به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب : ۲۰۷۸۰۹
آخرین تحولات جهانی مرتبط با کرونا: آمار مبتلایان از ۸۲۰ هزار نفر گذشت

بالاترین رقم جان‌باختگان طی یک روز در آمریکا و فرانسه

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع مجدد بیماری در آسیا  
گروه بین الملل: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین از مرز ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد، تعداد قربانیان در اسپانیا جهش چشمگیری داشت و فرماندار ایالت نیویورک آمریکا هم اعلام کرد این ایالت به یک میلیون نفر کادر درمانی دیگر نیاز دارد.
بالاترین رقم جان‌باختگان طی یک روز در آمریکا و فرانسه
همزمان سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که هر چند کانون شیوع بیماری به دیگر نقاط جهان منتقل شده ولی شیوع آن در آسیا پایان نیافته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شبکه بهداشتی ایتالیا و اسپانیا همچنان تحت فشار شدید قرار دارند و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها در این دو کشور در مرز فلج شدن هستند.  تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به این ویروس طی ۲۴ ساعت گذشته در اسپانیا به ۸۴۹ نفر رسید که بالاترین رقم از زمان شیوع کرونا در این کشور است.

تعداد قربانیان در اسپانیا اکنون به هشت هزار و ۲۶۹ نفر رسیده است. همزمان تعداد زیادی از بیماران که حال آنها وخیم نیست در بیمارستان‌های صحرایی و موقتی که در ساختمان‌های دیگر بر پا شده‌اند بستری شدند.
طبق آمارهای دانشگاه جان هاپکینز تعداد قربانیان ویروس کرونا در سراسر جهان به ۴۰ هزار و ۶۳۳ نفر رسیده و بیش از نیمی از این موارد مربوط به ایتالیا و اسپانیا است. طبق همین آمارها تعداد مبتلایان به ۸۲۳ هزار نفر رسیده و بیش از ۱۷۴ هزار نفر از مبتلایان هم تاکنون بهبود یافته‌اند. به گفته دانشگاه جان هاپکينز، اکنون آمریکا با حدود ۱۷۵ هزار نفر مبتلا به کانون اصلی شیوع این ویروس بدل شده است.

سیر ابتلا به کرونا در آمریکا سرعت بسیار بیشتری پیدا کرده است. شمار افراد مبتلا به کرونا در آمریکا دو برابر آمار رسمی در چین شد.  براساس آمار رسمی اعلام شده در 24 ساعت گذشته، 519 نفر در آمریکا به علت ابتلا به بیماری کرونا جانشان را از دست دادند. این بالاترین رقم جان باختگان بر اثر ابتلا به ویروس کووید19 در مدت یک روز است. با این آمار جدید، شمار جان باختگان بر اثر کرونا در آمریکا به 3170 نفر رسیده است. شمار مبتلایان در این کشور هم به 164,266 رسیده است. 

فرانسه هم مرگبارترین روز کرونایی را ثبت کرد
 فرانسه با ۴۹۹ مورد مرگ و میر ناشی از کرونا بالاترین آمار جان‌باختگان مبتلا به این ویروس در مدت یک روز را ثبت کرد. با احتساب این آمار شمار کل جان‌باختگان کرونا در فرانسه به سه هزار و ۵۲۳ افزایش یافت.
 «ژروم سالومون» از مقام‌های بهداشتی فرانسه با اعلام این آمار افزود که شمار مبتلایان نیز به ۵۲ هزار و ۱۲۸ نفر افزایش یافته است که پنج هزار و ۵۶۵ نفر آنها در وضعیت شدیدی قرار دارند. براساس جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به 786 هزار و 266 نفر رسید. از این تعداد 37 هزار و 832 نفر جان باخته و 165 هزار و 890 نفر بهبود پیدا کرده اند. براساس این گزارش، از میان 582 هزار و 895 نفری که همچنان درگیر این بیماری هستند، حال 5 درصد آنها یعنی 29 هزار و 513 نفر وخیم گزارش شده است. کشورهای اروپایی در حالی برای دوره اوج (پیک) شیوع ویروس جدید کرونا آماده می شوند که آمریکا تمامی امکانات خود را برای مقابله با این بیماری همه گیر بسیج کرده است.

آخرین آمار «کووید-19» به ترتیب جدول
آمریکا: شمار مبتلایان در آمریکا به 164،266 نفر و تعداد جان باختگان به 3170 نفر رسیده است.
در ایتالیا نیز شمار مبتلایان 101736 و تعداد جانباختگان به 11591 نفر رسیده است.
شمار مبتلایان در اسپانیا به 87956 نفر و تعداد جان باختگان به 7716 نفر رسیده است.
آخرین آمارها از چین از ابتلای 81518 نفر و مرگ 3305 نفر حکایت دارد.
در آلمان 66885 نفر به این ویروس مبتلا و 645 نفر نیز جان باخته‌ اند.
فرانسه روز دوشنبه مرگبارترین روز از زمان آغاز شیوع ویروس جدید کرونا را تجربه کرد و تعداد جان باختگان و مبتلایان در این کشور به ترتیب به 3024 نفر و 44550 نفر رسید.
در انگلیس نیز شمار مبتلایان و جان باختگان به ترتیب به 22141 و 1408 نفر رسیده است.
 
پنتاگون انتشار آمار نظامیان مبتلا را متوقف کرد
هیل نوشت: وزارت دفاع آمریکا به پایگاه‌ های نظامی و فرماندهی‌ های رزمی این کشور دستور داد انتشار آمار مبتلایان به کرونا را به دلایل امنیتی متوقف کنند.
«آلیسا فرح» سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آنجایی که ما در حال مبارزه با کووید19 هستیم، همواره نه تنها چگونگی مقابله با این ویروس را ارزیابی می‌ کنیم و خود را با آن تطبیق می‌ دهیم، بلکه درحال ارزیابی چگونگی به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم درباره سلامت عمومی نیز هستیم. ما تعداد کل نیرو‌هایی را که در هر واحد، پایگاه یا فرماندهی رزمی مبتلا شده اند، گزارش نخواهیم کرد. البته ما همچنان نهایت تلاش خود را برای متوازن نگاه داشتن شفاف سازی با امنیت عملیاتی در این اوضاع بحرانی به کار خواهیم بست.
وزیر دفاع آمریکا هم هفته گذشته گفت که از پنتاگون می‌ خواهد به منظور حفظ امنیت عملیات انتشار برخی اطلاعات خاص هیئت‌ ها و گروه‌ ها را متوقف کند. 
تا صبح دوشنبه 569 نیروی نظامی تمام وقت ارتش آمریکا، 220 نفر از کارکنان اداری آن و 190 نفر از اعضای خانواده آنها و همچنین 64 پیمانکار به  کرونا مبتلا شده بودند.
ترامپ که عصر دوشنبه در محوطه بیرونی مقابل کاخ‌ سفید حاضر شده بود به خبرنگاران گفت هم اکنون 10 کارخانه آمریکایی مشغول ساخت دستگاه‌ های کمک تنفسی شده‌ اند - وسیله‌ ای که برای زنده نگه داشتن بیماران کووید-19 در مرحله حاد و وخیم بسیار حیاتی است. رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت بیش از یک میلیون آمریکایی تاکنون تست کرونا داده‌ اند که این میزان بسیار فراتر از هر کشور دیگری در جهان است.
روز دوشنبه همچنین فرمانداران چند ایالت دیگر این کشور به ساکنان دستور دادند که در خانه های خود بمانند و شرایطی نزدیک به قرنطینه وضع کردند. ایالت‌ های «ویرجینیا و مریلند» که در همسایگی واشنگتن دی سی قرار دارند از جمله این ایالت‌ ها بودند. به این ترتیب اکنون از بیش از 225 میلیون آمریکایی خواسته شده خانه های خود را ترک نکنند و مانند شرایط جنگی از فرمان «پناه در محل» پیروی کنند. تنها در شهر نیویورک که بیشترین آسیب را دیده روز دوشنبه آمار جان باختگان به مرز 800 نفر رسید.
 
اروپا؛ ادامه محدودیت‌ ها
مقامات اروپا به احساسات افرادی که مخالف محدویت‌ های اعمال شده به سبب شیوع کرونا هستند اهمیتی نمی‌ دهند، زیرا معتقدند دیگران بهای زندگی آزادانه چنین افرادی را با ابتلا به بیماری یا مرگ، پرداخت خواهند کرد. مقامات ایتالیایی محدودیت‌ های اعمال شده بر 60 میلیون ایتالیایی را تا 12 آوریل آینده تمدید و مقامات اسپانیایی نیز قرنطینه خانگی را با توجه به ادامه افزایش ابتلا به کرونا تشدید کردند.
آلمان هم تلاش می‌ کند از بلایی که بر سر کشور‌های همسایه آمده است دوری کند. فرانسه و ایتالیا تدابیر احتیاطی را برای مهار کرونا تمدید کرده اند و تلاش‌ های آنها برای کمک رسانی به قربانیان تا آنجا که امکان داشته باشد، ادامه دارد. فریاد کمک خواهی اسپانیا و ایتالیا از سایر کشور‌های قاره پیر بلند است تا کمک‌ های بیشتری دریافت کنند چرا که کرونا در این دو کشور به سرعت در حال قربانی گرفتن است. پیش بینی‌ های مقامات انگلیسی غمگینانه تر است. آنان می‌ گویند شاید زندگی تا اوایل تابستان آینده نیز به حال طبیعی بازنگردد.
 
آلمان؛ افزایش شمار جانباختگان
به گزارش انستیتو «روبرت کوخ» آلمان در برلین، شمار مبتلایان به کرونا در این کشور روز سه‌ شنبه با افزایش 4615 نفر به مجموع 61913 نفر رسیده است. بر اساس این گزارش، تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌ اند به 583 نفر رسیده که 128 نفر افزایش نشان می‌ دهد.
 
جمهوری چک؛ 184 مورد جدید آلودگی 
وزارت بهداشت جمهوری چک گزارش داد این کشور از 184 مورد جدید آلودگی به کرونا در این کشور خبر داد. به این ترتیب، شمار موارد آلودگی به این ویروس در جمهوری چک به 3001 مورد رسید. دولت جمهوری چک با هدف مهار بهتر شیوع کرونا تدابیر و مقررات تعیین شده در شهرهای این کشور را تمدید کرد. بر اساس این طرح تعطیلی بیشتر مغازه‌ ها و رستوران‌ ها در سراسر این کشور و همچنین محدودیت رفت‌ و آمد افراد در شهرها تا 11 آوریل (23 فروردین) تمدید می‌ شود. با این حال فروشگاه های مواد غذایی و کالاهای ضروری مردم، داروخانه‌ ها، پمپ بنزین‌ ها مجاز به فعالیت دائم در شهرهای جمهوری چک می‌ باشند.
 
سوئد؛ افزایش ثبت نام افراد جویای کار
اداره کار سوئد در تازه‌ ترین آمار‌های خود اعلام کرد: تعداد ثبت نام کنندگان جویای کار در هفته اخیر دو برابر مدت مشابه سال گذشته است. بر اساس گزارش این اداره فقط در دو هفته اخیر 26300 نفر به عنوان جویای کار در این اداره ثبت نام کرده اند. در حال حاضر حدود 211 هزار نفر در اداره کار به عنوان فرد جویای کار ثبت هستند. شیوع کرونا و اخلال فعالیت شرکت‌ های خصوصی عامل افزایش نرخ بیکاری در هفته‌ های اخیر است.
 
رومانی؛ شهر سوچه‌آوا قرنطینه شد
دولت رومانی اعلام کرد که شهر «سوچه‌ آوا» و هشت روستای اطراف این شهر را برای مقابله با شیوع کرونا قرنطینه کرده است. بیش از یک چهارم موارد ابتلا به این ویروس در رومانی در این منطقه به ثبت رسیده است. تاکنون 2109 نفر در رومانی به کرونا مبتلا شده اند. از این تعداد 65 نفر جان خود را از دست داده اند. شهر سوچه‌آوا در شرق رومانی واقع شده است.
 
مکزیک؛ اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی
دولت مکزیک در بحبوحه افزایش شمار مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در سراسر این کشور وضعیت اضطراری بهداشتی اعلام کرد. دولت مکزیک با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس از دیروز تدابیر و مقررات جدید بهداشتی را تعیین کرد. شمار مبتلایان به کرونا در مکزیک از یک هزار نفر فراتر رفته و شمار قربانیان (تاکنون 28 مورد) نیز به طور چشمگیری افزایش داشته است. از جمله تدابیر جدید برای مقابله با شیوع کرونا در مکزیک، لغو تمامی فعالیت‌ ها و گردهمایی‌ های غیرضروری در این کشور است. به دلیل بالا بودن شمار مبتلایان در مکزیک به یک سری بیماری ها از جمله دیابت و چاقی، کارشناسان نسبت به آسیب‌ پذیری جدی جامعه این کشور در برابر کرونا هشدار داده‌ اند.
 
کانادا؛ بیش از نیمی از کارکنان ایر کانادا با بیکاری فنی روبرو هستند
شرکت هواپیمایی ایر کانادا اعلام کرد: بیش از 16500 تن از کارکنان این شرکت که بیش از نیمی از نیروی کار شرکت است با بیکاری فنی روبرو می‌ شوند و این شرکت به دلیل همه گیری کرونا در سه ماهه دوم سال فعالیت خود را 85 تا 90 درصد کاهش می‌ دهد. ایر کانادا پس از اعلام خبر بسته شدن موقتی مرز آمریکا و کانادا برای مهار شیوع کرونا اکثر پرواز‌های بین المللی از جمله پرواز به آمریکا را لغو کرد. پرواز‌های این شرکت داخل خاک کانادا ادامه دارد، اما شمار فرودگاه‌ هایی که پرواز به آن صورت می‌ گیرد از 62 فرودگاه به 40 فرودگاه کاهش یافته است.
 
ژاپن؛ توصیه به شهروندان برای سفر نکردن به یک سوم کشور‌های جهان
وزیر خارجه ژاپن امروز سه شنبه اعلام کرد این کشور از اتباع خود خواسته است به 73 کشور و منطقه که معادل یک سوم کشور‌های جهان است، سفر نکنند. این خبر در حالی اعلام می‌ شود که دولت ژاپن برای جلوگیری از افزایش موارد جدید آلودگی به  کرونا مبارزه می‌ کند. وزارت خارجه ژاپن هشدار «سطح سوم» برای مسافران به ویژه به مقصد آمریکا، کانادا، چین، کره جنوبی و انگلیس همچنین بیش از 20 کشور دیگر که عمدتا در اروپا هستند، صادر کرد. «توشیمیتسو موتگی» اعلام کرد احتمال زیادی وجود دارد که توکیو تصمیم بگیرد ورود اتباع خارجی از همه این کشور‌ها را به خاک ژاپن ممنوع کند.
 
ترکیه؛ 1610 نفر دیگر آلوده شدند
وزیر بهداشت ترکیه آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا را در این کشور 10827 نفر اعلام کرد.
«فخرالدین کوجا» اعلام کرد روز دوشنبه ابتلای 1610 نفر دیگر به این بیماری در ترکیه ثبت شد. با جان باختن 37 نفر از مبتلایان به کرونا شمار قربانیان در ترکیه به 168 نفر رسید. 162 نفر از بیماران بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده اند. تاکنون 76981 نفر در ترکیه تحت آزمایش کرونا قرار گرفته اند. 
 
ایتالیا؛ ادامه روند کاهش ابتلا 
روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در ایتالیا ادامه دارد و این کشور از نظر بهبودیافتگان نیز رکورد شکنی کرده است. ایتالیا برای روز چندم شاهد روند کاهشی ابتلا به کرونا بود و از نظر بهبود یافتگان نیز رکورد شکست. تعطیلی ملی ایتالیا وارد سومین هفته خود شده است. مقامات ایتالیایی از ثبت 813 مورد جدید مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در 24 ساعت گذشته خبر دادند. به رغم کاهش روند مبتلایان به کووید19 در ایتالیا در پی اعمال قرنطینه سختگیرانه، دولت تصمیم گرفت روز‌های قرنطینه سراسری را تمدید کند. قرنطینه سراسری در این کشور تا 13 آوریل تمدید شد. ایتالیایی‌ ها از سه هفته پیش در قرنطینه به سر می‌ برند. اما به نظر می‌ رسد که نتایج مثبت این قرنطینه آشکار می‌ شود. روند افزایش تعداد مبتلایان در ایتالیا هرگز تا به این اندازه کند نبوده است. شمار قربانیان کرونا در ایتالیا به 11500 نفر رسیده است.
 
تداوم شیوع کرونا در کشورهای خاورمیانه و آفریقا
شمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در کشورهای خاورمیانه و آفریقا روز به روز در حال افزایش است.
در جمهوری ترک قبرس شمالی تصمیم قطعی در رابطه با مقررات منع آمد و شد صادر شد. در این جمهوری یک گردشگر آلمانی درگذشت و تعداد موارد ابتلاء به 69 مورد افزایش یافت. تعداد موارد کووید-19 در بخش اشغالی فلسطین به 116 رسیده است. از جمله 10 مورد ابتلا در نوار غزه مشاهده شده است. در همین حال در جبهه نخست مبارزه با شیوع کروناویروس در غزه، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین به عنوان مهمترین و بزرگترین بیمارستان غزه که از سوی ترکیه در این شهر تاسیس شده قرار دارد.  تعداد کشته شدگان در عراق به 46 نفر و تعداد موارد به 630 نفر افزایش یافته است.

افغانستان؛ افزایش مبتلایان
وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده است که تعداد مبتلایان روز به روز بیشتر می‌شود. با ثبت 4 مورد جدید شمار مبتلایان در افغانستان به علاوه چهار نظامی خارجی به 174 مورد رسید. «وحید مایار» سخنگوی وزارت بهداشت می‎ گوید که از میان 60 مورد مشکوک در آزمایشگاه مرکزی وزارت بهداشت، دو مورد در ولایت قندهار، یک مورد در نیمروز و یک در ولایت دایکندی مثبت تشخیص شدند. این در حالی است که وزارت بهداشت گفته است که این وزارت برنامه افزایش شمار بسترها برای بیماران کرونایی در سراسر کشور را تا 20 هزار تخت در نظر دارد. برای عملی شدن این برنامه قرار است از اماکن غیر از بیمارستان ها نیز استفاده شود. اکنون افغانستان هزار بستر آماده برای بیماران کرونایی دارد.
 
هند؛ وضعیت نگران کننده مسلمانان روهینگیا 
پیش از شیوع کرونا و قرنطینه شدن کامل هند به مدت 21 روز، مسلمانان روهینگیا در شهر حیدرآباد می توانستند به صورت روزانه هزینه و خوراک خود را تامین کنند اما با اجرایی شدن قرنطینه و بسته شدن مراکز کار در اکثر مناطق هند، اکنون این مهاجران با خطر گرسنگی مواجه شده‌ اند.
 
تعویق بازی های تابستانی المپیک و پارالمپیک
با توجه به شیوع کرونا در جهان، کمیته‌ های بین المللی المپیک و پارالمپیک به ناچار بازی‌ های تابستانی را یک سال به تعویق انداختند. بازی‌های المپیک به 1 تا 17 مرداد 1400 موکول شد. کمیته بین المللی پارالمپیک نیز اعلام کرد در توافق با کمیته برگزاری بازی‌ های توکیو 2020، این دوره از بازی‌های پارالمپیک از سه شنبه 2 شهریور تا یکشنبه 14 شهریور سال 1400 برگزار خواهد شد
 
هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع مجدد در آسیا
یک مقام سازمان بهداشت جهانی امروز سه‌ شنبه به کشورهای آسیا و اقیانوسیه به ویژه آنها که شاهد کاهش تعداد مبتلایان به کرونا هستند، هشدار داد که این ویروس را دست کم نگیرند و همه چیز را تمام شده ندانند زیرا احتمال بازگشت و شیوع مجدد ویروس همه‌ گیر جهانی در این کشورها بسیار زیاد است.
 
کرونا به شدت بر رشد اقتصادی آسیا تاثیر می‌ گذارد
بانک جهانی در پیش بینی‌ های به روز شده خود اعلام کرد رشد اقتصادی در منطقه شرق آسیا و آسیا-اقیانوسیه همچنین چین در سال کنونی به علت همه گیری جهانی کرونا احتمالا به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت. اگر چه بانک جهانی خاطر نشان کرد که در حال حاضر ارائه پیش بینی‌ های دقیق از رشد اقتصادی به علت وضعیتی که مدام در حال تغییر است، دشوار است، بانک جهانی از این پس رشد اقتصاد‌های در حال توسعه منطقه را در سال 2020، 2.1 درصد و در بدترین سناریو 0.5 درصد پیش بینی می‌ کند در حالی که رشد این اقتصاد‌ها در سال 2019، 5.8 درصد برآورد شد.