به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۲۰۷۹۱۶

نفت برای ادامه روند نزولی بهانه جدید یافت

گروه اقتصادی: قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی رشد بیشتر از حد انتظار سطح ذخایر آمریکا و افزایش تنش میان اعضای اوپک کاهش پیدا کرد.
نفت برای ادامه روند نزولی بهانه جدید یافت
بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۷ سنت معادل ۱.۸ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۲ سنت معادل ۰.۶ درصد افزایش در بازار نیویورک به ۲۰ دلار و شش سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران علت افزایش شاخص قیمت نفت آمریکا را تهیه قراردادهای جدید در آغاز سه ماهه دوم عنوان کردند.قیمتهای نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا که باعث رکود اقتصادی جهانی شده و تقاضا برای نفت را کاهش داده است، به پایین‌ترین حد خود از سال ۲۰۰۲ نزول کرده اند. بهای معاملات نفت در مارس حدود ۵۵ درصد و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد سقوط کردند.موسسه امریکن پترولیوم اعلام کرد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۱۰.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که بسیار بالاتر از افزایش چهار میلیون بشکه ای مورد پیش بینی تحلیلگران بوده است.هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر تحقیقات شرکت نیسان سکیوریتیز اظهار کرد: وضعیت بازار تعریفی ندارد زیرا هیچ شفافیتی درباره این که اپیدمی تا چه مدت ادامه پیدا خواهد کرد، وجود ندارد.طبق آمار رویترز، حدود ۸۰۰ هزار نفر در جهان به ویروس کرونا آلوده شده و بیش از ۳۸ هزار و ۸۰۰ نفر جان باخته اند.در این بین، تنش در میان اعضای اوپک هم به بهبود جو اعتماد در بازار کمکی نمی کند. عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک برای دیدار فوق العاده در آوریل و بحث درباره ریزش قیمتهای نفت به توافق نرسیدند.تحلیلگران می گویند بعید است اوپک بدون روسیه یا آمریکا در خصوص راهکاری به منظور جبران افت تقاضا موافقت کند.

عامل دیگری که به فشارهای نزولی بر قیمتهای نفت اضافه کرد، اظهارات مقامات آمریکایی بود که گفتند فعلا پیشنهاد اتحاد به عربستان سعودی برای مدیریت بازار جهانی نفت در کاخ سفید کنار گذاشته شده است.
دولت ترامپ پس از این که تلاش برای خرید نفت تولیدکنندگان داخلی به دلیل عدم دریافت بودجه لازم لغو شد، اکنون قصد دارد فضای ذخایر نفت استراتژیک را برای نگهداری نفت شرکتهای انرژی آمریکایی اجاره کند تا از فشار روی تولیدکنندگان کم کند. همچنین منابع آگاه اظهار کرده که دونالد ترامپ سرگرم بررسی طرحی برای اعمال محدودیت واردات نفت خام توسط پالایشگاههای آمریکایی و در عوض پالایش نفت مناطق شیل است.دن برویت، وزیر انرژی آمریکا روز سه شنبه با الکساندر نواک، همتای روسی خود درباره افت قیمتها در بازارهای جهانی نفت گفت و گو کرد و دو طرف با مذاکرات آتی بیشتر به همراه سایر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بزرگ نفت موافقت کردند. این گفت و گو در پی تماس تلفنی روسای جمهور دو کشور و دستور آنها به وزیران انرژی شان برای مذاکره و رایزنی در مورد کاهش قیمتها انجام گرفت.مذاکره میان واشنگتن و مسکو تحول جدیدی در دیپلماسی نفت جهانی پس از شکست مذاکرات و پایان همکاری گروه اوپک پلاس شامل روسیه در ماه میلادی گذشته، به شمار می رود.
بر اساس گزارش رویترز، بانک استاندارد چارترد با توجه به قرنطینه جهانی برای مقابله با کرونا، پیش بینی کرده است تقاضا برای نفت در آوریل به میزان ۱۸.۵ میلیون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا خواهد کرد و برای کل سال ۲۰۲۰ به طور میانگین ۵.۴۳ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. این بانک پیش بینی کرد مازاد عرضه نفت در آوریل به ۲۱.۸ میلیون بشکه در روز، در ماه مه به ۱۹.۵ میلیون بشکه در روز و در ژوئن به ۱۳.۷ میلیون بشکه در روز می رسد. تحلیلگران استاندارد چارترد قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم را ۲۳ دلار در هر بشکه پیش بینی کردند.
برچسب ها: قیمت نفت بازار