به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۲۰۸۵۷۸

صعود انفجاری بورس؛11 درصد بازده در16 روز

گروه اقتصادی: بورس‌تهران سال 99 را هم مثل سال 98 با رشد آغاز کرده؛ این روزها سهام اغلب شرکت‌های بورس و فرابورس در حال رشد هستند.
صعود انفجاری بورس؛11 درصد بازده در16 روز
پیش از این انتظار می‌رفت شیوع کرونا، کاهش قیمت نفت و کاهش رشد اقتصاد جهان مانع تداوم رشد بورس شود اما هیچ کدام از این عوامل بر روند بازار سهام اثر نداشته و بورس تهران برخلاف بسیاری از بورس های جهان هم‌چنان به رشدش ادامه می دهد. دیروز هم شاخص کل بورس تهران با یک صعود انفجاری 20 هزار واحد معادل 3.7 درصد افزایش یافت و برای نخستین بار به 567 هزارو 616 واحد رسید. بورس تهران در 16 روز نخست امسال 55 هزارو 500 واحد معادل 11 درصد رشد کرده است.پارسال شاخص کل بورس از محدوده 187 هزارو 659  واحد تا مرز 513 واحد بالا رفت و در یک سال معادل 334 هزارو 241 واحد افزایش یافت. به گزارش همشهری، این ارقام نشان می دهد سرمایه گذاران سال قبل توانستند به طور میانگین 187 درصد بازده در بورس به دست بیاورند. تحلیل‌گران بر این باورند که محرک اصلی رشد شاخص بورس فشار نقدینگی و همین طور رشد قیمت دلار است. چشم انداز اقتصاد تورمی و رکود درسایر بازار ها موجب شده بخش زیادی از نقدینگی به سمت بازار سهام سرازیر شود و همین موضوع به محرک اصلی رشد شاخص بورس تبدیل شده در این میان حتی مولفه های بنیادین اقتصادی، از جمله شیوع کرونا، که اقتصاد دنیا را زمین گیر کرده، هنوز نتوانسته است مانع رشد شاخص بورس شود.
دلایل رشد
یک اقتصاددان درباره دلایل رشد بازار سهام با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش رشد اقتصادی کشور ها گفت: هر چند بسیاری از بازارهای جهانی نزول کرده اند؛ اما بازار سرمایه ایران دلایلی برای رشد داشته است. آلبرت بغزیان با بیان اینکه برخی صنایع از جمله شرکت‌های تولید کننده محصولات شوینده و دارو فروش مناسبی داشته‌اند و اتفاقا با شیوع کرونا، فروش بهتری ثبت کرده‌اند، ادامه داد: بانک‌های ایران نیز بیشتردر  بازار مسکن و سهام سرمایه گذاری کرده اند بنابر این شیوع کرونا و نزول بازار های جهانی تاثیر منفی بر عملکرد آنها نداشته است. او اضافه کرد: وضعیت مطلوب این گروه‌ها در رشد بازار سرمایه اثرگذار بوده و نقدینگی سرگردان که معمولا در اواخر هر سال جذب بازار خودرو و ملک می‌شده، امسال به خاطر شیوع کرونا و محدودیت های تردد افراد در بازارهای فیزیکی، جذب بازار سرمایه شده، ضمن اینکه قیمت ارز، شیب صعودی داشته و افزایش نرخ ارز هم محرک رشد بازار سرمایه بوده است.بغزیان با بیان اینکه روند صعودی بازار سرمایه ادامه دار خواهد بود؛ تاکید کرد: با توجه به محدودیت های صادرات و کاهش قیمت های جهانی، فعلا سهام شرکت هایی که بازار فروش داخلی دارند و وابستگی به صادرات ندارند، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری خواهد بود. این اقتصاددان تاکید کرد: بازار سرمایه در سال جاری می تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاری های کوچک باشد. بازار مسکن هم گزینه مناسبی برای سرمایه های بزرگ خواهد بود؛ البته مشروط بر آنکه سرمایه گذاران، انتظار نقدشوندگی بالا نداشته باشند.
رشد قیمت دلار
مونا حاجی علی اصغر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پرتو آفتاب کیان هم درباره دلایل رشد شاخص بورس گفت: علت اصلی رشد شاخص کل تداوم رشد دلار و نبود چشم انداز برای پایان این روند است. او افزود: از سوی دیگر تورم بالا در کشور باعث شد که سپرده بانکی با درآمد ثابت برای سرمایه گذاری جذاب نباشد. سیمین شایقیان یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم با تایید اثر رشد قیمت دلار بر شاخص بورس گفت: رشد قیمت ارز می‌تواند محرکی برای رشد شاخص بورس باشد زیرا افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر قیمت دلار نیمایی و در نهایت افزایش سود آوری شرکت های صادراتی بورس اثر دارد.به گفته او شوک ارزی به دلیل اثرگذاری بر قیمت محصولات وارداتی، اثرگذاری بر قیمت نهاده‌های تولید، با چاشنی ورود نقدینگی موجب افزایش شاخص بورس شده است. او با بیان اینکه یک بررسی آماری نشان می‌دهد به ازای هر یک درصد رشد در نرخ ارز شاخص بورس 4 درصد رشد می کند؛ افزود: این افزایش در ظاهر با ارزش جایگزینی و یا سودآوری شرکت‌ها در میان مدت توجیه نمی‌شود.
فشار نقدینگی
مهدی قلی‌پور، دیگر کارشناس بازارسرمایه هم درباره دلایل رشد شاخص بورس گفت: حمایت مستمر از بورس برای گسیل نقدینگی به بازارسرمایه مهم‌ترین عامل رشد بدون اصلاح در بازار سرمایه بوده؛ ضمن این‌که کاهش ارزش پول ملی نیز در این موضوع نقش داشته است. او افزود: ارزش بازار سهام در۱۰ سال گذشته با توجه به پذیرش شرکت‌های جدید از ۱۰۰ میلیارد دلار به ۱۲۰میلیارد دلار رسیده که این موضوع تعدیل ارزش جایگزینی بازار به نسبت تغییرات نرخ دلار در بازار را نشان می دهد.
برچسب ها: بورس رشد