کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشدید بحران در آمریکا و اروپا

كُشتار کرونا در جهان؛ آمار قربانیان از ۶۱ هزار گذشت

یورونیوز، دویچه‌وله، رادیو فردا , 17 فروردين 1399 ساعت 0:18


گروه بین‌الملل: شمار مبتلایان به کرونا در جهان به بیش از یک میلیون و یکصد هزار تن و نزدیک به ۶۱ هزار قربانی رسیده است، در حال حاضر۱۰ کشوری که بالاترین شمار مبتلایان به کرونا در جهان را دارند، علاوه بر ایالات متحده و اسپانیا عبارتند از: ایتالیا، آلمان، فرانسه، چین، ایران، بریتانیا، ترکیه و سوئیس. بیشترین شمار قربانیان این ویروس نیز همچنان در ایتالیا (۱۴ هزار و ۶۸۱ نفر) به ثبت رسیده است و پس از آن اسپانیا (۱۱ هزار و ۷۴۴ نفر) قرار دارد.

 در حال حاضر بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در جهان در آمریکا گزارش شده است. به گفته مقام‌های بهداشتی آمریکا، تنها در ۲۴ ساعت گذشته نزدیک به ۱۴هزار مبتلای جدید تشخیص داده شدند که مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور را به حدود ۲۹۱ هزار نفر رساند. از این میان، بیش از هزار و ۴۴۰ نفر در شبانه‌روز گذشته جان باختند که رقم قربانیان کرونا در آمریکا را به حدود ۷۹۰۰ نفر رسانده است. اندرو کومو، فرماندار نیویورک گفت که در ۲۴ ساعت گذشته در این ایالت ۶۳۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند و تعداد کل موارد فوتی به ۳ هزار و ۵۶۵ نفر افزایش یافته است. شمار قربانیان با افزایش بیش از ۲۱ درصد نسبت به آمار ۲۴ ساعت قبل از آن در نیویورک روبرو شده است. تاکنون ۱۱۳ هزار و ۷۰۴ نفر نیز در ایالت نیویورک به ویروس جدید کرونا مبتلا شده‌اند.


بولوار «هالیوود» در لس‌آنجلس که به طور معمول همواره شاهد ازدحام جمعیت است در روزهای اخیر به دلیل مقررات قرنطنینه خالی است

اروپا
پس از آمریکا چهار کشور اروپایی اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا در جهان را دارند. در اسپانیا شمار مبتلایان به حدود ۱۲۵هزار نفر رسیده که از آن میان نزدیک به ۱۲ هزار تن جان باخته‌اند. با این حال روز شنبه در این کشور اعلام شد که برای دومین روز متوالی، تعداد مبتلایان جدید و همچنین تعداد مرگ‌ها اندکی کاهش نشان می‌دهد. در نقطه اوج شیوع کرونا در اسپانیا، چند روز پیش تا چهار هزار مرگ در یک روز نیز در این کشور ثبت شد که البته بخشی از این آمار مربوط به کهن‌سالانی‌ست که در روزهای قبل در خانه‌های سالمندان درگذشته بودند و از آنجا که در بیمارستان نبودند جزو آمار قربانیان کرونا به حساب نمی‌آمدند.

پدروز سانچز، نخست وزیر اسپانیا، روز شنبه شرایط اضطراری در این کشور و اعمال قرنطینه را به مدت سه هفته دیگر تمدید کرد اما گفت پس از عید پاک برخی محدودیت‌های اقتصادی رفع خواهد شد. ایتالیا در بین کشورهای جهان با نزدیک به ۱۵ هزار جان‌باخته بیشترین قربانیان کرونا را داشته و با ۱۲۰هزار مبتلا، بیش از بقیه کشورها دست به گریبان با این بیماری‌ست. با اینکه وضعیت در دو کشور ایتالیا و اسپانیا بحرانی‌تر از سایر کشورهای اروپایی‌ست، اما در بریتانیا نیز روز شنبه اعلام شد شمار قربانیان ظرف یک روز ۲۰ درصد افزایش یافته است. وزارت بهداشت بریتانیا روز شنبه اعلام کرد شمار قربانیان کرونا در این کشور به چهار هزار و ۱۳ نفر رسیده که نسبت به آمار قبلی حدود بیست درصد افزایش نشان می‌دهد. تاکنون حدود ۱۸۳ هزار نفر در بریتانیا آزمایش کرونا داده‌اند و از آن میان ابتلای نزدیک به ۴۲هزار نفر مثبت تشخیص داده شده است.

در اتریش نیز مقام‌های بهداشتی از کاهش نرخ شیوع ابراز خوشنودی کرده‌اند. تا روز شنبه شمار مبتلایان به کرونا در اتریش به حدود ۱۲هزار نفر (با ۱۸۶ مرگ) رسید اما مقام‌های بهداشتی می‌گویند با اجرای مقررات سخت‌گیرانه و بسته شدن مدارس و تعطیلی مشاغل موفق شده‌اند جلو رشد شیوع را به نحوی چشمگیر بگیرند و از ۴۰ درصد چند هفته پیش به عددی یک‌رقمی برسانند. در جمهوری چک که مقرراتی سخت‌گیرانه در قبال شیوع کرونا وضع کرد، دولت گفته است احتمالا وضعیت اضطراری را برای سی روز دیگر تمدید خواهد کرد. تاکنون ۴۱۹۰ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و از آن میان ۵۶ تن جان باخته‌اند.

سنگین‌ترین آمار تلفات روزانه کرونا در بریتانیا؛ ۷۰۸ مرگ در یک روز
مقامات بهداشت بریتانیا روز شنبه اعلام کردند که تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۷۰۸ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور جان باخته اند. این بدترین آمار روزانه تلفات کرونا تا کنون بوده و شمار کل بان باختگان کرونا در بریتانیا را به ۴ ۳۱۳ نفر افزایش داده است. شمار کل مبتلایان به کووید ۱۹ در این کشور نیز به ۴۱ هزار و ۹۰۳ نفر رسیده است.

شمار قربانیان ویروس کرونا در فرانسه از ۷۵۰۰ فراتر رفت
۴۴۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های فرانسه جان باخته‌اند. این عدد نسبت به مدت مشابه در روز گذشته با کاهش روبرو شده است.کل قربانیان این کشور از ابتدای شیوع ویروس کرونا در فرانسه به ۷ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است که از این تعداد ۵ هزار و ۵۳۲ نفر در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و دست کم ۲ هزار و ۲۸ نفر نیز در خانه‌های سالمندان فوت شده‌اند. شمار دقیق قربانیان ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان فرانسه همچنان کامل و دقیق نیست چراکه طبق گفته مسئولان بهداشتی این کشور تمام این موسسات هنوز شمار افراد آلوده یا جانباخته را گزارش نکرده‌اند.

۶۸۱ نفر دیگر در ایتالیا جان باختند
مقام‌های بهداشت و درمان ایتالیا اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشت ۶۸۱ نفر دیگر در اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داده‌اند و شمار کل قربانیان به ۱۵ هزار و ۳۶۲ نفر افزایش یافت. طبق آمارهای اعلام شده، ۴ هزار و ۸۰۵ نفر دیگر در ایتالیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار افراد مبتلا به ۱۲۴ هزار و ۶۳۲ نفر رسید. با این حال روند ابتلای جدید به این ویروس در ایتالیا در حال کند شدن است. 

نام‌گذاری كرونایی دوقلوی هندی!
یک زوج هندی ساکن ایالت رایپور می‌گویند برای دوقلوی تازه متولدشده خود نام‌های کرونا و کووید را انتخاب کرده‌اند. این پسر و دختر چند روز پیش زاده شدند و مادر ۲۷ ساله آنها به خبرگزاری آلمان گفت انتخاب این نام‌ها یادآور ایام بسیار دشواری خواهد بود که در روزهای زایمان از سر گذراند. پدر این نوزادان نیز گفت به خاطر مقررات قرنطینه و منع رفت‌وآمد خودروها، همسرش را به سختی و با تأخیر به بیمارستان رساند. کسی هم نمی‌توانست در این موقعیت به آنها کمک کند. این پدر و مادر گفته‌اند این دو اسم علاوه بر یادآوری ایام دشوار، منحصر به فرد هستند و «فارغ از بیماری، به خودی خود واقعا نام‌های زیبایی هستند». والدین این نوزادان گفته‌اند تاکنون موفق شده‌اند در برابر مخالفت بستگان مقاومت کنند و امیدوارند همین نام‌ها را ثبت کنند. شمار مبتلایان به کرونا در هند به بیش از سه‌ هزار نفر رسیده که از آن میان، ۶۸ تن جان باخته‌اند. مقررات قرنطینه کامل در این کشور یک میلیارد و سیصد میلیونی دست‌کم تا ۱۰ روز دیگر ادامه دارد و انتظار می‌رود تمدید شود.

یادبود قربانیان در چین
شهروندان چین نیز روز شنبه به قربانیان کرونا ادای احترام کردند. بیش از یک میلیارد شهروند چین ساعت ۱۰ صبح شنبه به نشانه احترام به جان‌باختگان و همچنین آسیب‌دیدگان از کرونا به مدت سه دقیقه سکوت کردند و فعالیت‌ها در این کشور برای سه دقیقه متوقف شد. در این دقایق، خودروها، قطارها و کشتی‌ها بوق‌های خود را به صدا در آوردند و پرچم‌های این کشور به حالت نیمه‌افراشته در آمد. آمار رسمی که دولت چین ارائه کرده حاکی از ۸۳ هزار مبتلا و بیش از سه‌ هزار جان‌باخته بر اثر کرونا در این کشور است اما این آمار با تردیدهایی روبه‌رو شده است.

در بین کشورهای خاورمیانه نیز اقلیم کردستان عراق از روز شنبه به مدت ۴۸ ساعت مقررات منع رفت‌وآمد وضع کرد. همچنین رئیس جمهوری ترکمنستان، در آسیای میانه، برای نخستین بار در محافل عمومی واژه کرونا را بر زبان راند. قربان‌قلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان، در جلسه کابینه که بخش‌هایی از آن شامگاه جمعه از تلویزیون این کشور پخش شد گفت: «ویروس کرونا دنیا را به لرزه درآورده» و تبعاتی منفی بر اقتصاد گذاشته است. وی مشخصا به شیوع کرونا در این کشور اشاره‌ای نکرد اما تلویزیون دولتی ترکمنستان گفت تمهیداتی برای مقابله با کرونا وضع شده است. مقام‌های ترکمنستان در هفته‌های اخیر هیچ اظهار نظری درباره کرونا نکرده‌اند و در روزهای اخیر نیز سازمان گزارشگران بدون مرز گفته بود از رسانه‌ها و مقام‌های این کشور خواسته شده از این واژه استفاده نکنند.


کد مطلب: 208625

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/208625/ك-شتار-کرونا-جهان-آمار-قربانیان-۶۱-هزار-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir