کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فکری به حال کارگران محروم از بیمه بیکاری کنید

14 فروردين 1399 ساعت 10:44

گروه اقتصادی: یک فعال کارگری با بیان اینکه بسیاری از کارگران آسیب دیده افرادی هستند که در صورت عدم دریافت مزد روزانه یا ماهانه به مشکل بر‌می‌خورند، عنوان کرد: تا قبل از برقراری بیمه بیکاری، کمک‌های معیشتی پرداخت شود.


به گزارش ایلنا، هادی ابوی گفت: کرونا غیر از آن که خود چیز بد و آسیب‌زایی است، زمان بدی هم شیوع پیدا کرد و به این دلیل مشکلات مردم به ویژه کارگران دو چندان شد.او ادامه داد: ماه پایانی سال، ماهی است که بسیاری از کارگران رسمی و غیررسمی انتظار دریافتی‌هایی را دارند که درآمد و هزینه آنها را تا حدی به تعادل می‌رساند. با شیوع کرونا بسیاری از این کارگران بیکار یا از دریافت عیدی، پاداش پایان سال یا حتی حقوق یومیه خود محروم شدند.این فعال کارگری با بیان اینکه به دنبال شیوع کرونا مسئولان وعده‌هایی برای جبران خسارت داده‌اند، گفت: بخشی از وعده‌ها مربوط به کمک به کارگران و برخی دیگر مربوط به حمایت از کارفرمایان و صاحبان کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ است. در بحث حمایت از کارگران بحث پرداخت بیمه بیکاری مطرح است، اما این بیمه شامل درصد کمی از کارگران آسیب دیده می‌شود.
چه کسانی بیمه بیکاری می‌گیرند؟
او توضیح داد: بر اساس قانون آن دسته از کارگرانی بیمه بیکاری می‌گیرند که حق سه درصدی این بیمه را پرداخت کرده باشند، حال آنکه ما شمار زیادی کارگر آسیب دیده داریم که این حق بیمه را نپرداخته و دستشان به جایی بند نیست.ابوی عنوان کرد: به صورت مشخص می‌توان به کارگران سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها اشاره کرده که تعداد قابل توجهی از آنها به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای کسب‌و‌کار‌ها دچار مشکل شده‌اند. کارگری که در یک سالن پذیرایی کار خدماتی انجام می‌داده معمولا به صورت روزانه یا ساعتی مزد می‌گرفته است. این افراد معمولا بیمه نبوده‌اند و حالا هم بیکار شده و هیچ درآمدی ندارند.او با بیان اینکه بر این اساس دو موضوع را باید در نظر گرفت، تصریح کرد: مورد اول این است که برقراری بیمه بیکاری مشمولان این نوع بیمه ممکن است زمان ببرد و مورد دوم این است که افرادی هستند که مشمول این نوع بیمه نمی‌شوند. تا قبل از برقراری بیمه باید حمایت‌های معیشتی صورت گیرد و افرادی که شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند نیز این نوع حمایت‌ها را دریافت کنند.
حفظ نیروی کار در اولویت باشد
این فعال کارگری درباره شرط پرداخت تسهیلات ارزان قیمت مبنی بر اینکه کارفرمایان در صورت حفظ نیروی کار می‌توانند این وام را دریافت کنند، گفت: ما می‌دانیم که کرونا به شدت به کسب‌و‌کار‌ها آسیب وارد کرده است. کارفرمایانی هستند که به دلیل تعطیلی کسب‌و‌کار واقعا قادر به تامین نقدینگی نیستند و حتی توان پرداخت درصدی از حقوق کارگران خود را ندارند. آنها چشم انتظار تسهیلات ارزان قیمت هستند، اما باید توجه داشته باشیم که در اهداف اعطای این نوع تسهیلات باید حمایت از نیروی کار در اولویت باشد.او ادامه داد: به این صورت شرط حفظ نیروی کار برای دریافت تسهیلات شرط مناسبی است و باید نظارت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.
ابوی با بیان اینکه مشکل پیش آمده مشکلی فراگیر است، عنوان کرد: کرونا جامعه را به شدت درگیر کرده و می‌شود گفت تقریبا هیچ کسی نیست که از آسیب‌های آن در امان باشد. رفع مشکل و کاستن از آلام این بیماری منوط به همکاری همه‌جانبه است و تشکل‌های کارگری نیز اعلام آمادگی می‌کنند که در رفع مشکلات همکاری کنند.او گفت: برای مثال در مشهد با کمک تشکل‌های کارگری پویشی با عنوان نذر درآمد راه افتاد و بسته‌هایی حمایتی برای پنج هزار کارگر آسیب دیده در نظر گرفته شد. حدود دو هزار نفر از این افراد، کارگران صنفی بودند که تشکل‌های کارگری آنها را برای دریافت بسته‌های حمایتی معرفی کردند.


کد مطلب: 208041

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/208041/فکری-حال-کارگران-محروم-بیمه-بیکاری-کنید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir