کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سایه شوم کرونا بر سر برخی کسب و کارها

14 فروردين 1399 ساعت 10:58

گروه اقتصادی: شیوع کرونا نه تنها حوزه سلامت را دچار بحران کرده است بلکه بسیاری از مشاغل و اقتصاد کشور هم دچار چالش شده اند.


ویروس موذی و بی رحمی کرونا که از حدود سه ماه پیش رد پایش در چین دیده شد تا به حال بیش از ۹۳۵ هزار نفر در جهان را مبتلا کرده است، بیماران بسیاری روی تخت‌های بیمارستانی در یک قدمی مرگ هستند، در بسیاری از کشور‌های اروپایی دیگر تخت خالی وجود ندارد و بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید در راهرو‌ها بستری شده اند، در برخی کشور‌ها با صحنه‌های تلخ و ناگوار انتقال شمار زیادی از اجساد با کامیون به خارج شهر مواجه هستیم.ویروس کرونا یک پاندمی یا همه گیری جهانی است و تاکنون ۲۰۰ کشور دنیا آلودگی به ویروس کرونا را گزارش کردند، این ویروس سرعت سرایت بسیاری بالایی دارد و به همین دلیل به سرعت آمار مبتلایان افزایش پیدا کرد، هر چند مرگ و میر ویروس کرونا بالا نیست، اما به دلیل شیوع بالا تعداد مرگ و میر بالاتری هم ثبت می‌شود و متاسفانه تاکنون حدود ۴۷ هزار و ۲۴۵ نفر در دنیا جان خود را بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ از دست داده اند.تاکنون واکسن و درمان اختصاصی برای ویروس کرونا ۲ SARS-CoV- کشف نشده است و بیماران تحت درمان‌های حمایتی قرار می‌گیرند و مطالعات بسیاری از جمله پلاسما درمانی، سلول درمانی و درمان‌های دارویی در سراسر جهان برای شناسایی درمان‌های اثر بخش کرونا در حال انجام است.در کنار اخبار تلخ افزایش آمار ابتلا به کرونا و مرگ ومیر مردم، در کشور‌هایی مثل آمریکا و چین آزمایش بالینی واکسن روی انسان آغاز شده است البته تولید این واکسن‌ها در صورت موفقیت یک سال به طول می‌انجامد، اما به هر حال به دلیل احتمال ماندگار بودن ویروس کورنا وجود دارد و به همین دلیل تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است، خوشبختانه با رژیم‌های دارویی جدید بسیاری ازمبتلایان به کووید ۱۹ از لبه پرتگاه مرگ باز گشته اند و تاکنون بیش از ۱۹۴ هزار نفر بهبود پیدا کرده اند.
آخرین آمار ابتلا و فوتی کرونا در ایران
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران اظهار کرد: تاکنون بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی، ۲۹۸۷ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد؛ با این حساب، مجموع بیماران مبتلا به این بیماری تا امروز ۱۳ فروردین به ۴۷۵۹۳ نفر رسید.او افزود: خوشبختانه تا کنون ۱۵۴۷۳ نفر از مبتلایان به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده اند.جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۳۰۳۶ نفر رسید.
کرونا سلامت و اقتصاد  را دچار بحران کرد
ویروس کرونا در گام نخست سلامت افراد و در گام بعدی اقتصاد کشورها را نشانه رفته است، حوزه سلامت با بحرانی به نام  کرونا رو به رو است و وزارت بهداشت با تمام توان تلاش می کند تا بتواند این بحران را مدیریت کند، همه دست اندرکاران نظام سلامت از مسئولان ستادی، مدیران حوزه سلامت پزشکان و پرستاران گرفته تا بهیار و بیمار بر و نگهبان همه در حال تلاش هستند تا بتوانند جان مردم را نجات دهند و هر چه زودتر بتوانیم کرونا را شکست دهیم.این روزها که طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مقابله با کرونا اجرایی شده است و متخصصان تاکید دارند که  اگر در خانه بمانیم خود و عزیزانمان کمتر در تیررس این ویروس بی رحم و مهلک قرارمی گیریم، حتی اگر این در خانه ماندن به قیمت ضربه به اقتصاد و معیشت خانواده باشد، چرا که در مرگ پشت درهای خانه ها انتظار افراد را می کشد، به همین دلیل در این ایام توجه به سلامت به جای سود بیشتر اهمیت بیشتری دارد.
ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت هم درباره اینکه خیرین در این ایام نباید برخی اقشار آسیب پذیر ناشی از شیوع کرونا را فراموش کنند، گفت: ما در این شرایط کرونایی و رفت‌وآمد و اشتغال کم، ۲ گروه از مردم را فراموش نکنیم. دولت البته با قدرت کار می‌کند. گروه اول خانواده‌هایی که از قبل با کمک زندگی می‌کردند. گروه دوم خانوارهایی که سپرست خانواده روزمزد هستند، ما علاوه‌بر این نگران تغذیه‌ و سلامت این افراد هم هستیم.
معاون کل وزارت بهداشت افزود: همچنین کارگران روزمزد از نظر معیشت دچار مشکل شده اند و دولت حمایت هایی داشته است اما انتظار داریم که خیرین و سازمان های مردم نهاد برای کمک به اقشار آسیب پذیر پای کار بیایند.حریرچی گفت: بسیاری از سازمان های مردم نهاد و خیرین از افراد نیازمند و آسیب پذیر حمایت می کردند و گزارش داریم به دلیل محدودیت تردد این حمایت ها کم شده است و درخواست داریم تا کسانی که این کارهای خیر را انجام می دادند، حمایت خود را بیشتر کنند.
مشاغلی که در سایه کرونا آسیب دیدند
 بسیاری از کسب و کارها و مشاغل به دلیل محدودیت تردد مردم ضررهای قابل توجهی را متحمل می‌شوند. در این میان مشاغلی مانند تاکسی‌های اینترنتی، برخی از اصناف در سطح خرده فروشی، مشاغل خرد و کوچک، کارگاه‌ها و مشاغل خدماتی آسیب دیند و حتی ناچار به تعطیلی یا تعدیل نیروهای خود در ایام پایانی سال شدند. هتل ها و رستوران‌ها که هر سال در آستانه سال جدید کسب و کار پررونقی داشتند، با رکود مواجه شده اند
ویروس مو‌ذی و بی رحم کرونا به شغل هایی مثل آرایشگاه‌ها مراکز تفریحی، باشگاه‌های ورزشی، فست فود و رستوران‌، تالارهای پذیرایی، هتلها و استخرها ضربه زده است به طوری که بسسیاری از افراد سشاغل در این صنف ها بیکار شدند و کارگران را در ایام پایانی تعدیل یا اخراج کردند.مشاغلی هم که درآمد آنها روزانه بوده و بسته به فعالیت در شب یا روز است هم در سایه شوم سنگین ویروس کرونا آسیب دیدند و حتی برخی از مشاغل روزمرد به دلیل اعمال محدودیت های تردد و اجرای فاصله گذاری اجتماعی برای تامین معیشت خود دچار چالش شدند.کارگران روزمزد، کارگر ساختمان، مشاغل آزاد، ، بساطی ها و دستفروشان و کارگران واحدهای زیرپله ای کسب و کارها ومشاغل غیر رسمی محسوب می شوند که به شکل قانونی حمایت از آنها صورت نمی گیرد و پوشش بیمه ای  ندارند به همین دلیل نیازمند حمایت دولت و خیرین هستند.کرونا متاسفانه در ایامی در ایران شیوع پیدا کرد که فصل گردش پول و رشد اقتصاد کشور است، همه ساله در اسفند ماه کشور با تکاپوی مردم برای خرید ایام نوروز مواجه بود، بسیاری از اصناف و مشاغل داشته های خود را جمع می کردند تا با عرضه در ایام پایانی سال بتوانند سود مالی خوبی داشته باشند.بسیاری از کشاورزان و باغداران امسال به دلیل نبود ایام نوروزی مثل سال های گذشته نتواستند میوه های نوروزی را به قیمت بفروشند چرا که به طور کلی به دلیل ترس مردم برای خروج از خانه خرید و فروش یا به عبارتی مصرف میوه و سبزی کم شده است.
حمایت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از مشاغل روزمزد
کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کارمندانی که باید بر سر کار حاضر شوند، گفت: یکی از مشکلاتی که در قرنطینه کامل یا حکومت نظامی خواهد بود، این مشکل است، اما در سطح سوم قرنطینه مشاغلی که در حوزه خدمات عمومی اشتغال دارند، قاعدتا همچنان حضورشان در مشاغل حفظ می‌شود. در عین حال برخی مشاغل هم به درآمد‌های روزانه وابسته بوده و جزو مشاغل خدمات عمومی ضروری تلقی می‌شوند که می‌توانند این روز‌ها تردد داشته باشند، نیستند.سخنگوی ستاد مقابله با کرونا داد: در این گروه که در قالب شرکت‌ها و موسسات رسمی و بنگاه‌های تجاری و خدماتی هستند و در صورتی که کارگر را اخراج یا تعدیل نکرده باشند، دولت اقداماتی در قالب یک بسته خدمات اقتصادی حمایتی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برایشان در نظر گرفته است که در دولت هم تصویب شده تا از افراد و نیرو‌های انسانی کارگری و مشاغلی که آسیب دیده‌اند، حمایت کند که البته مشروط بر این است که شرکت‌ها و بنگاه‌ها کارگر را به بهانه کرونا اخراج نکرده باشند. در این صورت این خدمات حمایتی برای جبران حقوق و خسارت‌ها داده می‌شود. جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره کاهش مصرف لبنیات در روزهای کرونایی و کاهش خرید شیر دامداران گفت: امسال شاید برای لبنیات در کشور، سال مناسبی نبود و در این ایام ظلم مضاعفی هم به این حوزه شد. به طوری که  با پروژه که به نام آفلاتوکسین کلید خورد،‌ روند کاهش مصرف داشتیم که به تدریج اصلاح شد. امروز هم بحران کرونا و طغیان این بیماری در مصرف شیر موثر بوده است. توصیه ما و نظام‌های سلامت مصرف کافی لبنیات است. در این روزها هم شاید بیش از گذشته نیاز به مصرف آن مشخص شود. امیدواریم دولت هم بتواند در بخش‌های مربوطه اعم از دامداری‌ها و صنعت لبنیات حمایت لازم را داشته باشد تا این حوزه دچار بحران و مشکلات ناشی از کاهش مصرف نشود.در راستای حمایت از بنگاه‌های تولیدی و مشاغل آسیب دیده از ویروس کرونا، ستاد مقابله با بحران کرونا از سوی دولت تشکیل شده و شورای عالی کار با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب و کارهای متضرر شده از کرونا تعیین مهلت سه ماهه برای بازپرداخت اقساط سررسید شده این واحدها به شرط نداشتن بدهی جاری را به تصویب رسانده است.وزارت کار نیز ضمن شناسایی ۹۴۰ بنگاه آسیب دیده در رسته های مختلف، حمایت خود را از بنگاه‌های آسیب دیده با اختصاص ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اعلام کرده که در قالب اعطای تسهیلات و بیمه بیکاری خواهد بود.


کد مطلب: 208046

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/208046/سایه-شوم-کرونا-سر-برخی-کسب-کارها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir