به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ساعت ۱۶:۴۹
کد مطلب : ۲۰۸۵۷۲

دست کرونا به آرد هم رسید!

گروه جامعه: توزیع نان در شرایط کنونی همچون گذشته است و مشکلی در توزیع وجود ندارد.
دست کرونا به آرد هم رسید!
مدت زمان زیادی نیست که ویروس کرونا در جهان پخش شده و به دنبال آن حساسیت عمومی روی بهداشت موادغذایی یکی از چالش‌های اصلی مردم شده است.با این رویه افراد به دلیل حساسیت های بهداشتی پس از خرید هر کالایی اقدام به شستشو و ضدعفونی کردن آن می کنند اما این بین برخی مواد غذایی هستند که نمی توان آنها را ضد عفونی کرد. یکی از این مواد که قابلیت ضد عفونی وجود ندارد آرد و نان است.حال در این بین مسئله ای که وجود عرضه و توزیع آرد در مراکزی چون سوپرمارکت ها و فروشگاه هاست که باعث نگرانی برخی افراد شده است. جلال الدین میرزای رزاز رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در خصوص عرضه نان و آرد، گفت: نان‌های صنعتی یا نان‌های حجیم در کارخانجات صنعتی تهیه و به بازار عرضه می‌شوند که طبیعتاً از دقت و نظارت بیشتری در تهیه مواد اولیه و افزودنی‌هایی نظیر میزان نمک و مایه خمیر برخوردارند و تحت شرایط بهداشتی تهیه می‌شوند.وی گفت: پس از خرید این نوع نان ها، با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می‌توان از آلوده نبودن آن به ویروس، اطمینان نسبی داشت.رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در توضیح گفت: وقتی خمیر تحت هر شرایطی تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می‌گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن از بین می‌رود و نانی که از تنور خارج می‌شود می‌توان گفت عاری از آلودگی به ویروس کرونا است، اما در خصوص استفاده و خوردن این نان تازه و گرم، نگرانی‌ها تازه آغاز می‌شود.
توزیع نان در شرایط کنونی همچون گذشته است
بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نان سنتی  با اشاره به شرایط توزیع نان در سراسر کشور، گفت: توزیع نان در شرایط کنونی مانند گذشته است و مشکلی در توزیع وجود ندارد و روال قبلی را پشت سر میگذارد. تمام کارها مانند گذشته انجام می شود. آرد نانوایی‌ها شارژ شده و هیچ نگرانی بابت تهیه و توزیع آن وجود ندارد.او با اشاره به شایعه منتشر شده مبنی بر تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا،  بیان کرد: هم اکنون تمام نانوایی‌ها باز و مشغول فعالیت هستند و همچنان گذشته با رعایت موارد بهداشتی کار خود را انجام می دهند.رئیس اتحادیه نان سنتی با بیان اینکه مسائل بهداشتی در نانوایی ها رعایت می شود، ادامه داد: به دلیل اینکه نانوایی ها در درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتی گراد هستند و محیط بسیار گرمی دارند لذا مشکلی در انتشار ویروس کرونا وجود ندارد چرا که محیط به شدت گرم است. نکته ای که وجود دارد مشتریان باید نکات بهداشتی را در دریافت نان رعایت کنند و زمانی که نان را تحویل می گیرند آن را به جایی نزنند تا ویروسی نشود.مقدم تشریح کرد: با این حال هفته گذشته در جلسه ای تصمیم گیری شد که آمار نانوایان را به ستاد کرونایی بدهیم تا آنها مواد ضد عفونی کننده و وسایل بهداشتی را به نانوایان تحویل دهند. رئیس اتحادیه نان سنتی درباره افزایش قیمت نان، گفت: به هیچ عنوان افزایش قیمت نان طی یک تا ۳ ماه آینده نخواهیم داشت و نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت. طبق جلسه‌ای که با ستاد تنظیم بازار و بازرگانی دولتی برگزار کردیم، قرار بر این شد اقلام اساسی بدون تغییر قیمت در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.نوروز مقدم با تاکید بر اینکه در شرایط کرونایی باید به فکر اقتصاد جامعه بود ،گفت: شرایط سختی را پشت سر می گذاریم و باید دست به دست یکدیگر این شرایط را پشت سر بگذاریم.
شرایط توزیع نان در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای
محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم صنعتی  اظهار کرد: سامانه ای برای توزیع آرد وجود دارد که نانوایان در آن ثبت نام می کنند و میزان مورد نیاز را دریافت می کنند. در توزیع آرد مشکلی وجود ندارد و نانوایان همانند گذشته آرد را تحویل می گیرند. او درباره توزیع نان در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای، گفت:  آردی که به نانوایی ها می دهند یارانه ای است اما آردی که در سوپرمارکت ها  و فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود مخصوص، بسته بندی و مخصوص قنادی هاست و هیچ ارتباطی با بخش آرد یارانه ای ندارد.
کرمی با بیان اینکه سه نوع نان سنتی، نیمه اتوماتیک و فانتری داریم، تصریح کرد: نان‌های حجیم و نیمه حجیم، یکی از نان‌های پرمصرف در جهان است که با رشد شهرنشینی در ایران، تولید و مصرف این دسته از نان‌ها، رونق یافته و عرضه آن بیشتر شده است.به گفته وی، امیدواریم در سال جدید وضع بازار نان‌های حجیم و فانتزی نسبت به سال‌های گذشته بهتر شود.
قیمت هر کیلو آرد چند؟
نظر نژاد عضو اتحادیه نان سنگکی تهران گفت: مشکلی در توزیع آرد وجود ندارد و نانوایان آرد را دریافت می کنند. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و قرار گرفتن در وضعیت اضطراری جهت پیشگیری از شیوع ویروس مذکور نانوایان باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.او بیان کرد: نانوایان باید از یک فروشنده صرفا جهت اخذ وجه که به هیچ عنوان با تهیه و توزیع نان در تماس نباشد استفاده کنند، از مواد گندزدایی سطوح استفاده کنند و شستشوی دست‌ها به صورت مرتب انجام گیرد علاوه بر این  از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه خود داری کنند.عضو اتحادیه نان سنگکی تهران با اشاره به قیمت آرد، گفت: قیمت هر کیلو گندم ۹۰۰ تومان است که در شهرستان‌ها با هزینه حمل و نقل در کیسه‌های ۴۰ کیلویی ۵۸ تا ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و در تهران بین ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان است که قیمت هر کیلو آرد را می‌توان هزار و ۳۰۰ تومان برآورد کرد.او با بیان اینکه پخت سنگک صرفا با آرد ۱۲ درصد سبوس‌گیری شده امکان‌پذیر نیست، زیرا آرد‌های ۱۲ درصد کیفیت لازم را ندارند، گفت:  این احتمال وجود دارد که نانوایان سنگک‌پز دستگاهی از آرد ۱۸ درصد سبوس‌گیری شده استفاده کنند زیرا در پخت با دستگاه، آرد ۱۸ درصد نان بهتری تحویل می‌دهد.
برچسب ها: ویروس کرونا نان