به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۵ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۲۰۸۲۷۹
ثبت‌احوال: مقصر ما نیستیم، وزارت بهداشت مسئول است

افشای اطلاعات هویتی ۷۰ میلیون ایرانی در اینترنت!

افشای اطلاعات هویتی ۷۰ میلیون ایرانی در اینترنت!
گروه سیاسی: سایت اقتصاد نیوز نوشت: سلسله‌ نشت اطلاعات در تعطیلات نوروز ۹۹ به پایان نمی‌رسد. پس از افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام و نزدیک به ۵ میلیون کاربر سیب اپ، از روز گذشته یک بات تلگرامی فعال شد که به افراد اجازه می‌داد اطلاعات دیگر شهروندان را به دست بیاورند. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید این بات تلگرامی از داده‌های لو رفته قدیمی استفاده می‌کند اما اکنون سخنگوی سازمان ثبت احوال رسماً اعلام کرده است که اطلاعات این سازمان توسط وزارت بهداشت به اشتباه لو رفته است.

این بات تلگرامی در حال حاضر فعال نیست و اعلام می‌کند که در حال به‌روز رسانی است، اما از روز گذشته تعدادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که اطلاعات‌شان در این بات نبوده است. از سوی دیگر سخنگوی سازمان ثبت احوال نیز اعلام نکرده است که داده‌های لو رفته مربوط به چه تعداد از شهروندان هستند. در نتیجه، فعلاً نمی‌توان برآوردی در این رابطه داشت، هرچند خود ربات تلگرامی اعلام کرده است که اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی را دارد.
 
در این میان شنیده‌های متفاوت و غیر رسمی زیاد هستند. تیمی که ربات تلگرامی را اداره می‌کند مدعی است که دیتابیس را مستقیماً از سرورهای ثبت احوال استخراج کرده و حتی به «افتا» (مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری) به شکل شفاهی و کتبی گزارش داده، اما پاسخ شنیده که «هیچ‌ کاری نمی‌توانید بکنید!». از طرف دیگر اما شنیده می‌شود برای این دیتابیس قیمت ۱۰ بیت‌کوین هم تعیین شده بود.
این بحث از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی داغ شده بود و امروز بالاخره «سیف الله ابوترابی»، سخنگوی ثبت احوال کشور به گمانه‌زنی‌ها پایان داد و اتفاقی که رخ داده را تایید کرد. او گفته که اطلاعات ثبت احوال در صحت کامل است اما آن را برای تکمیل پرونده سلامت الکترونیک در اختیار وزارت بهداشت قرار داده بودند و اتفاقی که رخ داده مربوط به ثبت احوال مربوط نیست. ابوترابی در همین رابطه به خبرگزاری ایرنا گفته است:
 «دیتابیس ما با سامانه وزارت بهداشت مثل سایر دستگاه‌ها ارتباط برقرار کرده است. ارتباط ما با وزارت بهداشت برای مساله پرونده سلامت الکترونیک است. این اطلاعاتی که درز پیدا کرده از جانب وزارت بهداشت بوده و ثبت احوال در آن دخیل نیست.»
او همچنین گفته که صبح امروز پس از انتشار این خبر با وزارت بهداشت صحبت کرده و به آن‌ها اعلام کردیم دیتابیس را از روی اینترنت بردارند و اگر استعلامی هم نیاز است آن را مستقیم از پایگاه اطلاعاتی ثبت احوال دریافت کنند.  سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفته است که داده‌های این سازمان از طریق چند فیلتر امنیتی حفاظت می‌شوند: «بیش از ۲۰۰ دستگاه از جمله وزارت بهداشت. به صورت برخط از ما استعلام می‌گیرند و با آن‌ها تعامل داریم. وزارت بهداشت این دیتا را برای پرونده سلامت الکترونیک روی اینترنت قرار داد که نباید این کار را انجام می‌داد.»  سخنگوی ثبت احوال اعلام نکرده است که اطلاعات چه تعداد از شهروندان ایرانی منتشر شده است.