به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۲۰۸۰۷۴

کرونادر ابتدای بیماری بیشترویروس منتشرمی‌کنند

گروه علمی: یک بررسی کوچک نشان می‌دهد افراد دچار ویروس کرونا عامل بیماری کووید-۱۹ در ابتدای بیماری‌شان بیشترین انتشار ویروس را ایجاد می‌کنند.
کرونادر ابتدای بیماری بیشترویروس منتشرمی‌کنند
این بررسی که قبلا در پایگاه‌ داده‌های medRxiv به اشتراک گذاشته بود و اکنون در ژورنال نیچر منتشر شده است، فقط بر روی ۹ بیمار انجام شده است.این بررسی نشان داد افراد در مراحل اولیه بیماری‌شان مقدار زیادی از ویروس را منتشر می‌کنند و با پیشرفت بیماری میزان ویروس انتشار یافته کاهش می‌یابد. اگر نتایج بررسی درست باشد، می‌تواند توضیح‌دهند سرایت آسان و سریع ویروس جدید کرونا باشد. بسیاری از افراد ممکن است هنگامی که علائمی خفیف و شبیه سرماخوردگی دارند و فکر نمی‌کنند بیماری جدی داشته باشند، بیشترین سرایت ویروس به دیگران را ایجاد می‌کنند.این پژوهشگران می‌گویند این خصوصیت عفونت با ویروس جدید کرونا کاملا متضاد با ویروس کرونای عامل سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) است که در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳ شایع شد.در بیماران سارس، انتشار ویروس از بیماران در حدود روز هفتم تا دهم بیماری هنگامی که عفونت از مجاری فوقانی تنفسی به بخش‌های پایینی دستگاه تنفس و بافت عمقی ریه می‌رسید، اوج می‌گرفت.اما این بررسی نشان داد در هفت بیمار دچار کووید-۱۹، ناشی از ویروس جدید کرونا، اوج غلظت‌های انتشار ویروس از بیماران در پیش از روز پنجم بیماری و ۱۰۰۰ برابر بالاتر از انتشار ویروس در بیماران مبتلا به سارس بود.

در دو بیمار دیگر کووید-۱۹ که عفونت به ریه‌ها گسترش یافته و نشانه‌های اولیه ذات‌الریه را ایجاد کرده بود، این اوج انتشار ویروس دیرتر رخ داد. در این دو مورد شدید بیماری حداکثر میزان انتشار ویروس در روز دهم و یازدهم رخ داد. در مقابل در هفت بیمار دچار بیماری خفیف، انتشار ویروس بعد از روز پنجم کاهش یافت و تا روز دهم بیماران تقریبا مسری نبودند.این پژوهشگران می‌نویسند:‌ «بر اساس یافته‌های حاضر، مرخص کردن زودرس بیماران و ایزوله کردن متعاقب در خانه برای بیمارانی که روز دهم بیماری را پشت سر گذاشته‌اند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. به شرطی که نمونه سوآب از ترشحات از گلوی آنها حاوی کمتر از ۱۰۰۰۰۰ کپی از ماده ژنتیکی ویروس در هر میلی‌لیتر باشد.»این پژوهشگران در آنالیزشان از نمونه‌برداری با سوآب بینی و حلق و همچنین از بررسی خون، ادرار، مدفوع و خلط استفاده کردند. این گروه میزان ماده ژنتیکی ویروس RNA را در این نمونه‌ها در مراحل متفاوت بیماری اندازه‌گیری کردند. ضمنا برای مطمئن بودن از اینکه این RNAهای ویروسی واقعا بیماری را سرایت می‌دهند، آنها را در کشت‌های سلولی در آزمایشگاه رشد دادند.
 ویروس کرونا زنده است؟ | چطور ویروس‌ تکثیر می‌کند؟
این پژوهشگران توانستند از نمونه‌های به دست آمده از گلو، بینی و خلط بیماران که در مراحل اولیه بیماری برداشته شده بود، ویروس را رشد دهند، اما از روز هشتم به بعد در بیماران دچار بیماری خفیف دیگر از نمونه‌ها ویروس رشد نمی‌کرد. این امر به این معنا بود که میزان مسری بودن این بیماران کمتر شده است، اما هنوز آزمایش آنها «مثبت» بود.این پژوهشگران نتوانستند ویروس را از نمونه‌های خون، ادرار و نیز مدفوع رشد دهند. قبلا پژوهشگران از چین و سازمان جهانی بهداشت یافتن ویروس فعال را از مدفوع بیماران را گزارش داده بودند.البته به گفته این پژوهشگران با توجه به اینکه بررسی جدید بر روی یک گروه محدود از موارد نسبتا خفیف بیماری انجام شده است، پژوهش‌های بیشتری لازم است تا معلوم شود آیا مدفوع در انتقال کووید-۱۹ نقش دارد یا نه.نکته جالب این بود که این پژوهشگران آنتی‌بادی‌ یا پادتن‌های ضد ویروس را در روزهای ششم تا دوازدهم بیماری در بیماران یافتند که نشان می‌داد دستگاه ایمنی به سرعت پس از عفونت واکنش نشان داده است. دانشمندان هنوز نمی‌داند آیا این پاسخ ایمنی سریع در اغلب بیماران به خصوص افراد دچار عفونت شدیدتر رخ می‌دهد یا نه.
برچسب ها: ویروس کرونا