به روز شده در ۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۲۰:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۲۰۸۲۵۲

چند راهکاربرای کاهش اضطراب درروزهای قرنطینه

گروه جامعه: ویروس کرونا این روز‌ها تبدیل به تیتر یک رسانه‌های جهانی شده است، در حال حاضر بیش از ۱۶۰ کشور با این ویروس در چالش هستند و همچنان روزانه به آمار مبتلایان و جان باختگان کووید ۱۹ افزوده می‌شود.
چند راهکاربرای کاهش اضطراب درروزهای قرنطینه
این ویروس دنیا را به بلاتکلیفی فرو برده و اخبار مدام در مورد همه گیری آن می‌گویند. همه این‌ها به طور قطع تاثیر بسیاری بر سلامت روان افراد دارد، به‌ویژه آن‌هایی که در حال حاضر با شرایطی مانند اضطراب و اختلال فشار خون زندگی می‌کنند؛ بنابراین حفظ سلامت روان یکی از مسائل مهم این روزهاست که باید بیشتر به آن توجه کنیم و اینکه چگونه می‌توان بهداشت روانی را هم در کنار بهداشتی جسمی به جا آورد، دغدغه این روز‌های مردم جهان به‌ویژه کارشناسان این حوزه است.نگرانی در مورد اخبار قابل درک است، اما برای بسیاری از افراد می‌تواند مشکلات بهداشت روان موجود را وخیم‌تر کند. هنگامی که سازمان جهانی بهداشت مشاوره‌هایی را در مورد محافظت از سلامت روانی در هنگام شیوع ویروس کرونا منتشر کرد، بسیار مورد استقبال رسانه‌های اجتماعی قرار گرفت.ترس از کنترل و عدم اطمینان از ویژگی‌های مشترک بسیاری از اختلالات اضطرابی است؛ بنابراین قابل درک است که بسیاری از افراد مضطرب با زمینه‌های قبلی در حال حاضر با چالش‌هایی روبه‌رو شوند؛ بنابراین چگونه می‌توانیم از سلامت روان خود محافظت کنیم؟
 مراقب آنچه می‌خوانید باشید
خواندن بسیاری از اخبار در مورد ویروس کرونا منجر به حمله عصبی به افرادی می‌شود که مبتلا به اضطراب از قبل هستند. زمانی که فرد احساس اضطراب می‌کند افکارش از کنترل خارج شده و نتایج فاجعه باری به بار می‌آورد. دوری از وبسایت‌های خبری و رسانه‌های اجتماعی تا حد قابل توجهی می‌تواند در مدیریت اضطراب موثر باشد.مقدار زمانی را که صرف خواندن یا تماشای چیز‌هایی می‌کنید که باعث می‌شوند احساس بهتری نداشته باشید، محدود کنید و جز در مواردی که تصمیم می‌گیرید از اخبار کلی مطلع شوید به سراغ آن‌ها بروید. اطلاعات غلط زیادی در اطراف شما وجود دارد بنابراین سعی کنید اخبار را از منابع معتبر مانند وزارت بهداشت و رسانه ملی پیگیری کنید و تا حد امکان از شبکه‌های اجتماعی و کانال‌هایی که باعث اضطراب بیشتر می‌شوند، فاصله بگیرید چرا که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند محرک باشند، می‌توانید به جای آن‌ها از زمان خود برای تماشای فیلم و یا خواندن کتاب‌ها استفاده کنید.
دستان خود را بشویید، اما نه بیش از حد
در حال حاضر مراکز درمانی و یا حتی سامانه غربالگری مملو از افرادی است که به شدت از ابتلا به ویروس کرونا هراسانند بنابراین تحت این شرایط تاکید بسیار بر رعایت بهداشت گرچه ضروری است، اما تکرارش می‌تواند به نوعی استرس زا باشد؛ مثلا اینکه به طورت مرتب گفته می‌شود که دستهایتان را بشویید، همین امر باعث ایجاد رفتار وسواس گونه در افراد شده و بر اضطراب آن‌ها می‌افزاید.در واقع ترس از آلودگی یکی از جنبه‌های وسواس فکری است و مشاوره در مورد شستشوی دست می‌تواند محرک بزرگی برای افرادی باشد که بهبود یافته‌اند. از طرفی برای بسیاری از مبتلایان بهتر شدن به معنای ترک خانه است، از این رو در خانه ماندن و خود قرنطینگی یک چالش جدید ایجاد می‌کند و به دلیل اوقات بیکاری بسیار می‌تواند کسالت بار باشد.
با مردم در ارتباط باشید
با گذشت زمان و البته نامشخص بودن پایان اپیدمی و افزایش روز به روز  آمار افرادی که به قرنطینه می‌روند، گسترش ارتباط با افراد بیشتر به صورت تلفنی و یا ایمیل می‌توانداقدام مناسبی باشد، پس تلاش کنید در دورانی که مجبور به ماندن در خانه هستید، ارتباط خود را با دیگران حفظ و حتی توسعه دهید. این به شما این امکان را می‌دهد که کمتر منزوی شوید، گرچه این انزوا می‌تواند فرصت مناسبی برای انجام کار‌های عقب افتاده و کتاب‌های نخوانده باشد.
از افسردگی اجتناب کنید
با توجه با اینکه ممکن است ویروس تا مدتی باقی بماند، مهم است که زمان را به خوبی مدیریت کنید؛ از فعالیت‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که در صورت دسترسی به طبیعت و نور خورشید ورزش کنید، خوب غذا بخورید و آرام باشید.
نگرانی‌ها را در ذهن خود تایید نکنید
سعی کنید در شرایط فعلی همانطور که معمولاً با نگرانی و اضطراب مواجه می‌شوید واکنش نشان ندهید، مکث کنید و نفس عمیق بکشید.به عقب برگردید و به خود بگویید که این فقط یک فکر یا احساس است. هرچه را که فکر می‌کنید باور نکنید. اندیشه‌ها بیانیه یا واقعیت نیستند. بگذارید این افکار بیایند و بروند، می‌گذرد لازم نیست به آن‌ها پاسخ دهید. تصور کنید که آن‌ها در یک حباب یا ابر شناور هستند.لحظه کنونی را کاوش کنید، زیرا اکنون، در این لحظه همه چیز خوب است. به نفس کشیدن خود توجه کنید. به زمین زیرپایتان و به اطراف و همه آنچه را که می‌بینید و می‌شنوید و می‌توانید لمس کنید، حتی بو‌هایی که در لحظه اکنون احساس می‌کنید؛ سپس توجه خود را به چیز دیگری معطوف کنید به آنچه باید انجام دهید فکر کنید، پیش از آنکه متوجه نگرانی شوید یا کار دیگری انجام دهید.
برچسب ها: ویروس کرونا