به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب : ۲۰۷۸۱۲

در یك شهر آلمان، زدن ماسک اجباری شد

گروه بین‌الملل: شهر ینا در ایالت تورینگن آلمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته است زدن ماسک را اجباری کند. مقامات این شهر حتی به اهالی توصیه کردند برای خود و دیگران ماسک بدوزند.
در یك شهر آلمان، زدن ماسک اجباری شد
شهر ینا که در ایالت تورینگن آلمان واقع شده و حدود ۱۱۱ هزار نفر جمعیت دارد زدن ماسک را اجباری می‌​کند. مقامات شهر ینا گفته‌اند که اهالی از هفته آینده هنگام خرید در سوپرمارکت‌​​ها یا تردد در اماکن عمومی باید با ماسک دهان و بینی خود را بپوشانند. زدن ماسک از طرف اداره بهداشت این شهر به منظور افزایش امنیت پرسنل در اماکن عمومی مقرر شده است. استفاده از شال یا روسری به جای ماسک نیز در صورتی که بینی و دهان را بپوشانند مجاز است. مقامات ینا به اهالی توصیه کردند برای خود و دیگران ماسک بدوزند تا از این طریق جلوی شیوع ویروس کرونا گرفته شود. اخیرا اتریش هم مقرر کرد از این پس هنگام خرید در سوپرمارکت، خریداران باید با ماسک دهان و بینی خود را بپوشانند. 

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که کلیه کارمندان مراقبت‌های بهداشتی که افراد مبتلا به ویروس را درمان می‌کنند، ماسک‌های جراحی را به همراه دستکش، عینک و لباس بپوشند. تصور می‌شود که ماسک‌های جراحی در محیط بالینی موثرتر هستند زیرا با سایر تجهیزات محافظتی و اقدامات بهداشتی دقیق همراهند. ماسک‌های جراحی مرتب تعویض می‌شوند و طوری طراحی نشده‌اند که بیش از یک بار مورد استفاده قرار گیرند. اما ماسک‌ها محافظت کاملی در برابر ویروس‌های موجود در هوا ایجاد نمی‌کنند. چون به‌طور کامل بینی و دهان را نمی‌پوشانند و ذرات، بخصوص انواع بسیار ریز آنها هنوز هم می‌توانند وارد سیستم تنفسی شوند. این ماسک‌ها همچنین قادر به پوشاندن چشم‌ها نیستند.
 
 مقامات سازمان بهداشت جهانی حتی هشدار دادند که استفاده ناصحیح از ماسک می‌تواند ابتلا به ویروس را بیشتر کند.  مارکوس زودر، نخست وزیر ایالت بایرن آلمان توصیه می‌کند که آلمان در سطح ملی به شکل اضطراری ماسک تولید کند. او تاکید کرده است که در شرایط فعلی به ماسک​هایی با کیفیت عالی نیاز است.
نخست وزیر ایالت بایرن آلمان در پاسخ به این پرسش که آیا اجباری شدن ماسک در این ایالت همسایه با اتریش ممکن هست، گفته فعلا چنین چیزی در برنامه نیست اما تاکید کرده که این موضوع "فکر ما را مشغول کرده است". زودر گفته است که باید منتظر نتایج اقداماتی بود که در آلمان اجرا می‌شوند. نخست‌وزیر بایرن درباره اجباری شدن ماسک با همتایان خود در ایالت همسایه بایرن، بادن وورتمبرگ نیز گفت‌وگو کرده است. 

امکان انجام روزانه ۴۰۰ هزار آزمایش کرونا به وجود آمد
چگونه می‌توان عده بیشتری از انسان‌ها را به شکل موثرتری برای تشخیص بیماری کرونا آزمایش کرد؟ دو گروه پژوهشی در شهر فرانکفورت آلمان به روشی دست یافته‌اند که با آن می‌توان این آزمایش را روی ۴۰۰ هزار نفر در روز انجام داد.
یک تیم از بخش اهدای خون صلیب سرخ در فرانکفورت آلمان با همکاری گروهی از متخصصان انستیتوی ویروس شناسی کلینیک دانشگاه فرانکفورت روشی را یافته‌اند که با استفاده از آن می‌توان روزانه آزمایش کرونا را در مورد ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر انجام داد. آنگلا دورن، وزیر علوم ایالت هسن ضمن اعلام این خبر گفته است که با این روش می‌توان چندین نمونه را همزمان آزمایش کرد و کیفیت نتایج آزمایش به هیچ عنوان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در حال حاضر روزانه تنها امکان ۴۰ هزار آزمایش کرونا در آلمان وجود دارد. 
مدیریت گروه پژوهشی صلیب سرخ با پروفسور ارهارت زایفرید و مدیریت گروه پژوهشی کلینیک دانشگاه فرانکفورت با ساندرا گیزک است. وزیر علوم ایالت هسن گفته است یکی از مهم ترین اهداف در مقابله با پاندمی کرونا این است که این بیماری سریع تشخیص داده شود و بتوان ظرفیت انجام آزمایش این ویروس را افزایش داد. او دستیابی به این روش را یک کشف فوق العاده دانست.
تاکنون روش آزمایش ویروس کرونا این بوده که نمونه برداری از مخاط بینی یا حلق هر فرد جداگانه مورد آزمایش قرار می گرفته است. با روش جدیدی که این پژوهشگران کشف کرده‌اند می‌توان نمونه‌های متعددی را در یک مایع مخصوص و با استفاده از روش زنجیره پلمیری PCR method قرار داد که قادر است ژنوم ویروس SARS-CoV-2 را مستقیم تشخیص دهد. 
اگر حاصل آزمایش جمعی منفی باشد می‌توان اطمینان حاصل کرد که هیچیک از افرادی که مورد آزمایش قرار گرفته‌اند آلوده به ویروس نیستند. اما اگر این ویروس در آزمایش جمعی یافت شود باید از تک تک افراد نمونه برداری و نمونه‌ها را مجددا آزمایش کرد. وزارت علوم هسن اعلام کرده است که حقوق این اختراع ، که برای ثبت در ایالات متحده و اروپا معرفی شده است مشترکاً به دانشگاه گوته و بخش اهدای خون صلیب سرخ آلمان تعلق دارد. این فناوری می تواند از طریق انجمن انتقال دانش دانشگاه گوته ، Innovectis بلافاصله در دسترس سایر موسسات ذینفع قرار گیرد
مرجع : دویچه وله
برچسب ها: ماسک ویروس کرونا