:25


گروه بین‌الملل: اوضاع در ایتالیا در سایه شیوع ویروس کرونا همچنان بحرانی است و شمار افرادی که هر روز جان خود را به دلیل بیماری ناشی از این ویروس، کووید-۱۹، از دست می‌دهند در حال افزایش است.
شمار افرادی که بر اثر این بیماری در ایتالیا جان باخته‌اند به بیش از ۱۱ هزار نفر و شمار مبتلایان به بیش از ۱۰۱ هزار نفر رسیده است. تنها ایالات متحده آمریکا است که بیش از ایتالیا مبتلا دارد و سایر کشورها در رده‌های بعدی فهرست مبتلایان به کرونا قرار دارند. این در حالیست که محدودیت‌ها در ایتالیا بسیار شدید است و حتی تردد در سطح شهرها نیازمند مجوزهای خاصی است. اما پرسش این است چرا پس از گذشت ششمین هفته از قرنطینه در ایتالیا و با وجود اجرایی شدن تمام محدودیت‌ها در این کشور، همچنان تعداد مرگ و میر در سرزمین چکمه تا این اندازه بالاست؟ علاوه بر این، آمریکا که تعداد مبتلایان کرونا در آن بیشتر از ایتالیا است چرا تعداد جان باختگانش کمتر از یک پنجم آمار در ایتالیا است؟ کارشناسان می‌گویند این مسئله به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها احتمالا جمعیت سالخورده بالا در این کشور است. البته نوع تحقیقات و آماری که در این کشور اعلام می‌شود هم بر مسئله تاثیر گذار است.

آيا اعداد و آمار تحریف می شود؟
دکتر ماسیمو گالی رئيس واحد عفونی بیمارستان ساکو در میلان می‌گوید: «واقعیت این است که تعداد مبتلایان در ایتالیا بسیار بیشتر از آمار رسمی است که اعلام شده است.» این متخصص بیماری‌های عفونی می‌افزاید: «ما تنها آمار کسانی را اعلام کرده‌ایم که مورد آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند. در حالی که بسیاری دیگر از افراد که به کرونا هم مبتلا شده‌اند هیچ آزمایشی نداده‌اند یا در منزل خود به سر می‌برند و ما از وجود آنها اطلاعی نداریم.» گالی می‌افزاید: «ما در استان لمباردی روزانه از حدود ۵ هزار نفر که مشکوک به کرونا هستند تست می‌گیریم این در حالی است که این عدد بسیار پایین‌تر از حد لازم بود؛ چرا که هزاران نفر در منازل خود در انتظار تشخیص بودند.» 
رئيس واحد عفونی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های ایتالیا می‌گوید: «اصلی‌ترین مانع بر سر این موضوع کمبود وسایل و تجهیزات لازم برای نمونه‌برداری و آزمایش از افراد مشکوک به کرونا بوده است.» گالی همچنین با هشدار به دیگر کشورها می‌افزاید: «سیستم بهداشت و مراقبت‌های پزشکی ایتالیا یک نمونه بسیار خوب در جهان ارزیابی می‌شود. این سیستم در شمال و به ویژه در لمباردی پیشرفته‌تر و کامل‌تر نیز هست؛ با این وجود کرونا نشان داد ما نتوانستیم در اندازه لازم در مقابل این خطر ایستادگی کنیم. در نتیجه کشورهای دیگر باید بسیار مراقب باشند و خود را برای مقابله با کووید ۱۹ آماده کنند.»

کرونا؛ ویروس سالمندان؟
مولفه دیگری که تعداد مرگ و میر را در ایتالیا بالا برده است، شمار زیاد و قابل توجه سالمندان در این کشور است. ایتالیا بعد از ژاپن، بیشترین تعداد افراد مسن و کهنسال جهان را دارد. رئيس انیستیتوی بهداشت و درمان ایتالیا روز جمعه ۲۷ مارس اعلام کرد میانگین سنی کسانی که در ایتالیا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند ۷۸ سال بوده‌است. گفتنی است ۲۳ درصد جمعیت ایتالیا را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند که مسن‌ترین جمعیت در اروپا و دومین در جهان (بعد از ژاپن) به شمار می‌رود. سن متوسط در ایتالیا ۴۷.۳ سال است. این در حالی است که این عدد در آمریکا ۳۸.۳ سال است.
آقای گالی می‌گوید: «سیستم بهداشت قوی ایتالیا تاکنون توانسته‌ بسیاری از سالمندانی که از قبل با مشکلات پزشکی دیگری رو به رو بودند و به کرونا هم مبتلا شدند، نجات دهد. اما در عین حال نباید از یاد ببریم که وضعیت این افراد بسیار شکننده است و با حمله ویروس کرونا احتمال جان باختن آنها بسیار بالاتر می‌رود.» با این وجود هنوز هم مواردی دیده می‌شوند که امید به بهبودی سالمندانی که با کویید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند را افزایش می‌دهد. آخرین نمونه یک زن ۱۰۲ ساله در گراندونا ایتالیا بود پس از گذراندن بیش از ۲۰ روز در بیمارستانی در شمال شهر جنوا موفق شد سلامت خود را باز یابد و به خانه بازگردد.

آبره گوردون استاد اپیدمولوژی دانشگاه میشیگان در این خصوص می‌گوید: «میزان مرگ و میر در اثر بیماری‌های این چنینی طبیعتا تابعی از میانگین سنی آن جامعه است.» گوردون می‌افزاید: «به دلیل تعداد بالای افراد کهنسال در ایتالیا طبیعتا شما انتظار دارید میزان مرگ و میر هم در این کشور به طور متوسط بالاتر باشد و این اتفاقی است که در حال حاظر در ایتالیا رخ داده است.» کریس جانسون اپیدمولوژیست در کالج بهداشتی عمومی دانشگاه تمپل نیز می‌گوید: «به یاد داشته باشید که با افزایش سن احتمال وجود حداقل یک بیماری مانند سرطان یا دیابت در سیستم بدنی افراد افزایش می‌یابد و در نتیجه افراد نسبت به تشدید عواقب ناشی از کووید ۱۹ مستعدتر می‌شوند.» جانسون می‌افزاید: «ابتلای ناگهانی تعداد زیادی از افراد در یک منطقه می‌تواند بر سیستم درمانی آن منطقه هم تاثیر منفی بگذارد و یکی دیگر از مولفه‌های افزایش شدید تعداد جان باختگان در لمباردی ایتالیا می‌تواند این مسئله باشد.

آیا ایتالیا غرق می‌شود؟
مطالعه مقایسه‌ای میان وضعیت ایتالیا با دیگر کشورها به ویژه در میان همسایگان اروپایی نشان می‌دهد شیوع کرونا در دیگر کشورها با یک بازه زمانی ۱۰ روزه از سرزمین چکمه به دیگر کشورهای اروپایی منتقل شده است. از سوی دیگر کشورهایی که زودتر تدابیر سفت و سخت و محدودیت‌های لازم را در دستور کار خود قرار دادند، بهتر توانستند در مقابل این تراژدی مقاومت کنند. در روزهای گذشته، هتل میکل آنجلو در میلان که یکی از بزرگترین هتل‌های این شهر به شمار می‌رود به اقامتگاه بیماران کرونایی بدل شده است. همچنین محل دائمی یک نمایشگاه در این شهر برای مراقبت و نگهداری از کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند اختصاص داده شده است. با این وجود نگرانی‌هایی وجود دارد که شیوع کرونا بار دیگر در ایتالیا شدت گیرد و این بار در منطقه‌ای دیگر از این کشور مانند جنوب گسترش یابد. دکتر گالی می‌گوید ما مانند کسی هستیم که کاملا در دریا غرق شده و تنها نوک بینی او خارج از آب است و از آن طریق نفس می‌کشد. او می‌افزاید: «با این وجود ما همچنان به آینده امیدواریم و امیدواریم شاهد موج جدیدی از شیوع کرونا در کشور و جهان نباشیم.»

آخرین آمار بیماری جهانی بیماری همه گیر «کووید-۱۹»
کشورهای اروپایی در حالی برای دوره اوج (پیک) شیوع ویروس جدید کرونا آماده می شوند که آمریکا تمامی امکانات خود را برای مقابله با این بیماری همه گیر بسیج کرده است. شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در سطح جهان از ۳۷ هزار نفر فراتر رفته است. این در حالی است که بیش از ۷۸۶ هزار نفر در کشورهای مختلف به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد، حال ۱۶۵ هزار نفر بهبود یافته است.

شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در آمریکا به ۱۶۴۲۵۳ نفر و تعداد جان باختگان به ۳۱۶۷ نفر رسیده است. در ایتالیا نیز شمار مبتلایان از ۱۰۱ هزار و تعداد مبتلایان از ۱۱۵۰۰ نفر فراتر رفته است. شمار مبتلایان در اسپانیا به ۸۷۹۵۶ نفر و تعداد جان باختگان به ۷۷۱۶ نفر رسیده است. آخرین آمارها از چین از ابتلای ۸۱۵۱۸ نفر و مرگ ۳۳۰۵ نفر حکایت دارد. در آلمان ۶۶۸۸۵ نفر به این ویروس مبتلا و ۶۴۵ نفر نیز جان باخته‌اند. فرانسه روز دوشنبه مرگبارترین روز از زمان آغاز شیوع ویروس جدید کرونا را تجربه کرد و تعداد جان باختگان و مبتلایان در این کشور به ترتیب به ۳۰۲۴ نفر و ۴۴۵۵۰ نفر رسید. در ایران، بیماری «کووید ۱۹» تاکنون طبق آمار رسمی جان ۲۷۵۷ نفر را گرفته و ۴۱۴۹۵ نفر را مبتلا کرده است. در بریتانیا نیز شمار مبتلایان و جان باختگان به ترتیب به ۲۲۱۴۱ و ۱۴۰۸ نفر رسیده است.

تعداد مبتلایان در جمهوری چک از ۳ هزار نفر گذشت
وزارت بهداشت جمهوری چک روز سه شنبه اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در این کشور از سه هزار نفر فراتر رفته است. تاکنون ۲۵ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را در این کشور اروپایی از دست داده اند. جمهوری چک تاکنون بیش از ۴۳ هزار تست ابتلا به کرونا انجام داده است. این کشور یکی از بالاترین آمار مبتلایان به نوع جدید ویروس کرونا را در میان کشورهای اروپای مرکزی دارد.

شهر سوچه‌آوا در رومانی قرنطینه شد
دولت رومانی اعلام کرد که شهر سوچه‌آوا و هشت روستای اطراف این شهر را برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا قرنطینه کرده است. بیش از یک چهارم موارد ابتلا به این ویروس در رومانی در این منطقه به ثبت رسیده است. تاکنون ۲۱۰۹ نفر در رومانی به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد ۶۵ نفر جان خود را از دست داده اند. شهر سوچه‌آوا در شرق رومانی واقع شده است.

پر رفت و آمدترین مرز زمینی جهان بسته شده است
مرز زمینی آمریکا با مکزیک برای جلوگیری از شیوع ویروس جدید کرونا بسته شده است. امری که باعث شده است دستکم چهار میلیون مکزیکی که بسیاری از آنها در آمریکا کار می کنند نتوانند از پر رفت و آمدترین مرز زمینی جهان عبور کنند. بنا به تصمیم مقامات آمریکا اتباع خارجی دارای ویزای آمریکا برای سفرهایی که «غیرضروری» تشخیص داده شود نمی توانند از مرز عبور کنند. دیدار اعضای خانواده و مراجعه به بیمارستان و پزشک از جمله سفرهایی هستند که «غیر ضروری» تشخیص داده شده اند.


کد مطلب: 207734

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/207734/چرا-شمار-مرگ-ناشی-کرونا-ایتالیا-بالاست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir