به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۱۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : ۲۰۸۴۹۲

پکیج تصفیه فاضلاب چیست و انواع آن کدام است؟

گروه کسب و کار: یکی از بزرگترین چالش های پیش رو در دنیای امروز، ورود مواد آلی، فلزات سنگین، میکروارگانیسم های واگیردار و مواد آلاینده از طریق پساب های صنعتی و انسانی به محیط زیست می‌باشد. علاوه براین، در تمام دنیا با تهدید بزرگی به نام خشکسالی مواجه هستیم که راهکارهای مختلفی برای مواجه شدن با این چالش ها وجود دارد که از مهم ترین آنها می‌توان به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی اشاره نمود. گروه صنعتی هفت به عنوان با سابقه ترین تولیدکننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب و انواع مختلف پکیج تصفیه فاضلاب در ایران در ادامه به کاربرد این پکیج و هرآنچه که باید درباره آن بدانید خواهد پرداخت.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست
پکیج تصفیه فاضلاب به مجموعه ای از تجهیزات برای حذف آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از پساب ها گفته میشود که با توجه به نوع فاضلاب موجود در آنها دارای بخش های متفاوتی می‌باشد. فاضلاب ورودی به این پکیج ها (اعم از شیمیایی و بهداشتی) پس از عبور از بخش های مختلف و حذف آلاینده های متعدد در هر گام، در نهایت به سطح مطلوبی از کیفیت رسیده و امکان ورود آنها به محیط زیست یا مصرف مجدد در بخش های صنعتی یا کشاورزی بوجود می‌آید. در نتیجه، نه تنها با مشکل کمبود آب مقابله خواهد شد، بلکه از شیوع بیماری های مختلف و واگیردار نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. میزان حذف آلاینده های موجود در پساب ها با توجه به کیفیت مورد نظر برای استفاده مجدد در آنها در محیط های مختلف تعیین شده و بر همین اساس تجهیزات موجود در پکیج تصفیه آب تغییر میکند.

کاربرد پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟
همان طور که در ابتدای متن اشاره شد، دنیای امروز با دو معظل خشکسالی و ورود فاضلاب های آلوده به محیط زیست مواجه می‌باشد. به همین منظور طراحی، تولید و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب در راستای فعالیت های فعالان حوزه تصفیه آب و فاضلاب قرار گرفته است. به طوریکه در حال حاضر کاربرد این پکیج ها بسیار گسترده می‌باشد که برخی از آنها عبارتند از:
•    حذف آلاینده های صنعتی از پساب کارخانجات تولید رنگ، نساجی، موادغذایی، پالایشگاه ها، پتروشیمی و غیره و استفاده مجدد از پساب تصفیه شده
•    تصفیه پساب و فافضلاب بیمارستانی و حذف میکروارگانیسم ها و باکتری های واگیردار قبل از ورود آنها به محیط زیست
•    افزایش کیفیت پساب های صنعتی و استفاده مجدد آنها برای کشاورزی و باغبانی
•    استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب در کمپ های نظامی و آموزشی و شهرک های مسکونی، هتل ها، فرودگاه ها، ترمینال های مسافربری به منظور تصفیه فاضلاب انسانی

انواع پکیج تصفیه فاضلاب
نکته بسیار مهم در حوزه تصفیه فاضلاب، تقسیم بندی نوع پساب ها بر اساس مواد آلی و آلاینده های موجود در آنها می‌باشد. بر همین اساس شیوه تصفیه هر یک کاملا متفاوت بوده و پساب های ورودی از لحظه ورود به پکیج تا خروج آن مراحل متفاوتی را پشت سر خواهند گذاشت. در یک دسته بندی کلی می‌توان انواع پکیج تصفیه فاضلاب را در سه گروه قرار داد که مهم ترین آنها عبارتند از:
پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی
آب ورودی به کارخانجات صنعتی و پتروشیمی پس از عبور از دستگاه ها و تجهیزات مختلف و انجام واکنش های شیمیایی و مخلوط شده با مواد آلاینده و فلزات سنگین اصطلاحا به فاضلاب صنعتی یا شیمیایی تبدیل خواهند شد. این گروه از پساب ها به شدت برای محیط زیست مضر بوده و با نفوذ به سفره های آب زیرزمینی به مرور به خطری جدی برای سلامتی طبیعت و انسان تبدیل می‌شوند. به همین‌هاطر، استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی در کارخانجات و پالایشگاه ها و محیط های بیمارستانی کاملا ضروری می‌باشد.

طراحی پکیج های تصفیه فاضلاب شیمیایی یا صنعتی با توجه به میزان TOC، COD، BOD و FOG و انواع فلزات سنگین و سایر آلاینده های موجود در آن انجام شده و در حالت کلی شامل بخش ها و تجهیزات مختلفی از قبیل موارد زیر می‌باشد:
•    آشغالگیرهای دستی و مکانیکی و فیلتراسیون برای تصفیه فیزیکی فاضلاب
•    مخازن تزریق مواد منعقدکننده برای جداسازی ذرات کلوئیدی
•    مخازن ته نشینی لجن
•    تصفیه بیولوژیکی فاضلاب با روش های تصفیه فاضلاب UASB، ASBR، RBC، SBR و FBR
•    سیستم های جمع آوری لجن (پل لجن روب یا ته نشینی)

پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی
ورود مواد آلاینده و باکتری های واگیردار از طریق فاضلاب انسانی به محیط زیست و شیوع بیماری های متعدد یکی از نگرانی های بزرگ در تمام جوامع می‌باشد که عدم توجه به آن مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. لذا لازم است تا قبل از انتقال این پساب ها به محیط زیست تا حد امکان آلاینده های موجود در آن حذف گردند. پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یا انسانی به مجموعه از تجهیزات کاربردی برای حذف آلاینده های موجود در فاضلاب های محیط های مسکونی، نظامی و آموزشی و بیمارستانی گفته میشود. این پکیج شامل چهار بخش می‌باشد که عبارتند از:
•    حوض هوادهی و استفاده از دیوفیوزرها برای تجزیه بیولوژیکی فاضلاب ورودی
•    حوض ته نشینی برای انباشته شدن لجن تولید شده از حوض های هوادهی
•    بخش هاضم لجن برای دفع مواد انباشته شده
•    کلرزنی و گندزدایی نهایی فاضلاب به منظور حذف آلاینده ها و باکتری های باقیمانده و کمک برای افزایش کیفیت فاضلاب
از اصلی ترین کاربردهای پکیج تصفیه فاضلاب انسانی می‌توان به کمپ های نظامی و آموزشی، هتل ها، مراکز تفریحی، ترمینال های مسافربری، بیمارستان ها و مراکز درمانی، شهرک های مسکونی که امکان اتصال به فاضلاب شهری در آنها وجود ندارد و فرودگاه ها اشاره نمود.

پکیج چربی گیر DAF
یکی از مهم ترین کارها در حوزه تصفیه آب و فاضلاب، حذف ذرات کلوئیدی، بنزین و نفت و چربی های شناور می‌باشد. به همین منظور روش های متعددی در این زمینه ارائه گردیده است که از کاربردی ترین آنها می‌توان به استفاده از پکیج چربی گیر DAF اشاره نمود. این پکیج که برای محیط های مختلف از قبیل پالایشگاه های نفت و گاز، کارخانجات مواد غذایی و پتروشیمی کاربرد دارد، با تزریق هوای فشرده تا حد مطلوبی به حذف ذرات کلوئیدی کمک میکند.
در حالت کلی مراحل کار پکیج چربی گیر DAF شامل موارد زیر می‌باشد:
•    تزریق هوای فشرده به محل ذخیره سازی فاضلاب و ایجاد حباب در تمام سطح آن
•    اتصال حباب ها به ذرات کلوئیدی و انتقال آنها بر روی سطح سیال
•    جمع آوری ذرات روغنی و کلوئیدی با اسکیمرها
برای ارتباط با ما (گروه صنعتی هفت) را در گوگل جستجو کنید!