به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب : ۲۰۸۴۳۷

سرانه بودجه تهران از محرومترین استانها کمتر است

گروه اقتصادی: منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم گفت: اگر سرانه بودجه را به نسبت جمعیتی که تهران در خود جای داده است محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که شهروندان تهرانی سرانه بودجه‌ای حتی کمتر از محرومترین استان‌های کشور به خود اختصاص می‌دهند.
سرانه بودجه تهران از محرومترین استانها کمتر است
به گزارش ایسنا، بیژن نوباوه وطن در پاسخ به این پرسش که مهمترین اولویت‌های مجلس یازدهم چیست؟ اظهار کرد: شاید یکی از اولویت‌هایی که باید جزو اصول کار مجلس باشد اما در شرایط موجود احتمالا تعارضاتی میان این اصل با وضعیت وجود داشته باشد توجه به اوضاع اقتصادی کشور و استان‌های مختلف است.وی افزود: اولین اقدام مجلس یازدهم باید این باشد که برای بهبود وضعیت کسب و کار مردم چاره اساسی بیندیشند. ما باید موانع راه تولید را برداریم و تلاش کنیم شرایطی به وجود آوریم که به جای کاهش یا کندی روند تولید با افزایش و سرعت آن مواجه باشیم. منتخب تهران در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه یکی از موانع تولید در کشور مربوط به حوزه کشاورزی و صنعت دامپروری می‌شود، اظهار کرد: ما در این حوزه شاهدیم سازمان‌ها و نهادهای متعدد و عریض و طویلی وجود دارند که ظاهرا هدفشان کمک به امر تولید کشاورزی است، اما در واقع جلوی تولید حقیقی را می‌گیرند و تنها کسانی در این میان سود می‌برند که دلالی می‌کنند و پول مفت در می‌آورند.نوباوه تصریح کرد: اما آن شخصی که واقعا به دنبال تولید است و در این زمینه تلاش و کوشش می‌کند کمتر قدر می‌بیند و نتایج مثبتی را در کار خود شاهد است پس توجه فراوان به این موضوع و بررسی مجدد قوانین تولید و کسب و کار باید یکی از مهمترین اولویت‌های مجلس آتی باشد.وی با بیان اینکه واردات بی رویه کالای قاچاق یکی دیگر از مهمترین مشکلات کشور است که باید در مجلس به آن رسیدگی شود اظهار کرد: ما در دولت‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که بسیاری شعار مبارزه با قاچاق سر داده‌اند اما یا واردات کالای قاچاق کاهشی پیدا نکرده یا این کاهش نامحسوس و بسیار کم بوده است. بنابراین یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم باید جلوگیری از واردات بی رویه، قاچاق کالا و واردات کالاهای غیر ضروری باشد که در این زمینه قطعا نیازمند بازنگری در قوانین هستیم و البته باید از دستگاه‌های حاکمیتی نیز استفاده کنیم.

نوباوه با بیان اینکه در مورد مسائل سیاسی نیز برنامه‌های متعددی وجود دارد که باید سر وقت آن را مطرح کرد، ادامه داد: مشکلات امروز ما تنها سیاسی نیست، بلکه امور اقتصادی در این سال‌ها لطمه بسیاری دیده است و شاید یکی از نخستین گام‌های مجلس آینده باید رسیدگی به همین موضوع اقتصادی باشد. البته نباید فراموش کرد که مشکلات اقتصادی و بروز عوارض آن وابستگی کاملی به مشکلات فرهنگی ما دارد.منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه فرهنگی اگر ما و دولت‌هایی که در این سال‌ها روی کار آمده‌اند به این موضوع توجهی داشتند اینقدر شاهد تلاش مردم برای تغییر سبک زندگی خود به مصرف گرایی، عدم تمایل جوانان به ازدواج و افزایش شکاف طبقاتی نبودیم. این موضوعات همه به نوعی ریشه در فرهنگ ما دارند که در این سال‌ها به آن توجهی نشده است.نوباوه افزود: مثلا در حوزه نشر ما مشکلات بسیار فراوان و البته غیرقابل قبولی داریم. چاپ مجلات و کتاب‌ها در شرایط بسیار اسفباری انجام می‌شود و یکی از دلایل اصلی آن این است که بودجه فرهنگی ما به سختی به ۲ درصد می‌رسد یا اگر در بالاترین حد بوده تنها ۲.۵ درصد از کل رقم بودجه را به خود اختصاص داده در حالیکه اکثر کشورها ۵ تا ۷ درصد بودجه خود را صرف فرهنگ می‌کنند.وی با انتقاد از رویکرد دولت و مجلس در پرداختن به موضوع فرهنگ اظهار کرد: یکی از مقصران اصلی این موضوع همین دولت و مجلس چه در این دوره و چه در دوره‌های قبلی بودند که کمتر توجهی به فرهنگ داشتند و حتی به موضوع ورزش هم عنایتی نکردند. اگر یک صدم هزینه‌ای که ما برای مبارزه با مواد مخدر می‌کنیم صرف مسائل فرهنگی و توسعه ورزش کرده بودیم بسیاری از جوانان ما به سمت اعتیاد کشیده نمی‌شدند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم تاکید کرد: بنابراین یکی از مهمترین نقص‌های موجود در کار اداره کشور بی توجهی به موضوع فرهنگ است که باید تلاش کنیم در مجلس یازدهم از این موضوع فاصله بگیریم و به سمت توجه بیشتر به فرهنگ حرکت کنیم. نوباوه در پاسخ به این پرسش که مشکلات اصلی تهران چیست، اظهار کرد:‌یکی از مهمترین مشکلات در زمینه برخورد با مسائل تهران این است که متاسفانه اکثرا تصور می‌کنند چون همه امکانات به ظاهر در این شهر جمع شده پس مشکلات هم در اینجا کمتر است در حالیکه دقیقا عکس این است.منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر سرانه بودجه را به نسبت جمعیتی که تهران در خود جای داده است محاسبه کنیم متوجه می‌شویم که به طرزی غیر قابل باور شهروندان تهرانی سرانه بودجه‌ای کمتر از حتی محرومترین استان‌های کشور به خود اختصاص می‌دهند. حاشیه تهران شرایط زندگی را برای افراد ایجاد کرده که حتی در دورترین شهرستان‌ها نیز چنین اوضاعی وجود ندارد و چنین مشکلاتی کار رسیدگی به تهران و معضلاتش را به مراتب سخت‌تر کرده است.نوباوه ادامه داد: متاسفانه دولت‌ها در طول تمامی این سال‌ها فقط تمرکز دستگاه‌ها در تهران را تدارک دیده‌اند و هیچ توجهی به وضعیت جمعیت این شهر و رسیدگی به مشکلات آن نداشته‌اند. در حالیکه باید بودجه‌ای اساسی و واقعی برای رسیدگی به این مشکلات در نظر گرفته شود. حتی می‌خواهم بگویم تهران به نسبت جمعیتش از کمبود نماینده رنج می‌برد.وی با بیان اینکه با توجه به وضعیت تهران و جمعیت آن این شهر باید حداقل ۶۰ نماینده در مجلس داشته باشد اظهار کرد: این در حالیست که ما تنها ۳۰ نماینده از تهران را در مجلس دارا هستیم که با توجه به مسائل فراوان این شهر و مشکلات حاشیه نشینی کار بسیار سخت است و رسیدگی به این مشکلات یاد یک مرکز تحقیق و بررسی و ارائه راهکار به مجلس را طلب می‌کند.
برچسب ها: مجلس یازدهم