به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۳ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۲۰۷۹۹۸

بحران بی‌اعتمادی، حاصل ناتوانی پیگیری مطالبات از طریق صندوق رأی است

گروه سیاسی: دبیر کل حزب اراده ملت با تشریح وضعیت جریان‌های سیاستی کشور معتقد است که اصلاح‌طلبان باید نسبت خودشان با جامعه را بازشناسی کنند و بحران بی‌اعتمادی مردم، حاصل ناتوانی پیگیری مطالبات از طریق صندوق رأی است.
بحران بی‌اعتمادی، حاصل ناتوانی پیگیری مطالبات از طریق صندوق رأی است
به گزارش ایلنا، احمد حکیمی‌پور درباره این سوال که آیا شکست اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم تنها به دلیل نظارت‌ها بود و عوامل دیگر از جمله کاهش سرمایه اجتماعی آن‌ها در این شکست نقشی نداشته است، گفت: همه عوامل سهم خودشان را دارند و تنها یک عامل موثر نیست. عوامل دیگری از جمله ریزش آرا، سلب اعتماد عمومی از صندوق رأی و همچنین بحث صلاحیت‌ها موثر بوده است و تنها یک عامل را نمی‌توان نام برد.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم شفاف و درست تحلیل کنیم، یک عامل مشخص دلیل شکست در انتخابات نیست؛ نمی‌توان ریزش را نظر نگرفت، بحران بی‌اعتمادی در میان مردم نسبت به انتخابات ایجاد شده که حاصل ناتوانی پیگیری مطالباتشان از صندوق رأی است؛ موضوع دیگر بحث رد صلاحیت‌های اصلاح‌طلبان بود که نتوانستند با همه توان در عرصه باشند. دبیرکل حزب اراده ملت ایران با بیان اینکه قدرت دو بخش است یکی نظام و ساختار سیاسی و دیگری هم گفتمان و افکار عمومی تصریح کرد: وقت آن رسیده که اصلاح‌طلبان به سمت جامعه بازگردند و ببینند چه میزان از مطالبات مردم را درک کرده‌اند و چه اندازه صلاحیت و قابلیت نمایندگی آنها را دارند؛ باید باز تعریفی از جایگاه و جریان تشکیلاتشان انجام دهند.

وی یادآور شد: فرصت خوبی برای جریان اصلاحات پیش آمده که امیدوارم این فرصت را از دست ندهند، جریان اصلاحات دو سال بعد از انتخابات فرصت‌های خودش را از دست داد، مسامحه و فرصت‌سوزی کرد اما اکنون امکان و فرصت بازنگری و بازسازی وجود دارد. نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: بعد از سال ۹۶ می‌بایست می‌نشستیم و با توجه به تجربیاتی که داشتیم وضعیت را نگاه می‌کردیم، نباید از باد پیروزی در انتخابات سال ۹۶ می‌خوابیدیم؛ اما بعد از اینکه شورای شهر را گرفتیم این احساس به ما دست داد که انگار همه راهکارها و روش‌ها درست بوده و اصلاح‌طلبان هیچ نقشی نداشتند در نتیجه ننشستیم جریان را به درستی آسیب‌شناسی کنیم.

وی درباره آرایش سیاسی مجلس آینده گفت: اختلافات جریان اصولگرایی پیش از شروع مجلس آینده شروع شد اما به هر شکل بود اجازه ندادند که بروز پیدا کند و وحدتی صوری در میان آنها شکل گرفت، اما معلوم بود که این وحدت اساسی و پایدار نخواهد بود، در نتیجه در مجلس یازدهم آنگونه که گمان می‌شود مجلس یکدست نخواهیم داشت. حکیمی‌پور با بیان اینکه اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است اما در درون خودشان فراکسیون‌های مختلفی شکل خواهد گرفت که عمدتاً پایداری‌ها طیف حامیان احمدی‌نژاد هستند، بیان کرد: آن‌ها نه تنها روی ریاست مجلس بلکه در کمیسیون‌ها به اختلاف خواهند خورد. علت آن هم این است که فردی که محور حل و فصل منازعات باشد در میان آنها وجود ندارد. کسی که بتواند تعارضات و اختلافات را در درون اصولگرایان حل و در جریان اصولگرایان جمع بندی کننده باشد وجود ندارد و مجلس یازدهم فاقد فردی جامع و انسجام‌بخش و حل و فصل کننده منازعات درون جبهه‌ای است.

وی درباره اینکه آیا جریان اصول‌گرایی بر سر ریاست قالیباف به نتیجه خواهند رسید، گفت: فکر نمی‌کنم؛ در صورتی که ریاست مجلس و  پست‌های مختلف آن را دوره‌ای کنند  شاید بتوانند به تفاهم برسند اما این که همه دوره چهار ساله را یک نفر رئیس مجلس باشد و یک گروه فکر کند می‌تواند ریاست مجلس را به دست بگیرد، ممکن نیست و بعید می‌دانم. حکیمی پور درباره چالش‌هایی مجلس یازدهم با دولت، گفت: آنها پیش از ورود به مجلس انتقاداتی به دولت داشتند اما خودشان می‌دانند که این انتقادات به دولت بر نمی‌گردد. کشور مشکلاتی اساسی دارد که همه قوا در آن دخیل هستند؛ آنها برای رای‌آوری حرف‌هایشان را به دولت زدند اما وضعیت کشور به کلیت سیستم باز می‌گردد که همه قوا هم در آن هستند.

وی ادامه داد: طبیعتا اصولگرایان برای اینکه نشان بدهند شعارهایی که در انتخابات داده‌اند را اجرایی می‌کنند شاید در اوایل مجلس بخواهند دولت را اذیت کنند و چند وزیر را جابجا کند اما این کارها مشکلی از دولت حل نمی‌کند و مردم از این کشمکش‌ها و جنجال‌ها خسته شده‌اند اصل کشش ندارند؛ از اینکه هرکس می‌آید قبلی را تخریب می‌کند و می‌گوید او کار نکرده و من می‌خواهم بهتر کار کنم، خسته شده اند. این کنشگر سیاسی جریان اصلاح‌طلب درباره تصمیم مجلس یازدهم پیرامون مسائل سیاست خارجه، گفت: متاسفانه مجلس این اختیار را ندارد و تصمیمات فراتر از مجلس گرفته می‌شود. مجلس فقط و فقط رفع و رجوع حقوق می‌کند اما اینکه خودش بخواهد تعیین کننده باشد و صددرصد  قضیه را در دست بگیرد ممکن نیست و از آن بر نمی‌آید و در عمل جایگاهی ندارد.
برچسب ها: احمد حکیمی‌پور

د
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ۰۸:۲۹
این ها 50-60 حزب هستند یا 50-60 گروه تقسیم قدرت ؟ (365925)
بوشهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ۱۰:۱۳
اصلاح طلبان فاقد استراژی مشخص برای حکومت بوده اند. باید در 8 سالی که محمدخاتمی رییس جمهور شد و بعد آن مجلس قوی ششم روی کار آمد آنقدر در تصویب لوایح کارآمد و درست کننده اوضاع سیاسی و به تبع آن اقتصادی پافشاری می کردنند که مردم طعم خوبی آن را حس می کردند و در بعد در سال 84 آنقدر غره شده بودند که 4 اصلاح طلب آمدند و در انتخابات ریاست جمهوری شکست خوردند و این بلایا سر مردم آمد. اجازه دادند همین کروبی که در حصر است با حکم حکومتی چه بر سر قانون اصلاح مطبوعات آورد . گناه اصلاح طلبان نابخشنودنی است (365926)