کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استارت‌آپ‌هایی که کرونا، کارشان را رونق داد

دویچه وله , 12 فروردين 1399 ساعت 17:33


گروه فناوری: بیماری همه‌گیر کووید۱۹ کسب و کارهای زیادی را در سراسر جهان از پا انداخته اما در مقابل به فعالیت شماری از استارت‌آپ‌ها به شدت رونق بخشیده است. این استارت‌آپ‌های کوچک که سود زیادی داشته‌اند.
بیماری کووید ۱۹ مشاغل زیادی را در سراسر جهان از پا انداخته اما در مقابل به فعالیت شماری از استارت‌آپ‌ها به شدت رونق بخشیده است. این استارت‌آپ‌های کوچک که سود زیادی داشته‌اند، خدمات و محصولات مختلفی ارائه می‌کنند؛ از آموزش و سرگرمی تا آفتابه‌های مدرن پرطرفدار. روزانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در ایستگاه‌های قطار، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو یا فروشگاه‌های بزرگ از پله‌برقی استفاده می‌کنند. به همین دلیل جایی که اکثر مردم هنگام بالا رفتن از پله‌ها دستشان را به آن می‌گیرند، محل مناسبی برای تجمع انواع میکروب‌ها و ویروس‌هاست.
در این روزها که به دلیل انتشار گسترده ویروس جدید کرونا نسبت به استفاده از وسایل همگانی هشدار داده می‌شود، برخی ترجیح می‌دهند از دست‌زدن به چنین قسمت‌هایی خودداری نکنند که البته راه‌حل چندان مطلوبی نیست. همین امر کاتارینا اوبلادن و تانیا نیکل را به فکر ساختن یک ضدعفونی‌کننده خودکار برای پله‌برقی‌ها انداخت. آنها برای این کار به جای مواد شیمیایی از نور ماوراءبنفش برای از میان بردن باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها استفاده کردند و برای این منظور یک لایت‌باکس (جعبه نور) ساختند. به گفته اوبلادن، نمی‌توان به طور قطع گفت که نور ماورابنفش تا چه اندازه می‌تواند بر ویروس جدید کرونا اثر کند. او میگوید که آزمایشگاه‌ها در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستند، اما با این همه نور ماوراءبنفش «در مجموع بسیار تأثیرگذار است.» 
در سال ۲۰۱۰ زمانی که آنفلوانزای خوکی H1N1 در جهان فراگیر شده بود، اوبلادن و نیکل هر دو دانشجو بودند. در آن زمان نیز مثل این روزها، توجه به بهداشت در مکان‌های عمومی موضوعی بسیار داغ به شمار می‌رفت. وقتی این دو به فکر ضدعفونی کردن پله‌های برقی افتادند، ایده خود را با دوستی طرح کردند که از قضا مهندس بود. او به آنها کمک کرد تا یک نمونه اولیه از این لایت باکس را بسازند. اوبلادن و نیکل در سال ۲۰۱۶ با همین طرح برنده یک مسابقه طراحی شدند و شرکتی را در شهر کلن تأسیس کردند. حالا این کمپانی به نام UVIS محصول ثبت‌شده خود را به مشتریانی از سراسر اروپا و همچنین قاره‌های دیگر از جمله استرالیا می‌فروشد. استقبال از این دستگاه به حدی بوده که این کمپانی مجبور به استخدام کارمندهای بیشتر شده و توانسته در چند ماهه اول سال جاری میلای به کل درآمد سالانه‌ای که برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده بود، دست پیدا کند.
 پوشش ضدعفونی برای دستگیره سبد خرید‌
اما اقبال کمپانی UVIS به همین‌جا ختم نمی‌شود. کارشناسان این شرکت اوایل سال جاری میلادی حق انحصاری پخش یک محصول ضدعفونی دیگر را از آن خود کردند که آن هم در این روزهای پر واهمه بسیار خوش درخشیده است. یک کمپانی آلمانی طراح اولیه بوده و به گفته اوبلادن این محصول هم مثل «کیک تازه و داغ» پرفروش شده است. این محصول یک پوشش ضدعفونی‌کننده است که از محلول آب و دی‌اکسید تیتانیوم تشکیل شده است. این پوشش برای سطوح صاف و ظریف طراحی شده و قابلیت کشتن تقریبا تمام باکتری‌ها را دارد. به گفته اوبلادن یک فروشگاه در کلن در حال حاضر از این محصول برای ضدعفونی کردن دستگیره سبدهای خرید و دستگاه‌های کارت‌خوان استفاده می‌کند. او اضافه می‌کند که در حال حاضر کارشناسان سرگرم آزمایش این ضدعفونی‌کننده برای میزان سنجش تأثیر آن روی ویروس جدید کرونا هستند. این پوشش روی شیشه، پلاستیک و فلز کاربرد دارد اما ضدعفونی کردن با آن بایستی توسط یک متخصص انجام شود. 
اپلیکیشن‌های آموزشی
  اما در آلمان شرکت‌های دیگری نیز وجود دارند که شرایط به‌وجود آمده به نفع‌شان بوده است؛ برای مثال شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کمک‌درسی به دانش‌آموزان یا شرکت‌هایی با محتوای برنامه‌های سرگرم‌کننده برای کودکان.  اپ‌های آموزشی نظیر Skills4School و  Sharezone با شمار مراجعات زیاد کاربران مواجه بوده‌اند. نیلز رایشارت، دست‌اندرکار اپلیکیشن Sharezone به نشریه آلمانی "گروندرسنه" در همین رابطه گفته است: «ما تا همین اواخر روزانه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کاربر داشتیم اما از هفته گذشته آمار مراجعه کاربران پنج برابر شده است.» او احتمال داده که این آمار در روزهای آینده که مدارس همچنان تعطیل هستند، بالاتر رود، زیرا برخی مدارس تازه به فکر راه‌های تدریس آنلاین به دانش‌آموزان افتاده‌اند.
Quarantine Kids یکی از پلتفرم‌های بازی و سرگرمی است که در عرض چند روز آمار کاربرانش چندین هزار نفر افزایش داشته است. این پلتفرم جدید توسط دو خواهر به نام‌های روت و آن لوون‌اشتاین راه‌اندازی شده است. آنها هر روز الگوها و دستورالعمل‌هایی برای بازی و کاردستی، جهت دانلودکردن در پلتفرم خود منتشر می‌کنند اما این تنها کودکان نیستند که مشتری اپلیکیشن‌ها شده‌اند، بلکه کسر بزرگی از بزرگسالان نیز که این روزها دورکاری می‌کنند، به تجهیزاتی نیاز دارند که کار کردن در خانه را آسانتر کنند. استارت‌آپ‌هایی مثل Uniki و Filestage عرضه‌کننده تجهیزات و اپلیکیشن‌هایی هستند که از طریق آنها می‌توان براحتی از راه دور روی پروژه‌های مشترک کار کرد. 
آفتابه مدرن پرطرفدار
  اپلیکیشن‌ها هرچند توانسته‌اند گام بزرگی در تحقق فاصله‌گذاری اجتماعی در دوران کرونا و همچنین آموزش و سرگرم‌کردن کودکان بردارند، اما در این بین محصولات دیگری هم وجود دارند که بی سرو صدا در حال ارائه خدمات به متقاضیان هستند و از فروش بالایی هم برخوردارند. یکی از این محصولات به طور مشخص HappyPo یا Happy Bum است. اولیور السود، موسس این شرکت اخیرا به مجله "گروندرسنه" گفته بود که سود شرکت هفت برابر شده و فروش آنلاین محصولات سر به فک کشیده است.
HappyPo نوع پیشرفته و مدرن همان آفتابه یا شیلنگ آبی است که جزء جدایی‌ناپذیر توالت‌ها در ایران بوده است. این دستگاه‌های شستشو به خصوص در این چند هفته اخیر که دستمال توالت در بسیاری از کشورهایی غربی به کالایی نایاب تبدیل شده، با استقبال گسترده مشتریان روبرو بوده‌اند.


کد مطلب: 207775

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/207775/استارت-آپ-هایی-کرونا-کارشان-رونق

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir